PDA

View Full Version : Julian Sass...........inspiratieloos geneuzel



marc_o
24 augustus 2003, 00:18
Kom net van een muziekfestival in Vlissingen.
Julian Sass was er ook. Ik vond het echt jammer dat iemand die heus wel kan spelen, hoewel niets bijzonders ofzo een nietszeggend optreden perse moet opluisteren met Hey Joe en Voodoo Chile van dhr. Hendrikx. En dat dan ook als hoogtepunt van het optreden wil laten gelden.
Wat is dat nou toch met die zogenaamde bluesrockers? Ze kopen een strat en een Marshall en een Univibe en een Wha en huppekee, er moet perse Jimi gespeeld worden, ik vind dat een zwaar zwaktebod en absoluut overbodig..het was niet slecht gespeeld ofzo, want hij snapt heus z'n partijtjes wel, maar komaan zeg, heeft ie niet meer inspiratie dan dat?
Het zou hetzelfde zijn wanneer iedere rockband paranoid of smoke on the water moet spelen, dat is echt passee en not done.

Polytheme Pam
24 augustus 2003, 00:33
tja...misschien wil hij het gezeik van het publiek wel voor zijn, toen ik nl. nog in zo'n band zat begon het publiek ook altijd om dat soort nummers te roepen en als niet-muzikant heb je er natuurlijk geen boodschap aan of een nummer "platgetrapt" is of niet. Ik heb Sas al een tijd niet meer gezien maar bij mijn weten deed hij die nummers nooit. (doet hij nog wel steeds die "quasi-Amerikaanse aankondigingen??)

Butcher
24 augustus 2003, 00:46
Ik heb Julian Sas nooit interessant gevonden, want die gast heeft (mij) niets te vertellen. Ik geloof dat z'n debut-CD een nummer had dat biografisch was. Welnu, het is toch behoorlijk pretentieus om op je 25e een 'biografisch' nummer te schrijven over hoe je postbode bent in Beneden Leeuwen. Na de MAVO voor de PTT gaan werken voor een jaar of 5, of zonder enige vorm van educatie voor de keuze komen te staan "of ik ga voor de rest van m'n leven katoen plukken, of ik ga blues knallen", dat zijn twee hele verschillende dingen.

Hij is trouwens niet de enigste. Er zijn bar weinig blues-lui die debuteerden nadat Stevie Ray Vaughan het loodje legde die nog iets hebben toe te voegen. Chris Duarte, Kenny Wayne Shepperd, Johnny Lang, Ian Moore, Bernard Allison, het zal allemaal wel. Ze hebben allemaal een goed begrip van hun instrument, maar geen diepgang.

Eén ding moet ik deze lui dan weer wel meegeven: op z'n minst (nouja... in hun geval 'op z'n meest') laten deze lui de jongere generaties zien dat er wat meer is dan MTV en TMF.

sash
24 augustus 2003, 01:15
Na Stevie Ray Vaughan is er geen grote bluesmaster meer geweest. Die nieuwe jongelui laten wel leuke dingen zien, maar niets nieuws. Allemaal hebben ze Stevie Ray's stijl.

Julian Sas vind ik dan weer een verhaal apart. Tis een goeie gitarist, met een redelijk eigen gemaakte sound, maar hij kan me totaal niet boeien.

Hij speelt idd Voodoo Child en Hey Joe en laat dat ook als hoogtepunt van z'n optreden gelden. De manier waarop ie het uitvoert vind ik erg slap jammergenoeg.

marc_o
24 augustus 2003, 12:40
ik vind het zo'n solo-kapstok, echt van......oh, even 10 minuten soleren in E, wat zal die ritmesectie daar een pleurishekel aan hebben, hahahaha, en het blijft maar duuuuuuuuuren. Speel anders een nummer als Burning of the Midlight Lamp of Manic Depression, dan laat je zien wie je voorbeeld is en direct dat je wat meer in je mars hebt.
Nee, nogmaals, ik vind die Sass echt geen slechte gitarist....wel jammer dat ie alles in het quasi-Amerikaans aankondigt voor een Nederlander (of Belg, ik weet het niet zeker)
Ook mooi detail, haargrens is de noordpool al gepasseerd, maar toch de rest lang laten groeien, hahahaha.

Thomasvv
24 augustus 2003, 15:45
nou, bij de jamsessie deed sash ook een solo van 10 minuten en ik was een gedeelte van de ritmesectie maar heb me niet verveeld ;)

marc_o
24 augustus 2003, 19:33
Misschien verveel jij je niet snel...

sash
24 augustus 2003, 21:15
nou, bij de jamsessie deed sash ook een solo van 10 minuten en ik was een gedeelte van de ritmesectie maar heb me niet verveeld ;)

Nee dat was geen 10 minuten. Dat kutnummer bleef maar doorgaan en niemand wilde stoppen. Ja dan moet je er zelf maar een eind aan breien :D

sash
24 augustus 2003, 21:16
Nee, nogmaals, ik vind die Sass echt geen slechte gitarist....wel jammer dat ie alles in het quasi-Amerikaans aankondigt voor een Nederlander (of Belg, ik weet het niet zeker)


Nederland. Woont in omgeving Nijmegen als ik het goed heb.

Dat quasi Amerikaans is idd irritant vanwege z'n ranzige accent. Als ie het nou zou doen met een echt Texaans accent... :D

moretel
24 augustus 2003, 21:42
Ik heb hem ook een paar maal gezien en hij blijft mij toch wel boeien, in tegenstelling tot de meeste bluesbands op dergelijke festivals.
Ik krijg in ieder geval wel inspiratie als ik hem zie spelen, meer dan bij gitaristen in Satriani stijl want dan zakt de moed je weleens in de schoenen als je dat ook probeert.
Sas is verder een prima gitarist en over repertoire keuze valt te twisten, doe ik zelf ook elke week met de band, en ieder heeft wel zijn favoriete nummers, Hey Joe is wat standaard maar (bijna)iedereen vind het wel leuk.
En Hey Joe is gewoon leuk om op te soleren, desnoods een half uur lang.

philbee
24 augustus 2003, 22:02
Speel anders een nummer als Burning of the Midlight Lamp of Manic Depression, dan laat je zien wie je voorbeeld is en direct dat je wat meer in je mars hebt.
Nee, nogmaals, ik vind die Sass echt geen slechte gitarist.....

nagel op de kop mr marc

sash
24 augustus 2003, 22:25
Wederom: zie www.hendrixfiles.com ;)

taylor
25 augustus 2003, 11:38
met blues(rock) is het zowizo moeilijk om origineel te blijven.

er is denk ik niks mis mee om iets traditioneel te doen.

zelf vind ik bv kenny wayne "beter" dan srv niet dat srv en slechte gitarist is kenny spreekt me veel meer aan.

die sass solo's zijn wel gaaf maar zijn eigen composities vind ik niet erg sterk.

moretel
25 augustus 2003, 11:54
Robben Ford is trouwens ook erg leuk om je bluesidioom wat te verbreden met wat jazzy invloerden

pimmetje
25 augustus 2003, 12:41
Blues is sowieso de laatste 10 jaar geloof ik alleen maar SRV/Hendrix met evt wat andere gitaristen die minstens evendicht bij de rock als de blues zitten erbij gegooid. Voor mij is blues eerst feel/trance, dan pas de tonale invulling en zeker niet CONSTANT gillende gitaren. Moderne "blues" lijkt juist bij de constant gillende gitaren en zgn (vernieuwende licks) te beginnen en dan pas naar de rest te kijken.

Sass is daar ook een voorbeeld van... en niet een van de beste :D

Ik heb 't Ultimate Play-Along Blues boek met o.a. Robben Ford. Ik moet zeggen dat ik 't weinig met blues te maken vind hebben. 't Is heeft zeer goede gitaar-stukken en dus oefeningen (dus 't boek heeft zeker waarde), maar blues is 't naar mijn mening niet... veel te gecalculeerd allemaal.

musicmaniac
25 augustus 2003, 13:41
Zat pas weer eens naar oude Fleetwood Mac opnamen met Peter Green te luisteren. Wow, wat had die man veel te vertellen met zn gitaar, als je echt eens naar bleus wilt luisteren en geinspireerd wilt raken is dat zeker een aanrader!

Mitch
25 augustus 2003, 19:35
Juistem ! Ik heb ook zo'cheapo verzamelaartje van de oude Fleetwood, waar ook twee stukken samen met Eddie Boyd gedaan worden.....K-I-P-P-E-V-E-L ! ! ! ! !

Julian Sas heb ik al eerder over lopen zeiken in het topic over het archetype van bepaalde gitaristen (bandana, kalend, te lang haar, Fender, etc.) dus ik zal niet nog eens beginnen :D

Wicked Willy
26 augustus 2003, 00:14
Mijn mening betreffende Dhr. Sas.......gadverdamme......das toch 13 in dozijn blues en dan zijn er nog mensen die hem goed vinden ook!!!!!!!!! Er zijn veel betere en originelere bluesgitaristen in nederland......Marcel Scherpenzeel, Erwin Java en zo kan ik wel ff doorgaan....das tenminste smakvol...Julian Sas=smakeloos

marc_o
26 augustus 2003, 14:08
Robert Cray kan ik overigens erg waarderen, is wellicht wat gladjes, maar een goeie gitarist en zijn stem is ook goed.

pimmetje
26 augustus 2003, 14:25
Robert Cray heeft 1 of 2 hele gave bluesdingen gedaan, maar ik vind 't over 't algemeen geen fijne bluespogingen van 'm... idd te glad. Als soul-muzikant - waar hij op z'n laatste cd weer wat naar terug ging - kan ik 'm dan weer veel meer waarderen.

marc_o
26 augustus 2003, 17:19
Ja, hij bewandeld die lijn tussen soul en blues inderdaad, maar mooi is het wel.

Harry
26 augustus 2003, 20:58
Mijn mening betreffende Dhr. Sas.......gadverdamme......das toch 13 in dozijn blues en dan zijn er nog mensen die hem goed vinden ook!!!!!!!!! Er zijn veel betere en originelere bluesgitaristen in nederland......Marcel Scherpenzeel, Erwin Java en zo kan ik wel ff doorgaan....das tenminste smakvol...Julian Sas=smakeloos

als je het over flauw en smakeloos hebt dan mag Scherpenzeel ook wel in dat rijtje wat mij betreft, die vind ik dus niet beter of echter dan Sas.

Wicked Willy
26 augustus 2003, 21:32
nou ik vind toevallig wel.....kheb um trouwens voor het laatst een jaar of 3 geleden zien spelen....dus misschien klopt het inmiddels niet meer.....ben trouwens niet eens zon bluesfan.....uitgezonderd SRV

SteavisSmokin
12 september 2003, 14:33
Hey Marc, in off topic was ik het niet met je eens maar hier wel: Julian Sas is saai...'t is gewoon een trucje dat ie opvoert en dat blijkt toch goed te werken bij een hoop mensen maar 't is not my cup of tea.


Robert Cray kan ik overigens erg waarderen, is wellicht wat gladjes, maar een goeie gitarist en zijn stem is ook goed.

Psies, Robert Cray is goed en zo erg als Julian Sas is overgewaardeerd zo erg is Cray ondergewaardeerd. :-?

philbee
12 september 2003, 14:44
heeeee Steavis, hoe ist jongen, lang niks gehoord,
gr
Phil

SteavisSmokin
12 september 2003, 20:05
heee die phil! Alles goed hier hoor, lekker druk met muziek bezig dus life's good!! Hoeist met jou dan?

JV
12 september 2003, 20:14
zoek eens op carl verheyen, die man geeft echt een twist aan de blues door met harmonische dingen te kunnen. jazzdingen er doorheen te gooien ed.

en daarnaast heeft hij een hele koele sound.

mijn mening dan weer he ;)

Bouke
12 september 2003, 21:47
Carl Verheyen speelt idd erg lekker (niet super origineel oid) maar het is jammer dat ie er zelf ook bij zingt. Ik heb 'Slang Justice' en daar struikel ik steeds weer over de zang... Gitaar doe ik 'm echter niet na :D

Julian Sas heb ik een beetje een dubbel gevoel bij. Hij heeft wel een paar leuke liedjes gemaakt, maar de laatste dingen vinnik nie veul an zeg maar... Wij spelen Mean Street met onze band en dat vind ik wel een leuk deuntje van Sas.

Bouke

JorisBos
15 september 2003, 03:34
Na Stevie Ray Vaughan is er geen grote bluesmaster meer geweest. Die nieuwe jongelui laten wel leuke dingen zien, maar niets nieuws. Allemaal hebben ze Stevie Ray's stijl.

Julian Sas vind ik dan weer een verhaal apart. Tis een goeie gitarist, met een redelijk eigen gemaakte sound, maar hij kan me totaal niet boeien.

Hij speelt idd Voodoo Child en Hey Joe en laat dat ook als hoogtepunt van z'n optreden gelden. De manier waarop ie het uitvoert vind ik erg slap jammergenoeg.

Hehee sash, we vergeten er eentje he :D jonnylang. en ik natuurlijk :P

Kitaarhiero
15 september 2003, 09:46
Nawfel!
Nawfel is een Frans-Algerijns broekie van 17 die erg goed kan spelen en blues mixt met noord-afrikaanse invloeden. Da's niet echt SRV na-apen...
Bloody shame dat niemand hem hier kent.
(zijn debuut werd in 2000 uitgebracht, hij was toen 14).