PDA

View Full Version : Aaargh, mūh fingūrs sjittūh fast!



Izegrim
20 augustus 2003, 12:49
Ik word echt ziek. Ik ben me ervan bewust dat ik niet een heel subtiele linkerhandtechniek heb en ben nu anderhalve maand bezig met een zooitje oefeningen om mijn vingers goed onafhankelijk te laten bewegen. Maar ik kom niet verder. En niet dat je nu denkt van "gewoon blijven oefenen dan komt het vanzelf goed", want de ernst is ik kan het niet oefenen. Als ik alle vier de vingers netjes naast elkaar op de G-snaar zet en ik wil de ringvinger en pink tegelijk optillen en laten neerkomen; de ringvinger op de D-snaar en de pink op de B-snaar, lukt dat met moeite MAAR andersom NIET, NOOIT! Iemand suggesties?

Ize

willem1940
20 augustus 2003, 13:33
Kweenie; "vingers naast elkaar op 1 snaar"? Nooit geprobeerd. Zie niet in waarom ik iets zou proberen/oefenen waarvan ik denk dat het niet bij het spelen te pas komt. Lijkt wel strafwerk.

Al eens eerder gepost: toen ik in 1959 voor het eerst een gitaar in handen kreeg (geleend van de winkel waar ik werkte) zocht ik een maniertje om zo snel mogelijk "bruikbaar" te zijn (wist al wel een beetje van muziek en accoorden maar niet voor gitaar).

Ik snuffelde wat in boekjes en keek wat naar handbewegingen van anderen, trok mijn plan:
koos voor "start" de "lage" accoorden E en A doch ZONDER gebruik van de wijsvinger, eigen eigenwijze vingerzetting dus.
Dat lukt bij die twee accoorden in aardig veel varianten: m, 6,7,9,m6,m7,m9.
Die "overgehouden" wijsvinger gebruik je als "barree" om hoger liggende acoorden te maken.
Je hebt nu al 2 groepen, zodat je bovendien kunt kiezen uit de dichtstbij-liggende volg-accoorden om niet al te ver te hoeven schuiven en ook niet te vaak fret-11 nodig te hebben.

Bijna alles lukt nu al om aanvaardbaar te begeleiden. Tussendoor leer je er wat interessante en liefst goed opschuifbare grepen bij, die niet per se als "hele familie" inzetbaar zijn maar wel gewoon lekker "tussengevoegd" bruikbaar.

Ook vanuit het "lage D-accoord" kan zo'n reeks gefokt worden, iets moeilijker grijpend en met vaak de noodzaak om 1 snaar, meestal de dikste snaar, te dempen bij het opschuiven.
Je hebt dan de beschikking over 3 accoordbundels binnen 1 positie/barree die elkaar vaak nodig hebben, zeker een voordeel. Veel Zigeuners kiezen graag hun tonica (grondtoon) in deze van D afgeleide serie. Na een "sprong" tot een zeer "ver" accoord kom je namelijk bijna altijd "tegen de klok in" van de kwintencirkel via een erg handig aansluitende route in grondaccoord terug, met 3 accoorden per iedere positie.

Het oefenen gaat op deze manier nooit tegenstaan, omdat je steeds bezig bent met iets wat al werkt, goede accoorden tegen een melodie aanzetten die in je hoofd zit of die je fluit, zingt of neuriet, je hoort dat het werkt.
Ook al rammelen de snaren in het begin soms wat, dat wordt wel minder want je vinger-beheersing past zich aan. Geen reden om ongeduldig te worden, zolang het maar iedere keer wat beter gaat.

Let gaandeweg op hoe het "pakken" met de minste inspanning gaat: elleboog iets verder van je ribben of juist er naar toe, pols iets meer naar voren, barree-vinger iets meer "naar zijn rug" kantelen enz..

Izegrim
20 augustus 2003, 14:05
Hmmm... ik ben je dankbaar voor je reactie, maar de reden van het oefenen van mijn vingers is dat ik snellere (lees: nettere) leads wil kunnen spelen en daarvoor meer controle nodig heb. Als ik een reeks hammers en pulls afvuur moet ik b.w.v.s. mijn eigen vingers ontwijken die om m'n oren vliegen. Eigenlijk speel ik over het algemeen best netjes, maar ik heb last van een gebrek aan controle die weer onnodig gespannen spieren veroorzaken waardoor ik sneller moe word en slordiger word en mijn snelheid wordt beperkt. Het heeft weing te maken met akkoorden pakken. Nou ja een beetje dan omdat je ook je vingers in positie moet brengen voor ze neerkomen, maar meestal zorgt de vinger die het eerst landt voor een beetje verankering waardoor de rest vanzelf gaat. Maar ik wil elke vinger in elke gewenste positie kunnen brengen zonder hulp van een ander. En dat valt me een beetje zwaar.

Ik vraag me af wie daar nog meer moeite mee heeft. Probeer eens te doen wat ik in m'n eerste bericht schreef en vertel eens of dat lukt. En als dat lukt, weet iemand dan hoe die dat heeft geoefend?

willem1940
20 augustus 2003, 15:30
Mijn zoon Adriaan is het meest geconcentreerd op solo-spel en kent inzoverre het verschijnsel dat zijn vingers na enige tijd intensief spelen "niet meer willen"; hij legde mij uit hoe hij dat moment zo veel mogelijk opschuift: niet, of zeer kort nadenken over het "grijpen", maar omschakelen op alleen luisteren hoe de tonen "er uit komen" ... :???:

moretel
20 augustus 2003, 22:45
Ik ben nu een jaartje fantiek bezig en die onafhankelijkheid komt wel.
Belangrijk is een goede oefenhouding en het juiste lesmateriaal.

Speed Mechanics
30 day guitar workout
www. guitarprinciples.com
Guitar technique (blad)

Kunnen je aardig op weg helpen.
Daar staat veel in over het onafhankelijk krijgen van je vingers, maar dat kost tijd en vooral in het begin moet je echt heel langzaam en ontspannen doen.
Al die verkeerde dingetjes moet je ook weer afleren, en niet overdrijven i.v.m. blessures.

Oefen je al met een metronoom ?

Tymon
20 augustus 2003, 22:57
Ik weet dat ik het niet mocht zeggen... maar echt, oefenen!!! Er zijn heel veel oefeningetjes voor dit probleem. Het zijn namelijk echt niet je vingers die vastzitten... het zijn je hersenen die je vingers aansturen :)

Probeer wat simpele "ongebruikelijke" omkeringen op de chromatische toonladder en doe dat gewoon op elke snaar, dus in plaats van:

E|------------------------------
B|-----------------------------
G|----------------------------
D|-------------------5-6-7-8-
A|----------5-6-7-8-----------
E|-5-6-7-8--------------------

Enz enz enz...

Doe je dus:

E|-----------------------------
B|-----------------------------
G|-----------------------------
D|-------------------5-7-6-8-
A|----------5-7-6-8----------
E|-5-7-6-8-------------------

enz...

Zo heb je er nog veel meer en je kan natuurlijk ook zelf oefeningetjes maken hiermee. Nog een paar hele goeie die je weer gewoon helemaal van boven naar beneden kunt spelen (en omgekeerd :razz: )

5-8-6-7
7-8-5-6
7-6-8-5

Ik weet het, saaie oefeningetjes... maar ik verzeker je dat als je deze oefeningen 15 minuten per dag doet je binnen een maand of 2 een andere gitarist voelt!

taylor
21 augustus 2003, 00:01
ja dat is zeker en goeie oefening.

wel boring to death maar je moet dat los kunnen zien van spel het is oefening voor je vingers+je aanslag(alternate) dus 2 spaansevliegen in 1 klap.

Trocar
21 augustus 2003, 00:48
Het zijn namelijk echt niet je vingers die vastzitten... het zijn je hersenen die je vingers aansturen :)


Correctelemundo, de narigheid is dat hoe jonger je bent, des te sneller je je hersenen kan 'trainen' op het aansturen. (Naja, als je motoriek ontwikkeld is natuurlijk).

Als je ouder bent kan het natuurlijk ook, maar dan kost het wat meer tijd.

Ik doe dit soort oefeningen als ik voor de TV zit. Ik weet niet of het echt werkt als je je aandacht er niet bij hebt, maar ik ben daarna wel goed warm!

Bassie79
21 augustus 2003, 11:55
Als t pijn gaat doen, stoppen!
Gaat een oefening/riffje/solo niet goed, opnieuw beginnen, metronoom langzamer zetten, gaat ie dan wel goed metronoom 2 stappen omhoog, niet goed 1 stap omlaag, enz.

Probeer ook verschillende vingeroefeningen, anders raken je vingers alleen gewend aan een oefening.

Dus om een aantal voorbeelden te geven:
TAB:
E|----------------------------------------------1-2-3-4-
B|-------------------------------------1-2-3-4----------
G|----------------------------1-2-3-4-------------------
D|-------------------1-2-3-4---------------------------
A|----------1-2-3-4-------------------------------------
E|-1-2-3-4----------------------------------------------

E|-5-4-3-2------------------------------------------------
B|----------5-4-3-2---------------------------------------
G|-------------------5-4-3-2------------------------------
D|-----------------------------5-4-3-2--------------------
A|---------------------------------------5-4-3-2----------
E|-------------------------------------------------5-4-3-2

Dus je gaat eigenlijk heen en weer en je schuift elke keer een fret op, ga door tot ongeveer de 12e fret, doe dit met metronoom om een gelijk ritme aan te houden, gaat t goed metronoom sneller zetten.

doe dit ook met de volgende vingercombinaties:

wijsvinger=1, middel=2...enz.

1-2-4 en terug 4-2-1
1-3-4 en terug 4-3-1
1-3-2-4 en terug 4-2-3-1
1-4-3-2 en terug 4-1-2-3

Izegrim
25 augustus 2003, 12:11
Hey bedankt allemaal! Ik kan die pseudochromatische oefeningen eigenlijk zonder veel problemen en ik had geen last van vingers die haaks op de snaren neer komen. Alleen dat "scharen" van ringvinger en pink ging echt kut. Maar het lukt nu in drie dagen vrij aardig! De oefeningen om mijn pink beter onder controle te krijgen waren:


--------------------1-2-3-4-4-4-4--
----------1-2-3-4-4-4-4------------
1-2-3-4-4-4-4---------------------- etc.

en weer terug, zo:

4-3-2-1------------------------------
---4-4-4-4-3-2-1---------------------
-------------4-4-4-4-3-2-1----------- etc.

M'n pink blijft nu tijdens het spelen mooi 1 cm boven de snaar hangen. Ik heb afgelopen weekend wel twee keer een half uur per dag die kutoefening gedaan, maar ik kan weer verder!

Bassie79
25 augustus 2003, 16:28
Ja t is eigenlijk gewoon drillen, steeds dezelfde oefeningen doen, maar is goed voor de onafhankelijkheid, snelheid en precisie van je vingers.

let er wel op dat je af en toe andere oefeningen doen, dus niet alleen 1-2-3-4 maar ook met andere vingerzettingen (zie mijn vorige post), want in bijv. een solo speel je natuurlijk nooit de hele tijd 1-2-3-4.

als het allemaal lekker gaat met de 1 snaar oefeningen, kan je zelf natuurlijk ook oefeningen verzinnen verdeeld over meerdere snaren

bijv.

D|--------
A|---2---4
E|-1---3--

verzin zelf wat leuke oefeningen, gebruik ook af en toe hammer on's en pull off's

oefense :)

moretel
25 augustus 2003, 16:42
Speel een solo na en isoleer de moeilijke passages en vingerzetting, soms maar drie noten in een maat en herhaal ze eerst heel langzaam en dan evt. m.b.v. een metronoom, een paar minuten concentratie levert dan veel op.

Izegrim
4 september 2003, 15:50
Wat ik voor het afwisselen van vingers heel doeltreffend vind is de 1234 oefening op de 6e, 5e, 4e, 3e, 2e en 1e snaar en weer terug met alle mogelijke combinaties van je vingers. Misschien heb je er wat aan maar deze bedoel ik:

1234...1243...1324...1342...1423...1432

en dan kun je het overstappen van je vingers naar de andere snaar nog wisselen door de volgorde te verschuiven:
...1e......2e.......3e......4e.......5e......6e...
1234...1243...1324...1342...1423...1432
2341...2431...3241...3421...4231...4321
3412...4312...2413...4213...2314...3214
4123...3124...4132...2134...3142...2143

Allemaal met de metronoom, perfect legato, minimale inspanning en vingers niet verder dan 1cm van de toets. Lijkt heel vervelend, maar het is een uitstekende warming up en als het een beetje vlot gaat race je er zo doorheen. voer de snelheid op als alles perfect gaat en zo kun je dan ook jezelf weer pushen.

hellogoodbye
5 september 2003, 20:06
Speed Mechanics
30 day guitar workout
www. guitarprinciples.com
Guitar technique (blad)
Waren dit links...? De enioge echte link die ik zie werkt niet... En de rest...? Ben wel geinteresseerd!

delphiro
5 september 2003, 20:46
he, ik zie alleen maar logische runs.. een echte vingerkraker is deze:

------------------------------------
-4---3----2----1----4-------------
---------------------------- etc----
---1----4----3----2----1----------
------------------------------------
------------------------------------

laat de vinger pas los als ie *echt* voor de volgende noot plaats moet maken.

uit te breiden met

---------4------------------4-------
--4---------------------------------
----etc----etc---en auw - -------
------------------------------------
--1------1-------------------------
-----------------------------1-----

Ook erg nuttig, zet 4 vinger vast neer en beweeg 1 vinger over alle snaren

dus bv.

-----------------------------6----------
-----------------------6----------------
--5-7-8- vast--en --------------------
---------------------6------------------
--------------------------6-------------
--------------------------------6-------

afijn en dat met 5, 6 7 en 8 en je hebt legio oefeningen om een vingerspagaat te maken.

Het is een ideale warmup!

Overigens allemaal oefeningen uit de klassieke hoek.

moretel
6 september 2003, 12:18
Speed Mechanics
30 day guitar workout

www.guitarprinciples.com (zat spatie tusssen)

Guitar technique (blad)
Waren dit links...? De enioge echte link die ik zie werkt niet... En de rest...? Ben wel geinteresseerd!

De eerste twee zijn boeken , als je even zoekt in topic techniek dan heb ik vrij recent een aantal isbn nummers ervan opgeschreven.