PDA

View Full Version : kabels



schwantz
22 augustus 2003, 16:36
ola,

nog een vraagje (vet relaxed forum trouwens dit 8-)). - Ja speel al 12 jaar gitaar, maar heb altijd maar goedkope rommel gebruikt (gaat om de vingers he...) - nu net een marshall tsl100 gekocht en een gt-6 (les paul classic was reeds in mijn bezit) maarja, als je het goed wil doen moet je ook goeie kabels hebben, die dingen van 5 sleuro kraken en breken en zijn kortweg gewoon stress touwtjes. wat moet ik kopen of waarop moet ik letten?

De Teng
22 augustus 2003, 16:45
Nou... eigenlijk gewoon de prijs en vragen of ze goed zijn. Paul in Nijmegen (bassmatters) verkoopt o.a. Evidence Audio cables en die zijn dan 63 euro per stuk. Ga je daar tussen in zitten dan heb je ook super spul. De leek (zoals wij) heeft eigenlijk alleen maar wat aan de prijs indicatie.

Ik ben ook aan nieuwe kabeltjes toe, die van mij geven nu ruis..enorm, ik dacht eerst dat het van de versterker of de pickups kwam, maar die krengen zijn gewoon al vijf jaar oud. En goed gebruikt. ;)

Ic3gl0vE
22 augustus 2003, 20:37
spectraflex!

Dirk_Hendrik
22 augustus 2003, 20:40
Tasker kabel, Neutrik pluggen, leren solderen en iedereen uiltachen die 63 euro voor een snoertje betaalt!

MarshallSG
23 augustus 2003, 00:17
Ik heb ooit eens 15 jaar geleden 2 Whirlwind Leader's a 40,- p/s ik gebruik ze nog steeds, nog nooit problemen mee gehad. En ze hebben van alles meegemaakt (struikelen, bier, honden) Erg aan te bevelen. Een keer een investering en je rest van je leven lang plezier.

Speeddemon
23 augustus 2003, 19:37
Tasker kabel, Neutrik pluggen, leren solderen en iedereen uiltachen die 63 euro voor een snoertje betaalt!
Dat doe ik ook Dirk (heb ook al mijn microfoonkabels van m'n homestudiootje gesoldeerd; Neutrik+Belden kabel), maar laatst heb ik eens over Monster Cable gespeeld (70 euro!), en ik was aangenaamd verrast over het hoorbare verschil!

ijff
23 augustus 2003, 20:05
Cordial kabel met Neutrik pluggen hier!.. net weer 20m besteld in Duitsland.. (moest m'n bestelling aanvullen tot EUR 50,-.. anders verzenden ze't niet naar Nederland).

Nocki
23 augustus 2003, 21:27
monster cables klinkt geweldig en ik speel zelf met een planet waves van ddadario maar die zijn niet de beste. in mn rack zit alles vast met neutrik jacks en van den hull kabels. echt het einde...

Nocki

Speeddemon
24 augustus 2003, 13:43
monster cables klinkt geweldig en ik speel zelf met een planet waves van ddadario maar die zijn niet de beste.
Waarom speel je dan NIET op Monster? :???:

Nocki
24 augustus 2003, 14:08
tja... geen tijd gehad en zin gehad om te bestellen. en ik speel het meest draadloos. dit verziekt je geluid maar heeft een aantal belangrijke voordelen....

die monsterkabel zou ik dan in de studio gebruiken en daar kom ik nooit...
Nocki

Braindead
24 augustus 2003, 15:35
Ik speel nu Cordial Pro Line, ze zijn niet slecht, maar er zijn zeker betere.
Ik zie mezelf trouwens niet al mijn kabels zelf solderen, met mijn soldeerkunsten zal er dan ook wel niet zo'n goede kabel uitrollen ?!?!

De Teng
24 augustus 2003, 15:50
Ik heb twee kabels nodig, gewoon een meter of zes elk. Kun je dan die goeie shit voor rond de 40 euro kopen of kun je beter gewoon van die kabels kopen die rond een jaar of drie weer kaduuk zijn?

Carpe Diem
24 augustus 2003, 16:01
Klotz

V!N
24 augustus 2003, 18:39
Tasker kabel, Neutrik pluggen, leren solderen en iedereen uiltachen die 63 euro voor een snoertje betaalt!
Dat doe ik ook Dirk (heb ook al mijn microfoonkabels van m'n homestudiootje gesoldeerd; Neutrik+Belden kabel), maar laatst heb ik eens over Monster Cable gespeeld (70 euro!), en ik was aangenaamd verrast over het hoorbare verschil!

Ho, hee, maar hoe dan ? Bedoel je dat het monster het wint, of dat het verschil nihil is ?

En .. Tasker vs Belden, wie wint daarvan ?

bassopotmus
24 augustus 2003, 19:35
Waar haal je goede kabel op de meter? Ik gebruik nuetrik pluggen en soldeer dan zelf

De Teng
24 augustus 2003, 20:37
Feedback verkoopt ze per meter. Neem ik aan dat ze pluggen ook verkopen. Soldeer setje kost ook nog wat natuurlijk. Maar 't zal stukken goedkoper zijn.

Speeddemon
24 augustus 2003, 21:36
Tasker kabel, Neutrik pluggen, leren solderen en iedereen uiltachen die 63 euro voor een snoertje betaalt!
Dat doe ik ook Dirk (heb ook al mijn microfoonkabels van m'n homestudiootje gesoldeerd; Neutrik+Belden kabel), maar laatst heb ik eens over Monster Cable gespeeld (70 euro!), en ik was aangenaamd verrast over het hoorbare verschil!

Ho, hee, maar hoe dan ? Bedoel je dat het monster het wint, of dat het verschil nihil is ?

En .. Tasker vs Belden, wie wint daarvan ?
Nou kijk, voor mijn gitaarrig gebruik ik zowel Tasker met Neutriks (die hele stevige versie pluggen), als Cordial met die zwarte 'slankere' Neutrik pluggen. Allebei zeer fijne kabels, laten zich makkelijk oprollen, alleen vind ik die stevigere pluggen fijner, en aangezien ze bij Dijkmans in Breda qua prijs elkaar amper ontlopen en de Taskers handgesoldeerd zijn in Italië, koop ik dus geen Cordials meer.

Qua sound denk ik dat de Tasker ook iets minder 'gritty' is dan de Cordial, maar dan hebben we het over "Golden Ears" verschillen, die geen hond hoort, op een paar goeie studiokerels (zoals ikzelf :razz: ) na.

Maar goed, Cordial vs. Monstercable=Monstercable wint dik! Stevige dikke kabel, fijne pluggen, degelijk en smooth tegelijk, en de sound is vetter, ruimer, opener, gedefineerder.

Dus ik denk dat ik het volgende ga doen:
Gitaar-->(Monster Rock cable o.i.d.)-->pedalboard in--{intern in pedalboard alles Tasker met Neutrik gehaakte pluggen, zelf gesoldeerd}--{Monster Rock cable o.i.d.)--Engl Savage 60 input.

En in m'n fx-loop gebruik ik dan 2 Tasker kabels van een meter of 6 ofzo.
En die overgebleven Cordial (9m) gebruik ik wel in m'n studio.

Leuke van Monstercable is sowieso die levenslange garantie.

Ik heb in 1994 een Klotz kabel gekocht van 4,5m van fl.27,- die pas vorig jaar begon te kraken bij 1 van de pluggen. Als ik er voorzichtig mee doe, gaat ie nog best mee. Vind ik best netjes voor een kabel van 27 piek om 8 jaar mee te gaan zonder gezeik.

Lang verhaal kort: geen prut-kabels (Boston, Proel, Stagg, etc) meer voor mij.

Weet iemand trouwens goeie SPEAKER-kabels van 1m, jack-jack? zeg maar tussen de 15 en 35 euro...

De Teng
25 augustus 2003, 11:50
Evidence audio cables zijn ook heel goed voor speakers lijkt me.

http://www.bassmatters.nl/img/evidenceprices.jpg

3 ft speaker cable - € 26,80

Hij heeft een tijdje geleden op de site gezet: 'Dit is serieus de beste investering die je kunt maken om je sound te verbeteren.' Iemand als Paul zal heus weten waar hij het over heeft.

Antal
25 augustus 2003, 12:45
Feedback verkoopt ze per meter. Neem ik aan dat ze pluggen ook verkopen. Soldeer setje kost ook nog wat natuurlijk. Maar 't zal stukken goedkoper zijn.

Feedback verkoopt idd losse kabel gewoon per meter van de rol. Maar dat is DAP kabel van 1 euro per meter en ik kan me niet voorstellen dat dat net zo goed is als de kabels waar we nu over praten. Ik heb zelf ook die DAP kabels van feedback, en op zich is er niets mis mee, maar ik heb ze dan ook nog nooit vergeleken met echte dure kabels. Ik ben heel benieuwd, misschien moet ik dat binnenkort toch eens doen.

De Teng
25 augustus 2003, 13:08
Ik heb ook alleen maar de rollen gezien hoor, weet niet wat voor kabels het zijn. Mij lijkt dat je als je mooie kabels koopt (beetje duur, veertig a vijftig euro of zo) dat je sound er erg op vooruit gaat. Om al niet te spreken van de 'hiss' die je kwijt bent.

Antal
25 augustus 2003, 14:26
Wat ik me dus wel afvraag: Het lijkt me dat je signaal zo ongeveer zo slecht wordt als het wordt in de slechtste kabel die je gebruikt. Of bij de slechtste verbinding ofzo. Als je dan een monsterkabel koopt, moet je dan tussen je effecten ook geen monster gebruiken? Of maakt dat dan weer niet zo veel uit? En in m'n effecten zelf en in m'n amp en m'n speakerkast zit neem ik aan ook geen monsterkabel :???: Wat voor invloed heeft dat dan op mn geluid en is het dan nog wel zinnig om zo'n dure kabel te kopen?

EdJ
25 augustus 2003, 15:40
Het heeft meer invloed op de inhoud van je portemonnee.Meer dan op je geluid.Veel van de mensen die dit soort dure dingen prefereren weten niet eens wat geluid is laat staan hoe het menselijk oor werkt.Daardoor krijg je de absurtste verhalen.Zijn alleen maar goed voor de handel;de rest doet er het beste aan er alleen smakelijk om te lachen en zinvollere dingen met hun geld te doen.

De Teng
26 augustus 2003, 12:46
Het heeft meer invloed op de inhoud van je portemonnee.Meer dan op je geluid.Veel van de mensen die dit soort dure dingen prefereren weten niet eens wat geluid is laat staan hoe het menselijk oor werkt.Daardoor krijg je de absurtste verhalen.Zijn alleen maar goed voor de handel;de rest doet er het beste aan er alleen smakelijk om te lachen en zinvollere dingen met hun geld te doen.


Blijkbaar ben je degene die altijd kutkabels heeft en te eigenwijs is om iets meer geld uit te geven. Kennis over het functioneren van het menselijk gehoor heeft hier ten eerste niets mee te maken. Ten tweede kan het enorm veel ruis schelen en het feit dat je sound veel dieper en opener wordt.


Wat ik me dus wel afvraag: Het lijkt me dat je signaal zo ongeveer zo slecht wordt als het wordt in de slechtste kabel die je gebruikt. Of bij de slechtste verbinding ofzo. Als je dan een monsterkabekoopt, moet je dan tussen je effecten ook geen monster gebruiken? Of l maakt dat dan weer niet zo veel uit? En in m'n effecten zelf en in m'n amp en m'n speakerkast zit neem ik aan ook geen monsterkabel Wat voor invloed heeft dat dan op mn geluid en is het dan nog wel zinnig om zo'n dure kabel te kopen?

Je hebt helemaal gelijk in principe. Bedenkt echter wel dat je signaalverlies het meest beinvloed wordt door de lengte van je kabel. Als je een heel kort kabeltje tussen je pedaaltjes doet, of liever nog van die heel erg korte plugjes (als het ware twee jacks aan elkaar gesoldeerd) maakt dat in het totaal niet zo heel veel uit. De kwaliteitskabel, die toch al gauw zes meter is, geeft het meeste geluid door. Deze maken voor het toaal dus ook het grootste geheel qua kwaliteit uit. Neem er dus twee: van je gitaar naar je pedalen en van je pedalen naar je amp. Een goede speakerkabel doet ook wonderen. Al vindt EdJ dus van niet. :roll: Maar die zal het ook wel niet geprobeerd hebben, of veel gehoorbeschadiging hebben.

Dus ook als die pedaalkabels de beperkende factor zijn, maakt dit voor het totaal niet heel veel uit. Ik zou echter wel goede pluggen nemen en niet heel goedkope kabeltjes. (van die dertien in een dozijn voor 10 euro) Goede pluggen kosten ongeveer vijf euro per stuk. Die zijn prima.

Speeddemon
26 augustus 2003, 13:01
Ik ben het met De Teng eens, EdJ.

D'r is niks mis met m'n gehoor (dipje van 8dB rond 2kHz maar een PIEK van 10dB bij 4kHz, ben ik dus redelijk gevoelig voor... en let wel, de audiciean zei ook "prima in orde, wij ondernemen pas wat wanneer men 'dipjes' heeft groter dan 20dB), ik studeer 3 jaar geluidstechniek, hoor het verschil tussen transformerless en transformer-balanced en weet powertube saturation ook aardig snel te herkennen....

en ja, ik vond die marketingzooi rond Monstercable ook ongeloofwaardig... totdat ik het zelf geprobeerd heb bij Jukebox. Met een PRS in m'n klauwen en een Bogner Shiva half-stack (toch niet de minste dacht ik zo), en switchen tussen Cordial kabel en een Monster-rock kabel.
En ja hoor, die Monster klonk stukken beter.

EdJ
26 augustus 2003, 16:21
Jullie hebben me niet helemaal begrepen maar goed.Ik vind dat iedereen de volledige vrijheid moet hebben waar hij/zij zijn geld aan uitgeeft ongeacht of een ander dat teveel dan wel te weinig vind voor datgene wat je er voor krijgt.Echter vind ik een knuppel in het hoenderhok af en toe gerechtigd omdat zonder het merendeel van de bezoekers van deze site zonder hobby zit :roll:

De Teng
26 augustus 2003, 17:08
Wat je post met de knuppel in het hoenderhok te maken heeft weet ik eigenlijk niet, helemaal niet in combinatie met het niet hebben van een hobbie. :???: 't Zal wel. Je verhaal snijdt dan ook geen hout trouwens, maar goed.

Wat betreft de kabels: logische investering, dat is juist waardoor het originele signaal doorgegeven wordt. Als je daar niet geld aan uit wilt geven is het resultaat daardóór juist minder. Wel een Porsche kopen, maar er 2CV wielen onder zetten.

http://next.web-cars.com/monterey_img/IMG_0647_s.jpg

EdJ
26 augustus 2003, 17:30
Laat ik het dan wat duidelijker uitleggen:een afgeschermde kabel werkt als een condensator.Een plug hiervoor ook(weet je wel;twee geleidende elementen met een niet geleidend element ertussen).Dit kost je dus bij een hoogohmige uitgang(van een gitaarelement)wat aan hoge tonen.Er is dus wel degelijk verschil tussen de ene en de andere kabel en de een en de ander plug.Dit kan heel simpel gemeten worden en dus ook aangetoont.Wat echter niet gemeten kan worden noch aangetoond is hype.Ik zeg alleen maar dat als je daar je geld aan wilt uitgeven je dat zelf moet weten.Er zijn ook mensen die bij hoog en laag vasthouden dat ze het verschil kunnen tussen verschillende houtsoorten van de kast van de versterker(niet de speakerkast dus).Tuurlijk joh! :P

EdJ
26 augustus 2003, 21:05
Snap je de Teng? :razz:

De Teng
26 augustus 2003, 21:53
Het heeft meer invloed op de inhoud van je portemonnee.Meer dan op je geluid.Veel van de mensen die dit soort dure dingen prefereren weten niet eens wat geluid is laat staan hoe het menselijk oor werkt.Daardoor krijg je de absurtste verhalen.Zijn alleen maar goed voor de handel;de rest doet er het beste aan er alleen smakelijk om te lachen en zinvollere dingen met hun geld te doen.

Mooi lulverhaal Edj, maar dat staat hierboven niet he? Je doet alsof je iets keihard moet verdedigen, maar dan moet je eerst wel met een stelling komen en niet achteraf. Je hype verhaal dus, want daar zit heus een kern van waarheid in. Maar daar ging het niet om.

Nocki
26 augustus 2003, 21:57
het klopt inderdaad dat er veel bullshit wordt verkocht in de winkels. zowel verhaaltjes als kabels. ik heb zelfs iemand horen zeggen dat zijn kabels van 5E per stuk net zo goed waren omdat ze shielde waren en dat de enigste vereiste was voor een goed geluid. ONZIN DUS en verhalen over gouden pluggen en luchtdichte kabels zijn ook ONZIN. maar die paar kabels die goed zijn zonder lulverhaal maar gewoon beter dan andere zijn zijn ook goed en daar gaat het om. dat ze duur zijn is te verklaren. maar ze zijn niet goed omdat ze duur zijn ze zijn duurder omdat ze goed zijn. als je het er voor over hebt moet je het zeker doen. ik heb het erv oor over maar het gemak en het inperken van elektrokutie risico van draadloos gaat mij boven het geluid. behalve in de studio natuurlijk.

Nocki

Dirk_Hendrik
26 augustus 2003, 22:32
Jeah!!!

Deze discussie doet me denken aan de tijd dat ik me bezig hield op HiFi fora en het bijbehorend gelul...


Liever niet weer... doodvermoeiend,
Je hebt twee kabels. De een doet het en de ander doet het ook. Het verschil tussen de twee is dat de een slechtere respons heeft op midden en laag en daardoor veel helderder klinkt. Die werd dus als "beter" beschouwd daar het "leek" alsof het hoog beter was.....

Ik ben het eens met Edj die een kabel bekijkt als een fysisch fenomeen en van daarui verklaart waarom kabels verschillend klinken. Dat duurdere kabels meestal beter geconstrueerd zijn en dus langer meegaan is een onweerlegbaar feit.

Voor De Teng,
Als jij de enige bent met gezeik met kabels kan ik je van harte aanraden je eigen kabels te gaan solderen. Dan is de kwaliteit zo goed als jij je knutselwerk gedaan hebt en nog goedkoper ook.

EdJ
26 augustus 2003, 23:33
Het ene sluit het andere niet uit c.q.sluit het andere naadloos aan de Teng.
Fijne knul :D

Mitch
26 augustus 2003, 23:35
Nou niet meer zeuren of ik trek de plug eh... stekker eruit :D

Flex Teng, Edj bedoelde het echt niet zo irritant als je het opvatte.
PEACE !

EdJ
26 augustus 2003, 23:49
Ja,jullie hebben gelijk;het is wel leuk geweest zo.De Teng,het eerste biertje is voor mij o.k.?
Sorry als ik irritant overkwam;mischien ligt dat wel in mijn irritante aard.
Laat ik maar weer `ns wat oefenen.

Speeddemon
27 augustus 2003, 00:44
alles goed en wel jongens, maar dan wil ik toch graag eens horen wat Ed's resultaten zijn als ie bijvoorbeeld een vergelijk-sessie doet tussen iets van Stagg (5 euro), Cordial/Klotz/Tasker (20 euro) en Monster/Spectraflex (+70 euro).

En wat al gezegd is; degelijkheid!

De Teng
27 augustus 2003, 08:51
Vooruit dan maar weer he? ;) Wat zullen we drinken, zeven dagen lang...lalala. 't Kwam inderdaad irritant over, zo vanuit het niks.

Verder is het idd nogal een uitgemolken discussie.

Dirk: Mijn kabels zijn gewoon aan vervanging toe, dus daarom vroeg ik wat beter was. Solderen dus, al heb ik eens gepresteerd om een klein onderdeeltje om te smelten tot een drabje bij natuurkunde, terwijl het het enige onderdeel maar was.... foutje :o

Dirtypool
16 januari 2006, 16:40
Heb gister een kabel van Pete Cornish gekocht en ben erg benieuwd.
De man krijgt het vertrouwen van jongens die weten waar ze mee bezig zijn en ik volg dat een beetje blind :-)
Evidence gaat er ook nog komen, leuk

Rwin
16 januari 2006, 17:07
ahum, sinds het forum nu weer bter werkt is dat nog geen rede om een 3 jaar oud topic te kicken :)

of ben je zo lang weggeweest? NOFI :P

Geronimo
16 januari 2006, 19:03
Ik heb een Spectraflex kabel en een zelfgemaakt ding met Neutrik-pluggen. Die zelfgemaakte is van de electronicaboer Kok uit Leiden, zo'n merkloze kabel er staat iets op van "double screened OFC" blabla geleuter en is best dun. Was erg goedkoop; paar tientjes voor 20 meter ofzo.
En echt ik hoor GEEN REET verschil.
Het is idd net als die audiofiele shit met hun zilveren "interlinks", geouweneel dus. Bijna religieus gewoon. Je hebt kutkabels en je hebt gewoon goede kabels, maar na goede heb je echt niet nog betere. Dat is echt centenklopperij. Mijn Spectraflex was toen (acht jaar geleden ofzo) honderd gulden en is erg stevig, maar ik vind het eigenlijk best duur voor een snoertje. Dat doe ik echt niet meer.

Ik hoor overal dat die Monster dingen ultra zijn maar volgens mij is bv Klotz net zo goed. Het klinkt mij als een hype.
Er zullen vast mensen zijn die hun Monsters meneemen naar de meeting en dan zullen we eens luisteren. Het zal mij benieuwen.

Negative K3 fan
16 januari 2006, 19:17
Ik ga mee met het kamp van dirk_endrik en edj

en dan moeten we ook nog eens niet vergeten dat we het hier uiteindelijk nog over muziek hebben en als je het vanuit een 'artistieke' context gaat bekijken dan gaat het al helemaal nergens meer over.

ik heb schijt aan goed of slecht klinkende kabels, jimi en SRV speelden met gekrulde kabels, eddie had er ook dikke schijt aan met wat voor kabels hij speelde en vele andere 3253 keer betere/bekendere/lijpere gitaristen spelen fucking draadloos dus ik heb er helemaal schijt aan hoe ze klinken, voor mij telt maar 1 ding; degelijkheid en daarom soldeer ik gewoon mn eigen kabels met neutrik en tasker en houd ik me bezig met 'leukere' gitaarnerd dingen zoals buizen enzo.

Wicked Willy
16 januari 2006, 19:17
Gebruikte altijd Tasker kabels met neutriks pluggen en die begeven het regelmatig. Heb nu George L kabels besteld voor zowel pedalboard als alle bekabeling richting versterker. Maar het is altijd afwachten hoe spullen zich houden op lange termijn.

Bl44t44p
16 januari 2006, 21:29
Na hoeveel tijd begaven die Neutrik + Tasker het dan? 10 jaar ofzo?

vinni
17 januari 2006, 00:09
Heb nu Evidence Audio Siren Speaker kabels 2X 3 meter.
Daarnaast lead van Planet Waves. In mn rack zit George L.

Alles wordt op den duur EA.

Groet,
Vinni