PDA

View Full Version : brownface in een kippenschuur



Rutger
20 augustus 2003, 14:02
ja ja, dit is zon verhaal van een kostbaar juweeltje dat door een onwetende eigenaar in een kippenschuur is opgeslagen. hij heeft hem zon 35 jaar geleden 2dehands gekocht: een brownface Fender Pro Amp. hij is een kennis van mijn broer (die ook gitaar speelt) en in een gesprek kwamen ze erop dat hij nog ergens een fender versterker had staan. hij had verder geen flauw idee. we hebben er even naar gekeken en mijn hartje begon sneller te kloppen. het is een beauty in zeer goede staat (beter dan mijn Twin van 25 jaar oud). we hebben hem getest en hij klonk goed, slechts een potmeter stoorde en op het tremolo kanaal varieerde het volume weleens. hij zal wel nagekeken en schoongemaakt moeten worden, nieuwe buizen erin enzo.

om de exacte leeftijd te dateren heb ik een aantal serienummers opgeschreven. kan iemand er het bouwjaar mee traceren?

rechtsbovenin op de achterplaat stond het nummer: A 06480

omdat ik ergens gehoord heb dat de leeftijd ook mbv de trafo-serienummers kan worden geschat heb ik die ook opgeschreven:

125P5DX 606 4 26
125C1A-606-4-34
125P50X 606 4 28

omdat er hier een paar fender ampguru's rondwaren dacht ik: laat ik het eens vragen. kunnen jullie misschien wat meer over deze versterker vertellen? en een schatting van de waarde van de versterker? de kans is klein dat ie hem wegdoet, maar het was toch geweldig om erop te kunnen spelen. :)

PeeVee
20 augustus 2003, 15:10
Hoi Rutger. Wat een mazzeltje zeg! Ik heb net een '60 brownface Pro gereviseerd / restaureerd, krijg jij 'm zomaar in de schoot geworpen (ooohmphffff...) , ik ben helemaal niet jaloers :roll:

De trafo codes lijken te wijzen in de richting van midden/eind 1964. "606" is de fabrikant (Schumacher), de "4" staat voor het jaar, 1964 voor een brownface, de laatste twee nummers is weeknummer.

Is toch een beetje vreemd want de brownface Pro is maar tot '63 gemaakt, daarna kwam immers de blackface Pro - Amp en de blackface Pro Reverb - Amp.

Tip: even NIET aanzetten en/of op spelen. 30 jaar niets doen kan desastreus zijn voor filtercaps in het voedingscircuit. Ze kunnen uitgedroogd zijn, als je er zomaar pats-boem zo'n hoge spanning op zet, zouden ze kunnen gaan doorslaan en kortsluiten met alle nare gevolgen van dien. Breng 'm dus naar een goede tech, b.v. Al (Utrecht) en laat er even goed naar kijken. De amp is de investering zeker waard! Zou zonde zijn als ie uit zou fikken. Het feit dat ie het "nog best aardig doet" zegt niets, kan zomaar in één keer afgelopen zijn!

sash
20 augustus 2003, 15:15
HOLY FUCKING CHRIST! Gebeurt jou weer :D

En ik ben ook helemaal niet jaloers, wat zou ik moeten met zo'n kutamp :D

Damn... zodra je em hebt wil ik em zeker proberen :)

Al
20 augustus 2003, 15:17
ja ja, dit is zon verhaal van een kostbaar juweeltje dat door een onwetende eigenaar in een kippenschuur is opgeslagen. hij heeft hem zon 35 jaar geleden 2dehands gekocht: een brownface Fender Pro Amp. hij is een kennis van mijn broer (die ook gitaar speelt) en in een gesprek kwamen ze erop dat hij nog ergens een fender versterker had staan. hij had verder geen flauw idee. we hebben er even naar gekeken en mijn hartje begon sneller te kloppen. het is een beauty in zeer goede staat (beter dan mijn Twin van 25 jaar oud). we hebben hem getest en hij klonk goed, slechts een potmeter stoorde en op het tremolo kanaal varieerde het volume weleens. hij zal wel nagekeken en schoongemaakt moeten worden, nieuwe buizen erin enzo.

om de exacte leeftijd te dateren heb ik een aantal serienummers opgeschreven. kan iemand er het bouwjaar mee traceren?

rechtsbovenin op de achterplaat stond het nummer: A 06480

omdat ik ergens gehoord heb dat de leeftijd ook mbv de trafo-serienummers kan worden geschat heb ik die ook opgeschreven:

125P5DX 606 4 26
125C1A-606-4-34
125P50X 606 4 28

omdat er hier een paar fender ampguru's rondwaren dacht ik: laat ik het eens vragen. kunnen jullie misschien wat meer over deze versterker vertellen? en een schatting van de waarde van de versterker? de kans is klein dat ie hem wegdoet, maar het was toch geweldig om erop te kunnen spelen. :)

Rutger, het is een blackface Pro uit 1964 (preCBS, d.w.z. van voor de overname van Fender door CBS). Deze amps hebben het 763 circuit, een 15"speaker en een buizenrectifier. Eigenlijk een Vibroverb zonder reverb.

"125P50X" Deze code komt me onbekend voor. Het zou de output trafo maar lijkt meer op een voediingstrafocode. Er hoort een 125A7A in te zitten.

Wat ie waard is hangt van de staat af. Je ziet ze heel weinig. Hij zal wel minder opbrengen dan een goede Super Reverb, dat is een heel gewild model. Mocht de Pro helemaal origineel zijn, er netjes uitzien en een Jensen speaker hebben (of JBL D-130F) dan moet je in de richting van de 1300-1500 denken.


Al

sash
20 augustus 2003, 15:19
En als die kippenboer nou zegt, nah geef er maar 250 voor wordt ik echt gek en pleur ik mijn amp me raam uit (haal wel eerst de RCA's eruit :D )

Rutger
20 augustus 2003, 15:34
pleur m dan maar het raam uit, want hij vroeg: "Wat zou ik ervoor kunnen krijgen, 100-200 euro?" :D

ik: ja, dat kun je er wel voor krijgen hoor. als je m kwijtwilt hou ik me aanbevolen. :lol: ik vraag me alleen af of ik dat ooit over mijn hart kan krijgen bij die goede man. k had hem zelf op 1200 euro geschat dus dat klopt wel aardig. misschien dat het doek verkleurd is want hij was zo bruin als wat. dr zat idd een 15" speaker in, het merk/type stond er niet op.

ik heb hem idd al gewaarschuwd dat de boel kan doorbranden als zijn zoontje hem gebruikt zonder de buizen te vervangen. aangezien zoonlief van hakken en zagen houd zal ie er wel gauw op uitgekeken zijn. hij zat er aan te denken om hem na te laten kijken en ik zei dat ik wel een paar mensen wist die dat voor hem kunnen doen. :wink:

sash
20 augustus 2003, 15:40
Jezus god alle tering. Ik hoop dat het doorgaat voor je, man :D

edit: en in zo'n geval maakt het niet uit hoe goed die man is. Als hij zegt van 'ik wil em eigenlijk na laten kijken' zeg je gewoon 'dat issie waarschijnlijk niet meer waard'
Als hij vraagt 'hoeveel kan ik er voor kijgen denk je, 100, 200?' dan zeg jij 'met een beetje geluk wel'

En over 3 jaar als jij beroemd bent ziet ie jou in de krant staan met zijn amp :D

Dude
20 augustus 2003, 15:41
biedt er nou meteen 500 euro voor man, zeg gewoon eerlijk dat die aardig wat waard is en dat je hem graag wil hebben, of koop voor zijn zoontje een marshall mdgfx weet ik veel wat 100 wattertje van 400 euro en neem die fender over !

meteen happen dude !

Rutger
20 augustus 2003, 15:49
ik sta op nummer twee luitjes. hij is een vriend van mijn broer en had hem als eerste toegezegd dat ie hem mocht overnemen als ie hem weg zou doen. :x

dus ik ben mijn broer aan het bewerken

sash
20 augustus 2003, 15:51
En ook in dat geval gewoon liegen tegen je broer :D

Rutger
20 augustus 2003, 15:58
ik beraam een complot met mijn broer. soms is het beter samen te werken. :)

en wat betreft de 125P50X trafo. dat was vanaf de achterkant van de amp gezien de meest rechtse en grootste trafo van de drie.

sash
20 augustus 2003, 16:04
Ah jah en dan mag hij jouw Twin hebben :D

Rutger
20 augustus 2003, 16:06
dat is nou precies de deal die ik probeer te maken! :)

Al
20 augustus 2003, 16:15
...125P50X trafo. dat was vanaf de achterkant van de amp gezien de meest rechtse en grootste trafo van de drie.

Ok. Als je naar de achterkant kijkt heb je van links naar rechts de voedingstrafo, choke en output trafo. De choke is het kleinst. De trafo waar het omgaat is dus de output trafo. Die hoort bij deze amp minder groot te zijn dan de voedingstrafo. Dat is dus een vreemde.

Op Peevee's site: http://home.tiscali.nl/~ti075317/pleun/show_pro.html
staat een pic van een soortgelijke trafo. (Vibrolux Reverb OT 1980)

Al

Rutger
20 augustus 2003, 16:25
ik denk dat je wel gelijk hebt. ik had op mijn kladblaadje als omschrijving van de trafo's namelijk:

links(zwart)
midden(klein)
rechts(groot)

waarschijnlijk bedoelde ik groot tov de middelste, want de linkse zwarte zag er idd zo uit als op de foto.

Harry
20 augustus 2003, 16:34
En ook in dat geval gewoon liegen tegen je broer :D


toch wel oostblokkerspraktijken sashy boy!!!!

Rutger
20 augustus 2003, 16:49
Al, ik heb mn broer je mailadres doorgestuurd, dus het kan zijn dat ie binnenkort eens met een ouwe versterker uit '64 langskomt. aangezien die man er niks vanaf weet vond ie het vlg mij wel prima als een van ons dat doet.

Dude
20 augustus 2003, 16:49
inderdaad zeg, liegen in de familie... ttssktsktsktsk... slechte zaak hoor !


maar goed, een leugentje voor eigen bestwil... tegen die vent dan