PDA

View Full Version : tech vraagje



Fiets
23 augustus 2003, 16:18
Ik heb een actief gitaartje met afterburner (20 db boost), de hoeveelheid kun je bepaalen door een potmeter. Mijn vraag is kan ik deze potmeter vervangen met een met een aan/uit switch dat ik kan kiezen wel of niet ... afterburner vol aan of uit Bedankt alvast :cool:

Grt Wiebren

urezna
23 augustus 2003, 16:29
lijkt me wel mogelijk ja... met een wisselschakelaar.

ijff
23 augustus 2003, 16:41
Waarom vervang je'm niet met een push-pull pot? Kan je en de hoeveelheid instellen (draaien) en aan/uit..

Fiets
23 augustus 2003, 16:48
Omdat ik gaarne snel wel veranderen van geluid

ijff
23 augustus 2003, 16:52
Dat kan dus met een push-pull pot.. Da's een pot met een switch erop.
Dus trekken/duwen aan de pot schakelt dan de boost aan/uit, en draaien geeft aan hoeveel de boost is.

Je zou ook nog i.p.v. een push-pull -pot een mini-switch na de pot kunnen zetten - maar dan moet je een extra gat in je gitaar boren.

Fiets
23 augustus 2003, 16:53
ik weet wel wat een push en pull pot ius maar, gaat dat wel snel ik heb er niet echt ervaaring mee bedankt voor de tips zo ver..

ijff
23 augustus 2003, 17:12
Toegegeven.. het gaat niet zo snel als met een mini-switch.. maar als je de bovenste pot als push-pull installeert dan gaat het snel zat. Daarbij veranderd de push-pull pot het uiterlijk van je gitaar niet, en een pus-pullpot zal je ook niet zo snel per ongeluk uittrekken.
Je kan de pot omhoogtrekken door hem tussen bijv. pink en ringvinger beet te pakken.
Terugduwen van de pot kan door er met een willekeurig lichaamsdeel een klap op te geven :lol:

Fiets
23 augustus 2003, 17:13
lol dick slap..... maar erm ik ga kijken mischien is zoon push pull wel beter. kun je et ook nog een meetje goed instellen
thx voor reacties

katana
23 augustus 2003, 19:05
push pull is een prima optie

ik heb er op mn gitaar ook een voor de coiltap

er is enige oefening voor nodig maar als je het eenmaal door hebt ben je veel beter uit dan een on/off switch

het leukste is nog wel dat iedereen er van zou opkijken hoe je geluid veranderd door even je potmeter aan te raken :-D

het instaleren er van vergt wel enige kennis en soldeervaardigheid trouwens

succes ermeer

Fiets
24 augustus 2003, 12:44
Soldeervaardigheden heb ik wel maar active elementen kun je die ook coiltappe ? volgens mij niet eh

bert k
24 augustus 2003, 16:32
Bij mijn Charvel 4 ging dat prima. Het coil tap schakelaartje zit gewoon vóór het voorversterkertje. FF zoeken of je twee aan elkaar gesoldeerde draadjes uit het element vindt.