PDA

View Full Version : Beginnen met 500 euro voor gitaar + amp? Kan dat?



Gilbert
23 augustus 2003, 14:00
Ik wil beginnen met gitaar te spelen, met als doel zo snel mogelijk een punkbandje te vervolledigen, en heb daar 500 euro voor.

Ik zou 200 à 250 euro spenderen aan een nieuwe elec. gitaar (tele of strat). Welk merk of type raden jullie me aan? Of koop ik beter een tweedehands voor dat geld.

Dan heb ik nog 250 à 300 euro over voor de versterker. Ik zou op zoek gaan naar een tweedehands versterker omdat ik dan wat meer watt krijg (als ik toch in een groepje ga spelen). Hoeveel watt heb ik dan nodig? Lukt dan met 50 watt, of toch best 80 of 100 watt. Welke versterkers raden jullie me aan? Of koop ik beter zo een klein nieuw ding van 10 of 20 watt voor 200 euro, want tweedehands is dat niet te vinden?

Groeten, Gilbert

Wilson
23 augustus 2003, 14:10
als je een strat of tele wilt, zou ik voor een 2e hands mexikaanse strat of tele gaan, die kun je soms wel vinden voor 300 euro, ietsjes hoger dan je budget, maar dan heb je ook een goede gitaar.

versterker zou ik ook 2e hands kopen, voor die prijs kun je soms weleens een 2e hands marshall valvestate kopen, of een andere leuke transitor/hybride versterker, ook de roland cube 30 of cube 15 is een aanrader. Zon ding van 10 of 20 watt zou ik niet kopen, ze klinken kut en je raakt ze nooit meer kwijt 2e hands want niemand wil ze hebben. het aantal watt dat je ndig hebt hangt er vanaf, bij een transistor versterker is 50 watt meestal wel genoeg voor in een bandsituatie, iets minder kan ook nog wel maar 50 is zeker genoeg. Dat word dus goed zoeken op marktplaats of gitaarmarkt...

jorrit
23 augustus 2003, 15:29
koop een cube 30 (daar ga ik weer...) en koop er een tweede hands gitaar bij (als je de cube 30 2e hands kan vinden is dat helemaal geweldig...

Pickslide
23 augustus 2003, 16:20
Als je een punk wilt gaan spelen kan je het beste ook een gitaar met (minstens) 1 humbucker (dubbel spoel) nemen. Dus ga je voor een fender/squer neem dan wel een fatstrat.

Verder zou ik in ieder geval van de startersetjes afblijven aangezien je een betere (grotere) versterker nodig hebt. De Cube 30 schijnt idd erg leuk te zijn. Je zegt het zelf al 2e hands gaan zoeken ja.

AART
23 augustus 2003, 17:03
punk kan heel goed op een strat zonder humbucker, ben zelf een grote punkfanaat sow....
maar het licht er wel aan wat voor soort punk je wilt gaan spelen.
kurt cobain deed het met een normale fender strat.
maar tegenwoordig spelen veel punk\rock bands met gitaren met twee humbuckers; gibson, ibanez, enz.
bij moderne punk heb je gewoon humbuckers nodig en bij oude punk heb je een zompig geluid nodig dat alleen met een enkelspoel kan.:D

Speeddemon
23 augustus 2003, 19:27
punk kan heel goed op een strat zonder humbucker, ben zelf een grote punkfanaat sow....
maar het licht er wel aan wat voor soort punk je wilt gaan spelen.
kurt cobain deed het met een normale fender strat.
Punk en grunge zijn twee hele verschillende dingen.

Een Fender Stratocaster en een Fender Jagstang zijn ook twee hele verschillende dingen.

m.a.w., Kurt Cobian speelde grunge op een jagstang.

Pickslide
23 augustus 2003, 19:29
@AART
Tuurlijk alles kan ik raad het alleen aan.....

Sound van Kurt is ook niet alles :roll:

dreezer
25 augustus 2003, 19:59
Begin niet met punk :D :wink: .
Probeer eerst muziek te maken 8-)

kokteejl
25 augustus 2003, 20:13
wise words were spoken :D

Gilbert
25 augustus 2003, 20:57
ik zal mijn best doen. als het ooit wat wordt, laat ik het weten!

grtz, gilbert.

MonkeyFace
26 augustus 2003, 00:52
ik heb hier nog een Epi strat-kloon hangen, zo goed als nieuw... persoonlijk vind ik em beter dan de Squier Strats, maar dat is een kwestie van smaak. Sound is goed, hals is prettig. Er zit ook een ampje bij... 10-wattertje, niet genoeg voor in een band, maar als je op je slaapkamer wat wilt oefenen zonder hele grote ruzies met de medebewoners te riskeren, is het wel een praktisch ampje.

Mail me maar als je interesse hebt...

Speeddemon
26 augustus 2003, 01:18
Gilbert, ik denk de meest veelzijdige en goeie beginnersgitaar zal toch de Yamaha Pacifica 112 zijn. 1 humbucker en 2 single-coils. En verder best netjes afgewerkt, zeker voor een gitaar van 250 euri.

Dus ik zou zeggen; Cube 30+Pacifica 112.

http://www.yamaha.co.jp/product/guitar/eg/pacifica/img/pac-112.gif +
http://www.rolandmusic.ru/products/imagemusic/kombo/cube-30.jpg

Nicci
26 augustus 2003, 14:33
Punk en grunge zijn twee hele verschillende dingen.

Een Fender Stratocaster en een Fender Jagstang zijn ook twee hele verschillende dingen.


dat valt wel mee. in essentie is het bijna hetzelfde. punk en grunge.
je wilt me toch niet vertellen dat je op een strat geen punk danwel grunge zou kunnen spelen?

Ik zie dat men iedereen een Cube 30 aanpraat tegenwoordig. Prima versteker. Heb er zelf 1, maar als je 2e hands een versterker zoekt kan a) een betere versterker krijgen b) uit meer verschillende versterkers kiezen.
Yamaha maakt overigens een heel erg leuke telecaster.

iam
26 augustus 2003, 14:39
wilde ik juist nog eens benadrukken...

de 311ms heeft een humbucker in de nek en een soort van hotrails (meer humbucker in sc formaat nu)
kost wel 350€ in de guitarshop in gent
trouwens een alder body met een ash top

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_artikel-134462.html?sn=460878dfbdfd80e750bf72fadb30b588
de prijs was trouwens gisteren nog 311€ bij thomann :???:

http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/134462.jpg

(schiet me niet dood als ik dit al eens gepost heb :razz:)

Neals
26 augustus 2003, 14:39
IK heb het voor elkaar gekregen ooit op een jammerbak EG112 death metal te spelen... t kan allemaal..

Als je toch punk met humbuckers wil spelen, gewoon de gain wat dicht, anders word het te poppie....

Handig is ook of je al ervaring hebt op de electriek.....

Verder raad ik je aan om een ibanez SA160 te kopen (300 euro bij de feedback)+ een H&K Attax 50 of wat voor willekeurige transistorbak dan ook met een scheurkanaal onder de 200 euro tussen de 50 en de 100 watt en jij zit de komende jaren gebakken.

renier
26 augustus 2003, 15:29
goed, ik zal het even wat makkelijker voor je maken.

wat je dus gaat doen, is het volgende:

ten eerste ga je deze gozer (http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/13952.htm?fo=1&oudei=60) bellen, en je koopt die gitaar. vervolgens bied je op deze versterker (http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/11173.htm?fo=1&oudei=165), die je vast voor minder dan 340 euro kan krijgen, gezien de huidige biedingen en de duur van de advertentie.

dan ben je dus de komende 5 jaar wel voorzien, en binnen je budget.
nou, hup, aan het werk!

Nicci
26 augustus 2003, 15:47
renier, aan jou heeft hij tenminste wat. lijkt me overigens prima spul om mee te beginnen.

renier
26 augustus 2003, 21:20
renier, aan jou heeft hij tenminste wat. lijkt me overigens prima spul om mee te beginnen.

gracias amigo.

-robbert-
26 augustus 2003, 21:58
waarom geen ibanez grx-40, zijn perfecte gitaartjes, met, een groot pluspunt voor beginnende punkertjes, een lekkere dunne hals voor powerchords snel te pakken. Heb er zelf ook 1 en heb em een beetje verbouwd (andere pups), Ik gebruik hem nog steeds redelijk veel.

Bovendien zijn ze ook lekker goedkoop, en de kwaliteit is heus niet bagger ofzo, integendeel....