PDA

View Full Version : Gibson SG serie



@lex
22 augustus 2003, 22:54
Ik ga een gibson sg kopen.. Heb van alles geprobeerd.. en het wordt een SG.

Ik heb alleen op de standaard gespeelt.. en ik ga binnenkort naar feedback om hem te halen.. maar op die site staan dus 3 versies:

standart 1.449,-
classic 1.270,-
faded 959,-

Het viel me op dat de prijzen toch nog best aardig verschillen. Op de gibson site staat niks over een classic. Wel over de faded en standart.. deze lijken identiek te zijn.. Het idee achter de faded ken ik wel.. maar zijn er andere grote verschillen die niet direkt te zien zijn.

hoor het wel.

oja ik ga er uiteraard op spelen.. maar ik vraag me af waar het prijsverschil vandaan komt.

MarshallSG
22 augustus 2003, 23:49
SG Classic heeft P-90 elementen dat klinkt anders dan de 490r/498T elementen. Dus de Classic zal wel duidelijk wat anders klinken. De faded is een special dus dot inlay's ipv Pearloid Trapezoid. Ik vind de prijs verschillen ook erg groot, vooral van de faded. Als je niet zoveel om het uiterlijk geeft ga dan voor de faded.
Maar probeer ze gewoon alle drie uit. En post even een review van de verschillen als je ze getest hebt. Ik heb de faded en classic ook nog nooit gehoord.

galguitarist
23 augustus 2003, 12:26
Het verschil tussen de Standart en de Faded is echt GROOT!!!

Ik heb meerdere malen op beide soorten gespeeld en ik raad je echt aan om als je het geld nog niet bij elkaar hebt door te sparen voor de Standart of de gewone Special.

Je gaat echt spijt krijgen als je een Faded koopt!!!

Problemen die ik ermee heb zijn:

- Door het gebrek aan lak speelt de gitaar echt een stuk minder.
- De afwerking is echt SLECHT. Epiphones worden beter afgewerkt. Fretten steken uit etc.
- Ook vond ik hem gewoon een stuk minder klinken...

bert k
23 augustus 2003, 14:44
- Door het gebrek aan lak speelt de gitaar echt een stuk minder.
...

Dit begrijp ik niet echt. Wat bedoel je hier mee?

cas121
23 augustus 2003, 17:33
heb ook al regelmatig gehoord dat het hout wat ze gebuiken in de faded serie toch matig van kwaliteit is, iets TE budget zegmaar... en dat in combinatie met een (voor gibson standaarden) matige afwerking, kn je nog weleens spijt van krijgen...

@lex, je moet nog even verder kijken dan feedback alleen, kan je zo een paarhonderd euro op besparen. Bij sacksioni Amsterdam heb je al een zwarte SG standard inclusief originele koffer voor 1295 pleuro...
(Bij feedback willen ze de koffer weleens "vergeten"!!!!)

en vergeet vooral niet 2dehands te kijken, met een beetje geduld heb ik zo een SG standard incl oshc in perfecte!! staat voor 900 euro op de kop getikt.

@lex
24 augustus 2003, 00:39
ja daar heb je gelijk in cas121.

Ik denk trouwens dat het de classic of de standart wordt.. Die classic heb ik nog niet gehoord.. dus die ga ik gewoon even proberen.. Die faded vind ik namenlijk niet eens zooi mooi.. maarja hij is natuurlijk wel goedkoper.

en daarna als ik het zeker weet, ga ik maar eens zoeken waar ze hem het goedkoopst hebben..

pff kan niet wachten :-D

Dude
24 augustus 2003, 02:08
effe zeiken alex, "standart" is met een D aan het einde.... :razz:

@lex
24 augustus 2003, 10:37
:oops:

neej ik heb geen dislexie... kweet niet zat er niet helemaal bij ofzo. :wink:

nouja :razz:

green_day
24 augustus 2003, 10:46
als ik het goed heb zit er tussen de normale sg special en de standard niet eens zo veel verschil in qualiteit. toch ook maar eens naar een special kijken hoor!
en die classic is toch ongeveer hetzelfde als de pete townshend sig of heb ik het nu helemaal mis

Antal
19 november 2004, 16:11
Ik haal ff een ouwetje omhoog. Heeft niet veel zin om hier een nieuw topic voor te openen.

Een vriend van mij wil graag een SG. Nou zijn we ons een beetje aan het verdiepen in het verschil tussen de SG standard, SG special en en SG special faded. Ik lees hier dat er veel verschil zit tussen de special en de special faded. Op de Gibson site hebben ze echter vergelijkbare specs. Ik heb alleen het idee dat ze een aantal dingen weg hebben gelaten, want bij de standard staan veel meer gegevens. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Oh ja, hij is van plan om deze te kopen:

SG op 2dehands.nl (http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/gitaren-electrisch/6774836_GIBSON_SG_IN_PRIJS_VERLAAGD_NU_700_Te_koop _Gibson_SG_Special_Wine_Red_in.html?p=nl&q=sg)

Zou dat wat zijn voor dit geld?

Bobbel
19 november 2004, 16:54
als ik jou was zou ik bij feedback die SG met P-90's proberen, die klinken zo mooi!

THW
19 november 2004, 17:27
Ik ga een gibson sg kopen.. Heb van alles geprobeerd.. en het wordt een SG.

Ik heb alleen op de standaard gespeelt.. en ik ga binnenkort naar feedback om hem te halen.. maar op die site staan dus 3 versies:

standart 1.449,-
classic 1.270,-
faded 959,-

Het viel me op dat de prijzen toch nog best aardig verschillen. Op de gibson site staat niks over een classic. Wel over de faded en standart.. deze lijken identiek te zijn.. Het idee achter de faded ken ik wel.. maar zijn er andere grote verschillen die niet direkt te zien zijn.

hoor het wel.

oja ik ga er uiteraard op spelen.. maar ik vraag me af waar het prijsverschil vandaan komt.
Vergeet de special niet, dat is zal maar zeggen een faded zonder de het oudgemaakte uiterlijk

Antal
19 november 2004, 22:17
Niemand ervaring met de special?

THW
20 november 2004, 10:47
Niemand ervaring met de special?
Yep ik heb er zelfs 1 :)
Ik weet alleen het verschil tussen de standard en de special tussen de andere weet ik het niet:
Het verschil is vooral tussen het gebruik v/d elementen de PU die op de standard worden gebruikt klinken wat helderder dan die van de special
Zelf vind ik dat geen probleem, ik hou wel van rommelig maar dat is persoonlijk.....
De neck van de Special is van rosewood gemaakt en v/d standard van Mahonie hout
Wat het verschil tussen die 2 kwa geluid is kan ik je niet zeggen, mar volgens mij was het wel zo dat rosewood een zachter soort hout is en dus wat kwetsbaarder.
Voor de rest zit het in de looks:
De standard heeft binding om de nek, humbucker covers en natuurlijk de trapezoid inlays
Als je van wat luxere gitaar houd moet je de Standard nemen, dat is tenminste als je het extra geld wil betalen.
De special is gewoon het "No bullshit just play" uiterlijk, iets wat me meer aanspreekt en het was ook wat vriendelijker voor me portemonee, daarom heb ik em gekozen.
Veel succes! :)

Daniel Ten-13
2 december 2004, 14:50
Weet het verschil niet, alleen dat ik vorige week een SG std. heb gekocht en dat ie retevet is!! (Misschien meer omdat het mn 1e Gibson is.. :P )

Aangesloten met een POD2 op een Randall top + 4x12 = WOW!! :lp:

V!N
2 december 2004, 15:41
De 490/498/500 elementen van Gibson hebben een vrij hoge "output". Hiermee maakt het van een Les Paul of SG een fijn scheurend instrument voor de wat modernere muziek.
Maar de klassieke klanken zoals Clapton uit zijn SG kreeg bij Cream ? Niet met die, maar .. door simpelweg een paar magneten weg te halen en daar stukjes hout voor in de plaats te doen, gaat de uitgang omlaag en huppetee, ze klinken een stuk klassieker. :)

Meneer Townshend van the Who had een Special met P-90's (te zien op onder andere Woodstock) en ook meneer Krieger van the Doors speelde vaak op P-90 SG's.

De beste SG's zijn natuurlijk de heruitgaven uit de Custom Shop, maar daar betaal je dan ook wel wat voor ..
http://www.gibsoncustom.com/flash/historic/lespauls/sg/intro/SG.html

Meer over puike SG's: http://www.everythingsg.com


En over Faded gesproken, mochten jullie eens in de buurt van Meppel zijn, ga dan naar de Guitarbox. Daar was tot voor kort een Les Paul Special uit de "Faded" series, in dat "TV-yellow" ..
HUP ! De zachte staalwol erover, beetje olie erop en het is een prachtige donkere, mahonie gitaar.
Het grappige is, de verf is blijven zitten in de stempels van het serienummer en "MADE IN USA" achterop de kop, lijkt het net een traditioneel geïnkt serienummer. :)

De Faded gitaren zijn inderdaad van ietwat minder goed klinkend hout, maar daar is de prijs dan ook naar. Blijf alles alsjeblieft in de juiste verhouding zien.
Een Les Paul Studio is wat hout betreft ook iets minder goed dan een '59 heruitgave die drie keer zo duur is. :P

TPHMCMXCIX
24 mei 2008, 14:39
Heey,
Ik ben van plan een Gibson SG te kopen, alleen weet nog niet of het de standard of de special wordt. Iemand nog tips?:)

Mr.Fingers
24 mei 2008, 14:42
vanwaar deze bump :???:

Als je budget het toelaat, ga dan voor de STD, die specials zijn het toch niet vind ik.

TPHMCMXCIX
24 mei 2008, 14:53
Hmm,
Zou ze gewoon moeten uit proberen, nu nog zaak vinden in de buurt waar ze em hebben (standard). Maar ik ben niet zo goed in verschillen..