PDA

View Full Version : Gitaar stereo maken?



Horus
23 augustus 2003, 19:18
Ik zat laatst te denken, ik wil eigenlijk wel een humbucker in mijn strat, maar ik wil geen elementen kwijt. Dus stop ik hem ergens tussen, maar dan pastie weer niet omdat ik een nieuwe switch dan nodig heb. Dus dacht ik, als ik nou gewoon een de humbucker op een volume potmeter en een on/off switch aansluit, en dan mijn input stereo maak, en de humbucker op kanaal 2 gooi, kan toch? Als ik dan een mono kabel gebruik gooitie toch de 2 kanalen bij elkaar of niet? Bovendien kan ik leuk met 2 versterkers/kanalen werken (clean op de singlecoils, distortion op de humbucker, moet haast wel vet klinken).

Goed idee? Kost ook niet veel trouwens, paar onderdeeltjes voor zo'n 5 euro moet toch lukken, + humbucker. Moet voor 100-120 euro lukken :)

katana
23 augustus 2003, 19:39
lijkt me ook wel een geinig idee
ga ik ook nog eens proberen

laat me weten hoe het gegaan is


trouwens je kan ook gewoon inplaats van je switch een draaiswitch gebruiken met 8 standen ofzo dan heb je in iedergeval keuze genoeg

maar zo is veel leuker natuurlijk

jasper

SchaapOpJeHoofd
23 augustus 2003, 21:04
Inderdaad grappig idee. Je zegt overigens dat een hb niet past ivm de switch, maar zoals ik het nu begrijp wil je de hb tussen de andere elmenten en dan zul je ook je body moeten vrezen en een gat in je slagplaat maken.
Zover ik weet geeft een mono jack in een stereo uitgang niet de twee signalen bij elkaar. 1 van de signalen is dan namelijk verbonden met de aarde van de plug. Hou maar eens een mono en stereo plug naast elkaar.
Als je het signaal aan de versterkerkant wil scheiden in 2 mono signalen zul je aan de ene kant van je kabel toch wel een stereo plug moeten hebben en aan de andere kant 2 mono.

Horus
24 augustus 2003, 11:30
Dat van die jacks kan kloppen, nouja, nog niet zo'n probleem.

Heb je wel eens een nieuwe Fender strat vanbinnen gezien? Dat is gewoon een bak in het midden waar de elementen in liggen, kan d'r zo 1 naast. Ik moet alleen ff een gat in de slagplaat maken ja, dat wel.

reachie
24 augustus 2003, 14:42
Als je een mono kabel erin zou stoppen wordt de humbucker idd gewoon met de aarde kortgesloten. Je kan wel je eigen customkabel solderen. Aan de gitaar-kant een stereo plug en aan de versterker kant een mono-plug doen en dan beide stereo signalen naar mono signaal en aarde naar aarde, dan staat de hummie gewoon paralel met het andere kanaal.

zou wel moeten werken

als het goed is... :)

SchaapOpJeHoofd
24 augustus 2003, 15:26
Heb je wel eens een nieuwe Fender strat vanbinnen gezien? Dat is gewoon een bak in het midden waar de elementen in liggen, kan d'r zo 1 naast.

Ik dacht eigenlijk dat alle Amerikaanse Strats een "passende" routing hadden en alleen de goedkopere zo'n zwembad routing. Overigens heeft mijn '98 Mexicaan ook een 3 elementen routing

Horus
24 augustus 2003, 16:11
De mijne is een mexicaan uit 2002 geloof ik, en hij heeft geen passende fitting. Ik weet 99% zeker dat alle nieuwe Fender strats gewoon een bak hebben (afgezien van de relics enzo natuurlijk).

Negative K3 fan
24 augustus 2003, 16:16
op d ie site van ed roman staat volgens mij alle ifno van dee swimpool routing van fenders.

bert k
24 augustus 2003, 16:20
op d ie site van ed roman staat volgens mij alle ifno van dee swimpool routing van fenders.

Link?

Punkrockerke
24 augustus 2003, 16:20
Ik weet 99% zeker dat alle nieuwe Fender strats gewoon een bak hebben (afgezien van de relics enzo natuurlijk).

Nope. Mijn Strat had een S-S-S configuratie, maar had onder de slagplaat plaats voor een H-S-H opstelling. Het is een standaard USA van iets meer dan 1 jaar oud.[/quote]

Punkrockerke
24 augustus 2003, 16:21
Ik weet 99% zeker dat alle nieuwe Fender strats gewoon een bak hebben (afgezien van de relics enzo natuurlijk).

Nope. Mijn Strat had een S-S-S configuratie, maar had onder de slagplaat plaats voor een H-S-H opstelling. Het is een standaard USA van iets meer dan 1 jaar oud.[/quote]