PDA

View Full Version : Hoeveel moet ik ten minste geven aan een eerste gitaar?



jos zonder pet
20 augustus 2003, 22:46
Ik wil dus gitaar gaan spelen maar wat moet ik zo ongeveer geven aan een gitaar plus versterker? Dus voor een beginnergitaar en versterker he, maar liever 100€ meer voor wat degelijker dan voor een gitaartje waar je een half jaar kan op spelen...
kan iemand een paar goeie gitaren opnoemen voor een beginner?
(ik hoor graag punk-rock ed.)
thnx

Polytheme Pam
20 augustus 2003, 22:51
De SE-100 Strat Pack lijkt me wel wat voor jou. Het is een instap-beginnerssetje voor rond de 275 Euro (wat is je budget eigenlijk?)

Het pakket bevat een zwarte Fender Squier Stratocaster, een gigbag, een 10W versterker, een stemapparaatje, plectra, reservesnaren, een strap, een kabel, en een instructieboekje.


http://www.promusicstore.nl/img/gfx_products/squier_se100_2003.jpg

kokteejl
20 augustus 2003, 22:54
je hebt voor gitaar gekozen!!! :D
prachteuuggh en die starterskit is idem handig denk ek...

jos zonder pet
20 augustus 2003, 23:06
De SE-100 Strat Pack lijkt me wel wat voor jou. Het is een instap-beginnerssetje voor rond de 275 Euro (wat is je budget eigenlijk?)

http://www.promusicstore.nl/img/gfx_products/squier_se100_2003.jpg

Ik heb deze zomer hard gewerkt en wil wel tot 500€ gaan...

kokteejl
20 augustus 2003, 23:07
2de hands mex strat en versterker van rond de 100 - 150 euro?

Sj03rd
21 augustus 2003, 00:37
genoeg geld en zoekfunctie.....

Kasper
21 augustus 2003, 01:40
Zo'n versterkertje van 10W ben je na 2 maand al beu!
Ik zou voor 2 redenen van de eerste keer naar iets degelijker materiaal kijken:
- Als je na een half jaar iets beter wil gaje toch zowiezo weer geld uitgeven
- Als je toch niet 100% zeker bent dat je het zal volhouden, kan je degelijker materiaal altijd doorverkopen. Zo'n 10W-dingie niet.

Van gitaar kan je wel een tijdje met een goedkoper model doen, na anderhalf jaar (bij mij toch) kan je dan beginnen kijken voor een duurder model.

Zelf heb ik ook een beginners'pakket' gekocht van €175, daar zat een strat-kopie bij en een 10W versterkertje. En die amp was ik al van in het begin beu, ik dacht dat ik iets verkeerd deed, maar bleek dat dat ding dus niets kon. Van mijn stratje ben ik dus nog erg tevreden, qua bespeelbaarheid, maar aangezien ik een zwaarder geluid wil zal ik morgen of overmorgen waarschijnlijk een nieuw ibanezje hebben van €450.

Voor €200 kan je 2ehands al een heel degelijke amp hebben, en dan heb je nog €300 over voor gitaar.

sash
21 augustus 2003, 02:29
Okay er zijn anderen die hier anders over denken, maar ik zeg dit: koop het goedkoopste starterspakket dat je kan vinden.
Je weet namelijk nooit en te nimmer of gitaarspelen je wel bevalt en als je er nu 500 aan uitgeeft krijg je er misschien spijt van.

Je kan beter dus die set van 275 Euro kopen. Dan hou je 225 over en als je dan over een half jaar wat anders wilt kopen leg je die 225 er gewoon bij en kan je een net iets betere gitaar of versterker kopen.

Ik heb zelf een jaar lang op een set van 125 gulden gespeeld. Cheap ass gitaar en amp.
Ik hield flink veel geld over en na dat jaar kon ik me een Gibson Les Paul veroorloven. Dan ben je toch heel wat blijer :)

Vexx
21 augustus 2003, 04:42
@Sash: Hier ben ik het niet mee eens, want op deze manier gooi je eigenlijk 275 euro weg (al helemaal als je ermee ophoudt, want 2ehands raak je zo'n starterspack nooit meer kwijt). En als je voor 500 euro een 2ehands mex. strat en een leuk 2ehands ampje koopt, kan je die altijd nog verkopen als het niet bevalt (die raak je een stuk beter kwijt op de 2ehands markt). Bovendien heb je, als je doorgaat met spelen, nog niet de behoefte om na een jaar al een andere gitaar te kopen. Een mex. strat speelt immers prima (voor een beginner, maar σσk voor een meer gevorderde speler). Jos geeft dit ook aan: "liever 100€ meer voor wat degelijker dan voor een gitaartje waar je een half jaar kan op spelen... kan iemand een paar goeie gitaren opnoemen voor een beginner? (ik hoor graag punk-rock ed.)", dus waarom zou je dan iets van slechte kwaliteit aanraden???

Als je eventueel toch niet tevreden bent over je strat kan je hem altijd nog inruilen als je een duurdere gitaar koopt (bij een winkel in ieder geval).

Een laatste tip voor Jos zonder pet: Staar je niet dood op alleen Squier by Fender (of: om sommige mede-forumleden niet kwaad te maken: Dat merk dat fenders namaakt onder het (te vaak niet) toeziend oog van Fender). Er zijn ook nog andere merken die prima beginnersgitaren maken zoals Cort, Ibanez, Jackson (correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat zij ook een beginnersmodel hadden), Epiphone, enz.

Vexx

closure
21 augustus 2003, 08:59
http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0004660-000.jpg
yahama ( met dubbel element ) en een peavy (!)

"The perfect tool for the beginner. The high quality Yamaha Pacifica offers much sound at a low price. Its high quality workmanship and equipment include one Humbucker and two single-coils, which provide for rich, changing sounds that will satisfy every need. Supported by a 15 Watt Peavey Rage, that offers not only a lovely clean sound, but it also has a switch for modern or vintage distortion offering overdrive or high-gain. An excellent combination."
299.00 €
-------------------------------------------------------------------------------------



http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0004664-000.jpg
music store les paul + versterker
"This reasonable Les Paul offers a lot of guitar for a real low price for every Slash fan!
Two humbuckers, plaintop version, available in sunburst and black finish. In combination with the new Fame ML 20R combo (15 watts, 2 channels, reverb) it’s the perfect set to rock off - unbelievable price tag! "
222.00€

--------------------------------------------------------------------------------------

http://www.musicstorekoeln.de/picsgr/GIT0004615-001.jpg
een ibanez paket :)
"Paket mit GSA 60 + TB-15R Combo"
355,00 €

closure
21 augustus 2003, 09:00
http://www.musicstorekoeln.de/englisch/index.htm

Vexx
21 augustus 2003, 09:24
@closure: hmm... die ibanez is zeker wel een gave axe.

Ik dacht trouwens dat jos zijn budget 500 euro was? Of maakt dat niet uit? Over de kwaliteit van de gitaren die closure noemde kan ik niet veel zinnigs zeggen (die GSA schijnt wel oke te zijn).

Ik denk dat jos zonder pet even moet zeggen wat voor model gitaar hij mooi vind (Strat/Superstrat/PRS-model/Les Paul-model), want nu kunnen wij door de gitaarbomen het gitaarbos niet meer zien...

Vexx

renier
21 augustus 2003, 09:26
Ik heb deze zomer hard gewerkt en wil wel tot 500€ gaan...


NIET DOEN!!!

koop nou gewoon lekker zo'n starterskit. als je er nu meer geld aan uitgeeft, is het alleen maar zonde omdat je toch nog lang niet weet wat je wilt. pas na een paar jaar spelen merk je wat je het beste ligt.

je kunt nu wel uren gaan zoeken, maar doe jezelf een lol en vergelijk de fender, ibanez en epiphone starterskits met elkaar. dan ben je voor een paar honderdjes onder de pannen.. kun je de rest uitgeven aan goeie lessen...?

EDIT: die yamaha is echt een super gitaar!!! kost geen kont en speelt als een gitaar van 600 euro! klinkt niet verkeerd ooknog...

iwan
21 augustus 2003, 09:46
Ik zelf ben op een beginners set begonnen, en zou dat nu nooit meer doen. Zeker omdat ik toen al jaren akoestisch gitaar speelde was het voor mij persoonlijk niet verstandig, want ik wist op dat moment al dat ik niet zou stoppen met gitaarspelen zodat een gitaar geen miskoop zou zijn.... maar wel dat starter-gitaartje wat na een jaartje op de kast belandde. Ik zou dus liever voor iets meer kwaliteit gaan.

Aan de andere kant: als je nu nog helemaal niet speelt kan het zo zijn dat je het na een jaar beu bent en dat je dan 500 euro of meer weggegooid hebt en dat is ook weer zonde.

Mijn advies: www.marktplaats.nl
Er staan honderden startgitaren per week op die site. Voor 100-150 euro moet je daar een bijna onbespeelde, in goede staat verkerende squier/epiphone/ibanez/stagg etc. starter inclusief 15-30 watt versterker kunnen scoren. En ben je het zat, verkoop je hem over een jaar voor exact hetzelfde geld. Koop je dat nu nieuw, gooi je zo'n 100-150 euro weg als je er weer vanaf wil.

Of je neemt de gok en koopt zo'n mexicaanse Fender Stratocaster, een duurdere Epiphone Les Paul, een middenklasser Ibanez of Yamaha Pacifica met een redelijk versterkertje. Ben je nu 500 euro kwijt, maar kan je in ieder geval een paar jaar vooruit voordat je muzikale gevoel of je imago besluit dat het tijd is voor iets nieuws, en ook dan kan je je gear met zo'n 100-150 euro verlies nog wel kwijt, zodat dat financieel EN muzikaal een betere keuze is dan nu een starterspack nieuw te kopen.

Iwan

amon
21 augustus 2003, 12:12
laat ik nou nog iets hebben :razz:
ibanez rg 270dx + marshall vs30r

amon
21 augustus 2003, 12:12
laat ik nou nog iets hebben :razz:
ibanez rg 270dx (zwart, met shark fin inlays) + marshall vs30r + kabel etc.

mail me maar als je zin hebt

Kitaarhiero
21 augustus 2003, 12:20
Ik raad je aan om geen starterspaket te kopen maar gewoon de gitaar en de versterker los van elkaar te kopen. Je hebt dan iig al de mogelijkheid een betere versterker aan te schaffen.

Danelectro heeft geen startersets, maar wel goede, goedkope gitaren en goede oefenversterkertjes. erg geschikt voor (ouderwetse) punk

Bassie79
21 augustus 2003, 12:46
Een gitaarleerling van mij heeft een Squier Telecaster starterspakket en ik moet zeggen dat t goed spul is voor de beginner, zelfs de versterker heeft een aardig geluidje, hij had m bij de feedback vandaan, zag m niet op de site staan, dus weet niet wat ie kost, maar hij zal vast en zeker binnen je budget liggen.

Ik ben ook begonnen op een beginnersgitaartje van nog geen 200 gulden en een gare versterker en het maakt niet uit of je nu op een starterspakket speelt van €200,- of een Gibson van €3000,- en een Marshall versterker van €1000,- leren moet je t toch, als je een verkeerde noot aanslaat klinkt ie tzelfde op duur spul als op goedkoop spul.

Branzojo
21 augustus 2003, 13:02
http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/gitarenelectrisch/3068596.html?start=15&q=fender + een cube heb je een leuk starterssetje voor rond de 500€

MarshallSG
21 augustus 2003, 13:54
Als ie punk wil spelen zou ik toch iets aanraden met humbuckers. Ibanez, die Pacifica lijkt mij ook wel wat voor hem. Koop ook een distortion pedaaltje er bij voor de scheur. En als je er toch nog niet uit bent of je nou bas of gitaar wil spelen koop je toch allebij?

Speeddemon
21 augustus 2003, 15:34
Ik ben het eens met de mensen die zeggen "koop GEEN supergoedkope starters-set". Heb zelf vroeger ook m'n eerste set (Action strat+Animal 10W amp) gelijk na een jaar verkocht (nog wel goeie prijs voor gekregen trouwens! het koste me 535 gulden, verkocht voor 400!)

Beste wat je kunt doen:
Yamaha Pacifica 112 (met een ROSEWOOD toets. Maple is te moeilijk te bespelen voor beginners)
met een Roland Cube 30 versterker. Dan heb je een hele goeie versterker die je hoe dan ook door kan verkopen, mocht je hem beu zijn. Maar zo'n 10W Altai versterkertje of een Fender Stage(of Frontman, hoe die dingen ook heten) raak je aan de straatstenen niet kwijt.

Yamaha Pacifica 112+Roland Cube 30 kun je vast ergens (Schreeven, Nijmegen, Feedback R'Dam, Kees Dee-Apeldoorn) op de kop tikken voor 500 euro, en als je een beetje goed praat, doen ze d'r ook nog wel een strap, kabel en paar plectra erbij. Zorg wel dat je een beetje fatsoenlijke kabel erbij krijgt (Cordial, Klotz, DAP, Tasker, e.d.) en niet met een Stagg of Boston de deur uit gebonjourd word.

het voordeel van die Cube 30 heb ik in het "moderne versterkers" forum uitgelegd. Probeer de zoekfunctie effe. Geloof mij, d'r is geen betere en veelzijdigere amp NIEUW te koop voor 250 euro.

iam
21 augustus 2003, 15:41
http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/belgium/10_musical_instruments/30_guitars_basses_amps/60_electric_guitars/10_electric_guitars/10_pac_guitars/70_pacifica_311S/index.html

mss is deze wel iets? (ik zit er mss ook wel over te denken)

http://www.netzmarkt.de/thomann/artikel-134462.html?sn=4e17704962e7f3e766106fca7a015e77

zιιr goedkoop bij thomann.de (8€ verzending)

http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/134462.jpg

jos zonder pet
22 augustus 2003, 23:15
thnx voor al jullie reacies ik heb er zeker wat van onthouden!!!