PDA

View Full Version : tijd voor klassiek 2 (bach, toccata)



JV
22 augustus 2003, 18:09
http://home.planet.nl/~vos02157/opname/toccata.mp3

wat vinden jullie er van?

sommige stukken zijn wel slordig gespeeld vind ik zelf, maar het is best wel een moeilijk stuk nog.

kben ook nog bezig met de fugue er achteraan, maar die is helemaal lastig, dus dat komt nog wel :)

Negative K3 fan
22 augustus 2003, 18:18
ik vind het niet echt mooi, klinkt nogal slordig op veel stukken (ook op de makkelijke stukken, begin bv). verder zit het wel leuk in elkaar, ik zou er alleen iets meer op oefenen.

delphiro
22 augustus 2003, 19:43
knap gespeeld maar ik heb hier zo'n bloedhekel aan.. sorry :)

de tocatta 'mag nog' maar het belangrijkste element in een Fuga is het contrapunt en dat lukt je niet met een plectrum. Dan is een Fuga geen Fuga en speel je enkel de leuk herkenbare melodie net als Andre Rieu enkel de leuke melodietjes uit een heftig concert van Sjostakovitz speelt.

Deze tocatta en Fuga is bovendien geschreven voor een orgel (imposant geluid in een mooie kerk, 7 (of 8?) octaven, pedalen en wat niet meer). Als dat in de kerk gespeeld wordt ben je meteen overtuigd van het hiernamaals zo overdonderend komt dat over :-D

Met de electriche gitaar denk ik enkel.. leuke oefening maar zeg aub niet dat het van Bach is!

Als je een Fuga wilt spelen, doe er dan 1 uit de luitsuites. Die zijn al prachtig en liggen op een paar octaven na heel goed voor de gitaar. Moet je eens kijken hoe mooi en moeilijk dat is, dat moet je ineens de hoge tonen inhouden om de bassen eruit te laten komen of de middenstem accentueren.. daar is veel techniek voor nodig. Ik durf wel te stellen dat dat vele malen moeilijker (en belonender) is dan het spelen van de tocatta / Fuga op deze manier. Maar ja.. ik ben op dit punt ook wel een conservatieve purist.

JV
22 augustus 2003, 20:02
de fugue doe je door je rechterhand op de d te laten staan en dan de melodie te hammeren en pullen met je linkerhand.

kzal zo even snel een voorbeeldje geven.

ik ben ook nog steeds op zoek naar een octaver voor het kerkeffect :)

delphiro
22 augustus 2003, 20:04
ik heb hier nog een Boss octaver.. staat al een tijdje droog :). Je kunt ook je track dubben, is misschien ook leuk

JV
22 augustus 2003, 20:05
http://home.planet.nl/~vos02157/jasper/fug.mp3

iets in deze stijl dus

dubben lijkt me wel wat ja, misschien nog een basgitaar eroverheen oid. kga nog wel wat experimenteren ermee

delphiro
22 augustus 2003, 20:15
leuke techniek :-D

maar ik blijf toch maar op het nylon spelen (al was het maar om mijn gebrek aan electrische techniek te camoufleren) :razz:

Arbz
23 augustus 2003, 09:09
knap gespeeld maar ik heb hier zo'n bloedhekel aan.. sorry :)

Deze tocatta en Fuga is bovendien geschreven voor een orgel (imposant geluid in een mooie kerk, 7 (of 8?) octaven, pedalen en wat niet meer).

9 octaven zelfs volgens mij :)

Liam Gallagher
8 september 2003, 19:01
http://home.planet.nl/~vos02157/opname/toccata.mp3

wat vinden jullie er van?

sommige stukken zijn wel slordig gespeeld vind ik zelf, maar het is best wel een moeilijk stuk nog.

kben ook nog bezig met de fugue er achteraan, maar die is helemaal lastig, dus dat komt nog wel :)

Klinkt cool! Maar tis 1 van mn favoriete klassieke stukken heb je er een tab van?