PDA

View Full Version : Tweed, Blackface, Silverface en Brownface, verschil?



Horus
23 augustus 2003, 20:26
Wat is nou precies het verschil tussen Tweed, Blackface, Silverface en Blownface amps afgezien van hoe ze er vanbuiten uitzien?

V!N
23 augustus 2003, 21:57
Het geluid :-D

Horus
23 augustus 2003, 22:01
kijk, aan zulke mensen heb je nou echt, helemaal, echt HELEMAAL NIETS, in deze wereld.

lupoloco
23 augustus 2003, 22:48
zoekfunctie gebruiken, vraag is al ik weet ni hoe vaak gesteld geweest!

Horus
23 augustus 2003, 22:54
Blijkbaar niet vaak genoeg, anders was er wel een sticky van gemaakt.

PeeVee
24 augustus 2003, 10:35
Blijkbaar niet vaak genoeg, anders was er wel een sticky van gemaakt.

Mijn idee!

(sticky :???:)

Mr.Jay
24 augustus 2003, 10:39
Blijkbaar niet vaak genoeg, anders was er wel een sticky van gemaakt.

Is inderdaad ergens uitgebreid door AL toeglicht.
De circuits zijn steeds anders, noem het een evolutie bij Fender. Heel kort :

Tweed is ruiger, middier.
Brownface nog vrijwel identiek, donker en middy.
De blackfaces hebben midden dippie, daardoor verfijnder en wat cleaner.
De Silverfaces zijn v.,d. blackfaces afgeleidt maar met poging tot nóg cleanere sound. Meestal wat stugger en pinniger.

Dan verschilt het vaak nog per type ( en uitgevoerde speakersetup) uit elke periode dat er kleine klankwijzigingen zijn aangebracht.

Jay

V!N
24 augustus 2003, 14:22
kijk, aan zulke mensen heb je nou echt, helemaal, echt HELEMAAL NIETS, in deze wereld.

Stel je toch niet zo aan, zuurpruim .. een beetje humor kan toch geen kwaad ?

gezelligheid ..

lupoloco
24 augustus 2003, 15:50
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=11917

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=18879

... :roll:

Al
24 augustus 2003, 23:02
Wat is nou precies het verschil tussen Tweed, Blackface, Silverface en Blownface amps afgezien van hoe ze er vanbuiten uitzien?

Tweed - Stamvader van Marshall, een goed getunede 5F6-a is een alleskunner en heeft absoluut het Fenderkarakter in zich. Veel drive voor een Fender. Marshall Bluesbraker is een tweed Bassman copy.
Brownface - bluesy sound, niet echt twinkel, ruim midhoog onder de trebleknop. De Bassman is een topper. Rauw.
Blackface - Op zijn best met clean of randje. Volle bas en twinkel maar ook uitstekend voor jazz. Allround.
Silverface - Aftreksel van blackface maar sterieler, cleaner en goedkoper gebouwd.

Al

Soulman
25 augustus 2003, 21:44
Wat is nou precies het verschil tussen Tweed, Blackface, Silverface en Blownface amps afgezien van hoe ze er vanbuiten uitzien?

Tweed - Stamvader van Marshall, een goed getunede 5F6-a is een alleskunner en heeft absoluut het Fenderkarakter in zich. Veel drive voor een Fender. Marshall Bluesbraker is een tweed Bassman copy.
Al
Nau ja... behalve dan;
- de 2x12 speakers vd Marshall tov de 4 x 10 in de BM
- de extra brightness condensator op de JTM 45
- ander feedbackcircuit
En doordat de BM meestal een ECC82 in de V1 pos. heeft, klinken ze toch anders :wink:

Al
26 augustus 2003, 01:58
[quote="Soulman Nau ja... behalve dan;
- de 2x12 speakers vd Marshall tov de 4 x 10 in de BM
- de extra brightness condensator op de JTM 45
- ander feedbackcircuit
En doordat de BM meestal een ECC82 in de V1 pos. heeft, klinken ze toch anders :wink:[/quote]

Klopt, ze klinken anders. Marshalls hadden natuurlijk Europese parts en gebruikte idem speakers. Ook bestelde Marshall zijn trafo's niet in de US.

Er zijn nog enkele overeenkomsten:

--> Inderdaad heeft de Bluesbraker 2x12 maar volgens mij is er ook een 4x10 uitvoering van de JTM45, zal wel niet bluesbreaker heten.
--> Was de eerste JTM45 niet een top? Fender heeft een Bassman 5F6-A top..... zeer zeldzaam, daarom misschien niet de inspiratie van Jim geweest om een top te ontwerpen. Tegen de tijd dat Marshall begon had Fender setups met losse tops
--> Het neg. feedback circuit vd JTM45 en 5F6-A heeft allebei de 27K die uitmondt in 5Kpot/.1uF. Is dus toch hetzelfde.
--> De 5F6-a heeft geen ECC82 maar een 12AY7.

Dan is per saldo het verschil Fender 5F6/Marshall JTM45 wat circuit betreft een brightcapje bij een van de twee kanalen en genoemde preampbuis met meer/minder gain in trap1.

Al

PS: Bij de JTM zal de preamp iets zwaarder gefilterd zijn.

Soulman
26 augustus 2003, 11:00
Het feedbackcircuit komt vanuit de 2ohm output bij de BM tov de 16 ohm bij de JTM 45, waardoor er bijna 3 keer het voltage wordt teruggevoerd
(Steve Grindrod).
De eerste JTM 45 was inderdaad een losse top. De combo versie is de 1962, die later (agv het bluesbreaker album met Clapton) als bijnaam bluesbreaker kreeg en heeft tevens een tremolo circuit .De 1961 is een 4x10 combo.
12AY7 = ECC 82
greetingz 8-)

Mr.Jay
26 augustus 2003, 12:18
>12AY7 = ECC 82
greetingz 8-)[/quote]


nieuw zeker bij Svetl./sovtek :lol:

ECC82 = 12AU7 !! NIET aanwezig in een 5F6.

Jay

Al
26 augustus 2003, 13:22
Het feedbackcircuit komt vanuit de 2ohm output bij de BM tov de 16 ohm bij de JTM 45, waardoor er bijna 3 keer het voltage wordt teruggevoerd
(Steve Grindrod).
De eerste JTM 45 was inderdaad een losse top. De combo versie is de 1962, die later (agv het bluesbreaker album met Clapton) als bijnaam bluesbreaker kreeg en heeft tevens een tremolo circuit .De 1961 is een 4x10 combo.
12AY7 = ECC 82
greetingz 8-)

Inderdaad, NFB is sterker bij een JTM. Ik denk dat Jim zo druk met copiëren was dat hij zich dat niet gerealiseerd heeft. Zou dat het brightcapje verklaren? (Ook waren de G12M20's donkerder dan de P10R's)

Ik denk overigens dat het doodgewoon was (en is) om een Bassman met AX ipv AY te gebruiken.

En om alles verder op een grote hoop te gooien nog deze:

Als je kijkt naar de JTM45 Trem. dan zuigt dat tremelocircuit zoveel gain weg dat de gainwinst van de AX grotendeels teniet wordt gedaan.

De oude JTM45 en 5F6-A zullen best iets anders geklonken hebben maar moeten sterk op elkaar geleken hebben en qua karakter identiek geweest zijn.

Ik kan het zelf niet beamen want ik heb nooit over een echte oude 5f6-A gespeeld.

--> Over de 12AY7 en ECC82 kijk hier:

http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php

Al

Mr.Jay
26 augustus 2003, 13:27
>Ik denk overigens dat het doodgewoon was (en is) om een Bassman met AX ipv AY te gebruiken.

Mee eens.
12Ay7 was voor basgitaar gebruik toepasselijker, maar als ik em vergelijk met een 12AX7 op 1, dan heb je veel meer sound en gain, veel ruiger gewoon.


>De oude JTM45 en 5F6-A zullen best iets anders geklonken hebben maar moeten sterk op elkaar geleken hebben en qua karakter identiek geweest zijn. Ik kan het zelf niet beamen want ik heb nooit over een echte oude 5f6-A gespeeld.

Ik wel es R.I. BB's geprobeerd, geen ouwe > maar uiteraard ook geen ouwe 5F6, heb er wel een die dicht in de buurt moet zitten, maar ik vind beiden erg veel hetzelfde karakter hebben > grootste verschil wat je daadwerkelijk hoort zijn de totaal andere speakerconfig's.

Jay

Soulman
26 augustus 2003, 13:30
Het feedbackcircuit komt vanuit de 2ohm output bij de BM tov de 16 ohm bij de JTM 45, waardoor er bijna 3 keer het voltage wordt teruggevoerd
(Steve Grindrod).
De eerste JTM 45 was inderdaad een losse top. De combo versie is de 1962, die later (agv het bluesbreaker album met Clapton) als bijnaam bluesbreaker kreeg en heeft tevens een tremolo circuit .De 1961 is een 4x10 combo.
12AY7 = ECC 82
greetingz 8-)

Inderdaad, NFB is sterker bij een JTM. Ik denk dat Jim zo druk met copiëren was dat hij zich dat niet gerealiseerd heeft. Zou dat het brightcapje verklaren? (Ook waren de G12M20's donkerder dan de P10R's)

Ik denk overigens dat het doodgewoon was (en is) om een Bassman met AX ipv AY te gebruiken.

En om alles verder op een grote hoop te gooien nog deze:

Als je kijkt naar de JTM45 Trem. dan zuigt dat tremelocircuit zoveel gain weg dat de gainwinst van de AX grotendeels teniet wordt gedaan.

De oude JTM45 en 5F6-A zullen best iets anders geklonken hebben maar moeten sterk op elkaar geleken hebben en qua karakter identiek geweest zijn.

Ik kan het zelf niet beamen want ik heb nooit over een echte oude 5f6-A gespeeld.

--> Over de 12AY7 en ECC82 kijk hier:

http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php

Al

:oops: , 12AU7 = ECC82...mijn fout
Volgens mijn info zat aanvankelijk (prototypes) deze brightcap er niet in, maar om deze (bas) versterker beter voor gitaar geschikt te maken is deze aan het brightkanaal toegevoegd.

Chris Winsemius
23 september 2003, 00:36
de kleur :D :lol: :-D :lol: :D
zonder dolle :
JaY en Al hebben alles goed uitgelegd .
D'r zijn natuurlijk altijd wat bijzondere uitzonderingEN vooral met de kleinere versterkers als de Champ , Princeton , Deluxe en Tremolux ;
een Tweed Champ heeft geen toonregeling dus wat minder "gain-verlies" en een black- en silverface Champ wel .
De tweed Princeton was een SingleEnded versterker ( als de Champ maar dan met tone-control ) , de brown tolex had 2 6V6s , de blackface ook maar dan met adnere toonregeling .
Deluxe : tweed , brown en blackface verschillen behoorlijk qua klank , mogelijkheden en oversturing/clean .
Tweed Tremolux : een wat anders klinkende tweed deluxe , white en blackface : als Bandmaster maar meer compressie en warmte .

jammer dat je die Tweeds en white/brown Tolexjes hier minder ziet dan in de states :-?

Chris

Chris Winsemius
23 september 2003, 00:42
Spanningen verschillen wat , uitgangstrafo's verschillen enorm , 27k neg.feedback weerstand naar 2 of 16 ohm verschilt ook heel wat qua sound en oversturing , de mix-weerstanden en capjes verschillen ook , 12AY klinkt totaal anders dan een goeie 12AX7/ECC83 . Probeer een GE 5751 'ns .
Naast de trafo's zijn behoorlijk wat onderdeel-waardes in de reïssues anders en/of gebasseerd op de slechtse versies van de originele .
Speakers verschillen ook weer enorm en de speaker-behuizing ook .

Wat zijn late 60s G12M20s trouwens waard ? Ik heb er hier twee ( goeie staat en 8 ohm ) .

Chris