PDA

View Full Version : Vintage (bas)gitaren



The Mule
22 augustus 2003, 09:13
Met topics over Vintage Veenendaal en over de absurditeit van prijzen en prijsstijgingen is het onderwerp al regelmatig INDIRECT aan de orde gekomen op dit forum, maar ik ben erg nieuwsgierig hoeveel mensen hier een instrument hebben wat als ‘vintage’ aangemerkt kan worden? Of zijn er mensen hard aan ’t sparen voor een lang gekoesterde droomgitaar? Kortom, ik dacht maar eens een topicje in de wereld te helpen over vintage gitaren. Hoe kom je er aan, wat heb je ervoor betaald, supervondst gedaan op beurs of rommelmarkt? Hopelijk wordt het gewoon een gezellig en interessant topic vol verhalen rond het kampvuur voor liefhebbers en dromers (zit daar eigenlijk wel verschil tussen?) en misschien kunnen we het virus nog wat verder verspreiden!

Misschien was het mensen al opgevallen vanwege de link in mijn onderschrift, maar mijn vintage liefde is volledig op het merk Guild gericht, en ‘zo is het gekomen’…

Toevallig ben ik 5 jaar terug op een braderie in Drenthe (jawel) tegen een oude basgitaar aangelopen die me op dat moment zoveel deed dat ik gelijk mijn spaarrekening geplunderd heb. Voor 800 piek was ik eigenaar van een 1977 Guild B-301. Ik had via de wondere wereld van het wereldwijde web op een Amerikaans forum al snel contact met Hans Moust, die Nederlander (Breda) bleek te zijn en de schrijver van het enige boek dat de historie van Guild behandelt. Dé wereldwijde Guild-autoriteit woont gewoon in Nederland! Ik heb het boek rechtstreeks van hem gekocht, de opdracht die hij er in had gezet was: ‘Stay Guild-ty”, en dat heb ik ter harte genomen. Nadat ik erachter gekomen was dat het helaas om een zwaar gemodificeerd instrument ging, heb ik me in het zweet gewerkt om de groenmetallic ‘burst’ finish met schuurpapiertjes en ouderwets ellebogenvet te verwijderen en er kwam een prachtig stuk massief mahonie tevoorschijn. Mijn vriendin heeft de niet-originele chipboard case opnieuw bekleed met een in een stoffenwinkel in Utrecht gevonden glimmend groen satijnachtig stofje, en toen was ik het mannetje met een unieke en vaak bewonderde basgitaar, die eigenlijk alleen vanwege zijn leeftijd 'vintage' is, maar alla...

Mijn andere Guild is een 1965 Starfire III die ik bij The String in Amsterdam heb gekocht, na een lange zoektocht naar een kwalitatief goede semi-hollowbody. Het is een volledig origineel (op de ontbrekende slagplaat na) instrument, waarvan de lak helemaal gecrackeleerd is. De gitaar is zo licht en resonant, en de elementen geven zo’n warme toon af, dat het in rap tempo mijn nummer 1 geworden is voor clean en licht distorted geluid. Leuk detail: op het beroemde ‘Kink Kontroversy’-album van de Kinks (uit 1965!) staat ook een wijnrode Guild Starfire III, wie weet hoe raar balletjes kunnen rollen…

Nou, voor iedereen die nog niet is afgehaakt na dit veel te lange verhaal: who’s next?

P.S. Weet iemand heel toevallig waar je in Nederland het Vintage Guitar magazine kan kopen?

Harry
22 augustus 2003, 09:51
ik heb eeb Gibson Les Paul Ccustom uit 1978. Is dat ook al vintage?
hij kostte destijds 1800 gulden (!), en ik heb 'm gekocht bij Premo Music Centre in Leerdam ongeveer in 1994.

wietse
22 augustus 2003, 10:20
ja waneer is iets vintage ,ik heb meerdere gitaren die ik als vintage zou betitelen alleen om de leeftjid .
klira jazzmaster kopie 60er jaren
merkloze viool gitaar 60er jaren
lion (egmond) druppel gitaar eind 50er begin 60er
egmond kansas semiacoustisch 60er mischien 50er jaren
egmond jazzgitaar acoustisch eind 50
hsg uit 1979
harmony lp kopie begin 70
is nog een sg kopie van custom uit begin 70er jaren bijgekomen.
vandaar de edit.
en nog een stel vroege jappen uit 60er/70er jaren
zijn niet van grote merken zijn ze dan soms gewoon oud?

The Mule
22 augustus 2003, 11:35
Voor mij is vintage gewoon een chique woord voor oud, en oud is een gitaar voor mij pas na 20-25 jaar, zo'n beetje zoals bij auto's. Maar nogmaals, da's mijn persoonlijke mening.

@ wietse : coole verzameling ‘budgetgitaren’ (als ik zo mag noemen). Volgens mij kan je je hart ophalen in Veenendaal de 20-ste september, daar stikte het afgelopen maart van die merken…

MarshallSG
22 augustus 2003, 11:37
Ik heb een Gibson RD Standard uit '78. Ik had de RD Artist gitaar eens gezien in een boek over gitaren toen ik nog heel jong was. Meteen verliefd. Altijd naar uitgekeken naar zo'n gitaar. Nou liep ik 2 jaar geleden tegen deze RD Standard aan. Tja, nog getwijfeld want ik wil eigelijk een RD Artist. Toch gekocht met het idee van als ik nog eens een RD Artist tegen kom kan ik deze weer verkopen. Wat ik er eigenlijk voor betaald heb weet ik niet precies meer. Want ik had er een Ibanez Artist uit '81 bij ingeruild

wietse
22 augustus 2003, 11:51
Voor mij is vintage gewoon een chique woord voor oud, en oud is een gitaar voor mij pas na 20-25 jaar, zo'n beetje zoals bij auto's. Maar nogmaals, da's mijn persoonlijke mening.

@ wietse : coole verzameling ‘budgetgitaren’ (als ik zo mag noemen). Volgens mij kan je je hart ophalen in Veenendaal de 20-ste september, daar stikte het afgelopen maart van die merken…

zo denk ik er ook over ,en je mag ze gerust budget gitaren noemen zijn ze ook meesten zijn al effe wat meer waard dan ik ervoor gegeven heb maar dat is de kunst van verzamelen.

Wouter J
22 augustus 2003, 12:35
Als ik naar veenendaal ga, dan loop ik met een wijde boog om de vintage Fenders and Gibsons heen. Het zijn juist de niet zo vintage gitaren zoals vroeg jaren tachtiger kopieën die mijn interresse krijgen. Die oude Gibsons en Fenders (en als we het toch over vintage hebben, Gretsch, Burn, Epiphone en Danelectro mogen zeker niet ontbreken.) kan ik nu eenmaal toch niet betalen dus is er voor mij dan ook geen reden om daar aandacht aan te besteden.

Wat eigen vintage betreft, Ik had een Ibanez Les paul Black beauty kopie met drie humbuckers uit 1977, I wou dat ik die nooit had doorverkocht.

Ik wil eigenlijk heel graag zo'n Guild B30 accoustische bas gitaar hebben die dingen zijn zo mooi.

The Mule
24 augustus 2003, 11:28
In Veenendaal ga ik toch in eerste instantie weer naar Guilds op zoek, maar je weet uiteindelijk maar niet waar je tegenaan loopt. Vintage Fenders kom je best nog wel eens voor nette prijzen tegen, gewoon omdat er van oudsher zoveel van gemaakt zijn. Stiekempjes hoop ik ooit nog wel eens een Fender-ouwetje, bv. een Jazzmaster, te bezitten...

The Mule
30 augustus 2003, 20:13
Inderdaad, schaamteloos omhoog sturen van een eigen topic, gewoon nog een keertje kijken of er niet meer vintage liefhebbers zijn.

:amp:

En ik zou nog altijd graag een tip krijgen over waar ik het Vintage Guitar magazine zou kunnen kopen in Zuid-Holland / Nederland...?!

zjanke
30 augustus 2003, 21:47
Mag acoustisch ook? :)

20 jaar geleden een halfslachtige poging gedaan om gitaar te gaan spelen, maar een strat-kopietje werd al snel weer verkocht (weinig talent) :-( . Uit hobby heb ik daarna een aantal jaren als roadie rondgehobbeld en een van de twee gitaristen gaf me een (acoustische) ibanez concord met de legendarische woorden:"hard oefenen, dat hebben we allemaal gedaan".
Toen de band stopte hoefde hij het ding niet meer terug en verdween het bij mij in de kast, het talent was er nog steeds niet, de discipline om te oefenen ook niet. :-(
Twee jaar geleden toch begonnen met les en na veel zweten kan ik nu "boer wat zeg je van mijn kippen" foutloos spelen 8-)

Pasgeleden waren we met onze band bij de gitaarleraar van onze andere gitarist, die riep dat ik nog een "echte goede" Ibanez had en er zuinig op moest zijn. Ik ben toen naar info gaan zoeken op internet het het is dus onderstaande gitaar, welke alleen in '76 is gemaakt. Hij klinkt inderdaad wel lekker, maar Vintage?

http://www.break-even.org/ibanez/imagesibanez/ImHsm/683sm.jpg

The Mule
31 augustus 2003, 09:29
Mag acoustisch ook? :)

...welke alleen in '76 is gemaakt. Hij klinkt inderdaad wel lekker, maar Vintage?



Natuurlijk mag acoustisch ook :) en tja, ik vind 1976 al behoorlijk vintage, maar dat komt ook doordat ikzelf uit dat illustere jaar stam... :-D

De Teng
31 augustus 2003, 09:46
En daarbij dus ook redelijk vintage.. :D

Ik heb een Aria Pro II TSB 350 (bas) uit 1982, uit de goede oude japanse tijd. Vintage dus? Wat ik ervoor betaald heb? Niks, ik heb hem gekregen... al is de toedracht niet zo fraai wegens het overlijden van een vader van mijn toenmalig beste vriend. Maar ik ben er erg blij, zeker nu ik hem om heb laten bouwen, met stukken betere elementen erin!

freddynl
31 augustus 2003, 13:11
Inderdaad, schaamteloos omhoog sturen van een eigen topic, gewoon nog een keertje kijken of er niet meer vintage liefhebbers zijn.

:amp:

En ik zou nog altijd graag een tip krijgen over waar ik het Vintage Guitar magazine zou kunnen kopen in Zuid-Holland / Nederland...?!


:D:D

vooruit dan maar even uit mijn hoofd;

Momenteel in mijn verzameling;

Guild X175 1956
Guild X175 1966
Guild X375 1960 (blonde)
Guild T100 1962
Guild T100D 1964
Guild CE-100D 1964
Guild SF-V 1966 (ontbreekt nog bigsby tailpiece)
Guild SF-IV 1978
Guild D-55 1979

Gretsch Double Anniversary 1960
Gretsch archtop 1935

Gibson SG standard met vibrola 1970
Gibson ES-335 TDW 1975
Gibson LP standard 1975
Gibson Mark 35 1977
Gibson RD Artist 1978
Gibson RD Artist bass 1979

Fender Mustang 1966

Ik heb er nog veel meer maar bovenstaande zijn vintage of krijgen verzamelwaarde.

Groetjes,
Fred

Ic3gl0vE
31 augustus 2003, 13:38
dan heb je wel een grote gitarenruimte, freddy!

wietse
31 augustus 2003, 13:39
shit man waar woon je en heb je een alarm installatie?

MarshallSG
31 augustus 2003, 13:54
Wij willen foto's zien

freddynl
31 augustus 2003, 15:36
dan heb je wel een grote gitarenruimte, freddy!

Het begint een beetje vol te worden, overigens vnl. veroorzaakt door de koffers.

:wink:

freddynl
31 augustus 2003, 15:39
Wij willen foto's zien

Ik heb nog geen website gemaakt, komt er op de een of andere manier niet van. Ben wel van plan dit te doen komende winter en zet ze er dan allemaal op.

freddynl
31 augustus 2003, 15:40
shit man waar woon je en heb je een alarm installatie?

vlakbij.. :D en ja ik heb een alarm installatie :wink:

The Mule
31 augustus 2003, 20:17
Wow Freddy, da's een mooi lijstje met Guilds, maar er ontbreekt nog heel opvallend een Starfire III... :D (en nee, die van mij is op dit moment niet te koop)