PDA

View Full Version : Gitaar wil maar niet zuiver worden...



Marshallover
22 augustus 2003, 13:13
Ik heb het idee dat mijn gitaar de laatste tijd niet meer dezelfde is; Hij wil niet meer zuiver klinken.

Nieuwe snaren geprobeerd, maar ook dat helpt niks...

Zou het aan m'n buizenversterker kunnen liggen?

Groeten,

cas121
22 augustus 2003, 13:14
intoneren?

Bassie79
22 augustus 2003, 13:21
ander merk/dikte snaren

AART
22 augustus 2003, 13:22
hals krom?

ilovemyguitar
22 augustus 2003, 13:23
misschien ipv andere snaren
nieuwe snaren.. :)

Marshallover
22 augustus 2003, 13:27
Uiteraard heb ik nieuwe snaren gebruikt...

Wat is intoneren?

Hals is niet krom (kun je d.m.v. de snaren bekijken)

Groeten,

AART
22 augustus 2003, 13:31
dan zal ik inderdaad eens naar je buizen kijken

Marshallover
22 augustus 2003, 13:34
dan zal ik inderdaad eens naar je buizen kijken

Jah?, zou best kunnen hoor, maar kan het geluid van een gitaar dan door oude buizen valser worden???

Ze zitten er wel een paar jaar in ondertussen......

Groeten,

bert k
22 augustus 2003, 13:39
Lijkt me sterk. Ik zou eerst eens met een gitaarstemmer heel nauwkeurig de gitaar stemmen op losse snaren, en dan alle snaren op de 12de fret. Als je gitaar echt vals is, geeft de tuner dat keurig aan. Als hij zuiver blijft kan het probleem idd ergens anders zitten.

cas121
22 augustus 2003, 13:41
nee man, kan toch niks met je buizen te maken hebben! dat slaat nou echt als een lul op een koektrommel...

intoneren is het toon- of octaafzuiver maken van je gitaar

zie hier http://www.westerhaven.nl/afstel/onderdelen/zelfafstellen.htm

Intoneren ofwel octaafzuiver maken.

Sluit je gitaar aan op een stem-apparaat. Stem de gitaar goed zuiver.
Speel een flageolet op de 12e positie (vinger op de snaar leggen precies boven de 12e fret, niet indrukken en aanslaan met rechts) Vergelijk deze toonhoogte met die van de toon die je gewoon speelt op de 12e fret (wel ingedrukt)
Belangrijk die dit ook op de 17e fret !
Is de gefrette noot lager dan de flageolet maak de snaarlengte dan korter. Het zadel moet in de richting van de kop geschroeft worden. Check weer zoals hierboven beschreven de 12e en de 17e fret.
Is de gefrette noot hoger dan de flageolet maak de snaarlengte dan langer. Het zadel moet in de richting van de onderkant van de body geschroefd worden.
Perfect wordt het nooit. Je zult op een gemiddelde uitkomen tussen de twee posities. De 12e fret zal iets hoger zijn dan de flageolet en de 17e fret iets lager.

Doe dit bij alle snaren en klaar alweer !

iwan
22 augustus 2003, 13:45
okay, je hebt dus nieuwe snaren al geprobeerd.

1 heb je een nieuw merk snaren of een andere dikte gebruikt? =mogelijk intonatie mis

2 heb je een floyd rose tremolo? =mogelijk afstelling mis door hersnaren

1 en 2 kan je allebei nagaan door te kijken of de stemming van je gitaar zuiver is.

3 if none of the above: speel eens met een andere gitaar door je versterker (eventueel bij je muziekzaak als je zelf geen 2e exemplaar hebt). Als het je buizen zijn klinkt het dan ook niet goed.

Marshallover
22 augustus 2003, 13:48
Bedankt tot dusver !

Ik ga eens beginnen met het intoneren...

Groeten,

sebass
22 augustus 2003, 13:49
Altijd opnieuw intoneren als je er snaren van een ander merk en/of andere dikte op zet. Cas121 heeft dit al beschreven. Succes.

Marshallover
22 augustus 2003, 14:14
Maakt de hoogte van het ding waar de kammetjes over heen lopen ook nog uit ? Of is dat alleen maar zinvol om die aan te passen als je je snaren wat hoger/lager op de hals wilt hebben lopen ?

Ben al 12 jaar met gitaar spelen bezig, en nog weet ik van dit soort zaken vrij weinig...shame on me.... :oops: :wink:

Wat verdient jullie voorkeur trouwens; snaren dichter op de hals of wat verder er vanaf?

Groeten,

bert k
22 augustus 2003, 14:17
Als je de snaarhoogte verandert moet je opnieuw intoneren. Hij is anders onzuiver bij de 12de fret

Marshallover
22 augustus 2003, 14:20
Als je de snaarhoogte verandert moet je opnieuw intoneren. Hij is anders onzuiver bij de 12de fret

Ok, ik zal erom denken, maar wat is nou eigenlijk de beste snaarhoogte?
Of is dat ieder z'n eigen mening...?

Groeten,

iwan
22 augustus 2003, 14:27
Ieder zijn eigen mening.

bert k
22 augustus 2003, 14:32
Kijk hier eens: http://www.westerhaven.nl/afstel/onderdelen/zelfafstellen.htm

wietse
22 augustus 2003, 14:43
ik heb het liefst een zo laag mogelijke actie ,speelt lekker licht maar dat is toch heel verschillend per persoon hoge actie is betere klank zegt men.
het is net wat je wilt.

Marshallover
22 augustus 2003, 15:13
ik heb het liefst een zo laag mogelijke actie ,speelt lekker licht maar dat is toch heel verschillend per persoon hoge actie is betere klank zegt men.
het is net wat je wilt.

Heb je dan geen last van "geratel" van de snaren op de hals en tegen de elementen?

wietse
22 augustus 2003, 15:17
ik heb het liefst een zo laag mogelijke actie ,speelt lekker licht maar dat is toch heel verschillend per persoon hoge actie is betere klank zegt men.
het is net wat je wilt.

Heb je dan geen last van "geratel" van de snaren op de hals en tegen de elementen?

nee zo laag ook weer niet , natuurlijk wel zo dat je geen bijgeluiden hebt.
maar zo laag als mogelijk is zonder bijgeluiden dat is soms nog een heleboel werk.

Marshallover
22 augustus 2003, 15:36
Geweldig !!!

Het probleem is opgelost voor 5/6

Het lag dus duidelijk aan de afstelling van de kammetjes..

Leuk werk trouwens dat intoneren...

Alleen de G heeft nog z'n kuren en het kammetje kan ook niet verder richting de onderkant van de Body geschroefd worden, omdat het een keer ophoudt :wink:

Hij moet eigenlijk nog wel iets verder...

Iemand een oplossing?

zZoRgO
22 augustus 2003, 15:40
actie iets hoger...?

cas121
22 augustus 2003, 15:49
is het voor je lp studio? dan kan je ook nog even kijken hoe je zadeltje zit in de brug, beetje lastig uit te leggen maar als je zadeltje bij de G met de rechte kant richting hals staat kan je hem nog wat verder naar achter krijgen door die om te draaien, dus rechte kant naar achter.. sorry voor de wazige uitleg maar t kan werken