PDA

View Full Version : Vraag voor de singer/songwriters onder ons



Theije
21 augustus 2003, 18:39
Hoe bepalen jullie de melodielijn van de vocals? stel je hebt de muziek klaar en nu ga je vocals daarbij passen, waar let je op? als je echt met de melodie mee gaat zingen word het saai en eentonig maar als je er dwars door heen gaat klinkt het niet, hoe vinden jullie hier een gulden midden weg?

Bij mij is het altijd gewoon een questie van proberen, maar wellicht hebben jullie wat tips of richtlijnen?

Ik ben in de band verantwoordelijk voor het grootste deel van het songwriten, zowel gitaar als vaak bass als lyrics, maar de meeste tijd gaat altijd zitten in het passen van mijn vocals.

Neals
21 augustus 2003, 18:56
mjah,echt richtlijnen zijn er niet...

Zelf pak ik een paar accoorden die lekker klinken, pak er wat voorden bij zodat ik er een leuke zanglijn bij kan verzinnen, en het eindresultaat gaat mee naar het oefenkrot.

Die woorden kunnen weer teksten op gaan leveren

Theije
22 augustus 2003, 00:03
Hmmm dit gaat voor mij niet werken ben ik bang, ik ben nogal kritisch en heel serieus wat betreft mijn teksten (hierbij suggereer ik niet dat jij dat niet bent) en ik stel van te voren altijd precies vast wat ik kwijt wil in de tekst, dus ik weet al precies waar de tekst over zal gaan.
Maar dan moet ik vaak de melodielijn nog bedenken.

Harry
22 augustus 2003, 10:45
maar je zorgt er dus al wel voor dat de tekst 'loopt' (dat het metrum klopt)?
ik zou de begeleiding opnemen, en al improviserend de melodielijn gaan bepalen. wat ook helpt is om een melodie op de gitaar mee te pielen.

DThornus
22 augustus 2003, 10:55
Uhm, ik neem vaak gewoon mijn gitaar partijen op (en eventuele andere partijen) en ga dan pas aan de slag met de melodielijn voor de vocals.
Vaak helpt het om het nummer eerst vaak te luisteren zodat je een beetje een idee hebt van het gevoel dat in het nummer zit.

Teksts is voor mij een heel belangrijk element in het nummer dus ik probeer ook altijd een beetje een "feel" te krijgen van de rest van het nummer zodat ik mijn teksten en melodielijnen daar op kan aanpassen.
Regels of zo zijn er niet voor, het is meer Go with the flow :)

SiNiSTRaL
22 augustus 2003, 12:11
idd gewoon een beetje mee neuriën met de gitaar/bass partijen...

skanky
23 augustus 2003, 11:38
Je kan ook proberen eerst de zangmelodie te verzinnen en daarna pas de akkoorden erbij te zoeken

Aat
4 september 2003, 00:15
Ben het wel met de meesten eens, er betsaan niet echt richtlijnen voor het schrijven. Er zijn wel een paar algemene regels te vinden op Internet over songwriting. Ikzelf ben bij voorbeeld geen melodie man, maar echt een teksten man, dus als een van de oude bekenden een mooie melodie lijn heeft dan neuriet hij/zij die gewoon en dan maak ik de tekst. Daarna kun je met in overleg aan je arrangementen gaan werken.....

www.vanafvandaag.tk
5 september 2003, 14:33
Kun je een paar aanraden? De meeste sites die ik heb gevonden bestaan voor 99 procent uit nutteloze informatie :???:

moretel
5 september 2003, 19:01
Voor het verzinnen van een melodieuze zanglijn gelden dezelfde "regels" als de gitaarsolo over een bepaalde accoorden progressie,
als je naar melodieuze lijnen zoekt volg je de accoorden,
als je na een zanglijntje of lick eindigt op een accoordnoot van dat moment ben je op de goede weg.
Vaak doe je dat automatisch want als het goed klinkt is dat zo,
maar als je wat lastiger zangwerk doet (b.v. Donald Fagen van Steely Dan over wat meer jazzy accoorden werk) dan kun je gerust een lijn verzinnen die meeloopt met de accoorden, en een accoord bestaat minimaal uit drie noten dus bij een schema van 5 accoorden heb je keus zat.
Anders heb je het risico dat het allemaal wat richtingloos is maar alles is weer afhankelijk van soort muziek en smaak.

moretel
5 september 2003, 19:03
Hoe bepalen jullie de melodielijn van de vocals? stel je als je echt met de melodie mee gaat zingen.

Je vocals zijn toch de melodielijn ?
Ik neem niet aan dat er een sologitaar doorheen gaat, kan wel maar dan met aanvullende noten.

Aat
10 september 2003, 22:33
Tja, Vanafvandaag dit is er bijvoorbeeld een:

http://www.irenejackson.com/tips.html#tips

en misschien kun je deze ook gebruiken:

http://www.lyricist.com/

Het zijn tips die je in je achterhoofd kan houden terwijl je schrijft. Misschien bestaan er ook wel zulke sites in het Nederlands, geen idee eigenlijk, iemand hier ?????

www.vanafvandaag.tk
11 september 2003, 08:14
THanks, die van Irene Jackson is inderdaad een goede. Het grappige van haar is dat ze eerst allemaal tips geeft en vervolgens doodleuk zegt dat je alles moet gaan vergeten wat ze zei :???:

Blijft een leuke hobby om liedjes te schrijven, net ingeschreven voor het "Fries Songfestival", met het Friese lied "Ik Dream" (afkomstig van onze (verder Nederlandstalige) demo "Ik denk aan jou". Spannend...

Aat
13 september 2003, 00:17
Inderdaad spannend vanafvandaag.....net even geluisterd naar het demo stukje van Twee zielen, fraai, opgenomen in een studio ???
Alvast heel veel su6 bij het Friese songfestival :dance:

www.vanafvandaag.tk
15 september 2003, 08:10
HI Aat,

Dank je wel, de nummers op onze website komen inderdaad uit de studio. In een dag een demo met zes nummers opgenomen. Goede tip voor de volgende keer: MEER TIJD :roll: Maar uiteindelijk zijn we wel erg tevreden over het eindresultaat. We hoorden net dat er bijna 100 aanmeldingen zijn voor het songfestival, er mogen slechts 11 bands meedoen.. even afwachten dus nog.

Kitaarhiero
17 september 2003, 21:11
Veel succes :)

over songwriting en zingen... Ik zing gewoon met de akkoorden mee. soms wat vrijer, pak ik noten uit de toonladder van het akkoord. klinkt niet altijd mooi en dat is dan een rede om het anders te doen ;)

www.vanafvandaag.tk
18 september 2003, 08:48
Dank je wel... we zullen het nodig hebben.

Gisteren ook weer een knap staaltje songwriting: De gitarist staat gewoon een paar akkoorden te pielen, de drummer denk "Hey, lekker melodietje" ik gooi snel een papiertje met flarden tekst voor de zanger neer, ga bassen en verdomd.. er is zomaar weer een nummer geboren. Soms moet je het ook gewoon van toeval hebben.....