PDA

View Full Version : Fendertje heeft eindelijk 4 speakers



nicoverduin
23 augustus 2003, 20:20
Eindelijk is het zover. Mijn nagebouwde SR heeft eindelijk zijn 4 10" CTS'es erin zitten. MAar dat ging niet zonder moeite. Toen ik indertijd het chassis bouwde had ik uiteraard geen gedetailleerde tekeningen en moest ik zelf bepalen waar e.e.a. geplaatst werd (trafo's ed). Toen die 4 speakers er nu inzaten, bleek dat de OT en de PT te ver naar voren zaten. Maar na een paar dagen zweten is het uiteindelijk gelukt. Wel zit er volgens mij in een van die 4 speakers bij een beetje veel bass, een ratel. Maar ik heb er toen 6 gekregen dus ik heb nog wat uit te zoeken.
Nico

Dude
24 augustus 2003, 03:34
heb je ook wat fotootjes dan ?

PeeVee
24 augustus 2003, 10:34
heb je ook wat fotootjes dan ?
Laat me eens raden... en soundclips?!... :-D

Waar slaat dat 'FUCK IT AND NO REGRETS" eigenlijk op? Is dat echt nodig onder al die berichtjes? Staat beetje onvriendelijk :-?

Mr.Jay
24 augustus 2003, 10:35
>Maar ik heb er toen 6 gekregen dus ik heb nog wat uit te zoeken.
Nico[/quote]

Kom ze vaker zo tegen die CTS-en.
Andere kopen, maar die heb je al. Reconen zou ook nog kunnen. weet niet of dat loont.

Jay

Al
24 augustus 2003, 23:11
Eindelijk is het zover. Mijn nagebouwde SR heeft eindelijk zijn 4 10" CTS'es erin zitten.

Hoe klinkt hij nu verder ondanks die ratel?

Al

jpb
24 augustus 2003, 23:34
Klasse, Nico. Zo'n mooi project verdient gewoon vier speakers!

nicoverduin
24 augustus 2003, 23:37
Hij klinkt geweldig. Hij is veel voller van klank itt die 12"er. Verder moet ik nog gaan experimenteren.

Jullie horen het nog.
Nico

nicoverduin
7 september 2003, 16:53
Inmiddels de ratelende speaker vervangen. Het probleem is "helaas" weg. "helaas" omdat dit betekent dat een van die 2 speakers die ik over heb niet helemaal goed is.
Nico

Dude
8 september 2003, 00:50
heb je ook wat fotootjes dan ?
Laat me eens raden... en soundclips?!... :-D

Waar slaat dat 'FUCK IT AND NO REGRETS" eigenlijk op? Is dat echt nodig onder al die berichtjes? Staat beetje onvriendelijk :-?


stoor je je eraan dan ?? hhmzz.. sorry dude, zo is het niet bedoeld. is gewoon een songtekst van mettalica

sash
8 september 2003, 01:15
nogmaals... metaLLica

Toni
8 september 2003, 11:48
Nico,

Ik heb zelf heel wat speakers laten repareren bij adesign in den haag. Hij stuurde ze door naar iemand die alleen de spoel verving en de oude conus weer terugplakte. Was vrij goedkoop en ik was zeer te spreken over het resultaat. Als het een klein rateltje van de spreekspoel is schijnt het soms nog makkelijker te verhelpen te zijn (webervst):

The noise is definitely a rub, either from, as you suggested, a warped (from overheating) voice coil, or flakes of paper or other material stuck in the gap between the voice coil and pole or front plate hole. There is a way to correct that if it isn't too severe. I'll detail it here, then you can make the decision whether to try it or not. The result is that you correct the problem without reconing the speaker, thus preserving the value of the original speaker. First, since you will be performing this operation without demagnetizing the magnet, make sure your work area is very clean and you have plenty of light. Lay the speaker on its back with the cone facing up and with a scalpel, carefully cut out the dustcap, leaving about 1/16" of dustcap where it is glued to the cone. This is important because the voice coil wires pass through this point and you want to make sure you don't cut them. Next, use a vacuum cleaner or clean, dry pressurized air to suck or blow the dust and other debris out of the gap. If you hold the speaker upside down with the cone facing downward it will probably help getting the dust and debris out. Next, take a 3x5 index card and cut it into a strip that is the correct length so that you can form it into a circle and stick it down into the gap between the inside of the voice coil and the outside of the pole. This will help form the voice coil back into a circle. Next, lay the speaker back down on its back. Take a Q-tip or small paint brush and dip it into a bottle of acetone (finger nail polish remover). Spread a small amount of this acetone on a couple of the rings of the spider, which is the brownish/yellow corrugated disk attached to the backside of the cone at the base of the basket. Next, place a jar lid or other disk on the cone where the dustcap was and let the speaker set overnight. The lid or disk will prevent dust from getting into the gap overnight, and the acetone causes the spider to relax and reposition slightly, thus repositioning the voice coil. The next day, remove the lid and the index card strip and see if you still have a rub. If you do, try the acetone again, same procedure. If, after a couple of tries, it seems hopeless, then professional reconing is the only resolve. I think it's worth trying though, to preserve the value of the original speaker. If it works, contact me with the size of the dustcap and I'll send you one to replace the one you cut out and instructions on how to replace it.

Succes,

Antoon

nicoverduin
15 september 2003, 22:23
Inmiddels een paar foto's erop gezet van de achterkant. kijk maar op http://home.wanadoo.nl/nico.verduin/Super/_private/WebPages/Pictures.htm
De eerste foto's zijn in ZW. Zoonlief had weer eens met z'n handjes aan het toestel gezeten om vriendinnetje erop te zetten. Nee die foto's staan er niet bij :razz:
Nico

Mr.Jay
15 september 2003, 22:37
[quote="nicoverduin"]Inmiddels een paar foto's erop gezet van de achterkant. kijk maar op http://home.wanadoo.nl/nico.verduin/Super/_private/WebPages/Pictures.htm
De eerste foto's zijn in ZW. Zoonlief had weer eens met z'n handjes aan

De bekende FNS trafoos.
4x10 ziet al veel beter Nico.
Echter > de bedrading vind ik érg slordig als ik zeggen mag. Nog slordiger dan een Silverface vind ik. Dat terwijl een blackface SR heel netjes en summier bedraad is, en waarschijnlijk daardoor ook wat beter klinkt.

Eigenlijk niet van jou gewend als ik de prima afwerking van jouw CABS zie.

Jay

nicoverduin
15 september 2003, 22:44
Het snoer is wat langer waardoor ik de speakers ook nog eens in een andere amp kan pluggen. Verder valt het wel mee al moet ik toegeven dat ik dit het minst belangrijk vondt.
Nico

Mr.Jay
15 september 2003, 22:46
Het snoer is wat langer waardoor ik de speakers ook nog eens in een andere amp kan pluggen. Verder valt het wel mee al moet ik toegeven dat ik dit het minst belangrijk vondt.
Nico

sorry voor de verwarring misschien > ik bedoelde de bedrading van het circuit !

Jay

nicoverduin
15 september 2003, 22:48
lekker belangrijk.
NIco

Al
15 september 2003, 23:02
lekker belangrijk.
NIco

John heeft daar wel een punt. Kans op oscilatie en brom, zeker bij hogere volumes. Fender deed dat net ook ongeveer zo in de sf-tijd. Dat gaf problemen waardoor de amps minder betrouwbaar werden. Ze "losten" dat op door caps aan het signaal te hangen wat hoog naar aarde liet vloeien....

Het raadzaam om de bedrading zo kort mogelijk te houden ook vanwege toon.

Al

nicoverduin
15 september 2003, 23:06
Ook van de speaker draden???? Lijkt mij vrij stug?

Maar daar zal ik weinig last van hebben. Het volume gaat bij mij max op 4. Daarna krijg ik eerst die twee "parasieten" (mijn smaak muziek, wijkt af van de hunne) .. daarna het vrouwtje (maakt haar eigenlijk niet zo veel uit) ... en daarna de rest van het blok .

NIco

Al
15 september 2003, 23:11
Ook van de speaker draden???? Lijkt mij vrij stug?

Maar daar zal ik weinig last van hebben. Het volume gaat bij mij max op 4. Daarna krijg ik eerst die twee "parasieten" (mijn smaak muziek, wijkt af van de hunne) .. daarna het vrouwtje (maakt haar eigenlijk niet zo veel uit) ... en daarna de rest van het blok .

NIco

kijkkkk, da's al mooi opgelost!


John bedoelde het circuit las ik

Al

Dirtypool
15 september 2003, 23:15
O? Bij mij komt eerst de rest van de buurt behalve een paar jongetjes die het wel gaaf en vet goed vinden, vrouwtje vindt dat de buurt niet moet zeuren en die kleine terroristjes schamen zich een beetje dat je mij bij de pizzeria 50m verderop redelijk goed kunt horen. :-D Maar dat doe ik hoogstens 5 min want mijn buurman is zijn roeping- begrafenisondernemer- misgelopen :razz:

nicoverduin
15 september 2003, 23:18
Kijk dat klopt. Het was mijn eerste echte versterker, geen voorbeelden, en nog heel weinig ervaring. Inmidels zou hij er veel anders uit komen te zien:
Mooie print uit maleisie
CC weerstanden
Mooi kapje over de voedings elco's
juiste kleuren voor de bedrading
Overigens, de amp heeft geen brom (meer) en is juist errug stil. Ik heb inmiddels geleerd dat een zeer groot deel van de brom verdwijnt als je het chassis a.h.w. afsluit door folie tegen de bovenkant te doen.
NIco

nicoverduin
15 september 2003, 23:21
Maar eerst ga ik de restauratie doen van mijn Super SIx chassis die omgebouwd wordt tot Twin. Het hout (yellow pine) is binnen (70 euro ex. BTW) en de tekening is bijna klaar. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik een aluminium rand langs de baffle doe. Ik vind dat randje helemaal niet mooi.
Nico

Mr.Jay
16 september 2003, 00:03
Ook van de speaker draden???? Lijkt mij vrij stug?

Maar daar zal ik weinig last van hebben. Het volume gaat bij mij max op 4. Daarna krijg ik eerst die twee "parasieten" (mijn smaak muziek, wijkt af van de hunne) .. daarna het vrouwtje (maakt haar eigenlijk niet zo veel uit) ... en daarna de rest van het blok .

NIco

Je kunt natuurlijk ook stellen > ik pleur wat draden in het chassis, zolang ze maar op de goeie plekken terecht komen > niemand ziet dat toch als ie gemonteerd is > ZO bouw je natuurlijk NEVER een goeie amp.

Jay

nicoverduin
16 september 2003, 00:12
Jay,

Niet zo negatief. Voorlopig heb ik het nog weinig zien nadoen. Het is makkelijk om iets af te kraken. Het is geen origineel en dat is nooit de bedoeling geweest. Ik had de keus tussen er een kopen (voor veeeeel geld) of een zelf bouwen. En dat was veeeeeel leuker en leerzamer.

En dat het mooier kan, natuurlijk en de volgende versterkers werden ook beter gebouwd. En wie weet......

Nico

Mr.Jay
16 september 2003, 10:05
[quote="nicoverduin"]Jay,

Niet zo negatief. Voorlopig heb ik het nog weinig zien nadoen.

Kijk dan toch maar es wat zelfbouwersites, zie je vaker schitterende resultaten. Dan mag je vaak gerust van een "kloon" spreken.
Met zorg nagebouwd.


>Het is makkelijk om iets af te kraken. Het is geen origineel en dat is nooit de bedoeling geweest.

Je noemt em toch anders wel "superreverb" 8-)

>En dat het mooier kan, natuurlijk en de volgende versterkers werden ook beter gebouwd.

dat verbaasde me dus ook > je buitenkanten zien er altijd prachtig uit. Daarop gebaseerd krijg je ook veel positieve reacties heb ik begrepen.
De binnenkant echter is mijn inziens niet zoals het hoort/kan.

Jay

PeeVee
16 september 2003, 11:25
[quote=nicoverduin]Je kunt natuurlijk ook stellen > ik pleur wat draden in het chassis, zolang ze maar op de goeie plekken terecht komen > niemand ziet dat toch als ie gemonteerd is > ZO bouw je natuurlijk NEVER een goeie amp

Niet mee eens, het hoeft er echt niet "mooi" uit te zien om goed te kunnen klinken zo lang draden maar niet onnodig lang zijn en je een beetje rekening houd met welke draad je waar langs legt (b.v. i.v.m. brom) is het prima. Hoeven echt niet mooie gekleurde draadjes te zijn en ook echt niet allemaal van zelfde soort en type. Dat draad doet echt minder dan je denkt hoor, kan hoogstens beetje capaciteif of inductief (spoel) werken, verder is geleiding van gemiddelde koperdraad meer dan goed genoeg voor LF (audio).

De eerste 40's en 50's apparaten waren "echte" point to point circuits, daar werd geen component board gebruikt maar alle parts werden aan de wat stevigere onderdelen (grote caps, buisvoeten etc.) gemonteerd. Dat zag er niet uit, maar werkte prima. Later werd dat ook wel de "dode torren methode" genoemd, dus b.v. IC-tjes die op hun rug (pootjes omhoog) op plaatje werden geplakt om als montage steun te dienen, ziet er ook niet uit, maar werkt goed. Nadeel is dat het wat onoverzichtelijker is en daarom wat moeilijker te onderhouden.

Mr.Jay
16 september 2003, 11:37
>Niet mee eens, het hoeft er echt niet "mooi" uit te zien

dat bedoel ik niet.

>om goed te kunnen klinken zo lang draden maar niet onnodig lang zijn en je een beetje rekening houd met welke draad je waar langs legt (b.v. i.v.m. brom) is het prima.

dát bedoel ik.

Jay

PeeVee
16 september 2003, 17:16
dát bedoel ik
Oh... eeeh... WEL MEE EENS! :-D