PDA

View Full Version : sukkeltje op podium



Pagina's : 1 2 [3]

ACSlater
7 oktober 2008, 13:48
.ook wel eens een gitarist gezien die tijdens het headbangen met z'n haar vast was komen te zitten aan z'n headstock

Oh man als ik dat zou zien dan zou ik werkelijk niet meer bijkomen.

Zelf wel eens helemaal gestopt midden in een nummer omdat we alle vijf na een bridge, iets anders inzetten. Daarnaast de gebruikelijke dingen zoals akkoorden, tekst, solo's vergeten, maar zolang je niet stopt en/of extreem valse noten speelt heeft het publiek niets in de gaten.

jerome
13 oktober 2008, 00:07
Een van m'n eerste optredens met een zendertje;
Leek me wel stoer om al gierend solerend de zaal in te lopen
Dus ik sprong het podium af
Alles ging goed totdat ik weer terug het podium op wilde;
Het podium was net iets te hoog, ik kwam er niet op.
gitaar maar afgedaan en op het podium gelegd
Iemand uit de zaal moest me een voetje geven om er weer op te komen
Beetje amateuristische vertoning
Het publiek kwam niet meer bij...

wizzie1982
13 oktober 2008, 00:23
ook wel eens een gitarist gezien die tijdens het headbangen met z'n haar vast was komen te zitten aan z'n headstock

dat gebeurt mij ook wel es.. heb ook al meerdere malen met m'n haar in een lamp gezeten :mad:

jonesd
13 oktober 2008, 09:01
Een van m'n eerste optredens met een zendertje;
Leek me wel stoer om al gierend solerend de zaal in te lopen
Dus ik sprong het podium af
Alles ging goed totdat ik weer terug het podium op wilde;
Het podium was net iets te hoog, ik kwam er niet op.
gitaar maar afgedaan en op het podium gelegd
Iemand uit de zaal moest me een voetje geven om er weer op te komen
Beetje amateuristische vertoning
Het publiek kwam niet meer bij...

Dit is echt een van de mooiste verhalen van dit topic. Ik zie het al voor me...

armageddon
13 oktober 2008, 10:11
Gitaar waarvan de bovenste straplock afbrak, net toen ik even mijn handen los had. Wipwap effect waardoor ik de headstock in mijn smoel kreeg en dus een bloedige snee over mijn hoofd had lopen voor de rest van het optreden :D

JazzBass
13 oktober 2008, 12:39
mijn ongelukje ( waar ik nog steeds mee gepest wordt in de band ):

we hadden een optreden, en tijdens Stil In Mij, van Van Dik Hout, loop ik altijd naar de zanger, en spelen we een stukje met alleen bas en zang.

Nu hadden we wat problemen met de monitoren, en werd er eentje vlak voor mij neergelegd.
Toen kwam ik er echter tijdens Stil In Mij achter, dat ik niet om die monitor heen kon, links stond de toetsenist, en rechts de gitarist.. Bleef er maar 1 optie over, EROVERHEEN!! :P
Nu was het geen grote monitor, maar ik moest toch een klein sprongetje maken. Net voordat ik met men voorste voet de grond raakte, sloeg mn kabel zich om mijn achterste been, en trok me omlaag..
Gelukkig kon onze zanger me nog half opvangen, anders was het echt stil geweest..;)

Tip voor mezelf: ga nooit meer over monitoren springen:P

jerome
14 oktober 2008, 00:10
Gitaar waarvan de bovenste straplock afbrak, net toen ik even mijn handen los had. Wipwap effect waardoor ik de headstock in mijn smoel kreeg en dus een bloedige snee over mijn hoofd had lopen voor de rest van het optreden :D

Sj*s*s!
heb je al je tanden nog?

armageddon
14 oktober 2008, 08:25
Ja hoor :P Hij knalde in mijn wang.

Dan hoor je ook echt zo uit het publiek een tiental mensen "Ooooohw!"

Realeigo
14 oktober 2008, 08:44
ook wel eens een gitarist gezien die tijdens het headbangen met z'n haar vast was komen te zitten aan z'n headstock
Dit was niet tijdens optreden maar laatst hebben we nog iemand zn haar van een strap los moeten maken. Want het was er omheen geknoopt op een of andere manier.

Madcow
14 oktober 2008, 11:56
zo kan ik me nog een bandje herinneren, Stygian sun dacht ik. in landgraaf(oefenbunker) Gitarist had een kerstmuts op, viel er de hele tijd af. En dezelfde knul heeft al 2x zijn hand open geslagen met gitaar spelen. Maar toch doorspelen. Rock&roll :jam:

LaszloVersteeg
14 oktober 2008, 12:00
zo kan ik me nog een bandje herinneren, Stygian sun dacht ik. in landgraaf(oefenbunker) Gitarist had een kerstmuts op, viel er de hele tijd af. En dezelfde knul heeft al 2x zijn hand open geslagen met gitaar spelen. Maar toch doorspelen. Rock&roll :jam:

dat ben ik dus:P en even herstellen: 1e keer dat m'n hand openging van 't spelen kwam omdat ik veel te veel had gedronken, ik opgefokt raakt over 't feit dat er maar 2 mensen waren komen kijken (de roadies) en dat er op m'n brug pinnetjes uitsteken (is dus geen goeie combinatie)
2e keer heb ik letterlijk m'n vinger en duim opengespelend :satisfie:

nielsnielsniels
26 april 2009, 00:48
Gelukkig is dit nooit tijdens een optreden gebeurd maar..,

toen ik begon met spelen was ik onnozel en plugde ik voor een periode mijn kabel van gitaar naar amp in de headphone jack van de amp, en ik dacht dat er iets mis was met de amp omdat ie zo zacht was. Dat heb ik voor zo'n twee weken volgehouden denk ik, totdat ik die ene ontdekking maakte.

RobertoL
26 april 2009, 09:48
Gelukkig is dit nooit tijdens een optreden gebeurd maar..,

toen ik begon met spelen was ik onnozel en plugde ik voor een periode mijn kabel van gitaar naar amp in de headphone jack van de amp, en ik dacht dat er iets mis was met de amp omdat ie zo zacht was. Dat heb ik voor zo'n twee weken volgehouden denk ik, totdat ik die ene ontdekking maakte.
Dat ie zo zacht is? Je bedoelt zeker dat er geen geluid uit kwam. Als je iets in de headphone output doet dan gebeurt het toch andersom. Dan is het de bedoeling dat er geluid uit je gitaar komt van de amp, maar dat kan niet dus er gebeurt niks.

FruscianteFan
26 april 2009, 11:19
Ik voelde me wel een sukkeltje toen ik 24 maten solo had. In La Bamba.

Soleren is leuk, improviseren ook (en dat liet de dirigent ook toe), maar in dit nummer is het vooral heel vervelend. Na de eerste avond kreeg ik te horen dat-ie 'wazig' was, de andere twee gingen gelukkig minder slecht.

signsofzodiac
26 april 2009, 11:33
Allereerste gig die we met de ouwe band ooit speelden...Intro lang en dreigend, opbouwen naar de eerste vette riff...allereerste powerchord breekt me een snaar. Zeldzaam lullig, hele gitaar ontstemd. Maar gestopt, re-string en weer van voor af aan begonnen. De hele zaal was zo high als een vlieger dus veel hebben ze er niet van gemerkt. Maar wat een genant gevoel zeg, hahaha

Michael AE
27 april 2009, 08:13
Een keer een gig gedaan op een podium buiten op een skatebaan. Het podium was gemaakt van pallets en dus niet heel erg stabiel.

Op een gegeven moment slaat onze drummer op zijn bekken en de standaard flikkert om. Helaas hakte zijn bekken mijn snoer door en had ik dus geen geluid meer...

Blend
28 april 2009, 22:39
Ik zit netjes op een mooie barkruk, klein zaaltje, 12string in m'n hand. Ik had 'm uitversterkt via een Seym Duncan -> D/I -> mengpaneel.
Ik een beetje boos richting de geluidsman 'Waarom heb je m'n gitaar niet aanstaan?!'. Geluidsman 'Ik heb 'm gewoon opengedraaid hoor!' . Ik snapte er niet veel van, totdat een oplettend persoon in de zaal me er even vriendelijk op wees dat m'n element nog netjes op m'n versterker lag.

Het was namelijk zo dat ik m'n gitaar had laten stemmen, en een 'Woody' klik je zo in en uit je klankkast.

Dan voel je je wel staan / zitten hoor.. :soinnocent:

FruscianteFan
28 april 2009, 22:59
Ik zit netjes op een mooie barkruk, klein zaaltje, 12string in m'n hand. Ik had 'm uitversterkt via een Seym Duncan -> D/I -> mengpaneel.
Ik een beetje boos richting de geluidsman 'Waarom heb je m'n gitaar niet aanstaan?!'. Geluidsman 'Ik heb 'm gewoon opengedraaid hoor!' . Ik snapte er niet veel van, totdat een oplettend persoon in de zaal me er even vriendelijk op wees dat m'n element nog netjes op m'n versterker lag.

Het was namelijk zo dat ik m'n gitaar had laten stemmen, en een 'Woody' klik je zo in en uit je klankkast.

Dan voel je je wel staan / zitten hoor.. :soinnocent:
Dat herinnert me aan het volgende:
Een tijdje terug stond ik op een apart podium (waar, je raadt het al, de band speelde) bij een pronkzitting, en dat ging helemaal goed. Tussendoor heb ik ook meegedaan met een act, waar ik op een geleende elektro-akoestische gitaar speelde, op de versterker en kabel van dezelfde eigenaar. Toen ik eenmaal op het podium zat, en alle volumeknoppen voldoende open had staan, bleef het geluid zacht. Geen idee wat er aan de hand was, maar ik was dus alleen akoestisch te horen. Geen ramp, want ik begeleidde twee zangeressen in m'n eentje. Later heb ik het erover gehad met de geluidsman, die zei dat-ie mijn spoor op de PA helemaal open had gegooid.

Toen we de volgende dag de act nog een keer deden, hebben we van te voren de boel nagekeken en het bleek dat de plug niet meer helemaal goed op de kabel gesoldeerd zat. Dat was simpel op te lossen, ik heb even een kabel van m'n elektrische set-up (die op het kleine podiumpje stond opgesteld) gepakt.

En eigenlijk vond ik het de tweede keer niet zo fijn spelen als de eerste keer.

Henri H
29 april 2009, 01:20
Tijdens een repetitie avond halverwege de avond er eindelijk achter komen waarom je geluid eigenlijk zo k*t is: Wah pedaal stond de hele tijd aan. :soinnocent:

JimiDylan
29 april 2009, 01:53
Tijdens een repetitie avond halverwege de avond er eindelijk achter komen waarom je geluid eigenlijk zo k*t is: Wah pedaal stond de hele tijd aan. :soinnocent:

lol, komt me heeeel bekent voor :P

pannekoek
30 april 2009, 02:05
ik had laatst een optreden, met een lang opbouwend intro via de pa, wachtend acterstevoren op het podium, toen het intro afgelopen was en ik een ''dreigend'' akkoord moest slaan.....

....bleek m'n volume pedaal uit te staan zodat er geen geluid kwam... daar stond ik dan redelijk voor lul, snel hakkelend het pedaal ingedrukt, maar toch even genant :dontgeti:

Billy Turf
30 april 2009, 14:22
Een van de laatste nummers tijdens een optreden was Wish you were here van Pink Floyd,

Nou die intro die ging lelijk mis omdat ik wat teveel gele vrienden ophad
gelukkig sleepte de bassist me erdoorheen.
Toen kreeg ik het toch wel ff warm

pietjeekes
4 mei 2009, 13:13
Stond hij wel aan?

na lang afwezig te zijn.

Ja mijn versterker stond aan.

Heb thuis de versterker gechecked. alles klopte.

Misschien slechte kabel.
Want die kabel gebruik al lang niet meer.
heb sindsdien ook niet meer een probleeem met die versterker.

JimiDylan
4 mei 2009, 14:09
Over sukkelen op het podium gesproken, wat doe je met een toetsenist die zelfs bij een fucking leipe moeilijke solo live on stage nog steeds 0 emotie vertoont op zijn gezicht, en zo aan de slag zou kunnen bij madame tussauds?

De Beer
4 mei 2009, 14:25
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Buttplug.png+http://www.dutchfood.com/images/Conimex-sambal-oelek-groot.jpg

frander
4 mei 2009, 14:30
Budplug + sambal = :blast::blast::blast:

Chroxy
4 mei 2009, 16:38
lol, komt me heeeel bekent voor :P

en daarom! ledje in bouwen in je wah ;)

budje
4 mei 2009, 19:01
Over sukkelen op het podium gesproken, wat doe je met een toetsenist die zelfs bij een fucking leipe moeilijke solo live on stage nog steeds 0 emotie vertoont op zijn gezicht, en zo aan de slag zou kunnen bij madame tussauds?

Ton scherpenzeel? Bij Kayak twee jaar terug leek ie wel opgezet!

Was trouwens wel een ontzettend goed optreden!

JimiDylan
4 mei 2009, 19:05
Ton scherpenzeel? Bij Kayak twee jaar terug leek ie wel opgezet!

Was trouwens wel een ontzettend goed optreden!

Kayak is wel vet! Maar nee, is gewoon de toetsenist uit mijn band. Een hele goeie toetsenist, een hele goeie gast, maar echt zo saai op het podium, niet te geloven...

Ghostface
4 mei 2009, 23:59
Afgelopen woensdag had ik een optreden waarbij de zanger op een gegeven moment de kabel van zen microfoon rond de hals van men bas sloeg. Hij had het zelf niet in de gaten, dus ik maar proberen die kabel eraf te krijgen, tijdens het spelen. Ik ben blij dat onze zanger van plan is om een wireless te kopen...

Diezelfde avond stond ik dus ook monitors te doen, bij alle bandjes, inclusief die van mij. Helaas stond ik met men bas aan de verkeerde kant van het podium, en was het eigenlijk veel te krap om bij de mengtafel te komen. 1 ding doe ik dus nooit meer, en dat is en spelen, en monitors doen...

Ello
5 mei 2009, 08:24
Tijdje geleden bij een optreden zat een kerel vlak voor me erg aandachtig en blijkbaar tevreden te luisteren en de klappen. Ik natuurlijk erg blij met deze fan.
In de pauze ging ik ff bij hem aan tafel zitten om ff een praatje te maken. Toen pakte 'ie een pen en briefje uit zijn binnenzak, schreef er wat op en schoof het naar mij. Er stond op "Ik ben doof."

Hmm, dan ga je wel aan jezelf twijfelen als je "grootste fan" doof blijkt te zijn.....

Chocola
5 mei 2009, 10:06
Tijdje geleden bij een optreden zat een kerel vlak voor me erg aandachtig en blijkbaar tevreden te luisteren en de klappen. Ik natuurlijk erg blij met deze fan.
In de pauze ging ik ff bij hem aan tafel zitten om ff een praatje te maken. Toen pakte 'ie een pen en briefje uit zijn binnenzak, schreef er wat op en schoof het naar mij. Er stond op "Ik ben doof."

Hmm, dan ga je wel aan jezelf twijfelen als je "grootste fan" doof blijkt te zijn.....

Omg, owned :p. Dat is echt kut xD

Ash ketchum
5 mei 2009, 10:16
Tijdje geleden bij een optreden zat een kerel vlak voor me erg aandachtig en blijkbaar tevreden te luisteren en de klappen. Ik natuurlijk erg blij met deze fan.
In de pauze ging ik ff bij hem aan tafel zitten om ff een praatje te maken. Toen pakte 'ie een pen en briefje uit zijn binnenzak, schreef er wat op en schoof het naar mij. Er stond op "Ik ben doof."

Hmm, dan ga je wel aan jezelf twijfelen als je "grootste fan" doof blijkt te zijn.....

Misschien moest je niet zo hard spelen ;)

HenkieKnip
8 mei 2009, 18:32
Het kan iedereen gebeuren..

Status Quo op Lokerse feesten (http://www.youtube.com/watch?v=oaCFVTKYigQ&hl=nl)

FruscianteFan
9 mei 2009, 10:37
Ik hoop maar dat het vanavond goed gaat. Normaal gesproken zet ik op mijn twee meest gebruikte gitaren wel nieuwe snaren, tussen een week en een paar dagen voor een optreden. Nu niet, kwam er gister achter dat mijn Jaguar eigenlijk wel nieuwe snaren nodig heeft.

Aan de andere kant, het is niet zo'n groot optreden en misschien moet ik het eens meemaken hoe het is om wat vaker de gitaren te moeten stemmen en wellicht eens op het podium een snaar te breken.

ieme
9 mei 2009, 10:55
mijn ongelukje ( waar ik nog steeds mee gepest wordt in de band ):

we hadden een optreden, en tijdens Stil In Mij, van Van Dik Hout, loop ik altijd naar de zanger, en spelen we een stukje met alleen bas en zang.

Nu hadden we wat problemen met de monitoren, en werd er eentje vlak voor mij neergelegd.
Toen kwam ik er echter tijdens Stil In Mij achter, dat ik niet om die monitor heen kon, links stond de toetsenist, en rechts de gitarist.. Bleef er maar 1 optie over, EROVERHEEN!! :P
Nu was het geen grote monitor, maar ik moest toch een klein sprongetje maken. Net voordat ik met men voorste voet de grond raakte, sloeg mn kabel zich om mijn achterste been, en trok me omlaag..
Gelukkig kon onze zanger me nog half opvangen, anders was het echt stil geweest..;)

Tip voor mezelf: ga nooit meer over monitoren springen:P

http://www.youtube.com/watch?v=OpaEJEAImUI wat dacht je van deze....

Jiboom
10 mei 2009, 23:03
Hmm, al een tijd terug maar wel leuk...

Ik viel in bij een dance classics band en speelde een pittige solo (die ik goed voorbereid had). Zonder dat we iets afgesproken hadden begonnen enkele bandleden me naar achter te trekken en te wenken dat ik me naar achter moest laten vallen. Dat trucje deden ze kennelijk normaal ook met de vaste gitarist. Ik begreep het na een tijdje en liet me vallen. Ze lieten met netjes en voorzichtig helemaal op de grond vallen, terwijl ik doorsoleerde. Wel een leuk effect.

Het probleem was alleen dat ze me ook weer omhoog moesten krijgen. Dat lukte niet erg, mede doordat ik me niet "stijf" genoeg hield en teveel doorboog. Dus ik maar spelen... ik was op den duur redelijk door mijn ideeen heen, omdat ik maar door moest soleren zolang ik daar op de grond lag :seriousf:

Uiteindelijk lukte het toch en konden we verder met het nummer. Wel vermakelijk, maar ook genant. Het publiek wist niet dat ik een invaller was, dus het zag er wat zielig uit zo... :chicken:

FrankC
18 september 2011, 08:59
Hmm, al een tijd terug maar wel leuk...

Ik viel in bij een dance classics band en speelde een pittige solo (die ik goed voorbereid had). Zonder dat we iets afgesproken hadden begonnen enkele bandleden me naar achter te trekken en te wenken dat ik me naar achter moest laten vallen. Dat trucje deden ze kennelijk normaal ook met de vaste gitarist. Ik begreep het na een tijdje en liet me vallen. Ze lieten met netjes en voorzichtig helemaal op de grond vallen, terwijl ik doorsoleerde. Wel een leuk effect.

Het probleem was alleen dat ze me ook weer omhoog moesten krijgen. Dat lukte niet erg, mede doordat ik me niet "stijf" genoeg hield en teveel doorboog. Dus ik maar spelen... ik was op den duur redelijk door mijn ideeen heen, omdat ik maar door moest soleren zolang ik daar op de grond lag :seriousf:

Uiteindelijk lukte het toch en konden we verder met het nummer. Wel vermakelijk, maar ook genant. Het publiek wist niet dat ik een invaller was, dus het zag er wat zielig uit zo... :chicken:

Dit klinkt als een waarachtig Spinal Tap moment!

SantaX
18 september 2011, 09:10
Prachtige verhalen hier!
Ik heb ze nog niet allemaal gelezen, maar het zijn dan ook aardig wat pagina's. De rest doe ik in etappes ;)

Mijn eigen oeps-momentje wil ik echter wel delen.
Jaartje of 10 geleden in de Fenix te Sittard.

We hadden met een coverbandje een kans gekregen na een optreden in het metalcafe ernaast (met pop/rock-covers) om ook in de Fenix zelf te spelen. Die avond was te gek, maar ik had op dat moment 3 gitaren bij me, een digitech gnx3, een draadloos setje, een versterker en dus een boel volumeknopjes. Na een gitaarwissel had ik geen signaal meer. Een van onze eigen 'stagehands' kwam naar me toe dat de mengtafel geen signaal meer had. Alles getest... versterker, aan. Volume open. Digitech, aan... volumepedaal open. Gitaar... volume open. Mijn kabels waren wel een beetje brak, dus beetje aan frutselen. Niets werkte. Na een minuut of 5 van dit getest steek ik mijn hand in mijn achterzak en denk... oh nee he... de zender... ik had de zender uitgezet voor de gitaarwissel :( :hide:

deathletters
18 september 2011, 09:48
Haha, mooi dat dit topic weer een beetje levend wordt.
blijf verhalen posten :ok:

zelf alleen een keer de distortion mis getrapt:(

Harald
18 september 2011, 10:00
Tijdje geleden bij een optreden zat een kerel vlak voor me erg aandachtig en blijkbaar tevreden te luisteren en de klappen. Ik natuurlijk erg blij met deze fan.
In de pauze ging ik ff bij hem aan tafel zitten om ff een praatje te maken. Toen pakte 'ie een pen en briefje uit zijn binnenzak, schreef er wat op en schoof het naar mij. Er stond op "Ik ben doof."

Hmm, dan ga je wel aan jezelf twijfelen als je "grootste fan" doof blijkt te zijn.....

:seriousf::seriousf::seriousf: 1 fan is nog altijd beter dan geen fan ;)

Speelden voorgisteren in Duitsland voor een enthousiast publiek. 2 sets en een toegift, effectief toch zeker een uur of 3 gitaar staan spelen op het podium. Komt na het optreden iemand voor een handtekening met een pen, en onze tweede cd aan. Boekje opengeslagen bij foto van mij MET gitaar.... 'Man, wat speel jij goed bluesharp!' :???: :seriousf:

Ijselrobo 07
18 september 2011, 10:14
ook ooit eens het sukkeltje op het podium geweest..
ik moest spelen voor een erg volle zaal (denk aan +/- 300 man), en ik was als een van de eerste daar. dus natuurlijk alles al opgebouwd en dergelijke.
maar toen ik aan de beurt was (was een optreden met 50 of meer deelnemers) zaten de kabels van mijn pedaalboard aan van alles en nog wat vast (zelfs een contrabas stond op mijn kabels en de mensen van licht en geluid hadden nog wat van mijn kabels omgestoken, zonder mijn toestemming). een optreden mocht max. 5 minuten duren. het nummer wat ik speelde duurde al 5½ minuut, maar toen de kabels los waren, waren we 5 minuten verder. toen kwamen nog 2 kwaaltjes: een van mijn kabels was door het omsteken korter, dus ik redde het niet om het pedaalboard vooraan het podium te leggen en er waren geen monitors, dus ik hoorde vrijwel niks en stond dus de hele tijd uit de maat te spelen.
en door het omsteken van mijn kabels was mijn geluid gewoon k*t :(

In begin januari 2012 sta ik weer op dat concert. maar dit keer ben ik wat grover tegen die mensen. want toen vonden ze het zelfs niet nodig om een soundcheck te doen terwijl ik dik 2 uur van-te-voren daar was :angry:

JohnLord
18 september 2011, 12:36
Grof zijn gaat je echt niet helpen. Duidelijk uitleggen wat je wil en vriendelijk blijven is de way to go.

Kim Wilson
18 september 2011, 12:41
Juist. Je moet het samen doen met de mensen van het geluid, een vijandige sfeer lost daarbij niks op.

Flitser
18 september 2011, 13:09
Ik ben wel eens op m'n kabel gestapt, waardoor die uit m'n gitaar viel :hide:

Ijselrobo 07
18 september 2011, 13:10
met die zin bedoelde ik, dat als ze weer zeggen dat ik niet mag soundchecken dat ik dan .. uhm .. tja .. .. .. dan verzin ik wel iets waardoor ik wel mag soundcheken :seriousf:

vederlicht
21 september 2011, 22:17
Heel, heel lang geleden won ik een talentenjacht en èèn van de prijzen was een proefopname bij Phonogram. Toen het zover was had ik gruwelijk veel last van mijn zenuwen. Eenmaal op het krukje zittend met m'n accoustische gitaar op mijn knieën met enkele heren achter een grote glaswand, was ik m'n tekst volledig kwijt hoewel ik het nummer zelf had geschreven.Het zweet verdampte boven mijn kop toen ik stotterend uitkraamde of ik de tekst even mocht opschrijven. Nou dat mocht niet, hadden ze geen tijd voor, dus ik kon gaan. Jammer, want het was een goeie tekst.Op de W.C van Phonogram heb ik de song vlekkeloos en met veel tegeltjes-accoustiek gezongen......:???:
Vederlicht♫

De V
21 september 2011, 23:12
Ik ben eens een keer vergeten om mijn gitaar een half omlaag te stemmen voor een nummer en dat zorgde voor de nodige verwarring in de band. :hide:
Gelukkig was het maar een repetitie en dat zorgde er ook voor dat ik bij het optreden er extra op lette.

SRV2000
22 september 2011, 01:35
We hebben al eens in een volle feestent een medley van 10 min gespeeld.
Maar als je draadloos speelt moet je voor het optreden er wel een nieuwe batterij in doen.
We hadden nog geen 2 min van de medley gespeeld en toen was de batterij leeg. gelukkig speelde ik de slagpartij en wist de solo gitarist dit goed op te vullen maar dan sta je domweg 8 minuten op het podium op een gitaar te rammen lachend naar het publiek terwijl erg totaal geen geluid uit komt.

en dan krijg je na het optreden uit het publiek te horen dat ik de medley geweldig gespeeld had :???:

beruk
22 september 2011, 07:07
Tijdens een akoestische versie van proud mary (ike en tina versie) bij het begin van het uptampo gedeelte in een keer twee snaren van je gitaar stuk spelen....:soinnocent:

Henri H
22 september 2011, 08:51
Heel, heel lang geleden won ik een talentenjacht en èèn van de prijzen was een proefopname bij Phonogram. Toen het zover was had ik gruwelijk veel last van mijn zenuwen. Eenmaal op het krukje zittend met m'n accoustische gitaar op mijn knieën met enkele heren achter een grote glaswand, was ik m'n tekst volledig kwijt hoewel ik het nummer zelf had geschreven.Het zweet verdampte boven mijn kop toen ik stotterend uitkraamde of ik de tekst even mocht opschrijven. Nou dat mocht niet, hadden ze geen tijd voor, dus ik kon gaan. Jammer, want het was een goeie tekst.Op de W.C van Phonogram heb ik de song vlekkeloos en met veel tegeltjes-accoustiek gezongen......:???:
Vederlicht♫Wat een nachtmerrie! :confused:

jonesd
22 september 2011, 08:53
Een tijdje geleden ben ik er in geslaagd om "House is a rockin'" van SRV, wat we normaal altijd in B spelen, in Bmol in te zetten. Aanvankelijk geen probleem want ik had het gelukkig snel door en met een beetje communicatie waren de andere gitarist en de bassist ook snel mee. Dan maar gewoon alles een halve toon lager verder.

Probleem opgelost dus, iedereen blij dat we dat soort situaties profi en zonder dat het publiek iets doorheeft, kunnen oplossen.



Tot echter de mondharmonicasolo eraan kwam en ik besefte dat de zanger/mondharmonicaspeler nog niet op de hoogte was van mijn accidentele modulatie. Vol overgave zette hij de solo in en tja, een halve toon verschil wil wel eens wringen...

Samengevat, ik maakte de fout maar voor het publiek was de mondharmonicaman kattevals...

Harry
22 september 2011, 09:58
had ik laatst ook, ik zette een nummer in C in, dat normaliter in B staat. Op de een of andere manier valt de band in B in, en toen had ik het pas door. Heb de boel stilgelegd, er een heel lulverhaal van gemaakt, iedereen lachen en weer verder.

FruscianteFan
22 september 2011, 10:45
Een tijdje geleden ben ik er in geslaagd om "House is a rockin'" van SRV, wat we normaal altijd in B spelen, in Bmol in te zetten. Aanvankelijk geen probleem want ik had het gelukkig snel door en met een beetje communicatie waren de andere gitarist en de bassist ook snel mee. Dan maar gewoon alles een halve toon lager verder.

Probleem opgelost dus, iedereen blij dat we dat soort situaties profi en zonder dat het publiek iets doorheeft, kunnen oplossen.



Tot echter de mondharmonicasolo eraan kwam en ik besefte dat de zanger/mondharmonicaspeler nog niet op de hoogte was van mijn accidentele modulatie. Vol overgave zette hij de solo in en tja, een halve toon verschil wil wel eens wringen...

Samengevat, ik maakte de fout maar voor het publiek was de mondharmonicaman kattevals...
Was mooi geweest als je dat dan weer had kunnen oplossen door een modulatie in te zetten, nadat de band in paniek was ingelicht.

Op dat soort momenten zou ik echt willen dat ik het talent van Tegan & Sara had, die er zo leuk mee omgaan dat je eigenlijk wilt dat ze een paar fouten maken in de show.

JohnLord
24 september 2011, 20:57
We hebben al eens in een volle feestent een medley van 10 min gespeeld.
Maar als je draadloos speelt moet je voor het optreden er wel een nieuwe batterij in doen.
We hadden nog geen 2 min van de medley gespeeld en toen was de batterij leeg. gelukkig speelde ik de slagpartij en wist de solo gitarist dit goed op te vullen maar dan sta je domweg 8 minuten op het podium op een gitaar te rammen lachend naar het publiek terwijl erg totaal geen geluid uit komt.

en dan krijg je na het optreden uit het publiek te horen dat ik de medley geweldig gespeeld had :???:

Acht minuten lijkt me anders lang zat om een batterijtje te vervangen of snel even de kabel uit je receiver te halen en in je gitaar te pluggen.

Saf
24 september 2011, 22:35
Met de drummer en violist uit je oude band samen met een "nieuwe" zanger/gitarist een bandje beginnen. En dan afspreken een nummer wat jeenkele honderden keren met de vorige bad gespeeld hebt niet meer couplet refrein couplet refrein te spelen maar couplet couplet refrein.

Lekker aan het optreden en iedereen maar lachen om de zanger die steeds het tweede couplet inzet in het refrein maar wel probeert dat in de melodie van het refrein te passen. Terwijl hij eigenlijk de enige was die het goed speelde :)

Conclussie: na 5 jaar intensief samen gespeeld te hebben ben je zo op elkaar ingespeeld dat je meteen mee gaat als een van ons drie-en een fout maakt. Nu nog de nieuweling in spelen.

Martijn-w
25 september 2011, 16:08
Ik heb ook wel eens gehad dat ik wou beginnen met spelen en dat de versterker op standby stond. Of dat de zender van mijn draadloos setje nog uit stond.
Ook dat de zangeres in compleet de verkeerde toonhoogte zong en dat ik de schuld kreeg dat ik niet de goeie akkoorden speelde.
Of een verkeerd nummer inzetten, op zich niet erg, maar je kijkt elkaar wel ff raar aan.

rensiemetal
25 september 2011, 17:17
Heb wel eens gehad dat ik een nummer zong en op Roger Daltrey stijl zat te zwaaien met mijn microfoon. Op een gegeven moment gooide ik hem alleen ving hem niet...

Of dat je bandlid op je kabel staat en hierdoor je kabel uit je pedaal gaat.
Of tijdens het spelen ging mijn gitaarband los. Ben op de grond gaan liggen tijdens het nummer en verder gespeeld.

Of dat je bassist een snaar breekt en geen back up heeft. Toen heeft hij de rest van de tijd op een western gitaar bas gespeeld...

Of op de speakers gaan staan die voor op het podium zitten en dan merken dat ze niet zo stabiel zijn en dan val je...

Henri H
25 september 2011, 17:17
Ja, het verkeerde nummer inzetten, heb ik ook gehad. Een jaar of 2 à 3 lang begonnen we steevast met "Ready to Go", maar we hadden eindelijk duidelijk afgesproken dat we die avond 's met een ander nummer zouden beginnen.
Ik dus vrolijk alsnog "Ready to Go" inzetten, en halverwege dat intro iedereen v.d. band kwaad kijken en zwaaien, "wat maak JIJ nou man!" :sssh: :makeup:

:seriousf:

o0rollo0o
28 september 2011, 11:30
Keertje in de kerk met 1 of andere kerstdienst per ongeluk de metaldistortion van boss me-50 pedaal aangetrapt. Niet zo succesvol, gelukkig konden ze erom lachen.(Stapte al spelend aan de kant voor andere gitarist, geen rekening houdend dat die me-50 daar stond, die ik eigenlijk alleen maar als stempedaal gebruik xD)

Of het vergeten dat je een solo 2x achter elkaar moet spelen.

Of het losschieten van de strap van mijn Ibanez, die toen voorover op mijn pedalenbord flikkerde, met de nodige lakschade van dien. Sinds toen altijd straplocks gebruikt:P

vederlicht
28 september 2011, 22:25
Wat een nachtmerrie! :confused:

Komt misschien omdat ik in Deventer ben geboren......:(
Vederlicht♫

Henri H
28 september 2011, 22:44
Ha! Gelukkig ík niet. Dèventuuuuhh! :)

Mr.Bluesbreaker
29 september 2011, 10:41
Mijn ergste tot nu toe:

Kwam terug van een reis uit Bangkok, 's ochtends om 9:00 aangekomen op Schiphol. Direct door naar de oefenruimte in Groningen, generale repetitie van een groot optreden die avond. Daarna door naar soundcheck, opbouw, playtime. 5000 man staat klaar voor een gigantisch podium met vlammenwerpers en al.

Drummer zet de intro in, ik sta met de zangeres nog in de coulissen terwijl de blazerssectie en drummer en te gek latin intro spelen wat op een mooie manier overvloeit op "dromen zijn bedrog" in een latin jasje. Mijn jetlag negerend en vol enthousiasme komen we samen op met draadloze setjes, om ons bij de band te voegen wanneer iedereen invalt met het thema, wat ik op vol volume meespeel met de blazers - unisono oftewel exact dezelfde lijn.

Kom ik er na het hele thema achter dat ik het gewoon doodleuk een hele toon te hoog heb gespeeld....#%$&Q$%&! Daarna nog op video terug gekeken en gehoord...man man man.

Henri H
29 september 2011, 11:05
Hahaha :seriousf:

Klonk dat nou écht fout, of was het enigszins om aan te horen, volle noot lager zou je als een dominant 7 kunnen beschouwen toch? Dat kan soms best cool klinken...

Rutger
29 september 2011, 13:15
De zangeres van een coverbandje lang geleden, zou de eerste 2 regels van het eerste nummer alleen zingen waarna de voltallige band inviel. Ik geef op gitaar even kort de toon aan waarop ze moest beginnen, maar direct daarop zingt mijn gitaar heel even rond, een toon lager.... en jawel hoor, die pikt de zangers op en zet vol overtuiging te laag in!

Ik vraag me af of de zaal heeft gemerkt dat het niet de bedoeling was, want ze deed alsof er niets aan de hand was en zong nadat wij invielen gewoon weer een toontje hoger verder. Best cool eigenlijk :crazyhappy:

Mr.Bluesbreaker
30 september 2011, 03:02
Het klonk alsof iemand bij de PA expres een preset had aanstaan met een afschuwelijk fout pitch shift effect:D Verschrikkelijk dus, als ik gewoon een vakje hoger was gaan zitten was het een kleine terts erboven geweest en had het nog een soort van quasi-maiden effect kunnen hebben...., ik zal ff zoeken of ik het nog op audio heb, je lacht je dood.

Henri H
30 september 2011, 09:19
... ik zal ff zoeken of ik het nog op audio heb, je lacht je dood.Ja, doen!

Ik heb die video van mijn blunder ook nog wel, dat ik het verkeerde nummer inzet, en dat je iedereen geïrriteerd ziet reageren van: "wat maak jij nou!?". :soinnocent:
Komt goed...

KingPin8
30 september 2011, 13:38
afgelopen november hadden als geintje een Sinterklaas-medley ingeoefend, maar dan wel metal versies uiteraard, vier of vijf bekende deuntjes. De derde die we zouden doen was "zie ginds komt de stoomboot", uiteraard vergeet ik dat nummer en speel ik 3, 4 random valse noten, waarop heel de band me verbaasd aankijkt en het publiek in de lach schiet.

Nu houden we wel van grapjes en persiflages op het podium en gelukkig was onze zanger ad rem genoeg:

"ok....kunnen jullie (het publiek) onze gitarist er even aan herinneren hoe zie ginds komt de stoomboot ook alweer ging?"

het publiek zet luidkeels in, halverwege pak ik de draad weer op, een noot hoger, prachtig effect!

Ik gered, humor in de show, publiek pleased, hou wel van dit soort foutjes :)

Was ook wel blij dat we de medley van tv-series er toen al op hadden zitten :P

lindstrom
30 september 2011, 16:18
Haha, mooi dat dit topic weer een beetje levend wordt.
blijf verhalen posten :ok:

zelf alleen een keer de distortion mis getrapt:(

net op het moment wanneer je 2 pedalen moet schakelen komt er zo'n "stoere" rookeffect overheen blazen.. ook erg leuk!

en oja, eentje van dichtbij, zanger gitarist die met enige regelmaat problemen met het niet hebben van geluid heeft, 9 van de 10 keer de kabels verkeerd om in de pedalen.. dus gitaar naar output van laatste pedaal in de chain en van input aan begin van de chain naar de input van versterker..

Mr.Bluesbreaker
1 oktober 2011, 09:35
Ja, doen!

Ik heb die video van mijn blunder ook nog wel, dat ik het verkeerde nummer inzet, en dat je iedereen geïrriteerd ziet reageren van: "wat maak jij nou!?". :soinnocent:
Komt goed...

http://www.megaupload.com/?d=VCQ64B5N

Hou je handen op je oren na 0:13.....:D

Stillborn
1 oktober 2011, 11:23
Al veel meegemaakt eigenlijk...

Onze gitarist die zijn lage A breekt. Krijgt ie van de volgende band een B-gitaartje om verder te doen: past zijn strap daar niet op. Heeft hij heel het optreden in kleermakerszit moeten afwerken.

Onze gitarist die een keer de eerste 5 nrs echt vals speelde. Hij had absoluut niet door wat er mis ging, we leken iedere keer wat anders te spelen. Bij nr 6 kreeg hij door dat hij een verkeerde setlist bijhad.

Ik die op 1 optreden mijn plectrum zo ver wegkeilde dat het publiek dacht dat ik een ego had. Niemand wou 't hebben.
In datzelfde optreden mijn kabel uittrapte en deze met alle wil van de wereld niet terug ingeplugd kreeg.

Ik die de tuning pedaal van onze bassist intrapte (was maar een klein podium) en we hadden het pas na 2 nummers door...

Ijselrobo 07
1 oktober 2011, 15:40
Mijn zusje en ik hadden ons ooit eens voor een leerlingen-concert opgegeven (waar dus veel "leerlingen" met mandoline, gitaar, klarinet enz. enz. uit bijna heel Limburg aan meededen), maar ik wist niet wanneer we moesten spelen, dus ik tussen twee nummers door ff naar het toilet gegaan, moest ik schijnbaar spelen ondertussen dat ik op het toilet was, dus ik loop weer de zaal in, staat iedereen me dom aan te kijken :seriousf:

Henri H
1 oktober 2011, 16:58
http://www.megaupload.com/?d=VCQ64B5N

Hou je handen op je oren na 0:13.....:DJa, nu moet ik ook dat filmpje nog weer zien te vinden... :D

Die van jou valt nog enigszins mee, maar klinkt wel vreemd idd. :)
Had je het op het eind al wel door, want het lijkt dat de laatste noot (bend) wel goed is?

Bijl
1 oktober 2011, 21:54
Op bezoek gehad bij een auditie, een gitarist met zangneigingen. Even kijken hoor...

-Gitaar aansluiten, Boss Metalzone distortion aan, en vergeten dat de versterker (H&K Attax combo) ook op het lead kanaal staat met gain vol open. Waar komt die rare feedback toch vandaan?
-En dan metal gaan spelen met de neck pickup van je Strat (S-S-S configuratie). Die feedback negeren en gewoon speuluh.
- Snoer eruit trappen en het pas na een minuut spelen doorkijgen.
-Snoer weer terug erin, en terwijl ik aan het praten ben met de drummer, op vol volume naar drop D stemmen.
-Daarna uitgelegd dat standaard E toch echt beter werkt in combinatie met standaard B...... Zucht....

Misschien overbodig om te zeggen maar het was niets geworden :-)

BobvanKempen
2 oktober 2011, 15:21
Een optreden stond er een podium bijna tegen de achterbar en ik vond het een goed idee om van het podium om de bar te springen. Dit was begin jaren 90 toen cowboylaarzen heel erg in waren. Lang verhaal kort, natte bar plus cowboylaars hakken wat een schuiver van de bar af in de glazen recht door naar het ziekenhuis waar ik gehecht kon worden.

Een aantal jaren later leek het me een goed plan op mijn Marshall cab te springen (ik had er 2 op een top) maar ... daar zaten wieltjes onder en dat ding rolde dus zo van het podium af. Schouder gebroken.

Ook een leuke, de bij de brabanders bekende band WC experiance hebben een nummer dat heet "Kliko" en de zanger kwam op in een groenbak en zou als hij begon met zingen uit die bak komen. Alleen zat de zanger klem en kreeg geen adem meer dus je hoorde alleen een heel erg bekneld "help" door de muziek heen komen.

Mr.Bluesbreaker
2 oktober 2011, 21:21
Haha, mooie:D Jezelf goed in de vernieling helpen. In die categorie komt er nog eentje bij me op:

Koudum, Friesland. Podium gebouwd voor een voormalige gymzaal. We zaten ons backstage enorm te vervelen, en ik loop met de toetsenist wat rond te banjeren door die gymzaal, wat ouwehoeren op die toestellen. Ik zie een paar dikke touwen hangen en wil testen of ik nog steeds aan mijn armen naar boven kan klimmen zonder mijn benen te gebruiken. Op de helft ben ik er flauw van, maar vergat hoe je ook alweer beneden komt. Loslaten, "RANG": afremmen met je handen = dikke striemen en blaren in je handpalmen. 5 minuten later en dan met een van pijn vertrokken kop 3 keer 45 minuten doorspelen....en de rest maar lachen.

Martijn-w
3 oktober 2011, 22:40
Onze sologitarist is ook een mooie, die kan niet zo geweldig met gear omgaan haha.
Staat ie te soundchecken, komt er geen geluid uit zijn versterker. Vanalles proberen, meent dat de top kapot is. Ga ik even kijken, blijkt de kabel tussen de top en het kabinet niet aangesloten te zijn. Daarna probeert ie z'n distortionpedaal uit, weer vanalles proberen en vloeken dat dat ding kapot is. Ga ik eens kijken, heeft ie bij het proberen te fixen van zijn top zijn gitaarkabel in de output van het pedaal gestoken en de kabel naar de amp in de input. Het is true bypass, dus niet ingedrukt werkt ie wel, maar ingedrukt komt er niks uit :D

Henri H
7 oktober 2011, 17:08
Ja, doen!

Ik heb die video van mijn blunder ook nog wel, dat ik het verkeerde nummer inzet, en dat je iedereen geïrriteerd ziet reageren van: "wat maak jij nou!?". :soinnocent:
Komt goed...Bij deze...

Tijdens hetzelfde optreden ook nog iets te enthousiast tijdens het nummer "Zombie", komt erachteraan. :D


http://www.youtube.com/watch?v=AuGCGkscDj8

Riky
7 oktober 2011, 18:17
:seriousf: nice!

Die lamp hangt trouwens wel verdraaid laag. Ik weet niet hoe groot je bent?

Henri H
7 oktober 2011, 20:23
Klopt, ik ben 1.90 m., niet de kortste, maar die lamp hing idd erg laag. :)

Tias
29 oktober 2011, 12:28
Andere gitarist had tussen de nummers door even zijn volume op de andere pickup uitgaan.
Halferwege het vorige nummer kwam ie erachter dat hij geen sound had, en was vergeten dat ie gewoon nog op de andere pickup stond xD.

Buzzel
29 oktober 2011, 17:40
Andere gitarist had tussen de nummers door even zijn volume op de andere pickup uitgaan.
Halferwege het vorige nummer kwam ie erachter dat hij geen sound had, en was vergeten dat ie gewoon nog op de andere pickup stond xD.

Zulke dingen heb ik ook wel. Hebben we al een paar akkoorden gespeeld en ik denk van 'he, wat gaat mij gitaar opeens zacht, hij prikt helemaal niet meer door de mix' En na wat kijken blijkt elke keer weer dat de volume pot nog dicht staat :hide:

EDIT: ik weet er nog een. Tijdens de general repetitie van openbaar muziek examen op mijn oude school (met publiek jaja). We zouden het nummer black diamond doen van kiss. De drummer zou zingen. 1 gitaar en ik op de Bas. we hadden afgesproken om het een half lager te spelen Es (of is het orgineel ook in Es is weet het niet meer). Wij hadden mooi onze gitaar en bas netjes een half omlaag gestemd in de coulissen staan. We hadden het nummer al veel geoefend, dus wat kan er nog mis gaan? Wij op komen. Gitaar zet in...gitarist heeft de verkeerde gitaar gepakt. Ik stunten op de bas om alles een half hoger te spelen (ben geen bas held :P), en De zanger ontplofte zo wat, wat het nummer was al aan de hoge kant. De mensen in de zaal zeiden dat ze het niet gemerkt hadden, maar daar geloof ik niks van haha :P

Rory-214
14 januari 2012, 15:14
ik moest optreden met mijn band in de Kade in zaandam.
alles ging goed met de soundcheck totdat mijn gitaar op de grond viel, en er daarna geen geluid meer uitkwam
dus stop mijn gitaar weer in de tas en pakte mijn andere gitaar, maar was vergeten dat mijn jack nog in de kapotte gitaar zat.(zo'n draadloos ding)
20min. later zaal vol, we worden aangekondigd, we komen het podium oplopen met z'n drieen. de drummer tikt af, bas komt in, en ik kom erachter dat mijn gitaar geen geluid geeft.
shit, jack vergeten, ik 5 min gezocht op t podium naar mijn jackplug, kwam ik erachter dat hij nog in mijn andere gitaar zat..:???:

Mitch
5 september 2013, 21:44
Zo, topic effe overgeheveld naar waar het nu meer op zijn plaats is.

Gisteravond een heerlijke blunder. Ik was een beetje later dan anders met opbouwen omdat ik in het donker zat te klooien met het uitpakken en gebruiksklaar maken van mijn nieuwe Standback Ampstand. Reuze handig ding overigens. Maar goed, ik plug alle benodigde kabels in, check nog even of de tremolo niet per ongeluk aan staat en we gaan lekker spelen.
Geluid rommelt een beetje, vooral in het laag, drives reageren een beetje moeilijk.... vreemd? Ik moest de amp wat zachter zetten dan anders omdat het wat spetterde, zaaltje nog niet helemaal vol, veel tegelwerk, dat zal het wel zijn. Afijn, gitaarwissel: nog erger. Waar is mijn geluid? Goed, dan maar iets harder gezet, ik zoek het later wel uit.
In de pauze kijk ik nog even naar de regelaars op de amp en zie dan tot mijn schaamte en schande dat ik naar twee regelaars niet had gekeken en da die tijdens transport behoorlijk waren verplaatst. De Treble bijna dicht en de Bass bijna open mijn AC30... ahum...
Tweede set klonk "iets" lekkerder :soinnocent:

TW-Pieter
6 september 2013, 00:28
Ha, dat klinkt bekend.

6 maanden geleden: klein showtje in een jongerencentrum. Het was het eerste nummer van de set. Drummer start, bassist begint, vervolgens sla ik een akkoord aan: takkeherrie. ONT-ZET-TEN-DE takkeherrie. Het geluid was echt bijzonder vervelend, dus ik gebaarde de rest van de band om maar even te stoppen. Ik kijk naar m'n amp en zie dat de gain op standje 10 staat (waar ik normaal op standje 2 of 3 speel, ter vergelijking).

Wat bleek: de geluidsman had de microfoon na de linecheck nog iets laten zakken. Hij had de microfoon met een kabel over de combo gehangen, tot op de speaker. Die kabel had tegen m'n gain-knop gehangen en had 'm verplaatst, tot standje 10.



Ben sindsdien nooit meer op een podium gaan spelen zonder vlak van te voren nog even m'n settings te checken :seriousf:

7ender
6 september 2013, 10:13
---overal onze aankondiging op plak-posters ,....

---super grote zaal ,....

---entrée-geld aan de ingang,....

half uurtje van te voren allemaal pas aanwezig :

-eigen PA ineens defect ( en ik zeurde constant al weken daarvoor of ik dat ding mee kon nemen voor een service-beurtje ,...maar "neeeeee,....is-nie-nodig ,....ding-doet-tut-altijd " )

Solo gitarist had op de dag al een tray bier opgeslubbert ,...maar ging onderweg gewoon daarmee door....

was ook constant hash aan 't roken ,....en waarschijnlijk zat er ook een baantje coke tussen alle lekkers.....

De band ging niet echt lekker van start,.....en de in der haast geleende PA was een low budget dingetje wat slecht klonk door het veels te lage vermogen...

Na een aantal taai doorgeworstelde nummers , want alles klonk zo beroerd ,....stond ineens onze super solo gitarist bevroren op het podium.

Hij dacht , of droomde , dat ie speelde ,.....maar z´n handen bewogen ineens niet meer, ........alleen een starende blik naar niks..

Ik had de dag van me leven ,......maar dan anders ...:soinnocent:

Henri H
6 september 2013, 11:20
:seriousf:

Harald
6 september 2013, 11:31
Er zijn er die dat Rock and Roll noemen.... nou je zin?! Live the dream!
;)

Dribbel_
8 september 2013, 09:37
Normaal spelen we twee sets van een uur maar afgelopen week speelden we een set van anderhalf uur aan 1 ruk door. Het begon allemaal super en zoals altijd stuiter ik het podium over en sta ik overal en nergens. Totdat we zo een 20 minuten in de set zitten. Opeens superzware buikkrampen en dan ook echt superzwaar. Wat volgde was een gevecht van een uur waarbij ik half verstijfd op m'n plek stond in gevecht met mezelf om niet keihard m'n broek vol te schijten :seriousf:

Af en toe was het zo erg dat ik echt ff moest zitten omdat het anders echt niet ging. Langste uur van m'n leven.

Harald
8 september 2013, 22:22
Ach, zo heb ik ooit enthousiast een tweede toegift ingezet zonder in de gaten te hebben dat de drummer toch wel erg benauwd keek. En dan van die lekkere jam nummers die je mooi kunt rekken... bleek dat onze drummer al ruim voor de eerste toegift naar de wc moest :seriousf:

Robin...
9 september 2013, 11:56
Snaren breken tijden solo's gebeurt bij me vaak. Ik speel dan gewoon door maar alles erna klinkt super vals. Zit ik zo met een rood hoofd van schaamte door de valsheid. En ik ben is gevallen. Vond het wel leuk om op de kick van de drumstel te staan met me gitaar in me nek. Laten we zeggen dat het nog verbazing wekkend goed afliep.

Rick trodat
10 september 2013, 14:18
Afgelopen weekend meegemaakt dat de zanger ineens ( toch wel ) vrij ziek was ineens. Kon het optreden niet meer afzeggen. Toen ben ik maar gaan zingen. Goddank zing ik al een jaar, dus ik kon me wel aardig redden. Mensen die ons kende, hadden wel zoiets van :,,jullie waren toch met zn vijven?'' Mensen die ons niet kende merkte er niks van. Toch wel een compliment, maar ja..je stapt op zon moment echt heel anders het podium op.

Henri H
10 september 2013, 14:23
...is nie echt "sukkeltje" he, meer "held" op het podium. :ok:

Kim Wilson
10 september 2013, 15:18
Er schiet me net één te binnen. Optreden tijdens de Radiomarathon, knettervol programma, dus snel ombouwen. Ik plug mijn boel in... Niks. Paniek! Gauw alle kabels en pedalenplank testen natuurlijk. De kabel naar de amp was goed, maar (terug redenerend) bij het eerste pedaal was het al mis. Totaal geen geluid. Overal stond stroom op, dus de adapter werkte ook gewoon. Dan elk pedaal apart checken. Ook allemaal niks.

Afijn, na een minuut of 10 hectisch troubleshooten de kabels maar eens gewisseld, zodat de output naar de amp ging i.p.v. naar de gitaar...

Harald
10 september 2013, 15:35
ah joh, zo heeft een roadie ervoor gezorgd dat David Gilmour zijn zeemeeuwen geluidje ontdekt heeft.

Bram_Guitar
21 oktober 2013, 22:07
Nou ik heb deze zomer op een open podium op een festival gestaan met de band. Dat liep als volgt:
We mochten eigenlijk geen eigen amps meebrengen, diegene die het open podium organiseerde gebeld, en zei dat het geen probleem was, als we onze eigen tops meenamen. We hadden 5 minuten om op te bouwen, maar dan ben ik er natuurlijk met mijn flightcase waar de tops inzaten, een pedalboard en een draadloos systeem, en hebben er uiteindelijk zo'n 15 minuten over gedaan om alles op te bouwen. We hadden met de band afgesproken dat we aan het einde van ons laatste nummer, de gitaren tegen de amps zouden zetten, en dan laten feedbacken, maar nu komt het lullige: ik was dus vergeten dat het zendertje van het draadloos systeem nog in m'n achterzak van de broek zat, dus ik zet mijn gitaar neer, en ja hoor, dan zit dat zendertje nog in m'n broekzak, dus ik trekken aan dat ding terwijl het publiek zat te kijken. Toen ik dat ding eindelijk eruit had (duurde zo'n 10 sec.), heb ik het maar snel op de grond geknikkerd en het publiek bedankt en toen zo snel mogelijk weg van het podium :D Ik heb me nog nooit zo erg geschaamd volgens mij :)

showband
22 oktober 2013, 08:09
gitaren rondzingend tegen de versterkers achterlaten is inderdaad per definitie sukkeltje op podium.

http://www.gitaarnet.nl/attachment.php?attachmentid=468

Rooker
23 oktober 2013, 12:23
Enige tijd geleden tijdens een optreden veel energie willen geven. Ik denk ik spring gezellig even op het verhoogde podium bij de drummer (dat doe ik zo vaak). Maar nu lag er voor de base drum een los zwart kleedje. Ik gleed klassiek uit met beide benen hoog in de lucht en kwam plat op mn rug terecht. Mijn gitaarkabel was beschadigd en ik had geen back up. Ook ben ik de zanger :-) dus het optreden lag 10 min stil. Woest was ik.. Maar achteraf is het om te gieren natuurlijk.

Harald
23 oktober 2013, 13:02
Misschien je nick van Rooker naar Roekeloos veranderen ;)

Shit happens... zette zaterdag ook nog enthousiast een ander nummer dan op de setlist stond in waarna de hele band netjes volgde. En zonder ook maar één noot te missen. Als onze zangeres de boel niet platgelegd had niemand iets gemerkt....

Plant
23 oktober 2013, 13:52
Waarom zong ze dan niet gewoon dat nummer?

Harald
23 oktober 2013, 16:04
:sssh:

Dat had idd. de voor de hand liggende oplossing geweest. Gooit wel John's clicktrack volgorde in den oorlog, net als Mariëlla's e book reader met teksten.

Veel grappiger was de aankondiging van de bandleden op Ijseljazz in Gorsell. Ze vergat onze bassist. Die werd vervolgens uitgebreid naar voren gehaald om het goed te maken. Alsof hij dat leuk vindt :seriousf:

Henri H
23 oktober 2013, 17:15
:sssh:

Dat had idd. de voor de hand liggende oplossing geweest. Gooit wel John's clicktrack volgorde in den oorlog, net als Mariëlla's e book reader met teksten.

Veel grappiger was de aankondiging van de bandleden op Ijseljazz in Gorsell. Ze vergat onze bassist. Die werd vervolgens uitgebreid naar voren gehaald om het goed te maken. Alsof hij dat leuk vindt :seriousf:Hehe.

zeikmodus: Het is IJsseljazz in Gorssel. ;)

Harald
23 oktober 2013, 18:09
Oops, ja , dat ziet er inderdaad beter uit...

Dennis1
14 november 2013, 22:38
Ooit es een optreden gezien van een wat oudere Malmsteen achtige amerikaanse gitarist in een veel te klein tentje.
Retevette dure oude gitaren bij em natuurljk.

z'n roadie dacht dat het handig was om z'n 2e gitaar plat op een box van 1.80 te leggen terwijl een halve meter verder publiek staat.
Dus op een gegeven moment heeft de gitarist z'n gitaar nodig.
De roadie wil em pakken , kon er niet goed bij , bleef de gitaar hangen, dus die gozer die geeft een ruk aan dat ding.
Vliegt die gitaar met de kop recht in het gezicht van een dame die daar stond te dansen.

Die dame die duikt in elkaar alsof ze een klap van Mohammed Ali heeft gehad
en die gitaar stuitert dus van zo'n 1.80 op de tegelvloer(alsof dat nog uitmaakt)

De gitarist zag niet wat er was er gebeurd was en zag dus een paar tellen later dat z'n veel te dure gitaar aan diggelen lag.
Hij rent naar die gozer en schreeuwt met schuim op z'n bek : !@!@# WTF happened ?!?!

Hij antwoorde : I dunno , I think it fell

Joannes
8 juli 2016, 10:32
wat Ging er bij Jullie wel eens mis bij een concert ??

https://www.youtube.com/watch?v=CEG6xHi5VS8
Kijk hier maar eens na
na 0:55 seconde trok ik met mijn voet per ongeluk de stekker er uit
zodat niemand mij meer hoorde :-(
maar na 1:29 seconde kwam iemand en stopte de stekker er weer in :-)

of ik moest met de kerst in een kerk spelen
instrumentaal , dus ik een soort Lijstje gemaakt
met nummers die ik wou spelen
wat zegt meneer pastoor
zo nu doen we het ligt uit en iedereen krijgt een kaars
(nou ik dus niet) (moet gitaar spelen en twee dingen tegelijk gaat slecht)
totaal Donker ik zag Niets meer
ik zweette als de ........
Blind Gitaar spelen ! maar gewoon door spelen als of er niks aan de hand was :-))
maar goed toch nog gehaald die avond


wat hebben jullie al mee gemaakt op het podium ??
of als jullie ergens moesten spelen voor public ??

Erik de Perik
8 juli 2016, 13:39
Talentenjacht in Kassel (D). Door een behoorlijke sneeuwstorm daar naartoe gereden. Grote zaal en alles was tiptop geregeld. 2 drumkits, eentje voor links- en eentje voor rechtshandige drummers. Optreden ging eigenlijk prima, maar er kwam niet zo heel veel respons, hetgeen achteraf logisch bleek, want het drumstel werd niet versterkt omdat ze vergeten waren het PA om te prikken...... Nee, er was geen enkele mogelijkheid om het later nog een keer te doen, dus zijn we maar gaan drinken. Na een paar uur, mochten we alsnog en hebben het in verschillende staten van dronkenschap alsnog niet al te best gedaan :rockon:

RB-1
8 juli 2016, 18:40
Ha!
Het zal in '89 zijn geweest, wij mochten als beloning voor het winnen van de landelijke finale in '88, mee met de Country Time Tournee, in het voorprogramma spelen van Amerikaanse en Canadese acts.
Hardstikke leuk, maar af en toe erbarmelijke geluidstechniek die er helemaal niets van terecht bracht om een akoestisch trio behoorlijk uit te versterken. Wat is er nou zo moeilijk aan een paar zang- en instrumentmicrofoons?

Maar ging dat goed, dan liep er wel weer eens wat anders uit de klauw.
Zoals die keer dat we op een -op zich mooi- buitenpodium speelden, ergens in ZO Brabant, alleen was de vloer wat flexibel.

Ik speelde toen al als multi instrumentalist en ik weet nog dat ik net de gitaar had omgehangen, toen ik een geweldige klap achter mij hoorde. Er was iemand aan de zijkant achter het podium opgelopen en precies de verkeerde vloerplank was dus doorgebogen....
De standaard met mijn banjo was voorover gekukeld -vanuit een positie met het instrument 30 graden naar achteren hellend!- BAM!!!
De hele schade bleek de kam die plat tussen de snaren en het vel zat...
Normaal breekt bij banjo's bij zo'n val door de massatraagheid en de snaarspanning altijd het 'peghead' af, omdat direct achter de 'nut' de hals het dunst is. Ik kwam er dus goed van af.
Even de kam rechtop gezet, gestemd, geintoneerd en we konden weer verder.

Maar je staat wel voor paal....

MikeD
9 juli 2016, 11:57
Okay.. het zal 1980 of 1981 zijn geweest... De band waarin ik toen speelde had z'n wortels in 'een' Goois dorp (waar ik zelf niet vandaan kom) en dat dorp had een zustergemeente in Duitsland in de buurt van Frankfurt (ik noem geen namen; stel je voor dat het verhaal herkend wordt...). Binnen het kader van de 'jumelage' ging het met een aantal touringcars naar het Duitse zusterdorp, inclusief twee bands uit dat Gooise dorp (de andere band was de band waarin de broer van 'onze' drummer speelde) ... De beide bands zouden twee avonden optreden in het lokale parochiehuis.... Wij maakten gebrulk van de de backline van 'de groep van broer'. De volgorde ben ik even kwijt maar naar mij bij staat: de eerste avond speelde ik over een...VOX AC 30 en halverwege de set stierf die af.....Dead as a doornail. De rest van de band speelde stug door maar ik stond letterlijk met m'n handen in m'n haar gekke bekken te trekken.. de eigenaar van de VOX zat met z'n maten in de kleedkamer de toren bierkratten die was klaargezet te consumeren... dus die werd met hulp van het publiek terug de zaal ingeroepen...... wat er mis was gegaan is me nooit verteld maar na een paar minuten laten konden we verder.... Afgang 1. Sinds die tijd wil ik (als ik het ff kan voorkomen) niet meer op backline van anderen spelen.

Tweede avond: tegen het eind van de set sloegen m'n oren dicht. Zoiets als wanneer je hoogteverschillen overbrugt en je oren 'plop' zeggen, maar dan erger en m'n oren deden ook geen 'plop'.. het was alsof er een prop was in m'n oren zat. Ik zal wel te dicht bij de drummer gestaan hebben want die mepte niet alleen superstrak maar ook loeihard. De rest van de set hoorde ik zowat niks en heb ik puur op geheugen de partijen gespeeld.... no fun ....

JGD
17 juli 2016, 09:31
Ik ben zelf qua knulligheden nooit verder gekomen dan idd eens een snoer dat er uit floepte of een gitaarband die los schoot.

Maar wel hilarisch: we traden een keer op en toen was onze bassist..... zijn bas vergeten!:seriousf:
Hahahahahaha, is een klassieker geworden. (ik moet nu ik dit schrijf gewoon weer lachen)