PDA

View Full Version : Waarom hebben alnico speakers...



PeeVee
22 augustus 2003, 23:13
...meestal (altijd?) meer tophoog?!...

Beetje een open deur misschien maar is toch een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop.

Alle alnico speakertjes die ik tot nu toe gehoord heb klonken allemaal kristal helder in het hoog. Sommige ceramische speakers doen dat ook wel, maar lang niet allemaal. De alnico's dus wel, althans, die ik heb gehoord.

Mijn beleving en verwachting (en volgens mij ben ik niet de enige) is dus dat alnico speakers altijd lekker knetteren in het hoog maarre... is dat echt wel zo en zoja... waarom dan?... :???:

Een magneet is een magneet zou ik zeggen... Hoe "ziet" die conus dat het een alnico magneet is. Het gaat immers om een permanent magnetisch veld, uitgaande van een zelfde magnetische veldsterkte zou dat toch niet anders moet mogen kunnen klinken?

Staat me vaag iets van bij dat alnico wel een hogere veldsterkte heeft, maar het moet toch mogelijk zijn om een (iets grotere) ceramische magneet te maken met zelfde eigenschappen?

Stelling is dus: een speaker met een (speciaal ontworpen) cermische magneet zou exact hetzelfde moeten kunnen klinken als een speaker met een alnico magneet... :-?

Nou... barst maar los :-D

Stage73
23 augustus 2003, 11:13
als je minder hoog hebt, dan betekent het dat het systeem 'te traag' is om het signaal bij te houden. Dat kan aan van alles liggen, zowel mechanisch (speaker ophanging) als electronisch, misschien hebben alnico magneten een grote veldsterkte, en toch de mogelijkheid dat veld snel te 'veranderen', oftewel een lagere dynamische last. Dat kun je nameten met wat mooie signaalanalyse apparatuur.

Al
23 augustus 2003, 14:48
Nou... barst maar los :-D

Ok!!
Hoe ik denk dat het inelkaarsteekt.........


...meestal (altijd?) meer tophoog?!..... Mijn beleving en verwachting (en volgens mij ben ik niet de enige) is dus dat alnico speakers altijd lekker knetteren in het hoog maarre... is dat echt wel zo

Inderdaad is dat niet per definitie zo.

b.v.:

CTS alnico --> alnico maar middy en niet dat echte tophoog.
Weber P10N, P12N --> alnico maar ook wat donker.
Jensen C10R, C12R --> ceramisch en wel die helderheid.

Het verschil zit voor mijn gevoel meer in de onderkant. Ceramische speakers doen dat efficienter dan alnico en klinken daardoor strakker


Een magneet is een magneet zou ik zeggen...

Daar zit het verschil. Alnico magneten reageren anders dan ceramische. Als de voice coil beweegt onstaat er een magnetisch veld wat tegen b.v. de alnico magneet inwerkt. Hierdoor verliest het magnetisch veld van de alnico magneet kracht wat compressie oplevert. Ceramische magneten hebben hier veel minder last van. Beetje te vergelijken met zoiets als bomen, riet en een windvlaag. Je kan je voorstellen dat je je tegen een boom kan schrap zetten. Tegen riet nauwlijks. Niet in die mate maar zo ongeveer kan je dat wel zien met de voice coil en de magneet

Het is natuurlijk niet zo dat alnico fysisch meebuigt. Oppervlakkig demagnetiseert het gedurende de beweging van de voice coil of verandert het tijdelijk zelfs van polariteit


Stelling is dus: een speaker met een (speciaal ontworpen) cermische magneet zou exact hetzelfde moeten kunnen klinken als een speaker met een alnico magneet...

Ja, met de restrictie dat het op één frequentie is en bij één bepaald vermogen.

Maar daar hebben we in praktijk niet veel aan dus is het goede antwoord:

Nee, want compressie en klank worden bepaald worden door verschillende frequenties onder verschillende vermogens --> en hoe dat reageert verschilt dus per definitie bij deze magneten.

Al