PDA

View Full Version : moeite met spelen op de G-snaar.



dvmutzy
22 augustus 2003, 00:31
Hai, ik heb heb een beetje moeite met het bespelen van de G-snaar. Soms dan maak ik een te kleine uithaal met mn vingers en dan mis ik m en dan speel ik de noot dus niet.
Ik heb ook t idee dat bij deze onderste snaar mn vingers niet moit 90° staan, maar een beetje schreef.
Heeft er misschien iemand tips (behalve oefenen, oefenen, oefenen)?
thankyo

De Teng
22 augustus 2003, 00:35
Volgens mij oefenen om je vingers goed te zetten. Wat valt er voor de rest van te zeggen?? Je geeft het probleem al zelf aan.

dvmutzy
22 augustus 2003, 00:40
als mn speelvingers op 90° staan, dan schuift mn duim van het element af. dat benadeelt mn geweldig snelle speelsnelheid dus.

Clunk
22 augustus 2003, 09:11
waar ik last van had.. als je het overdreven bekijkt, is dat me duim richting hals *schuin dus* stond.

conclusie: je moet je duim met de nagel zegmaar tegen de bas aanhouden, zodat je vingers een grotere rijkwijdte hebben, en een veel punctueuser geluid, omdat ze zo minder vinger oppervlak over de snaar halen.. *je zou trouwens ook meer kracht kunnen zetten zo, maar dat ging bij mij niet op :razz: *

frenske
22 augustus 2003, 09:45
G-string is inderdaad moeilijker! Maar ik denk dat je je duim te veel opschuift.
Mijn basleraar zegt altijd dat de duim niet over het midden van hals moet steken en dat je in deze positie alle snaren kan bespelen! Mij lukt het en dus moet het zeker iedereen lukken!

Anavrin
22 augustus 2003, 14:55
misschien helpt het als je je steunduim op de A of de D snaar zet ipv op het element.

Lize
22 augustus 2003, 16:03
Precies, wat Anavrin zegt is wel wennen, maar dat betekent wel dat je meteen ook je lagere snaren dempt, is ook handig.
Als je op je element wilt blijven steunen, denk ik dat je je hand meer voorover moet kantelen, dus de pols meer buigen, zodat de toppen van je vingers echt onder de G-snaar komen.

dikkie dik
22 augustus 2003, 18:35
wtf 90 graden :???:


legt iemand me even uit waarom dit moet?

dank

Ruud
22 augustus 2003, 20:52
Jep, gewoon meebewegen met je duim, dus idd op de E of de A zetten.. doe het zelf eigenlijk automatisch... werkt best lekker.. alleen moet je een beetje uitkijken tijdens het harde springwerk...
dan kun je je duim beter op 1 plek laten staan, heb je een stabiele vaste plek..naar mijn mening dan..

Clunk
22 augustus 2003, 20:57
dat is wel zo, heb weleens geprobeert met me duim tegen de andere snaren te spelen, maar heb em tegenwoordig gewoon tegen het element aan... en ik weet verders neit wat er fout kan gaan,. want ik ken overal makkelijk bij.. enzo.. flippendo.. kijk niet teveel naar harry potter yo! :D