PDA

View Full Version : fuzz vraagje



Pee
21 augustus 2003, 11:11
Als je met een fuzz voor een buizenversterker speelt en je draait het volume op de gitaar wat terug dan 'verpropert' je tone. (cleaner).
Lukt dit ook met een transistor versterker? Werkt een fuzz eigenlijk goed op een transistor?

Wat zijn goede fuzzes? Ik vind de sound clips van de fuzzfoot van captain coconut wel goed.

hoe zijn de big muff pi, fuzz face, rogermayers,...

jpb
21 augustus 2003, 13:02
De Dinosaur fuzz van Nine Volt Nirvana (Joe Gagan) zou ik ook overwegen.

Pee
21 augustus 2003, 13:06
is de big muff pi (usa) eigenlijk een fuzz?

sash
21 augustus 2003, 13:54
In de Captain Coconut zit een lekkere fuzz, maar ik raad wel een een germanium of siliconen fuzz card te kopen. Er zit een hybride germ, sil card in en daarmee vind ik em een net niet geval.

De Big Muff vind ik geeneens het bekijken waard.

De Dallas Arbiter Fuzz Faces en de Roger Mayers hebben geen toonregeling, dus vind ze niet echt bruikbaar. Werken alleen lekker op Marshall Plexi.

Fulltone zou voor jou wel eens de ultieme fuzz kunnen zijn. De '69 is smooth en romig en de '70 is rauw en heeft wat meer sustain (band of gypsies).
Wil je het nog een stapje beter zou je de Everman kunnen proberen, maar dan moet je het weer importeren.

Daarentegen zou de Captain Coconut de beste combinatie kunnen zijn. Fuzz, Univibe en Octavia in 1 pedaal voor 385 Euro.
Niet het beste wat ik ooit ben tegengekomen, maar wel erg lekker.

Fuzz werkt, evenals overdrive en bijna alle andere effecten, niet lekker op een transistor amp. Je moet gewoon een buizenbak hebben die op het randje van oversturen staat om een goeie fuzz echt tot zijn recht te laten komen.
De fuzz wordt wel cleaner als je je volumeknop op je gitaar terugdraait, maar komt wederom op een ss bak niet goed tot zijn recht. Single coils werken vaak ook lekkerder met fuzz.

Als ik jou was zou ik gewoon eens een dagje naar Erik v/d Haar gaan en daar fuzzes uittesten. Ongetwijfeld dat er wat tussen zit voor je.

PeArLjAm
21 augustus 2003, 14:07
In de Captain Coconut zit een lekkere fuzz, maar ik raad wel een een germanium of siliconen fuzz card te kopen. Er zit een hybride germ, sil card in en daarmee vind ik em een net niet geval.



jammer dat je dit zegt sas heb je hem ooit wel eens uitgebreid gehoord? De hybride fuzz die in de cc2 zit vind ik een van de beste fuzzface clonen en met mij zijn er velen die dit zeggen (en dan bedoel ik niet de minsten). Dave fox heeft hem hybride gemaakt omdat dit net zo goed klinkt alleen de problemen die een germanium fuzz heeft tegengaat.

sash
21 augustus 2003, 14:35
In de Captain Coconut zit een lekkere fuzz, maar ik raad wel een een germanium of siliconen fuzz card te kopen. Er zit een hybride germ, sil card in en daarmee vind ik em een net niet geval.



jammer dat je dit zegt sas heb je hem ooit wel eens uitgebreid gehoord? De hybride fuzz die in de cc2 zit vind ik een van de beste fuzzface clonen en met mij zijn er velen die dit zeggen (en dan bedoel ik niet de minsten). Dave fox heeft hem hybride gemaakt omdat dit net zo goed klinkt alleen de problemen die een germanium fuzz heeft tegengaat.

Ik heb em geprobeerd op meerdere amps en alle keren viel ie mij erg tegen.
Ik heb tegelijk met de Coconut, 2 seventies Fuzz Faces (zonder toonregeling!) met in de een een Germanium circuit en in de ander een Siliconen, allebei van Dave Fox en die vond ik echt vele malen beter dan de fuzzfoot in de coconut.
Daarom snap ik ook niet dat Dave niet hetzelfde circuit gebruikt heeft als in de oude Fuzz Faces die hij modificeert, want dat klinkt, zelfs zonder toonregeling retegoed op een Fender. Zal wel aan de prijs en exclusiviteit liggen...

kokteejl
21 augustus 2003, 15:56
dus wat is de beste?

Pee
21 augustus 2003, 16:29
zo een fulltone is voorlopig veel te duur. Ik heb maar 200 euro over als ik een vox v848 heb. (trouwens, zit de adapter daarbij, of moet ik die apart kopen)

Lucky
21 augustus 2003, 17:18
Als ik jou was zou ik gewoon eens een dagje naar Erik v/d Haar gaan en daar fuzzes uittesten. Ongetwijfeld dat er wat tussen zit voor je.

komt ie terug met een amp en een compleet board

Lucky
21 augustus 2003, 17:20
zo een fulltone is voorlopig veel te duur. Ik heb maar 200 euro over als ik een vox v848 heb. (trouwens, zit de adapter daarbij, of moet ik die apart kopen)

waarom ga je niet eerst een lekkere buizen amp kopen.
dan heb je je sound en kun je daar je pedalen bij zoeken.

Het klinkt nu alsof dat een duurere optie is....maar uiteindelijk ben je goedkoper uit.
Je sound moet je maken met je gitaar en je amp...pedalen moeten daar een toevoeging bij zijn.

Pee
21 augustus 2003, 18:04
ik wil natuurlijk zo vlug mogelijk een buizen amp, maar met 400 euro...

Ik kan natuurlijk doorsparen maar dan zal die versterker voor volgend jaar zijn. Er komt namelijk hoofdzakelijk geld binnen in de grote vakantie.

sash
21 augustus 2003, 21:52
zo een fulltone is voorlopig veel te duur. Ik heb maar 200 euro over als ik een vox v848 heb. (trouwens, zit de adapter daarbij, of moet ik die apart kopen)

De adapter moet je apart kopen en fulltone is niet veel te duur want ze kosten maar 208 euro. Leg er 8 euro bij en je hebt er een. Voor minder geld zal je geen goeie fuzz tegenkomen.

Lucky
21 augustus 2003, 22:02
ik wil natuurlijk zo vlug mogelijk een buizen amp, maar met 400 euro...

Ik kan natuurlijk doorsparen maar dan zal die versterker voor volgend jaar zijn. Er komt namelijk hoofdzakelijk geld binnen in de grote vakantie.

met 400 ben je al een heel end in de buurt hoor.
een of twee honderdjes erbij en je hebt een heel leuke buizenbak (misschien niet direct de cream of the crop) maar wel goed.

ik denk dat je daar wijzer aan doet!
wat fuzz betreft ben ik het met de sashter eens.
Fulltone is een hele leuke optie

Dirk_Hendrik
22 augustus 2003, 10:44
fulltone is niet veel te duur want ze kosten maar 208 euro

Met alle respect Sash maar dit vind ik ruiken naar snobisme,

Hoe je ook aan je geld komt hen wat je ook verdient, ik denk dat er hier niet veel mensen zijn die een instelling hebben van "hij kost Maar 208 Euro!"

208 Euro is hoe je het ook bekijkt een hoop geld voor een pedaal. In het geval van deze Fulltone en die Coconut zie ik als elektrotechnicus niet hoe die prijsjes kunnen worden goedgepraat. Zeker de helft te veel.

Pee
22 augustus 2003, 10:57
sorry, maar ik vind al die fulltone effecten te duur. Voor mij toch. Later misschien als ik het echt kan kopen enzo dan mss. Als ze er een hebben staan in Feedback Rotterdam ga ik hem zeker testen en heel misschien neem ik hem wel mee. maar ze blijven duur.

Dirk_Hendrik
22 augustus 2003, 11:17
Hmm,

lemme tellya,
Ik kan ze echt kopen... alléén geen haar op mijn hoof die er aan denkt 208 Euri neet te tellen voor twee transistoren, wat weerstanden, een paar C-tjes en een paar potmetertjes... in een fancy kastje. Ingestraald door Bob Hope, dat wel

sash
22 augustus 2003, 21:51
Ja weten nu inmiddels wel dat alles goedkoper kan :razz:

jpb
22 augustus 2003, 22:24
...geen haar op mijn hoof die er aan denkt......


Je bedoelt natuurlijk: Van de Haar op mijn hoof..... :D

riesj
22 augustus 2003, 22:25
Hoi,

Zelf ben ik een rookie in fuzz. Vind het wel echt een heel mooi geluid. Daarom heb ik ook een do it yourself fuzz gemaakt: De Easy Face van Joe Gagan, een hybrid. Geniaal geluid. Voor 60,-- klaar. Heb je wel een blend(dus van gritt tot high gain fuzz tonen). Ook al heb ik nog steeds geen knoppen op mijn pots :D. Maaruh, Ik had ook geen zin om veel pieken neer te leggen voor een fuzz zonder een beetje het verschil te horen tussen een en ander (lees: de potentie van een goeie fuzz).

Deze diy-fuzz volstaat voorlopig :D

Groetjes,

PS: ik hou niet zo van high gain, dus bij mij is iets snel high gain :roll:

V!N
23 augustus 2003, 18:57
De Dallas Arbiter Fuzz Faces en de Roger Mayers hebben geen toonregeling, dus vind ze niet echt bruikbaar. Werken alleen lekker op Marshall Plexi.

Het zal ook eens een keer niet om toon gaan he, zijkweif .. :razz:

Het enige wat eenvoudiger in de (DIY-)fuzzwereld is eentje bouwen, is het toevoegen van een tone/toon knoppie.

Yeah, vrijwel alle DIY pedalen die een enkele toonknop hebben, hebben allemaal dezelfde die is afgekeken van de Big Muff.

Dat stukje bestaat uit vier weerstanden, twee condensatoren en een potmeter. Zet dit tussen de uitgangscondensator van de Fuzz en de volume pot en je hebt de toon onder controle.

Een beetje spelen met de waardes en je hebt een super mid-scooper, trebble-blaster of bass-booster of wat je dan ook maar wilt.

Een klassiek fuzz-circuit klinkt welliswaar het beste met een puike buizenbak, maar dat hoeft niet perse een Marshall van 35 jaar geleden te zijn.


Ik ben het overigens roerend eens met Dirk dat een handjevol onderdelen van een paar tientjes niet een paar honderd hoeft te kosten.
Maar ja, dat heb je als je het zelf kunt bouwen. (Proost Dirk !)

benhus
23 augustus 2003, 21:57
Ik ben het er mee eens dat een paar honderd voor een paar onderdelen wel duur is. Maar je betaalt niet alleen voor de onderdelen.....ook voor de onderzoeks en -ontwikkelingstijd die een Fulltone of Roger Mayer of wie dan ook nodig heeft gehad. En natuurlijk verschilt het per persoon......maar ik betaal liever veel voor een veelzijdig pedaal waar ik 100% tevreden over ben, waar ik DE toon mee kan verkrijgen die ik zoek. 80 euro voor een pedaal dat aardig is maar toch niet 100% is wat je zoekt...dan betaal je 80 euro teveel.

Maar uiteraard begrijp ik ook dat niet iedereen een budget van 200 euro heeft voor een pedaal. Daarom is het ook goed dat er goedkopere merken zijn....alleen lever je qua toon misschien wel in dan. Het is maar hoeveel geld je er voor over hebt.

Succes met je zoektocht naar een goed pedaal!
And may the tone be with you!!

Mitch
25 augustus 2003, 14:17
Als je dat krakerige van de Coconut lekker vind is als budget-pedaal de Ibanez FZ7 een optie. Niet duur en benadert dat geluid. Is redelijk goed en divers in te stellen door de damage switch: je 'speaker beschadiging' geluid is in te stellen van 1%, 10% en 100%. Op de eerste heb je eigenlijk een gewone fuzz, met de laatste sputtert en kraakt er van alles :D
Zeker wanneer het toch over een solid state gaat geen enkel probleem, zo'n goedkoop ding.