PDA

View Full Version : Algemeen versterker vraagje



Kasper
23 augustus 2003, 13:24
Hi,

Ik zou graag wat bijleren over hoe versterkers (o.a. ook heads + cabs) in elkaar zitten. Of je bv een head kan aansluiten van een groter wattage, dan dat de speaker aankan. (bv head: 100Watt, cabinet 80) Of het wattage van een cab op één enkele speaker slaat, of over de hele cab. Bijvoorbeeld: cab met 4x12" speakers, met 100 watt, kan daar dan een head van 120 watt op aangesloten worden?

Tenslotte zou ik ook graag de verschillende soorten technieken kennen van een speaker. Je hebt lampen, transistoren en buizen right? Wat zijn de verschillen hiertussen, qua geluid, kracht, kwalteit en prijs. Zelf heb ik een Fender Performer 65W waar opstaat Vacuum Tube Distortion, deze is dus buizen right? Of enkel de distortion is buizen, en de clean channel is transistoren?

I know, veel vragen ineens, maar ik zou anders niet weten waar ik deze informatie moet halen. Als iemand een samenvattend website-je heeft hierover is die ook altijd welkom!

thanks

Wilson
23 augustus 2003, 13:49
1 buizen en lampen is hetzelfde, alleen in belgie zeggen ze geloof ik vaak lampen

2 of je versterker buizen heeft kun je heel makkelijk zien, als er namelijk aan de achterkant, in de binnenkant, een aantal glazen cilinderachtige vormen zitten, die als je de versterker aan hebt staan een beetje licht geven, dan zitten er buizen in ja, heb je die niet, danis het transistor

andy
23 augustus 2003, 13:55
Box moet altijd meer vermogen hebben dan amp, anders blaas je de box op.

pimmetje
23 augustus 2003, 14:00
Fender Performer is een hybride amp; buizen voortrap met solid state eindtrap.

Kasper
23 augustus 2003, 14:04
Ik kan vanachter in mijn versterker geen lampen of electronica zien, enkel de speaker. Maar vanvoor staat er dus op "Vacuum tube distortion", en ik dacht dat tube nog altijd buis betekend. Ik kan me echter niet inbeelden dat er enige vorm van lampen in zitten.
Iemand die weet hoe die dan is opgebouwd van mij?

pimmetje
23 augustus 2003, 14:30
Er zit een voorbuisje in je versterker: een 12AX7
Deze kan gewoon in een kastje verstopt zijn ergens in je amp.

Negative K3 fan
23 augustus 2003, 14:32
Hi,

Ik zou graag wat bijleren over hoe versterkers (o.a. ook heads + cabs) in elkaar zitten. Of je bv een head kan aansluiten van een groter wattage, dan dat de speaker aankan. (bv head: 100Watt, cabinet 80) Of het wattage van een cab op één enkele speaker slaat, of over de hele cab. Bijvoorbeeld: cab met 4x12" speakers, met 100 watt, kan daar dan een head van 120 watt op aangesloten worden?

Dat kanw el, ik zou alleen voorzichtig zijn met het te hard zetten van de versterker want dan bestaat er een kans dat je de speakers opblaast.


Tenslotte zou ik ook graag de verschillende soorten technieken kennen van een speaker. Je hebt lampen, transistoren en buizen right? Wat zijn de verschillen hiertussen, qua geluid, kracht, kwalteit en prijs. Zelf heb ik een Fender Performer 65W waar opstaat Vacuum Tube Distortion, deze is dus buizen right? Of enkel de distortion is buizen, en de clean channel is transistoren?
heel even de stereotypen van buizen en transistor vergelijken, gaat dus niet altijd op, maar vaak wel.
geluid: buizen beter; transistor slechter
kracht: buizen klinken bij hetzelfde wattage van ded versterker vaak harder dan transistor, maar dat hangt ook van de speakers af
kwaliteit: duurzaamheid bedoel je waarschijnlijk? buizen slijten en zijn kwetsbaarder dan transistor versterkers
prijs: buizen is duurder


I know, veel vragen ineens, maar ik zou anders niet weten waar ik deze informatie moet halen. Als iemand een samenvattend website-je heeft hierover is die ook altijd welkom!

Kasper
23 augustus 2003, 14:43
Dus als ik Wilson mag geloven (buizen=lampen), heb ik eigenlijk een versterker die zijn distortion uit lamp(en) haalt? (kewl!)

Verder dacht ik dat het wattage aanduidt hoe hard je speakers kunnen gaan. Maar stel nu dat je één enkele speaker hebt van 100Watt, of je hebt een cab met 4 (dezelfde) speakers van 100Watt, dan ga ik er van uit dat de cab met 4 speakers toch luider zou moeten gaan?
Maar 4x luider is teveel gezegd, of niet?

pimmetje
23 augustus 2003, 14:52
Niet iedere 100W speaker gaat even hard. Een speaker kan zelfs meer volume leveren dan een andere speaker met meer vermogen.

4 speakers leveren idd meer volume dan 1 speaker. Het volume dat wordt geproduceerd, hangt samen met speaker-oppervlak, vermogen van de versterker, efficientie van de speaker en nog meer...

Negative K3 fan
23 augustus 2003, 15:08
Dus als ik Wilson mag geloven (buizen=lampen), heb ik eigenlijk een versterker die zijn distortion uit lamp(en) haalt? (kewl!)

Gedeeltelijk, ik weet neit hoe die amp in elkaar steekt, maar bij veel van die hybride ampjes met 1 voorversterkerb uis erin (valvestate) doet de buis vrij weinig voor je geluid


Verder dacht ik dat het wattage aanduidt hoe hard je speakers kunnen gaan. Maar stel nu dat je één enkele speaker hebt van 100Watt, of je hebt een cab met 4 (dezelfde) speakers van 100Watt, dan ga ik er van uit dat de cab met 4 speakers toch luider zou moeten gaan?
Maar 4x luider is teveel gezegd, of niet?

een cab met 4 speakers is harder, maar niet 4 keer harder want voor een verdubbeling van het volume heb je tien keer zoveel watt nodig. Dus om 4 keer harder te gaan dan 1 speaker heb je 20 speakers nodig, dit is natuurlijk niet helemaal waar en in de praktijk zal het vast anders uitlopen, mede doordat hardheid een erg relatief begrip is, maar 4 keer zoveel speakers is niet 4 keer zo hard.