PDA

View Full Version : "sound" gezocht!



renier
20 augustus 2003, 10:31
hallow,

ik ben momenteel mijn spulletjes aan het tweaken om de geliden van een aantal nummers te benaderen die ik nodig heb in mijn coverband.
mijn gear:
Ibanez RG560 met dimarzio super distortion bij de brug, en een Jeff beck junior bij de hals, laney VC50 buizenversterker (repetitiehok) en een Boss me50.

nu lukken de meeste sounds aardig, alleen het geluid van de Queens of the stone age wil maar niet. luister eens naar No one Knows, dan heb je het idee. natuurlijk is mijn gitaar totaal verschillende van het type dat de gitarist gebruikt (vanalles maar mainly les pauls e.d. met p100's)

met mijn hoge output elementen krijg ik niet die droge, krakerige toon. weet iemand en manier om die och te benaderen met mijn spullen?..

alvast bedankt,

renier

UncomfortableDotOrg
20 augustus 2003, 14:17
Owkey... ten eerste gebruikt josh ovations, maar volgens mij kom je met een les paul vrij dicht in de buurt dan...

daarnaast gebruikt hij een basversterker (ampegg), om die donkere, droge sound te krijgen... dus dat zal erg moeilijk te benaderen zijn met een gewone gitaarversterker...

Trocar
20 augustus 2003, 15:48
Effe ge-Googled...

Hij gebruikt Dimarzio Super II PU's, en behoorlijk dikke snaren met een omwonden G-snaar...
Verder staat hij in C, en dat in combinatie met die bass-versterkers...

tijn
21 augustus 2003, 00:41
Stem je gitaar es in C (jawel, 2 tonen omlaag), draai je gain flink terug en zet je volume op 10. Dan moet je wel iets meer in de buurt komen. Vooral dat omlaagstemmen doet het em.

Wouter J
21 augustus 2003, 02:07
Dat hoge output waar je over spreekt is juist het struikel blok, de Dimarzio Super 2 Humbucker was ontworpen als aanvulling op Single coils dus met minder output om zo volume verschillen te voorkomen.

En speel vooral alles op je Hals element. Josh Homme gebruikt het Brug element van zijn Ovation zowat nooit.

Maar er zijn wat meer factoren aan het werk, een Ibanez heeft een iets langere schaal lengte (De afstand van brug zadels tot topkam) dan de Ovation van Josh Homme wat resulteert een een iets fellere toon en de Lo Pro edge brug van Je ibanez voegt ook meer hoog aan het geluid toe, omdat de Ovation van Josh Homme van een Vaste brug is voorzien heeft hij meer laag en een langere sustain (doorklank) van de snaren dan je ibanez.

Ik heb gemerkt dat ik vrij aardig in de buurt kwam door over een licht overstuurde Transistor versterker via het Low kanaal te spelen. Ik gebruikte een Gibson SG als gitaar daarvoor.

Mijn Advies, kijk naar leuke Les Paul Copie (Vintage, het merk Vintage, is een aanrader), zet er een 013 setje op stem het geval in C selecteer het hals element en draai je versterker open en je komt al een heel eind,

Geloof me een aparte gitaar voor nummers zoals die scheelt je heel wat gedoe met het overstemmen van je ibanez en zo. Maar dat is mijn mening.

renier
21 augustus 2003, 09:35
Dat hoge output waar je over spreekt is juist het struikel blok, de Dimarzio Super 2 Humbucker was ontworpen als aanvulling op Single coils dus met minder output om zo volume verschillen te voorkomen.


is inderdaad het probleem, mijn super dist. gaat meteen janken..




En speel vooral alles op je Hals element. Josh Homme gebruikt het Brug element van zijn Ovation zowat nooit.


good point..




... wat resulteert een een iets fellere toon en de Lo Pro edge brug van Je ibanez ....




tis een Edge, geen lo pro. maar idee is hetzelfde inderdaad.


Geloof me een aparte gitaar voor nummers zoals die scheelt je heel wat gedoe met het overstemmen van je ibanez en zo. Maar dat is mijn mening.

denk dat dat het ook gaat worden. ik heb nog een Ibanez lawsuit les paul kopie in de planning staan om te restaureren, denk dat dat mijn "no one knows" en "go with the flow" gitaartje gaat worden...

bedankt voor de tips allemaal!