PDA

View Full Version : Sweeps vraagje



SiNiSTRaL
22 augustus 2003, 00:52
Ik houdt me sinds enkele dagjes bezig met sweepen, het lukt al een beetje, ben nu bezig met die sweeps van Trilogy Suite Op. 5 van Yngwie Malmsteen (de sweepjes op 0:39) , ze lukken al aardig, maar telkens als ik mijn ringvinger van de g-snaar haal krijg ik een pulloff effect (dus open snaarklank), spelen met vingertoppen, zachter loslaten, snaar beetje dempen met pickhand, het mag niet echt baten....iemand tips?

RadiuS
22 augustus 2003, 10:30
zakdoek om je hals binden rond 1ste fret!

SiNiSTRaL
22 augustus 2003, 11:33
das geen oplossing he.....evt verderspelen wordt zo tamelijk bemoeilijkt...

Maiden Michiel
22 augustus 2003, 15:49
eigenlijk moet je met de linkerhand dempen maar ik doe het ook altijd met de rechter(pick)hand. Als je er maar voor zorgt dat de toon wel hoorbaar blijft.

Anders Destium
22 augustus 2003, 23:34
Ik kreeg van mijn gitaarleraar (jaren terug alweer dat ik er een had :-? ) de tip een sok om de hals te binden (soort van demping...). Verder oefen je sweeps altijd clean, omdat je dan tenminste hoort wat je fout doet. Een slechte sweep kan met distortion redelijk klinken (hint), maar als je het écht wil leren kun je het bijv op de Satriani-manier doen: Alles met je linkerhand hammeren, dan kun je met je rechterhand dempen :)

schaap
23 augustus 2003, 00:31
met links dempen, hmmm, ff uitproberen maar...........

Maiden Michiel
23 augustus 2003, 20:32
als je nog een leuke sweep/arpeggio oefening wilt, deze heb ik gemaakt en oefen ik nu. Wel leuk, een arpeggiotheme met string skipping en sweeps...

http://www.metal-maiden.com/arpeggiotheme.ptb

moretel
23 augustus 2003, 22:57
Verder oefen je sweeps altijd clean, omdat je dan tenminste hoort wat je fout doet. Een slechte sweep kan met distortion redelijk klinken (hint),

Andersom is juist met sweeps goed, met distortion aan klinken sweeps soms vreselijk terwijl ze clean wel goed klinken.
Met sweeps moet de vinger als het ware rollen en komt de beweging vanuit de pols. Door een lichte druk klinkt de ene snaar terwijl de naastgelegen snaren afgedempt worden. Afdempen doe je dus met de frethand. Een zakdoek, sok etc. dienen meer om de losse snaren die niet meedoen af te dempen maar dat kan ook met de rechterhand. Met tappen hebben die doekjes et. meer effect.

Phoenix Rising
26 augustus 2003, 13:30
hey die beweging uit je pols is een goede tip zeg, ik doe meestal de sweep oefeningen van Petrucci's video maar ik kom echt niet voorbij de 140 bpm met sweepen.

Kramerman
26 augustus 2003, 16:07
kent ieand een site waar het sweepen echt goed uitgelegd staat want anders bljif ik prutsen met paganini en zal ik nooit verder geraken dan yngwie's anguish and fear :(

Maiden Michiel
26 augustus 2003, 18:37
Ga naar iemand toe die het kan, dan kun je het ook daadwerkelijk goed zien.

Soulflyhigh
26 augustus 2003, 22:06
Ga naar iemand toe die het kan, dan kun je het ook daadwerkelijk goed zien.
Zoals jij :-D Trouwens met of zonder scheur, er is alletwee wat voor te zeggen. Clean hoor je idd beter wat je doet maar om het met scheur echt goed te laten klinken moet ook een goede techniek hebben dus kies maar.

moretel
26 augustus 2003, 23:03
Ik heb veel geleerd uit Guitar Technique, echt een goed blad als je je spel op een hoger niveau wilt tillen, je moet wel brede interesse hebben i.v.m. de variteit van oefenstof.
Maar als een leraar het voor doet heb je het ws. wel sneller door.

Maiden Michiel
27 augustus 2003, 11:25
Zeker weten, je kunt dan onder alle hoeken kijken hoe diegene beweegt met beide handen. Steek je naar mijn idee het snelst iets van op. Die tip die iewmand gaf over "vanuit de pols" is inderdaad belangrijk maar dat geldt mijns inziens algemeen.

Kramerman
27 augustus 2003, 12:11
bedankt allemaal, maar ik heb het al even InReaL gezien en dan lijkt het mij toch gewoon snel spelen, of snel een akkoord spelen, en als dat dan sweeps zijn, kan ik al min of meer sweeps spelen, alleen nog oefenen op snelheid en zuiverheid. What's in a name he ...bij de solo van phantom lord van metallica en bij de solo van painkiller heb ik er dan al gespeeld, blijven oefenen dus :-?

Maiden Michiel
27 augustus 2003, 14:17
Als het wat beter lukt probeer ook eens China en No Boundaries van Michael Angelo, zitten redelijk zware sweepstukken in...

schaap
27 augustus 2003, 15:59
maak anders een sweeptopic, gezien dat er veel mensen de laatste tijd mee bezig zijn, waarin duidelijk techniek, tips en oefeningen worden neergezet (door de elite sweepers hier), zal erg handig zijn voor o.a. mij :-D

Maiden Michiel
27 augustus 2003, 16:54
Volgens mij staat er in dat andere topic al aardig wat over

jules
28 augustus 2003, 09:27
ja ik heb wat dingen geprobeerd die jullie hier gepost hadden, maar ik kom er niet mee weg. Ik bedoel moeten mijn vingers in een keer in de zetting staan en dan met mijn pink van bv 12 naar 14 glijden of moet ik echt noot voor noot vinger voor vinger zeeten en dat steeds sneller. ik kom niet verder met de basis van het sweepen help mij aub.

moretel
28 augustus 2003, 10:16
Het blijft lastig om op schrift uit te leggen maar onthou dat je elke overbodige vingerbeweging moet laten en zo economisch mogelijk speelt.
Verder is het een techniek die veel oefening vraagt, echt elke dag een kwartier, halfuur oefenen, accent op netheid i.p.v. snelheid want sweepen is ook iets waarbij de rechterhand techniek erg belangrijk is , coordinatie bepaald de snelheid.
Zoek eens naar websites, links kun je wel vinden na enig zoeken.

jules
28 augustus 2003, 10:30
dankje wel ik was al bang dat er weer commentaar zou komen dat dat al zo vaak gepost is en zo. het is gewoon frustrerend als je niet weet hoe je moet beginen ik zal goed oefenen en proberen iedere week een updatje met een mp3tje erbij te doen goed ?

Maiden Michiel
28 augustus 2003, 11:57
Je moet in ieder geval niet de hele arpeggio vasthouden maar inderdaad noot voor noot spelen. En natuurlijk zorgen dat wanneer je een noot speelt, dat de vorige niet doorklinkt

jules
28 augustus 2003, 12:01
pfff dat word oefenen. hoelang duurde het bij jullie voordat het een beetje ging ?

Kramerman
28 augustus 2003, 15:00
ff wat vraagjes hoe dat sweepen nu vlugger kan : slaan jullie elke noot aan of bij twe noten op 1 snaar eenmaal aanslaan en dan hammeron en pullof en dan weer naar beneden ?
zetten jullie je vingers al allemaal klaar in de greep of gewoon 0.00000001 seconde zetten voor je ze aanslaat ?als je met distortion speelt, mag je dan de vorige noot ook niks meer van horen ?
ciao

Mithrandir
28 augustus 2003, 15:04
- Elke noot moet gedempt worden voordat je de volgende aanslaat. Anders klinkt het al snel als een akkoord en dat is nou net niet de bedoeling. Zowel met distortion als zonder, dat maakt niet uit.
- Noten op dezelfde snaar speel je meestal legato (h/o of p/o)
- Vingers niet in de greep zetten, maar afzonderlijk plaatsen om ze daarna beter te kunnen dempen en om flexibeler te zijn. Als je de arpeggio als akkoord vasthoud is het veel lastiger om verder te gaan.

Kramerman
28 augustus 2003, 15:11
nu ik de regels ken en wat met snelheid probeer/kan spelen heb ik wel de indruk dat al die dingen bij mineur en majeur sweeps allemaal hetzelfde klinken maar een beetje hoger of lager, waar zijn er nog originele sweeps ?

Maiden Michiel
29 augustus 2003, 10:15
Je kunt zo origineel zijn als je zelf wilt. Sweeps zijn (bijna) altijd arpeggio's, accoorden dus.
Doe eens gek en sweep ipv een Em een Esus4 ofzo. Zoek uit wat er met het accoord gebeurt als je van Em naar Esus4 gaat en speel dat ook zo in de sweep arpeggio's. Zo kan je eindeloos doorgaan.

Kramerman
2 september 2003, 17:23
speel je een sweep met plectrum of vinger ? met de vingers gaat het wle vlugger (omdat je kan rollen met de vinger zoals het hier zo mooi staat) en je verschillende vingers kan gebruiken maar met plectrum gaat dat dus niet of wel ?

Negative K3 fan
2 september 2003, 17:40
met een plectrtum, met je vingers heb je minder controle.

Barret Wallace
2 september 2003, 18:20
oefen een sweep langzaam en zuiver zowel clean als dist

een rol sweep zal ( bijvoorbeel opeenvolgend op de 10e fret) clean goed klinken en met dist een BRIJ ( als je het fout doet dan he )

een majeur sweep zal met dist. beter klinken dan clean :D ( als je hem nog niet zo zuiver doet )

mijn tip is oefen een sweep langzaam maar ZUIVER ZO ZUIVER ALS KRISTAL en de volgende dag onthoufdt je die zuiverheid en kan je opeens supersnel, serieus het werkt :-?