PDA

View Full Version : Exit: diezel enter: ?



Linchpin
22 augustus 2003, 12:24
Ik ben ongeveer een dik half jaar reeds in het bezit van een Diezel VH4. In het begin dacht ik de heilige graal van toon gevonden te hebben, en na ongeveer 15 minuten spelen heb ik em dan ook onmiddelijk gekocht.

Nu ben ik zo beetje bij beetje de nadelen van het ding aant ontdekken. Ik speel meestal vrij high gain stuff (en dat heeft ie wel net genoeg). Maar hij klinkt enorm compressed op kanaal 3 (het kanaal dat ik dus het meeste gebruik). Hij heeft niet echt een "mooshy" feel, alles is nogal enorm direct. Op zeer high gain lijken afzonderlijke noten nog steeds dat beetje te clean. En de low-end heeft zo een vreemde knars die palm-mutes vrij lelijk maakt.
Ik ben ook sinds kort begonnen met recorden, en daar vallen die kenmerken enorm in op. Ik krijg zelfs betere resultaten met mijn fender princeton en een zoom GFX 707 II :o. Dit is zo een beetje de druppel.

Met pijn in het hart ben ik nu dus serieus aan het overwegen om hem te verkopen.

Graag had ik wat versterker suggesties, die de kenmerken die ik bovenaan vernoemde niet heeft.

Nog mensen die ook altijd zo laat beseffen dat ze toch de verkeerde amp gekozen hebben? Is echt k*t gewoon :evil:

Negative K3 fan
22 augustus 2003, 12:29
Heel erg jammer, dat slechte opnemen van Diezels heb ik vaker gehoord op harmony central, de clips vallen daar erg tegen en ook de bezitters klagen er veel over. Misschien is Engl dan wat voor jou.

LordRiffenstein
22 augustus 2003, 12:32
Tja, ik heb ook net mijn VH4 verkocht, speel geen metal maar vond toch mijn klank er niet in. Ik hou het bij mijn Engls.

Probeer de Engl Powerball een keer!!!

Linchpin
22 augustus 2003, 12:47
Tjah, ik ben wel geïnteresseert in de ENGL powerball. Een maat van me heeft em, en hij scheurt echt enorm huge.

MAAR: ik weet niet hoe ze hier staan tegenover line 6, dus met het risico op doodgeflamed te worden, de HD 147 interesseert me enorm.

Een van de dingen die me ietwat ergeren aan buizenversterkers (ik heb een half jaar op een JCM 800 gespeeld, en daarna dus op de Diezel) Is die inconsistente toon. Ik heb de indruk dat telkes je een buizenversterker aanzet, er altijd wel IETS anders klinkt, meestal nauwelijks merkbaar. En de betrouwbaarheid van een line 6 spreekt me daardoor enorm aan. Dat en de veelzijdigheid, de effecten,...

Ik heb de HD 147 nog niet in person gehoord, dus wie weet trekt ie net op niets, maar de clips op de line 6 site doen mij naar meer snakken.

Klinkt misschien raar voor iemand die van een Diezel afkomt, maar ik heb precies een wrange smaak ontwikkelt bij buizenamps.

FNaRK
22 augustus 2003, 13:02
Niks mis met Line6....ben zelf van Marshall JCM900 naar POD Pro plus transistor amp gegaan. Bevalt uitstekend !

Hou rekening met de nodige flames als je hier over Line6 / digital stuff begint :D

Linchpin
22 augustus 2003, 13:05
Lol, ik besef het risico. Dat loop je nu eenmaal op elk gitaarforum :). Ik ben normaal ook absoluut geen line 6 fan, heb de duoverb, flextone en de vetta getest en geen van de 3 kon me in de verste verten overtuigen.
Maar de clips van de HD 147, klonken toch wel zeer smakelijk.

Phyrexian
22 augustus 2003, 14:29
Gewoon proberen als je er voor te vinden bent.

Zelf hou ik enorm van Tech 21 modellers. Ik heb de PSA-1 preamp en het geluid ervan is gewoon geniaal.

ben79
23 augustus 2003, 00:22
hoi ik ben de hd 147 gaan testen en ik je maar 1 ding vertellen:
men rack staat compleet te kopen en HD147 komt er aan zodra het rack verkocht is .
Hij heeft meerder supergoede clean geluiden , supervette drives en de effecten zijn erg netjes !!!

sash
23 augustus 2003, 02:18
Niks mis met Line6....ben zelf van Marshall JCM900 naar POD Pro plus transistor amp gegaan. Bevalt uitstekend !

Hou rekening met de nodige flames als je hier over Line6 / digital stuff begint :D

Maar dan noem ook zowat de slechtste buizentop around :P :D

Lucky
23 augustus 2003, 08:41
Ik ben ongeveer een dik half jaar reeds in het bezit van een Diezel VH4. In het begin dacht ik de heilige graal van toon gevonden te hebben, en na ongeveer 15 minuten spelen heb ik em dan ook onmiddelijk gekocht.

Nu ben ik zo beetje bij beetje de nadelen van het ding aant ontdekken. Ik speel meestal vrij high gain stuff (en dat heeft ie wel net genoeg). Maar hij klinkt enorm compressed op kanaal 3 (het kanaal dat ik dus het meeste gebruik). Hij heeft niet echt een "mooshy" feel, alles is nogal enorm direct. Op zeer high gain lijken afzonderlijke noten nog steeds dat beetje te clean. En de low-end heeft zo een vreemde knars die palm-mutes vrij lelijk maakt.
Ik ben ook sinds kort begonnen met recorden, en daar vallen die kenmerken enorm in op. Ik krijg zelfs betere resultaten met mijn fender princeton en een zoom GFX 707 II :o. Dit is zo een beetje de druppel.

Nog mensen die ook altijd zo laat beseffen dat ze toch de verkeerde amp gekozen hebben? Is echt k*t gewoon :evil:


Misschien moet je eerst eens met Peter Diezel er zelf over gaan praten. Hij is absoluut niet te beroerd om in een van zijn "eigen kindje's" te knutselen totdat hij klinkt naar de wensen van de eigenaar.
Yoeri (lordriffenstein) heeft dit ook laten doen.
als je na overleg met Peter er niet uitkomt kun je hem altijd nog overwegen te verkopen.

het verkopen van boutique amps kan heel lastig zijn. ze zijn duur en weinig bekend....je hebt kans dat je er heel lang mee gaat rondzeulen voordat je een koper vindt.

gerrekat
23 augustus 2003, 10:25
Zuo zeker de powerball eens proberen enorm punchy!

Van Line 6 heeft niets me nog kunnen bekoren, klinkt allemaal aardig maar net niet helemaal!

Linchpin
23 augustus 2003, 11:32
Misschien moet je eerst eens met Peter Diezel er zelf over gaan praten. Hij is absoluut niet te beroerd om in een van zijn "eigen kindje's" te knutselen totdat hij klinkt naar de wensen van de eigenaar.
Yoeri (lordriffenstein) heeft dit ook laten doen.
als je na overleg met Peter er niet uitkomt kun je hem altijd nog overwegen te verkopen.

het verkopen van boutique amps kan heel lastig zijn. ze zijn duur en weinig bekend....je hebt kans dat je er heel lang mee gaat rondzeulen voordat je een koper vindt.

Ja, ik vrees daar ook een beetje voor. En ik heb dat ook al ergens overwogen, maar die typische kenmerken gaan er toch niet uitgeraken. Ik ga em es op een aantal plaatsen te koop aanbieden, krijg ik geen reactie, dan zal Peter serieus moeten sleutelen. Maar dan nog, een buizentop is echt overkill op dit moment, zeker eentje die 200W pusht. In groepsverband stond de Diezel fantastisch, maar nu ik terug ben gedrongen op het bedroom geklingel, is ie toch een stuk te luid.

Speeddemon
23 augustus 2003, 12:46
Zuo zeker de powerball eens proberen enorm punchy!

Van Line 6 heeft niets me nog kunnen bekoren, klinkt allemaal aardig maar net niet helemaal!
Toen ik afgelopen woensdag mijn Engl Savage 60 ging testen en kopen, had ik effe tijd om een Line 6 Flextone III te testen. Nou moet ik zeggen dat de cleane sounds er erg op vooruit zijn gegaan, maar jezus, die overdrive/distortion-amps klonken bagger. Ze hadden allemaal iets 'plastics' in het mid... JCM800, Plexi, Soldano.... Misschien dat het aan de speakers van dat combo lag, maar toen ik daarna op m'n Engl speelde, wist ik dat DAT wel goed was!

gerrekat
23 augustus 2003, 14:25
Precies, het klinkt ongeveer als een SS head met een goed multi effect ervoor, ben ik niet echt ven gecharmeerd, klinkt aardig maar nooit zo als een echte buizentop!

Ik lul niet uit mijn heb genoeg ervaring met beiden!

BLOK182
23 augustus 2003, 15:26
Al lijken die modelling-amp me heel fijn voor alleen thuisgebruik en als je aan een bepaald budget vastzit.

Geert Teekens
23 augustus 2003, 15:44
Hey Linchpin,

Zou het ook geen kwestie van techiek zijn?

Een high gain versterker die toch de enkele noten redelijk clean houdt, dat klinkt als een heel realistische versterker. Het is logisch dat je met 1 losse noot veel minder gain teweeg brengt dan met meer snaren tegelijk.

Een versterker die dit goed doorgeeft lijkt me juist een hele goeie versterker! Als je bijvoorbeeld een BOSS Metal Zone opendraait zullen alle noten megagain hebben. Dit is misschien wel stoer, maar het is veel minder dynamisch en realistisch.

Daarom werkt het met jouw Zoom wel meteen, die verneukt je sound zo dat alles heftig klinkt. Je hoeft je dan niet echt meer zorgen over je techniek te maken, omdat alles praktisch hetzelfde klinkt.

Zo ook met palm muten. Ik heb jaren gedacht goed te kunnen palm muten, tot is een JCM 800 kocht. Op deze versterker klonken de mutes krasserig en kut. Ik schrok me dood en ben er flink op gaan oefenen.

Na hard studeren lukt het me nu ook om een vette mute uit de 800 te toveren. Het luistert alleen veel gevoeliger, hard zacht, meer naar de brug of verder weg.

Nu komt de mute dus uit mijn pols en niet uit mijn effectbak en dat vind ik persoonlijk veel cooler.

Ik zou een versterker die zo reageert als jij beschrijft juist heel erg waarderen. Ik zou het als een uitdaging zien om te zorgen dat die enkele noten ook lekker gaan doorklinken (niet door gain maar door sustain, hetgeen uit je spel en gitaar komt) en dat je palm mutes lekker dik worden.

Als je dit eenmaal helemaal onder controle hebt, maakt het meteen ook veel minder uit op welke spullen je speelt.

Dan zit het in je vingers!!!!!!!

Jeee
23 augustus 2003, 20:01
Die Diezel kan toch zowel 6L6's als EL34's aan, niet?
Misschien moet je eens een lampenwissel proberen?

Linchpin
24 augustus 2003, 11:37
@ Geert Tekens

Ik heb de ENGL Powerball van een maat van me geprobeert, en die houd alles toch lekker crunchy hoor, ook afzonderlijke noten. Die zoom is geen referentie, besef ik ook wel, klinkt ook absoluut als ass, en als iemand zo gek was die te willen kopen, verkocht ik em meteen :D .

Maar over die palm mutes, dit is de eerste versterker waar ik dat probleem mee heb, en ik heb toch al aardig wat buizentops getest, en toevallig een half jaar een JCM 800 als main amp te leen gekregen. Inderdaad moeilijker dan een of andere effectenbak, maar dat is nooit echt een probleem geweest, ze klonken altijd wel vet. Maar met de Diezel is er gewoon iets raar, het is net alsof die een hoop gain meegeeft aan de low-end, en lekker vettige palmmute, klinkt er heel erg "gekraakt" door. Die "oomph" die mij op welke amp ook wel lukt, geeft een heel raar effect op de Diezel. Ik ben eens op zoek geweest op enkele fora's, en blijkbaar ben ik niet de enige die dat wat dwars zit.
De noten klinken inderdaad mooi door, maar zelfs op max gain klinken afzonderlijke noten bijna clean, en een akkoord mega-heavy, het past gewoon niet.

@Jeee
Ik heb nu 6l6's erin steken, en eerder EL 34's. Die klonken inderdaad wat crunchier, maar compresseerde kanaal 3 ENORM.

Nicci
24 augustus 2003, 15:11
Hey Linchpin,

Zou het ook geen kwestie van techiek zijn?

Dan zit het in je vingers!!!!!!!

beetje overbodig om het hele verhaal te quoten, maar het is een verhaal naar mijn hart! mensen verwachten erg veel van versterkers, gitaren, elementen, pedalen, terwijl je erg veel kan doen door gewoon op de juiste manier te spelen. muziek zit meer in timing, aanslag, etc. dan in een versterker.

Linchpin
24 augustus 2003, 16:29
beetje overbodig om het hele verhaal te quoten, maar het is een verhaal naar mijn hart! mensen verwachten erg veel van versterkers, gitaren, elementen, pedalen, terwijl je erg veel kan doen door gewoon op de juiste manier te spelen. muziek zit meer in timing, aanslag, etc. dan in een versterker.

zonder twijfel! Een prulgitarist klinkt door welke versterker dan ook als een prulgitarist.
Ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Maar ik denk dat ik zonder schroom toch mag stellen dat ik een aardig nootje kan spelen :). Ik zeg het, de VH4 is de enige versterker waarbij ik vind dat die palmmutes niet goed klinken, nu me dat opeens is opgevallen erger ik me der voortdurend aan. Klinkt niet smooth gewoon, hoe je ze ook speelt (vind ik).

Ik hoor in ieder geval niet veel over die HD 147, nog niet veel volk dat em getest heeft blijkbaar. Ik zou er normaal ook nooit zoveel informatie over gezocht hebben, ware het niet dat ik men buik vol heb van tube amps. En dan heb ik het niet over de toon, maar om het geklungel dat erbij aan te pas komt, buizen die springen, ruis door slechte powertubes, transport, gewicht,.... bah. Het is bijna Jammer dat ze zo goed klinken. Dus ik wil alles een kans geven op dit moment.

Thijssie
24 augustus 2003, 16:35
Een van de dingen die me ietwat ergeren aan buizenversterkers (ik heb een half jaar op een JCM 800 gespeeld, en daarna dus op de Diezel) Is die inconsistente toon. Ik heb de indruk dat telkes je een buizenversterker aanzet, er altijd wel IETS anders klinkt, meestal nauwelijks merkbaar. En de betrouwbaarheid van een line 6 spreekt me daardoor enorm aan.

Ik vind dat juist de charme; het "leeft" zo'n ding.

De ene keer zet je hem aan en doe je je ding zonder fratsen maar de volgende keer sla je een open a, aan en je geniet je de tering, waardoor je zelf ook weer verleid wordt tot allerlei strapatsen....

Thijssie
24 augustus 2003, 16:41
Niks mis met Line6....ben zelf van Marshall JCM900 naar POD Pro plus transistor amp gegaan. Bevalt uitstekend !

Hou rekening met de nodige flames als je hier over Line6 / digital stuff begint :D

Maar dan noem ook zowat de slechtste buizentop around :P :D

Die mag je uitleggen....

Mitch
24 augustus 2003, 22:18
Als je meer thuis gaat spelen begrijp ik heel goed dat je niet aan buizen wil, zou ik ook nooit doen.

Linchpin
24 augustus 2003, 22:38
Nja, niet dat het de bedoeling is om constant thuis te spelen, maar goeie muzikanten zijn zeer dun bezaaid hier, dus kan het wel ff duren eer ik een nieuwe band heb.