PDA

View Full Version : sukkeltje op podium



Pagina's : 1 [2] 3

Negative K3 fan
7 mei 2005, 01:18
das al de 2e blunder die reel big fish begaat in slechts een korte perdioe,

Reel Big Fish
7 mei 2005, 13:41
das al de 2e blunder die reel big fish begaat in slechts een korte perdioe,

Een korte wat? :razz:

Maar das toch logisch dat ik dat niet weet, dat is me nooit geleerd, zoveel akkoorden kan ik nog niet want ik speel nog niet zo lang... enne, nu weet ik het dus wel en daar is het forum toch voor, om dingen te vragen? :-?

Negative K3 fan
7 mei 2005, 14:11
tuurlijk, neem geen offence.

Richwoodje
8 mei 2005, 08:52
das al de 2e blunder die reel big fish begaat in slechts een korte perdioe,

Een korte wat? :razz:

Maar das toch logisch dat ik dat niet weet, dat is me nooit geleerd, zoveel akkoorden kan ik nog niet want ik speel nog niet zo lang... enne, nu weet ik het dus wel en daar is het forum toch voor, om dingen te vragen? :-?

das ook wel zo, maar het is toch wel belangrijk dat je weet wat een fis is toch? soort van algemene ontwikkeling ofzo denk ik :-D

ieme
9 mei 2005, 18:05
Sorry maar Cm en C#m, wat is daar het verchil tussen

[/newb]
achtste vakje of negende vakje....



Muhahaha.... :razz:

nee hoor het 3e of 4e vakje










:razz:

Svenson
10 mei 2005, 15:24
Sorry maar Cm en C#m, wat is daar het verchil tussen

[/newb]

En bedankt voor mijn eerste onderschrift allertijden!!!

Zerah
23 mei 2005, 13:10
Af en toe kom je er hier achter hoe laag het niveau ligt van muzikanten die soms de grootste mond hebben... :(

Nocki
30 mei 2005, 13:51
en maar weer eens een bijdrage aan mn eigen topic.

gisteren een kllein akoestisch gelegenheids optreden gedaan.

ik doe het intro. de band valt in bij het zingen. had ik een capo op 2 moeten doen. gelukkig pakte ze het goed op. de piano stond voor dat nummer getransponeerd. ik doe de capo erop en speel mee.

het volgende nummer zet ik in zonder capo zoals het hoord. staat de piano nog te hoog. en dat was precies een hele noot... pfff

dus maar even gestopt en de piano laten spelen... :-)

kvondhet wel erg stom allemaal.
zowieso stom om zonder echt te oefenen te gaan spelen met wat mensen...

Nocki

the sure thing
8 juni 2005, 18:33
Zo voel je je ook een “sukkeltje op het podium”:

±15 jaar geleden op een zeer slecht georganiseerd open-lucht festival in
Leiderdorp trad ik met mijn hardrock-bandje op. We speelden hoofdzakelijk eigen nummers. Er was nauwelijks publiek en het was ± 3 uur ´smiddags. We moesten optreden en omdat we wilden weten hoe het achteraf was gegaan, hadden we een cassette-recorder meegenomen om het optreden op te nemen. Omdat het buiten was en het een beetje regende, hadden we besloten om de cassette-recorder naast de geluidsmensen te zetten, die overdekt stonden opgesteld. Ons optreden duurde de geplande 30 minuten en we waren behoorlijk tevreden. Na afloop op de terugweg in de auto gelijk ons optreden terugluisteren natuurlijk. Wat bleek!? De geluidsmensen hadden niet door dat onze cassette-recorder bij hun in de buurt had gestaan en hun onderling gepraat was dus ook opgenomen! Gedurende het hele optreden
hoorden je de geluidsmensen forse ongezouten kritiek leveren op onze
performance en vooral de solo-gitarist (ik) en de zangeres kregen er flink
van langs. Je hoorde ze lachen, dingen roepen als “Jezus wat een kutband!”,expres vals meezingen en zelfs ik werd tijdens een gitaarsolo bewust op de PA “dichtgedraaid”! Dat was duidelijk minder leuk om dat allemaal terug te horen…

Bigfoot414
8 juni 2005, 22:23
Das wel superlullig. Af en toe zitten er van die teringlijers tussen die geluidsgasten.
Ik heb een keer meegemaakt dat zo'n klojo de stekker uit mn buizenamp trok toen die nog aanstond. Er was wel niks kapot, maar ik was wel flink geschrokken.

Daniël_san
9 juni 2005, 17:31
Dat ken ik ja. En vervolgens zeggen: Owjah? Er gebeurde toch niks?

MazeMouse
10 juni 2005, 18:45
Dat ken ik ja. En vervolgens zeggen: Owjah? Er gebeurde toch niks?
Als er uberhaupt eentje ongevraagd aan mijn spullen komt dan vraag ik hem eerst of hij dat niet eventjes kon vragen. En als hij dan een grote bek heeft of bijdehand durft te doen trek ik onmiddelijk mijn bek open.
(maar vantevoren vertellen waar ze wel en niet aan mogen komen wil ook wel eens helpen. Ik hoef geen rukker die ineens mijn snoeren begint op te rollen op manieren dat ik het thuis uren uit de knoop kan gaan zitten trekken. En eigenlijk heb ik gewoon sowieso liever dat ze helemaal niet aan mijn spullen komen maar soms is het voor de snelheid makkelijker als zij de versterker verplaatsen (als ze dan maar wachten tot IK alle snoeren losgekoppeld heb)

Bigfoot414
11 juni 2005, 17:51
Zo was onze drummer een keer zn hi-hat kwijtgeraakt. Een van die gorilla's had m bij hun in de truck geflikkerd omdat ie dacht dat ie van hun was. :-?

Samder
27 juni 2005, 13:04
Nu mijn verhaal,

Ik was nog maar net begonnen en het was iets van mn 3e optreden met de muziekschool:P. We deden het nummer van Jet- Are you gonna be my girl. T podium was nogal klein. IK was lekker aan t swingen en ik struikel over het snoer van de basist. ik pleur dus met gitaar en al op de grond, door de adrenaline sta ik weer op en speel met een glimlach verder, ongeveer na 5 seconden merk ik dat mn gitaarhals gebroken was en nog maar aan een paar draatjes vast zit aan het andere stuk. Gelukkig was het maar een sqiuer maar mn ouder waren flink pissed of 8-)

harrie-beton
27 juni 2005, 13:19
en ik denken dat op de muziekschool alleen maar van de bewegingsloze notenpoepers worden gekweekt!

pietvanbuiten
3 juli 2005, 23:37
das al de 2e blunder die reel big fish begaat in slechts een korte perdioe,

Een korte wat? :razz:

Maar das toch logisch dat ik dat niet weet, dat is me nooit geleerd, zoveel akkoorden kan ik nog niet want ik speel nog niet zo lang... enne, nu weet ik het dus wel en daar is het forum toch voor, om dingen te vragen? :-?

das ook wel zo, maar het is toch wel belangrijk dat je weet wat een fis is toch? soort van algemene ontwikkeling ofzo denk ik :-D

wat voor fis, een "reel big fis" natuurlijk












:-D :-D :-D

almarvk
27 juli 2005, 08:55
Wel vaak het probleem met geluidsmensen. Ze hebben vaak een grote bek en denken dat ze er wat van af weten.

Ook een keer gehad op een schooltje waar ik moest optreden. Toen liepen ze ook overal over te zeiken en te dreigen dat ze stekkers eruit zouden halen. ff met z'n allen een grote bek opzetten en ze durven nix meer...

dejohan
27 juli 2005, 11:32
Ruzie maken met geluidsmensen vind ik ongeveer het stomste wat je kunt doen als muzikant.

almarvk
27 juli 2005, 12:01
We speelden zonder PA oid en zij waren gewoon stoer de dj aan het uithangen.

Lexvandoef
27 juli 2005, 16:45
Problemen met geluidsmensen op school is er bij ons ook. Wij hebben dan elk jaar zo'n culturele avond en elk jaar doe ik wel iets mijn band.

Speelde ik dit jaar op mijn akoustische gitaar over de PA en dan 'vergeten' ze mijn gitaar te versterken ofzo :???: . Sta ik daar voor ongeveer 450 man te spelen met enkel het geluid van mijn onversterkte akoustische gitaar :evil: .

En maar denken dat ze alles zo goed weten :razz: Ach het waren ook maar andere leerlingen :-?

dejohan
28 juli 2005, 12:51
We speelden zonder PA oid en zij waren gewoon stoer de dj aan het uithangen.

ok dan :P

guitardude
30 juli 2005, 16:43
Problemen met geluidsmensen op school is er bij ons ook. Wij hebben dan elk jaar zo'n culturele avond en elk jaar doe ik wel iets mijn band.

Speelde ik dit jaar op mijn akoustische gitaar over de PA en dan 'vergeten' ze mijn gitaar te versterken ofzo :???: . Sta ik daar voor ongeveer 450 man te spelen met enkel het geluid van mijn onversterkte akoustische gitaar :evil: .

En maar denken dat ze alles zo goed weten :razz: Ach het waren ook maar andere leerlingen :-?
Daar is toch een soundcheck voor?

Nocki
30 juli 2005, 17:15
je hebt altijd van die soundmensen die "moeten" draaien aan de knoppen. alles uit tot ze denken dat iemand gaat spelen. vaak hebben ze het dan zo druk met commentaarleveren dat het aandraaien op de kritieke momenten van ondegeschikt belang is.

Nocki

Orpheo
11 augustus 2005, 00:12
was n bevriende band van me een keer op school aan t spelen....komt de " geluidsman"

"ja, je amp moet uit"

huh?

"ja, hij moet uit. je maakt teveel herrie"

ja, maar ik speel ELECTRISCHE gitaar. dan moet je een amp hebben...

gaf ie geen antwoord.


tijdens t concert strekt ie de stekker eruit (twas een SS amp, dus geen major ramp). de gitarist (goeie vriend van me) is zo woest op die gast, legt zijn gitaar neer, en beukt (terwijl de 2e gitarist en de rest van de band verder smells like teens spirit spelen) die gast in elkaar.....

volgende anekdote:

klein concertje, achteraf zaaltje. speel ik over een marshall amp. klonk wel lekker, maar opeens rook achter me.....piep piep BOEM. wat er gebeurd was weet ik niet, maar dat ding feedbackte zo extreem dat ik gewoon een stroomstoot kreeg. amp bleef doordraaien. ik had pijn in mn nek.

proberen we met een richwood tele die amp te slopen....man, pas toen de kettingzaag kwam wilde hij kapot. dude!! dat ding was behekst :o

Lexvandoef
15 augustus 2005, 01:32
@guitardude, Op de avond dat we optraden, hebben we niet gesoundcheckt, dat doen ze nooit bij ons op school :???: . Vraag me nie waarom :P Wel hebben een soort generale repetitie een dag van te voren waar we dan alles kunne instellen en uitprobere, jaja soundcheck :razz: ,daar hebben ze na bijna 3 kwartier aan knoppen draaien tot het geluid goed was. Ze hebben alleen de instellingen niet bewaard ofzo :???:

Reactie duurt wat lang, ik was op vakantie :razz:

Fouter81
16 augustus 2005, 03:43
Tijdens een optreden, op een wat groter podium dan we gewend zijn stond mijn amp min of meer naast de drummer.

We hadden een intro van een CDtje, en daarna zouden de bassist en ik (gitarist) heel stoer vooraan het podium staan, en de zanger achter ons heen en weer rennen enzo, terwijl we het eerste nummer inzetten.
Ik had echter niet echt rekening gehouden met de diepte van het podium, waardoor mijn te korte gitaarkabel gespannen stond op ong. een meter hoog.

Onze zanger rent vol in mijn gitaarkabel, waardoor deze uit de input van mn versterker vloog, gelukkig had onze zanger het meteen door en stak 'm weer terug, niks aan de hand :) Op de terugweg hard om gelachen

harrie-beton
16 augustus 2005, 11:00
beetje off t, deze las ik in vakantie

1968, Jimi Hendrix speelde altijd op Marshalls (Engelse amps) maar tijdens een reeks optredens in USA moest hij op Fenders. Hij zette die dingen vol open en de technici hadden dat liever niet.
Zij pasten het stiekem aan zodat de knop op "vol" niet het volle vermogen gaf.

Jimi had het na een paar noten door tijdens de soundcheck en liep boos weg. Hij kwam ook niet weer terug.

JeroenZ
16 augustus 2005, 14:08
beetje off t, deze las ik in vakantie

1968, Jimi Hendrix speelde altijd op Marshalls (Engelse amps) maar tijdens een reeks optredens in USA moest hij op Fenders. Hij zette die dingen vol open en de technici hadden dat liever niet.
Zij pasten het stiekem aan zodat de knop op "vol" niet het volle vermogen gaf.

Jimi had het na een paar noten door tijdens de soundcheck en liep boos weg. Hij kwam ook niet weer terug.

OT:

welke bron heb je dit harrie?

harrie-beton
16 augustus 2005, 15:32
http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/hendrix/gitaar-jimi-cover.jpg

harrie-beton
21 augustus 2005, 10:33
OT


OT:

welke bron heb je dit harrie?

Nog even nagelezen, het was een tournee samen met de Soft Machine en Hendrix en Soft machine moesten over dezelfde Fender spullen spelen.

JeroenZ
22 augustus 2005, 01:36
Tnx harrie voor de moeite !

ZItten er in dit boek ook nog mooie pics van hendrix in actie?

harrie-beton
22 augustus 2005, 09:43
ZItten er in dit boek ook nog mooie pics van hendrix in actie?

jazeker, een paar leuke (veel zwart wit), ik kan wel wat scannen. Ik moet wel zeggen dat Hendrix maar een paar jaar roem heeft gehad (hij is overleden op 27 jaar als je dat niet wist) en overal duiken steeds dezelfde foto's op.

Ik heb hier een gedeelte uit het boek over zijn gitaren
http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/hendrix/index.html

JeroenZ
22 augustus 2005, 14:58
Tnx harrie...

Dude waar zie je me vooraan, dat wist ik idd ;-)

Nickname
23 augustus 2005, 15:31
Laatst ook iets lulligs meegemaakt.... wel grappig acheraf :)
Bij een optreden moest ik op een gegeven moment van gitaar wisselen. Bassist gitaart bij ons soms een nummertje en dan bas ik dus. Nagoed, wij wisselen en ik zet het volgende nummer in... maar het klonk echt nergens naar, dus ik dacht... shit.. verkeerde fret.. duh! Dus ik vakje opschuiven en klinkt nog steeds naar niks: Staat ondertussen de hele band + publiek je schaapachtig aan te kijken ( :o ) over waar je nou mee bezig bent.... :oops:









Blijkt dus dat de bassist waarschijnlijk met de stemmechanieken van mn gitaar in een kabeltje was blijven hangen :roll: . Dan toch maar ff snel gestemd en verder gespeeld :-D

JCG
28 augustus 2005, 14:35
Problemen met geluidsmensen op school is er bij ons ook. Wij hebben dan elk jaar zo'n culturele avond en elk jaar doe ik wel iets mijn band.

Speelde ik dit jaar op mijn akoustische gitaar over de PA en dan 'vergeten' ze mijn gitaar te versterken ofzo :???: . Sta ik daar voor ongeveer 450 man te spelen met enkel het geluid van mijn onversterkte akoustische gitaar :evil: .

En maar denken dat ze alles zo goed weten :razz: Ach het waren ook maar andere leerlingen :-?

Zat je soms op de Goudse Waarden? :lol: Daar maakte ze er soms ook een potje van. Vorig jaar hadden we opeens een instrumentale versie, de man achter de knoppen was de microfoon vergeten

Lexvandoef
6 september 2005, 16:26
Nope ik zit op het enige echte Develstein College :-D

Utreg
17 september 2005, 20:51
Ik trad op school op, en ik was bezig met de outro solo, ik wil aan het einde van het podium afspringen en een btje rondlopend spelen, wat Slash bij UYI2 doet bij Paradise City, en hoe kon ik weten dat dat snoer zo kort was... oppeens vliegt dat snoer uit mijn gitaar, en hoor je dat geluid van een niet ingeplugde strap. Na het inpluggen gingen we verder met het volgende nummer. Achteraf vond men het een origineel einde... kreeg ook complimenten van de muziek docente (wist zij veel dat de peavey versterker van school ook naar voren had kunnen vallen), en ze vroeg wat ik aan het einde van dat nummer aan het doen was. Ik zei maar iets als... Voor de show bla bla :oops:

Rude Perception
15 maart 2006, 17:53
dat over de geluidsmensen van school vind ik niet zo leuk.:angry:

Bij ons gaat het geluid altijd goed (tot nu toe dan)

Wel was bij ons een paar maanden geleden de lichttafel naar de kloten gegaan. Reden is nog steeds onduidelijk, maar we moesten het doen met de lichttafel uit het drama lokaal. 8 kanalen met een flash en een fader. Oja, je kon ook een chase starten. Die chase hield in dat alle kanalen 1 voor 1 afwordt gegaan. Leuk hoor. Alle chases voor de rest van de show weg. Hele show dus kutlicht. KUT Behringer TROEP. Later een nieuwe gekregen (viel nog binnen de garantie) met beter software8-) .
Gelukkig doe ik het geluid en niet het licht. Het ergste wat met het geluid is gebeurd, is dat een gitarist z'n versterker te hard had staan waardoor we de zang niet hoorbaar konden maken, en het nummer dus onderbroken moest worden (gelukkig heel netjes met de voice-over). Oja, en een keertje de batterij van een draadloze mic niet vervangen omdat hij het nog deed. Na een half nummer niet meer. Maar verder geen grote blunders (nog niet...., vrijdag weer een grote talentenshow, dus effe afkloppen:P)

sorry, btw voor het omhoog gooien van dit topic, maar misschien zijn er wel nieuwe leuke verhalen....

Helter Skelter
17 maart 2006, 02:04
buiten de gebruikelijke bloopers staat 1 incident me nog helder voor de geest:

Ik stapte ooit wat (buik)grieperig op een podium en dacht op een gegeven moment een scheet te laten maar tot mijn verbijstering kwam er naast de gebruikelijke luchtstroom ook nog eens een behoorlijk portie 'substantie' mee, een broek vol dus en dat aan het begin van een optreden :nervous:

tot op de dag van vandaag wordt door de bandleden die er toen ook bij waren dit voorval nog steeds beschouwd als mijn 'finest hour' :rockon:

hoofd
17 maart 2006, 09:12
Damn Helter, ik hoop voor je dat je geen korte broek aanhad! Ik heb 't een keer zien gebeuren bij een gitarist in korte broek...'t liep heel mooi langs z'n benen, maar de bikkel speelde wel door!

Helter Skelter
17 maart 2006, 13:19
nee, gelukkig was het niet in de zomer! Ik had ook een wat strakkere broek aan waardoor de 'substantie' netjes op z'n plaats bleef. Ik heb altijd wat extra kleren bij me dus ik kon me gelukkig verschonen tussen de sets door :)

Achteraf gezien wel lachen natuurlijk (met de nadruk op Achteraf)

Trocar
17 maart 2006, 14:51
Dat verhaal van je... meesterlijk! :seriousf:

cerpintaxt
7 april 2006, 18:34
lachen. hopen dat het verder niemand van ons dito verkomt, lijkt me niet echt chill

polysix
9 april 2006, 15:37
Vorige week een optreden gehad, schoot de klopper midden in een nummer er af, ik de hele tijd gebaren dat ik een ander pedaaltje nodig had door mijn rechterbeen de lucht in te houden. We hebben 5 minuten door gespeeld voordat er 2 andere drummers met een pedaal aan kwamen schieten, al spelend werd het pedaal er aan gezet en toen hebben we de rest van het nummer uit kunnen spelen. ik ben wel rock n roll :)

Lucky1975
22 juni 2006, 14:20
Hehe, wat een grappige verhalen...heb zelf ook enkele stoten uitgehaald.

Moesten ergens optreden en hadden nog snel een nieuw nummer er bij genomen (geen idee meer welk het was), omdat ik me niet helemaal zeker voelde bij de bridge in het nr had ik toch maar de chords in het groot afgeprint en naast mijn effectenpedaal tegen de vloer geplakt.
Net toen de bridge kwam bleek er een joekel van een rook machine langs mij te staan ... je mag één keer raden in welke richting dat kut ding blies....

Of die keer op het huwelijk van mijn broer (gruwelijk recent nog, een maandje terug) een gelegeheidsbandje hadden gevormd met familie, waarvan ik en de bassist eigenlijk de enige "echte" (amateur) muzikanten waren. We deden wonderwall van oasis waar ikzelf begon met akoustische gitaar. Klonk schitteren ...echt..maar toen de rest vd band moest invallen klonk het zo vals.... kapo niet op fret 2 maar op Fret 1 gezet....helaas dacht ik dat de rest fout zat...de bassist had zich namelijk automatisch aangepast aan mij...de zanger , toetsen en sax helaas niet. Gruwelijkste 3 minuten van mijn muziek carriere.

En dan was er nog die keer dat de bassist volgens mij een bord met ajuinen had gevreten...om kapot te vallen van de stank...sta er dan maar achter en concentreer je dan maar eens.. man man..

kan er nog wel enkele opnoemen :-), maar ga het hier bij laten, voor de rest klink de band best toch nog wel ok hoor :)

rickert
23 juni 2006, 17:49
ik had vorige week een optreden, en brak een snaar. ik het nummer op aangepaste wijze op overige snaren gewoon uitgespeeld, en riep naar de band dat ik een snaar had gebroken. Iedereen stopte, behalve de akoustische gitarist die vrolijk het volgende nummer inzet...nog een heel nummer aangepast spelen:D gelukkig kwam er daarna iemand met n vervangende gitaar en kon ik vrolijk verder spelen. HOEZEEEJ!

davidof
23 juni 2006, 18:12
http://video.google.com/videoplay?docid=-8442030927339152817&q=kirk+hammett zalig die actie :D

Trocar
23 juni 2006, 19:01
http://video.google.com/videoplay?docid=-8442030927339152817&q=kirk+hammett zalig die actie :D

Goh, Kirk Hammett kon vroeger net zo goed bassen als Cliff Burton zo lijkt het... :sssh:

Fox
23 juni 2006, 19:31
Toen we speelden op de generale repetitie ( gelukkig maar ) van x-mos, ging ik per ongeluk op mijn kabel staan en die werd dan ook uit zijn jack getrokken. De band speelde gewoon door terwijl de bassist op zijn dooie gemak mijn kabel terug inplugde. Nadien dacht het publiek dat het bij onze act hoorde :D. Op x-mos zelf was gelukkig niks ernstigs voorgevallen ;).

Mvg,

Tim

zoon van Piet
25 juni 2006, 10:39
okee, ik wil er ook wel een delen...( van de vele blunders die ik begaan heb)
iedereeen heeft ze wel gehad, van die afgetrapte gympies, met gaten in de zolen. Lekker op het podium, want het bierpeil moet heel hoog staan voordat je natte voeten krijgt.
Maar ik trapte dus een mxrpedaal in - en niet zomaar een dat een bruikbaar geluid oplevert, maar mijn kindjesbangmaker: de Blue Box.
Toen stak die voetschakelaar dus door het gat in mn zool, waardoor het apparaat aan mn voet bleef zitten..
en van schrik viel ik een beetje achterover, waardoor ik gedwongen was achteruit te lopen om niet te vallen. en bij elke stap schakelde het ding.
uit-aan-uit-aan...

En het ergst van al:
fouten zijn menselijk en professionaliteit blijkt uit hoe je mmet je fouten/tekortkomingen omgaat. Dus als je bassist staat te lachen, is dat okee. het is ook om te lachen, dus je lacht zelf mee. en het publiek dat het zag lachte ook.

Maar de zanger kon er niet mee lachen en was echt heel kwaad. En hij liet zich door dit incident uit het veld slaan en was de hele set niet meer in goede doen. en ik kreeg de schuld, natuurlijk.
en daar hebben we naderhand nog even gezellig ruzie over gemaakt, naderhand. Ik heb gedreigd die MXR in zijn hol te stoppen.

maar goed dat ik dat niet gedaan heb. want die krengen (vintage, scriptlogo) brengen intussen goed geld op! en de brown soundvinnik niks...

hidde630
26 juni 2006, 13:55
gewoon te usual...

- gitaarsnoer eruit
- vervolgens vast lussen aan de top
- top die valt
- vervolgens altijd maar aan de cab :)
- snaren breken (ach ja)..gewoon doorrocken
- van monitoren afvallen
- uitglijden
- botsing met medebandlid...gitaar zo vals als een kraai
- teveel gedronken dat je er niks meer van snapt

en vast nog wel meer....

zoon van Piet
26 juni 2006, 15:40
- teveel gedronken dat je er niks meer van snapt



Ja, dat herken ik nog wel van mezelf. ergst was dat je je pas het sukkeltje begint te voelen op het moment dat je het op op beeld terugziet...

sembo
26 juni 2006, 20:54
zulke dingen maak je heus wel eens mee.

ik had een keer dat ik in moest vallen bij een band en dat ik niet meer wist hoe ik een nummer moest spelen(me tabelatuur was ik ook kwijt :satisfie: )


maarja niets aab te doen

mazzel

Malle Eppie
30 juni 2006, 19:11
Toen ik nog in een band speelde had ik de (luxe) om over 3 gitaren te beschikken. Na de pauze brak tijdens 3 nummers van alle gitaren een snaar. Toen waren de gitaren op.
Na de pauze dus 3 nummers gespeeld en opnieuw een pauze ingelast omdat ik de geknapte snaren moest vervangen...

Had ik beter het geld van die 3e gitaar kunnen besteden aan een gitaar roadie.

GuitarGuy
5 juli 2006, 23:21
hmm...
bij mij valt het allemaal wel nog mee...enkele keren verkeerd gedrukt op mn boss pedaal...of es een solo die compleet anders uitdraaide...maar gelukkig heb ik wat zitte sukkelen zodat het publiek der niet veel van merkt ;-) en da's het belangrijkste...

LaurentB
6 juli 2006, 10:51
EEN TOUWTJE.......EEN TOUWTJE..........IDIOOT

Ik heb al een nerd imago, wil je dat nog meer benadrukken ofzo...tsssss

Kun je niet gewoon in een Buddy Holly - coverband gaan spelen dan?

timgte
6 juli 2006, 11:45
Wat een geinig topic, goed, mijn beschamende moment.

Ik ging een keer op m'n middelbare school het nummer "Nothing Else Matters" spelen met band, wie kent 'm niet. Ik moest dus alleen beginnen. Tijdens de intro schoot echter de gitaarband uit m'n gitaar (kloteding) dus toen had ik opeens het volle gewicht van de gitaar in handen... Dat kwam de intro niet ten goede en ik moest dus stoppen voor een volle zaal. Beetje jammer.

Mithrandir
6 juli 2006, 13:21
Kun je niet gewoon in een Buddy Holly - coverband gaan spelen dan?
Ik heb lenzen ondertussen, dus het probleem speelt niet meer. Wel grappig dat ik gequote word, bijna drie jaar na het plaatsen van de post :cooler:

Wormaap
6 juli 2006, 16:08
Damn, ik heb hier nog niet verteld van die keer dat ik speelde op de Squier J-Bass van onze toenmalige bassist. Ik wil natuurlijk even stoer doen en houd die bas rechtop (ála Korn, dat vond ik toen nog stoer om te doen natuurlijk)
Je raadt het al: Band schiet los en zo'n prachtig vlindermechaniek boort zich mijn lip in.
Ik kan je vertellen dat je dan even niet meer speelt, en blij bent dat het een repetitie was en je normaal geen bassist bent :D

Don Olivier
31 juli 2006, 02:15
Draadloos spelen en dan je versterker niet meer terug kunnen vinden is ook raar

Damage Inc.
31 juli 2006, 08:32
Mja, ik heb wel eens gehad dat alles van mijn setup uitviel, ofja het stond allemaal niet uit maar er kwam geen geluid meer uit.
Ik stond wel ff stom te kijken maar eerder te wachten of het tijdelijk was en ook wat ik eraan ging doen.
Oja, ik was ook wel ff in m'n gezicht geslagen voor ALS er iets kapot was aan m'n spullen dat ik het voorlopig niet meer terug kon krijgen (ivm geld) .
Vooral omdat op een paar dingen geen garantie meer op zat.
Hoe het verholpen was, de geluidsman van de avond sloot me aan op een Marshall met 1 speaker die er voor alle bands stond.
Klein kreng : P ... en nog zonder dat ik m'n pedalen kon gebruiken ook.

Achja, later na wat rondvragen bleek het dat niemand het opviel dat ik even weg viel.
Het geluid was ook niet zo geweldig...
En de electriciteit enzo in dat gebouw ook niet, de reden dus dat mijn geluid uitviel.

Thuis nog naar die versterker van mij kijken waarvan ik dacht dat die eindelijk kapot was gegaan omdat ie uit de mid-70's komt, dat ie misschien nu echt op was.
Een beetje tegen een zekering geduwt en gedraait, voor het aansluiten, en toen deed ie het weer wel.
Dus alles wat ik erover kon zeggen is dat de zekering eruit lag door de slechte electriciteit in het gebouw daar.
Volgens mij was het pedaal van onze bassist toen ook kapot gegaan...

Ik heb ook een keer met een snee in m'n linker middelvinger moeten spelen.
PIJN JONGEUH!
Maarja als je voor muziek leeft moet je niet zeuren...
Dus deed ik ook niet, gewoon 1-2 noten omhoog benden met die handel.

Verder is er niet echt of helemaal nix dat er is gebeurd denk ik...

GreetingZ
- Damage Inc.

Damage Inc.
31 juli 2006, 08:37
Draadloos spelen en dan je versterker niet meer terug kunnen vinden is ook raar

WHAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAA. . . . . : |
*giechel*

- Damaaaaahahahahage Inc.

Nickname
3 augustus 2006, 16:15
Draadloos spelen en dan je versterker niet meer terug kunnen vinden is ook raar

WHAHAHAHA.... Geniaal! :D

Hell's Engl
6 augustus 2006, 13:26
Heb 'n paar jaar geleden op het Power 2 move festival in Waalwijk gestaan als opening act (voor o.a. Intwine, Raymzer en Beef).
We hadden 'n introotje op minidisc en moesten tijdens 't introotje opkomen en op cue van de drummer inkomen. Zo gezegd to gedaan... Tot dat 't stroom uit viel!!! En wel 4x achter elkaar!!! Had de organisatie te veel op 1 groep gezet...

Dude
6 augustus 2006, 16:31
buiten de gebruikelijke bloopers staat 1 incident me nog helder voor de geest:

Ik stapte ooit wat (buik)grieperig op een podium en dacht op een gegeven moment een scheet te laten maar tot mijn verbijstering kwam er naast de gebruikelijke luchtstroom ook nog eens een behoorlijk portie 'substantie' mee, een broek vol dus en dat aan het begin van een optreden :nervous:

tot op de dag van vandaag wordt door de bandleden die er toen ook bij waren dit voorval nog steeds beschouwd als mijn 'finest hour' :rockon:

:confused: eeuh... denk toch als me zoiets overkomt dat ik dat niet zo snel tegen mensen zou vertellen hoor ??



Damn Helter, ik hoop voor je dat je geen korte broek aanhad! Ik heb 't een keer zien gebeuren bij een gitarist in korte broek...'t liep heel mooi langs z'n benen, maar de bikkel speelde wel door!

hahahha damn... welke band was dat dan ?

hoofd
7 augustus 2006, 12:50
hahahha damn... welke band was dat dan ?

Geen idee, was een of ander amateuristisch metalbandje.. Het is inmiddels ook alweer jaren geleden, maar het beeld van een bruine smurrie die onder een afgeknipte spijkerbroek vandaan langs de twee witte melkflessen kroop is vrij moeilijk uit de kop te krijgen :D

Rude Perception
7 augustus 2006, 13:03
ok, geen blunder van mezelf, maar ik was er wel heel dicht bij.
Met een optreden waarbij ik meehielp op t podium voor het geluid speelde ook een band met leraren.
Halverwege het nummer vlak voor de gitaarsolo breekt de gitarist z'n snaar. Hij met z'n halfdronke kop zit eerst nog een tijdje te klooien, totdat hij maar besluit dat hij wel alvast alles op kan ruimen. Hij plugged z'n gitaar uit, zet z'n versterker uit, neemt z'n gitaar mee en komt boos van het podium af (waar ik dus sta).
Ik loop mee naar achter met hem, en heb hem toen bevolen om z'n andere gitaar te pakken en weer terug te komen. Ondertussen blijkt de drummer een flinke solo te hebben gehad, en kan de gitarist nog gewoon het nummer afspelen (en ook z'n solo).
Op zich is dit geen hele grote blunder, maar de blunder zat hem er wel in dat de gitarist een half uur op het podium stond zonder te weten wat hij nou moest doen:D .

FruscianteFan
7 augustus 2006, 13:05
gatverdamme

Ikzelf had nogal problemen op mijn meest recente optreden. We besloten namelijk de gitaren rechtstreeks in de PA in te pluggen (ik had wel effecten). Als ik dat niet had gedaan, had ik gewoon een versterker achter me zodat ik mezelf kon horen. Nu stonden die versterkers daar voor jan lul.

Er is een DVD van gemaakt, en ik kan gewoon niet te lang naar mezelf kijken. Niet dat het zo slecht was, overigens. Hebben meer mensen daar last van?

MazeMouse
8 augustus 2006, 07:30
Heb 'n paar jaar geleden op het Power 2 move festival in Waalwijk gestaan als opening act (voor o.a. Intwine, Raymzer en Beef).
We hadden 'n introotje op minidisc en moesten tijdens 't introotje opkomen en op cue van de drummer inkomen. Zo gezegd to gedaan... Tot dat 't stroom uit viel!!! En wel 4x achter elkaar!!! Had de organisatie te veel op 1 groep gezet...

Nu zijn ze daar bij Power2Move sowieso niet zo heel snugger. (kheb er ook een keer gestaan. 1 monitor voor de hele band is NIET genoeg)

Dude
8 augustus 2006, 10:42
Geen idee, was een of ander amateuristisch metalbandje.. Het is inmiddels ook alweer jaren geleden, maar het beeld van een bruine smurrie die onder een afgeknipte spijkerbroek vandaan langs de twee witte melkflessen kroop is vrij moeilijk uit de kop te krijgen :D


:o






bah

Hell's Engl
8 augustus 2006, 17:32
Nu zijn ze daar bij Power2Move sowieso niet zo heel snugger. (kheb er ook een keer gestaan. 1 monitor voor de hele band is NIET genoeg)

Ben blij dat ik niet de enige ben die er zo ver denkt...

In welke band speel je?

sinneD
8 augustus 2006, 20:28
Naast het standaard op je kabel staan waardoor je kabel uit je instrument getrokken wordt heb ik het volgende meegemaakt.

We hadden net 2 sets van 45 minuten gespeeld, en hadden nog een toegift, dus wij lopen eerst allemaal het podium af om daarna weer op te komen.

Beginnen vrolijk aan het nummer, en ineens komt de bassist er achter dat ze multiFX pedaal nog op tunermute stond en hij was hele tijd vrolijk aan het spelen, en ineens kwam ie er halverwege het nummer weer bij :D

hendrix2
8 augustus 2006, 21:05
Eens denken wat ik al meegemaakt heb:

-Klassieke trap op kabel verhaal
-De adapter van mijn wahwah was losgekomen. Nu kun je als je wah uitstaat perfect spelen, maar eens je dan de wah inschakelt valt je geluid weg, want die wah is niet meer aangesloten. Ik ga dus enorm stoer klaarstaan om (voor het eerst in m'n leven, ik had hem pas) een helse wah solo te spelen, stamp ik het pedaal in en plots geen geluid meer... en ik wist niet wat het was.
Dat was dus een nummer zonder solo :)
-Tekst vergeten van een eigen nummer, dan maar terplaatse iets verzonnen, bleek de tekst van crazy train van ozzy osbourn te zijn :D (het nummer hebben we dan ook Crazy gedoopt achteraf)
-Op een podium waar al geen verlichting was (die was al kapot) liep de bassist het laatste lampje omver
-op dat zelfde optreden viel de stroom uit
-Voor bepaalde nummers werken wij met drumtracks, blijkt dat we een drumtrack per ongeluk gewist hadden oid. toen begon er zo een rare drumtrack te spelen waar we het maar mee moesten doen. (wat niet lukte :p)
-Ooit eens de slappe lach gekregen terwijl ik 'The house of the rising sun' aan het spelen/zingen was.

waarschijnlijk nog wel wat

b_240
10 augustus 2006, 10:13
Een zangeres die er genoeg van heeft en midden in een optreden de zaal verlaat. Ik dan maar het volk beginnen entertainen met wat gitaarsolo's op één van onze gitaristen zen gitaar die op niks trokken :D. Gelukkig was het in een café en was iedereen zat en was iedereen razend enthousiast.
Het ergste was nog dat de rest van de bandleden behalve de drummer het dan ook gebold waren. Maar ze zaten wel nog ergens in het café, ze schaamden zich ofzo. Dat was mijn laatste optreden met die band :D.

thefox
10 augustus 2006, 12:34
Ik had laatst zo'n planet waves kabel gekocht met aan/uit knop, bleek wat minder handig tijdens optreden... Per ongeluk op knopje gedrukt met als gevolg dat ik helemaal geen geluid meer had. Snapte er even helemaal niks van totdat ik het doorhad,

of bij een heel subtiel nummer per ongeluk de keiharde scheurpatch intrappen, hehe

onze_jef
10 augustus 2006, 13:04
Gezien wij de reputatie hebben het podium op stelten te zetten kunnen wij met Helldozer eigenlijk geen genante dingen voorhebben want alles wat misloopt is toch "Rock 'n Roll"... uitgetrokken kabels, omvallende drumstatieven, straplocks die niet degelijk vastgeschroefd blijken te zijn, met instrumenten tegen elkaar opbotsen op kleine podia, snaren breken (waar ik trouwens een wereldrecord in heb denk ik... er werden zelfs weddenschappen ingezet over hoeveel nummers ik zou kunnen spelen tot de 1ste snaar brak), we doen het allemaal.

Wel 1 minder R 'n R moment: 'k had men gitaar eens zo gestemd zodat er 1 snaar een halve toon te hoog stond en door het slechte podiumgeluid (ik hoorde mezelf amper) duurde het effe voor ik het doorhad... dat klonk ineens pijnlijk toen ik een stukje alleen speelde zeg.

glacius
10 augustus 2006, 14:54
tjah uuhhmm ik heb eens zo dronken op het podium gestaan dat ik nog niet eens fatsoenlijk kon blijven staan ..

en toch 45 minuten staan spelen ..

veel drinken en optreden gaan niet lekker samen !

thefox
10 augustus 2006, 15:46
ook een keer met zware kater gespeeld nog van de vorige avond, niet aan te raden, alhoewel de band me erg lekker vond spelen :S

onze_jef
10 augustus 2006, 17:37
Oew ja, dat ik dat vergeten was... eens een avond net iets te zwaar op stap geweest met onder andere onze drummer en daardoor waren we 's anderendaags net dat ietsje minder ritmevast... zeer pijnlijk in ons genre.

We hebben sinds dien besloten dat we toch een minimum aan slaap en nuchterheid nodig hebben om een goede show te kunnen geven.

hendrix2
10 augustus 2006, 19:45
Ik had laatst zo'n planet waves kabel gekocht met aan/uit knop, bleek wat minder handig tijdens optreden... Per ongeluk op knopje gedrukt met als gevolg dat ik helemaal geen geluid meer had. Snapte er even helemaal niks van totdat ik het doorhad,

of bij een heel subtiel nummer per ongeluk de keiharde scheurpatch intrappen, hehe
Da's een klassieker. Wil je een heel gevoelig solo spelen met veel chorus ofzo, komt er plots een zware metal distortion uit je amp.
Heb het zelf al een aantal maal gehad...achteraf is het grappig, maar op het moment zelf..:p

Damage Inc.
11 augustus 2006, 05:25
Da's een klassieker. Wil je een heel gevoelig solo spelen met veel chorus ofzo, komt er plots een zware metal distortion uit je amp.
Heb het zelf al een aantal maal gehad...achteraf is het grappig, maar op het moment zelf..:p

Gnaah, dat kan toch ook.
Luister maar naar 'In This River' van 'Black Label Society' ...

- Damage Inc.

thefox
11 augustus 2006, 12:16
Da's een klassieker. Wil je een heel gevoelig solo spelen met veel chorus ofzo, komt er plots een zware metal distortion uit je amp.
Heb het zelf al een aantal maal gehad...achteraf is het grappig, maar op het moment zelf..:p
de rest van de band heeft er alleen meestal weinig begrip voor :) Maargoed, het is me nu al een tijd niet meer gebeurd, ben nu wel gewend aan mn spullen, zit niet meer zo te klooien tijdens optredens.

Shine_On
20 augustus 2006, 13:08
vlak voor het optreden mijn versterker aangesloten op 2 speakerkasten.
de band voor ons speelde op een van de speakers. na hun optreden ben ik vergeten de kabel er weer in te doen dus buizen opgeblazen omdat 1 speaker op 4 ohm stond. Kon gelukkig nog wel een andere amp lenen!

Wat is er met die gitarist van die band voor je gebeurd..???

Ik heb ook zoiets meegemaakt.. maar gelukkig waren de buizen nog intact!

fretboardtoash
4 maart 2007, 23:21
heh ik speel met mijn vingers dus ik heb nooit last van wegvliegende plectrums ik denk dat minj probleem is dat ik vaak loop en altijd uiteindelijk hetzelfde rondje dus mijn kabel in de kronkels raakt.

MesaMaY
5 maart 2007, 13:06
Ondanks dat dit een oud topic blijft het wel een erg grappig topic :satisfie:

Dat van die kabels komt mij ook vaak voor.. uiteindelijk sta ik na het oefenen altijd mijn kabels weer goed te draaien.
Toch is zien voor zo'n draadloos setje :chicken:

Flint Stone
5 maart 2007, 13:45
Moesten we op optreden op een buitenpodium. Vlak voor we beginnen moet ik van de zenuwen heel erg nodig. Gauw aan de achterkant het trapje af en in de haast in het wilde weg maar wat staan pissen. Gauw weer terug want het publiek begint al te fluiten en te joelen. Kom ik boven, beginnen ze allemaal te klappen. Bleek dat de backstage beelden op een groot scherm te zien waren. En daarna mijn rode kop, toen ik begreep wat er gebeurd was. :confused:

jasper159
7 maart 2007, 14:26
Niets zo heel erg, heb ook nog maarr 2 optredens gehad.
Mijn stunt op het laatste optreden was toch bij de medley vergeten zijn hoe je dat ene stukje ook weer speelde, geklukkig was het tweestemmig. Volumeknop maar dichtgedraaid en geplaybackt :sssh:
Was in een zaal voor 300 mensen, niemand gezien :)

intGod
7 maart 2007, 14:39
Een uur heel moeilijk lopen doen met de man van het podium over waar mijn EON GL-15 G2 kon staan, uitgelegd hoe ze dat moesten patchen, uitgelegd dat ik stereo wou spelen vanuit mijn pod.

Vervolgens alles het podium op slepen en erachter komen dat de Pod nog thuis onder mijn bureau staat ...

Of zoals de man op de eerste pagina: er vanuit de coulissen achter komen dat je volumepedaal dicht staat.

Of een hele tijd staan afvragen wat er mis is met je amp want je moet hem op 6 zetten ipv de gewoonlijke 2 om er wat geluid uit te krijgen. Tijdens het tweede nummer moest ik de gitaar even uittrappen om ruis te voorkomen. Wanneer ik het volumepedaal weer intrap sta ik echt LOEIHARD en krijg ik een hoop vuile blikken van de geluidsmensen ...

Of je afvragen waarom je solo zo slecht klinkt en er achter komen dat je de verkeerde snaren aan het picken bent ... (don't ask)

Of opkomen en merken dat je wireless nog uitstaat.

Of vlak voor je een solo moet geven nog even een wilde sprong waarbij de kabel van je wireless uit je gitaar schiet. Oplossing: stug doen alsof je aan het soleren bent, aan het einde van de solo even omdraaien naar de toetsenist en fluks je kabel weer instoppen.

Of lekker springen op het podium en achter een kabel blijven haken die NIET met ducttape was vastgeplakt.

In alle gevallen: doen of het normaal is.

Of in het geval van Arjen Lucassen: je solo missen omdat je hele rig uitstaat. Snel de volumeknop van de gitaar opendraaien en als dat niet helpt maar helemaal opgeven. Hij heeft wel applaus van het publiek gehad voor dat incident :)

intGod
7 maart 2007, 14:40
Moesten we op optreden op een buitenpodium. Vlak voor we beginnen moet ik van de zenuwen heel erg nodig. Gauw aan de achterkant het trapje af en in de haast in het wilde weg maar wat staan pissen. Gauw weer terug want het publiek begint al te fluiten en te joelen. Kom ik boven, beginnen ze allemaal te klappen. Bleek dat de backstage beelden op een groot scherm te zien waren. En daarna mijn rode kop, toen ik begreep wat er gebeurd was. :confused:

Hahaha, die kan zo ook in het dieptepunt topic!

Meneer I.
7 maart 2007, 14:59
Jaren geleden hadden we een optreden op koninginnedag in een kroeg. Kroeg was lekker volgelopen, wij stonden klaar om te beginnen. Na het tweede akkoord was de hele tent donker....stoppen eruit. Alles ging over 1 groep blijkbaar...zucht...kroeg liep weer leeg. De drummer pakte het wel leuk op door een vette drumsolo van 15 minuten te spelen, waarop de kroeg toch weer volliep en wij na een kwartiertje dan toch echt konden beginnen.

En dan ons laatste optreden als band (oude band) zou op de dam zijn geweest voor een of ander goed doel, ik weet niet eens meer wat. Komen we daar aan zien we een perfect opgebouwd podium....maar volgens de gemeente stond het niet op de juiste plaats en ging het hele evenement niet door. Een behoorlijke anti-climax van mijn oude band...

Rutger
7 maart 2007, 15:11
Vergeten dat we het nummer met een bassolo zouden beginnen en gewoon keihard accoorden door z'n solo heenraggen. Erachter komen dat dat niet de bedoeling was en dan toch maar voor de show doorraggen, alsof het erbij hoort. Resultaat was een op-Rutger-raggende-bassist na de show

Vergeten dat we het reffreintje zouden herhalen en pontificaal accenten neerleggen, waarbij ik met m'n vuist in de lucht meezing met wat eigenlijk nog helemaal niet gezongen moest worden. Resultaat was een publiek die je uitlacht en een Rutger die maar meelacht en met een rooie kop lekker doorjumpt :)

Aan alle mogelijke volumeknoppen draaien, je amp checken, woest naar de geluidsman kijken, patchkabels in en uit trekken, pedalen checken, etc omdat je geen signaal hebt. En opeens tot de conclusie komen dat je gitaar niet ingeplugd zit (of je stemapparaat aanstaat, of de volumepot van je gitaar nog dichtzit, etcetera.....)

Realeigo
7 maart 2007, 15:19
Mijn ergste blunder is niet zo erg als ik het met de rest vergelijk :P
Ik heb een keer heel hard het refrein staan spelen terwijl we met n couplet bezig waren, had t zelf niet door :D

glacius
7 maart 2007, 15:22
ik heb eens een refrein in G staan spelen ipv B waar we eigenlijk in zouden spelen .. gelukkig was het met repeteren

Kim Wilson
7 maart 2007, 15:26
Ik heb een paar optredens terug ook zoiets gehad. Ik heb het intro van dat nummer, wat bestaat uit een turnaround. Dus ik begin: G - F - C met R&R-slag.

En de rest van de band valt in in Bb...

intGod
7 maart 2007, 15:31
Bij het begin van het optreden een black-out en niet meer weten hoe het nummer gaat ... Heeft een heel couplet geduurd voor ik weer wist hoe het ging en mijn volumepedaal eindelijk aan kon :D

Of optreden met een flanellen hemd met een sleeveless t-shirt eronder. Halverwege de set krijg ik het toch te warm dus begin ik mijn hemd uit te trekken. Wanneer de eerste mouw uit is tikt de drummer af en begint de rest van de band met het volgende nummer. Sta ik daar gitaar te spelen met mijn hemd half aan/uit ...

Rutger
7 maart 2007, 15:38
Ik heb een paar optredens terug ook zoiets gehad. Ik heb het intro van dat nummer, wat bestaat uit een turnaround. Dus ik begin: G - F - C met R&R-slag.

En de rest van de band valt in in Bb...
Ja, ook zoiets: met een ouwe band begon de zangeres een nummer accapella, waarbij ik vantevoren even de begintoon op gitaar aangeef. Begint mijn gitaar bij het aftikken precies een toon lager rond te zingen.... valt de zangeres in op DIE toon!

Het mooie was dat ik het met de zangeres kon communiceren, en dat ze ongestoort een toontje omhoog ging toen de hele band inviel, alsof er niets aan de hand was :)

Lennert
7 maart 2007, 15:56
ik heb eens een refrein in G staan spelen ipv B waar we eigenlijk in zouden spelen .. gelukkig was het met repeteren

Ik was ooit aan het jammen met een band waar ik goed bevriend mee ben, toen heb ik een heel nummer meegespeeld terwijl ik een toon te hoog gestemd stond..
Aan het begin van de sessie vroeg ik aan de andere gitarist hoe hij gestemd stond.. D zegt ie, ik stond in E. Daarna zag ik hem stemmen, dus ik dacht dat aangezien ik in de standaard stemming stond hij hem ook in E aan het zetten was.. Niet dus. Maar ze stonden zo fockin hard te spelen dat ik gewoon echt niet hoorde dat alles wat ik speelden n toon te hoog was.. maar hoorde wel dat er iets niet in orde was. Dus na dat nummer nog maar eens gevraagd hoe hij nou gestemd stond :D

YannickH
25 juli 2007, 19:59
men eerste optreden moest ik beginnen met nothing else matters van metallica.ik had men gitaar gestemd en had em naast men amp gezet met de stemknopjes ertegen.er speelde eerst een aap een liedje voor mij en dan begonnen we en men gitaar stond zo vals als men zus kan zingen.ik voor al het volk trug men gitaar moeten stemmen :sneaky: was wel kut:p ja en dan wist de drummer niet meer welk nummer hij aan het spelen was enzo toen we slayer speelden-.-na optreden effe gaan zat drinken om snel te vergeten want k voelde me klote.naja...

The Mess
25 juli 2007, 21:01
of bij een heel subtiel nummer per ongeluk de keiharde scheurpatch intrappen, hehe

Bij mij gebeurd zoiets wel eens andersom (hehe, ik gebruik NOOIT clean 8-)).
Ik heb dan meestal ook niet eens pedaaltjes op het podium liggen, hoogstens een tuner.
Dat met die kabel is mij nog nooit overkomen, miss is dat omdat ik met een haakse plug speel en em altijd achter m'n band laat lopen.

Tristan
25 juli 2007, 22:53
Haha, mooi topic...

Recent, met mijn eindexamen (Pop Gitaar) gebeurd, het was tevens het eerste live optreden van onze band (John Doe's Revenge) ooit...

We hebben een intro op cd staan en daarna zouden we invallen met de hele band met een nummer, maar ik heb ruzie met mijn tuner (Peterson Strobostomp) en krijg m'n gitaar maar niet gestemd...
Uiteindelijk denk ik dus dat mijn gitaar gestemd is en ik knik naar de band dat ze kunnen beginnen...
Gitaar natuurlijk zo vals als kanarie maar ik ben de enige die akkoorden speelt in de band (zang, gitaar, bas, drums) dus ik moest wel doorspelen, heel kut...
Uiteindelijk kon ik 'm in een bas en drums tussenstukje stemmen en was 'ie weer okee...

Tweede nummer:
De bassist weet niet meer welk nummer we gaan spelen en zit in een heel andere toonsoort, rustig buigt hij zich naar de drummer om te vragen welk nummer we ook alweer spelen...
Ik val alvast in met mijn gitaarloopje en denk, hmm, vreemd, er klopt iets niet maar toch klinkt het niet vals...
Bassist hoort hoe het zit gaat rustig over naar de juiste toonsoort waarbij we elkaar aankijken en lachen, de zangeres had ondertussen de hele tijd gewacht, wist wel dat er iets niet helemaal klopte, heel relaxt en professioneel...
Een klein knikje naar haar toe en daar begonnen we met het nummer...
Oh ja, een beetje aan het einde van het nummer verlies ik ook nog mijn plectrum waardoor ik als een imbeciel met mijn handen op de snaren moet raggen (het was wel een heftig stukje), daarna kwam een soort tokkeltje dat ik normaal met plectrum deed en dat moest dus ook even zonder, haha, ook erg alternatief... :D

Derde nummer:
Ik vergeet dat ik voor dit nummer van drop D naar gewone E stemming moet tunen, dus nummer ingezet en bij het derde akkoord denk ik, hmm, dat klopt niet helemaal, gelukkig was het een gitaarintro en kon ik snel even omstemmen en opnieuw beginnen...

Oh ja, het hele gebeuren begon al goed, want iedereen zat vast op de A10 dus hebben we geen soundcheck kunnen doen, alleen een korte lijncheck midden in het programma...
Wij dus even een soort jam gedaan en daarna van het podium af, komen er mensen naar ons toe om te vragen waarom we zo kort speelden, die dachten dat dat het optreden was... :D

Tsja, het was dus wel een mooie avond, ik heb echt flink gelachen op het podium, het mooiste was nog wel dat iedereen zo relaxt bleef, de sfeer kwam uiteindelijk heel goed over en we hebben louter positieve reacties gehad...

Oh ja, wil iemand misschien een Peterson Strobostomp kopen? [SPAM] :D

vox
26 juli 2007, 08:21
ach jah iedere grote band hadden in hun begin tijd wel problemen...

ons eerste optreden ooit (in nieuwe band) was strak en leuk om te doen.. ging maar een ding mis en dat was dat ik mijn plectrum verloor tijdens spelen..

en op 2e optreden was gewoon weg kut.. ik hoorde mezelf niet door de monitor.. viel zo nu en dan weg en kwam het geluid uit het niets ineens hard terug.. tussen het optreden door werd er naar gekeken en was niks mis mee..

wat ik vooral kut vond was dat het een half uur voordat we moesten beginnen pas werd opgebouwd.. hadden daardoor 5 minuten soundcheck tijd.. en.. en... en.. ach snel vergeten.. zie het als leer moment.. its a long way to the top if you wanna rock n roll

we spelen in ieder geval al strakker dan ik in mijn oude bandje (16 jaar oude gozertjes die maar wat deden)

op naar september, moeten we voor bier drinkende boeren spelen..

Tristan
26 juli 2007, 12:15
Haha, ach, ik vond het eigenlijk nog wel meevallen hoor...
Iedereen bleef relaxt en de sound stond ook, dus tsja...
Het is wel kut als je niet kan soundchecken maar echt een ramp is het nou ook weer niet, monitors zijn eigenlijk het belangrijkste, tenminste, voor de andere muzikanten, mij maakt het geen reet uit...
Als er een monitor is dan vraag ik er altijd bas en soms ook een beetje drums op, tweede gitaar of keys als ze er zijn, soms wat vocals, mijn eigen gitaar gaat gewoon direct en die probeer ik een beetje in balans te zetten met de rest van de band...
Ik ben ook altijd de eerste die zegt dat 'ie geen monitor nodig heeft als er niet genoeg zijn ofzo...
Veel plezier met het optreden dan trouwens, vox... :D

Monitors brengt me trouwens nog op een mooi verhaal, de enige keer dat ik wel een monitor nodig had...
Ik speelde namelijk van die Weather Report stukken (de saxofoon partijen zeg maar) met soms van die rare maatsoorten erin enzo, net even een tweekwarts stukje of wat dan ook...
De rest van de band speelde alles van blad, maar ik deed alles uit mijn hoofd, de toetsenist/bandleider zou de moeilijke punten voor iedereen even intellen via de microfoon...
Dus soundchecken en alles is okee...
Gaan we spelen, geen monitor meer, oef man, toen zat ik wel even op hete kolen, een beetje kijken naar de toetsenist en alles uit mijn hoofd gedaan, er is niks misgegaan, vond ik wel stoer... :D

Kim Wilson
26 juli 2007, 13:06
Ik had met ons vorige optreden nog een mooie bak. Er zijn wat nummers waarbij ik mag drummen en de drummer zijn mondharmonica pakt. Dus ik zet mijn hollow weer voor de versterker in de standaard. Met de volumeknoppen nog open. Een half nummer lang op zoek geweest naar waar die brom toch vandaan kwam. :D

vox
26 juli 2007, 13:22
Ik had met ons vorige optreden nog een mooie bak. Er zijn wat nummers waarbij ik mag drummen en de drummer zijn mondharmonica pakt. Dus ik zet mijn hollow weer voor de versterker in de standaard. Met de volumeknoppen nog open. Een half nummer lang op zoek geweest naar waar die brom toch vandaan kwam. :D

:seriousf: :seriousf:
eerste optredens en optredens die geweest zijn die brengen altijd wel leuke verhalen mee ook al gaat er niks mis mee...

@tristan voor sommige kan het wel een ramp zijn..

ik moet zeggen ben nu een jaar in deze band en de drummer is er onlangs mee gestopt (thanks god) en spelen nu ook strakker... een band moet groeien en ik vind het podium er uitermate voor geschikt..

The Mess
26 juli 2007, 13:31
:seriousf: :seriousf:
eerste optredens en optredens die geweest zijn die brengen altijd wel leuke verhalen mee ook al gaat er niks mis mee...

@tristan voor sommige kan het wel een ramp zijn..

ik moet zeggen ben nu een jaar in deze band en de drummer is er onlangs mee gestopt (thanks god) en spelen nu ook strakker... een band moet groeien en ik vind het podium er uitermate voor geschikt..

Juist! Wij hebben in het afgelopen jaar ongeveer net zoveel geoefend als daadwerkelijk gespeeld, maar we zijn toch een heel stuk beter geworden :)

vox
26 juli 2007, 13:46
Juist! Wij hebben in het afgelopen jaar ongeveer net zoveel geoefend als daadwerkelijk gespeeld, maar we zijn toch een heel stuk beter geworden :)

je zet je meer in vind ik.. wij spelen dan nu ook strakker door nog maar 2 optredens gespeeld te hebben maar ook de nieuwe drummer helpt erg mee. Het is nu weer zoals ik had in me oude band maar dan strakker..

FNaRK
26 juli 2007, 14:31
ach jah iedere grote band hadden in hun begin tijd wel problemen...

.. hadden daardoor 5 minuten soundcheck tijd.. en.. en... en.. ach snel vergeten.. zie het als leer moment.. its a long way to the top if you wanna rock n roll



wat nou soundcheck....opzetten, inprikken, line-check en spelen.
Eerste nummer is de soundcheck.

Echt, ik kan me niet herinneren wanneer wij voor het laatst een behoorlijke soundcheck hebben gehad :stop:

Kim Wilson
26 juli 2007, 14:32
wat nou soundcheck....opzetten, inprikken, line-check en spelen.
Eerste nummer is de soundcheck.

Echt, ik kan me niet herinneren wanneer wij voor het laatst een behoorlijke soundcheck hebben gehad :stop:
En een behoorlijke sound, wanneer was dat voor het laatst?

vox
26 juli 2007, 14:41
En een behoorlijke sound, wanneer was dat voor het laatst?

precies.. een soundcheck vind ik noodzakelijk, kom er liever achter dat iets niet werkt tijdens de soundcheck dan tijdens het optreden... en ff lekker warm spelen, het versterker geluid mooi afstellen, zang etc etc..

Benjamin Blue
26 juli 2007, 15:09
hmmm....mn allereerste optreden ooit...was k n jaartje of 13 en moesk erbij gaan zingen......
k begon in die periode n baard in mn keel te krijgen dus...

ik stond daar met mn gitaarke voor ietsjes meer dan 500 mensen (school)
1.gitaar kei vals (was n stagg,1 of andere manier ontstemmen ze altijd in mn handen) :chicken:

2. mn stem sloeg of uit of erg laag of ontiegelijk hoog...de hele tijd....

yup,yup...mooie herrineringen de eerste shooljaar van de middelbare school :chicken:

vox
26 juli 2007, 15:30
met mijn oude band was het weleens komisch, dronken op bepaalde optredens.. dus of we waren nuchter op een optreden en als je de volgende keer kwam kon het weleens tegen vallen

*de zanger kwam dan te laat en dan maakte we gretig gebruik van de gratis drank..

wrc_46
26 juli 2007, 18:46
Eerste keer dat ik voor mensen optrad, waren we wild thing aan het spelen. Maar mijn gitaar was vrij ontstemd, buk ik me ff om te stemme in het midden van het liedje, dacht de rest dat ik een solo ging spelen en het enigste wat ze te horen kregen waren open snaren, besloten ze in plaats van verder te doen, ook maar te stoppen en daar stond ik dan te stemmen.

Blend
26 juli 2007, 19:27
Eerste keer dat ik voor mensen optrad, waren we wild thing aan het spelen. Maar mijn gitaar was vrij ontstemd, buk ik me ff om te stemme in het midden van het liedje, dacht de rest dat ik een solo ging spelen en het enigste wat ze te horen kregen waren open snaren, besloten ze in plaats van verder te doen, ook maar te stoppen en daar stond ik dan te stemmen.

Haha, je moet ook gewoon even op je gevoel stemmen hè, dan heb je dat gezeur niet :)

Garvin
26 juli 2007, 21:37
wegvliegende plectrum? laat je nagel groeien zoals ik :) nog handig ook

Pepe
26 juli 2007, 22:10
Zoals daar zijn:

Een zanger die een hele set door hard op de grond stampt omdat er dan prachtige knallen door de PA klinken (de gitaar reverb :satisfie: )

Een pyroding dat ontploft en ineens het haar van de drummer begint te roken..

Een rookeffect waarbij de rook niet boven de grond blijft hangen maar opstijgt en zich in de longen nestelt van de zanger

Een aansteker als bottleneck op je amp die dan natuurlijk in de zak van een roadie zit op het moment dat je er naar grijpt

Een drummer die met bekkens en al door de glazen vooruit van een kroeg flikkert tijdens knocking on heavens door

Een vriendin die het podium opstormt omdat ze er net achter is gekomen dat haar vriendje vreemd gaat met haar vriendin

Een local dude die je wel een reserve gitaar leent en dat blijkt een Egmond te zijn met snaren die 5 centimeter boven de toets hangen

Een roadie die snel een lage e snaar verwisselt backstage en dan een bassnaar erop gezet heeft (roadie humor...)

Een zanger die zijn teksten vergeet en dan gaat improviseren met het idee; als het maar rijmt..

De organisator die vraagt of het zachter mag want een verdieping erboven ligt zijn vader op sterven

achja..

vox
26 juli 2007, 22:15
Zoals daar zijn:

Een zanger die een hele set door hard op de grond stampt omdat er dan prachtige knallen door de PA klinken (de gitaar reverb :satisfie: )

Een pyroding dat ontploft en ineens het haar van de drummer begint te roken..

Een rookeffect waarbij de rook niet boven de grond blijft hangen maar opstijgt en zich in de longen nestelt van de zanger

Een aansteker als bottleneck op je amp die dan natuurlijk in de zak van een roadie zit op het moment dat je er naar grijpt

Een drummer die met bekkens en al door de glazen vooruit van een kroeg flikkert tijdens knocking on heavens door

Een vriendin die het podium opstormt omdat ze er net achter is gekomen dat haar vriendje vreemd gaat met haar vriendin

Een local dude die je wel een reserve gitaar leent en dat blijkt een Egmond te zijn met snaren die 5 centimeter boven de toets hangen

Een roadie die snel een lage e snaar verwisselt backstage en dan een bassnaar erop gezet heeft (roadie humor...)

Een zanger die zijn teksten vergeet en dan gaat improviseren met het idee; als het maar rijmt..

De organisator die vraagt of het zachter mag want een verdieping erboven ligt zijn vader op sterven

achja..

:seriousf: :seriousf: :seriousf: dat zijn dingen waar je achteraf en tijdens om lacht

FNaRK
26 juli 2007, 22:17
En een behoorlijke sound, wanneer was dat voor het laatst?

bullshit .... zorgen dat het geluid op het podium goed is (maw zoals je het tijdens repetities ook hebt) en het eerste nummer gebruiken als soundcheck... daarna zeg je dankjewel tegen de geluidsman en begin je de set

(nu hebben wij wel een eigen vaste geluidsman...)

Pepe
26 juli 2007, 22:22
en deze had ik al uit bijna uit mijn systeem gebannen...


De bijrijder die nodig moet pissen tijdens het nachtelijk ritje huiswaarts en dat al rijdend uit het raam probeert
de chauffeur vond het een goeie grap, de mannen die achterin sliepen konden er minder om lachen..

vox
26 juli 2007, 23:05
bullshit .... zorgen dat het geluid op het podium goed is (maw zoals je het tijdens repetities ook hebt) en het eerste nummer gebruiken als soundcheck... daarna zeg je dankjewel tegen de geluidsman en begin je de set

(nu hebben wij wel een eigen vaste geluidsman...)

een vaste geluidsman veranderdt de zaak...

kijk als ik een optreden heb waar geen geluidsman is.. (zoals komende gig, een kermis borrel in een (bollen)schuur) dan nemen we ons eigen p.a systeem mee, in mijn oude band huurde we die en draaide diegene die ons wou hebben op voor die kosten. Dan regelden we alles een dag van te voren betreft zang/p.a en dat is dan wel wat makkelijker...

Tristan
27 juli 2007, 02:59
:seriousf: :seriousf:
eerste optredens en optredens die geweest zijn die brengen altijd wel leuke verhalen mee ook al gaat er niks mis mee...

@tristan voor sommige kan het wel een ramp zijn..

ik moet zeggen ben nu een jaar in deze band en de drummer is er onlangs mee gestopt (thanks god) en spelen nu ook strakker... een band moet groeien en ik vind het podium er uitermate voor geschikt..

Voor het publiek bedoel je?
Mwah, ach, die waren wel enthousiast dus dat viel ook wel mee... :D
Geintje, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar eigenlijk vond ik het juist wel grappig omdat het mijn eindexamen en het eerste optreden van het bandje was...
Een waarheid als een koe man wat je als laatste zegt, ben ik het zeker mee eens...

vox
27 juli 2007, 06:55
Voor het publiek bedoel je?
Mwah, ach, die waren wel enthousiast dus dat viel ook wel mee... :D
Geintje, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar eigenlijk vond ik het juist wel grappig omdat het mijn eindexamen en het eerste optreden van het bandje was...
Een waarheid als een koe man wat je als laatste zegt, ben ik het zeker mee eens...

oke dan...... ;) ik denk de meeste wel...

Kim Wilson
27 juli 2007, 08:19
bullshit .... zorgen dat het geluid op het podium goed is (maw zoals je het tijdens repetities ook hebt) en het eerste nummer gebruiken als soundcheck... daarna zeg je dankjewel tegen de geluidsman en begin je de set

(nu hebben wij wel een eigen vaste geluidsman...)
Het was een geintje, Mario. :satisfie:

Ik heb dezelfde instelling. Het geluid van mijn set is altijd dezelfde. Ik heb niet zoveel knoppen en ik weet hoe alles moet staan. En met de mastervolume het volume bepalen. Gelukkig zijn we altijd wel zo op tijd dat we vooraf nog één of twee nummers kunnen doen. Maar dat is meer om er weer even in te komen dan voor een soundcheck. Er zat 3 maand tussen het afgelopen optreden en het optreden daarvoor, en oefenen hebben we ook niet gedaan. Dan wil je wel even kijken of je het nog kunt. :)

Wij hebben inmiddels ook ons vaste pa-bedrijf. Dat scheelt echt stukken.

Tristan
27 juli 2007, 12:08
oke dan...... ;) ik denk de meeste wel...

:???:
Wat bedoel je?

FNaRK
27 juli 2007, 14:12
:???:
Wat bedoel je?

hij bedoelt dat de meeste, zo niet alle Fenders brandhout zijn !!

vox
27 juli 2007, 14:31
:???:
Wat bedoel je?

dat ik gelijk heb dat vinden de meeste wel dat je beter wordt live op podium

Tristan
27 juli 2007, 15:23
dat ik gelijk heb dat vinden de meeste wel dat je beter wordt live op podium

Oh ja, natuurlijk is dat zo, maar je zei het op een andere manier, namelijk dat het podium een uitstekende plaats is voor je band om te groeien en ik ken heel veel bandjes en mensen die het daar niet mee eens zijn hoor, totdat ze het uiteindelijk zelf eens proberen natuurlijk...
Met andere woorden, gewoon een podium opklimmen, ook al staat nog niet alles helemaal 100%, daar wordt je echt een betere band van, veel sneller ook dan als je alleen maar aan het repeteren bent, dat wordt op den duur ook saai...

@FnarK:
Alle gitaren zijn brandhout, ze zijn gemaakt van hout en ze branden, dus...
Daarnaast vind ik veel gitaren ook niet geweldig klinken...

vox
27 juli 2007, 15:37
Oh ja, natuurlijk is dat zo, maar je zei het op een andere manier, namelijk dat het podium een uitstekende plaats is voor je band om te groeien en ik ken heel veel bandjes en mensen die het daar niet mee eens zijn hoor, totdat ze het uiteindelijk zelf eens proberen natuurlijk...
Met andere woorden, gewoon een podium opklimmen, ook al staat nog niet alles helemaal 100%, daar wordt je echt een betere band van, veel sneller ook dan als je alleen maar aan het repeteren bent, dat wordt op den duur ook saai...


precies... tjah ik ken ook een bandje en die zijn er niet mee eens (nu ik er beter bij nadenk) die blijven vastgeplakt in de oefenruimte tot dat alles 100% is maar wie of welke band wil nou 100% procent zijn op podium???.. ik vind het wel wat hebben gewoon met repeteren die playlist een aantal keer doornemen.. (en niet bij elke foutje van een bandlid stoppen) gewoon doorgaan, op het podium ken je ook niet zomaar stoppen... dan liever een grote fout of klein foutje..

Tristan
27 juli 2007, 21:35
Haha, ja, inderdaad...
Volgens mij is het trouwens zo dat de beste/grootste bands juist goed zijn om live fouten te verbloemen/op te vangen...
Het is juist ook wel leuk dat je flexibeler bent in hoe je de nummers speelt, soms kunnen er op die manier ook geweldige momenten ontstaan op het podium...

vox
28 juli 2007, 04:57
Haha, ja, inderdaad...
Volgens mij is het trouwens zo dat de beste/grootste bands juist goed zijn om live fouten te verbloemen/op te vangen...
Het is juist ook wel leuk dat je flexibeler bent in hoe je de nummers speelt, soms kunnen er op die manier ook geweldige momenten ontstaan op het podium...

inderdaad een soort fozzie bear :p in de muppet show

Syradodo
1 augustus 2007, 22:11
misschien ben ik raar, maar ik speel na 1 keer doornemen altijd uit mijn hoofd :???:


Ligt dat dan niet aan de muziek die je speelt?????????

vox
1 augustus 2007, 22:23
Ligt dat dan niet aan de muziek die je speelt?????????

tjah dat heb ik dan ook maargoed wij spelen dan ook geen moeilijke stukken...

Rexx
3 augustus 2007, 17:08
Eerste goede optreden, op een metal festival in Tivoli de Helling.

Ik kom later pas het podium op zodra ik moet beginnen met zingen spelen dus ik sta achter te wachten.
Zodra de mooie zombie/horror sample is afgelopen begint de tweede gitarist met 4 akkoorden in drop D en de drummer stampt op z'n bass en het publiek klapt mooi mee.
Arme jongen die gitarist, hij staat niet in D maar in C... tussendoor snel stemmen, helaas is hij niet meer van de schrik bekomen.

Ergste was nog dat mijn gitaar veel te zacht was uitgemixed waardoor de nadruk nog meer op hem lag.

Bij mijzelf ging verder prima.

appyhaan
3 augustus 2007, 20:19
'k Speel verder nooit in C, maar ik neem aan dat die gitarist ook gewoon ff alles 2 vakjes had kunnen opschuiven. Ff vliegensvlug transponeren, hoort er ook bij...

vox
3 augustus 2007, 22:40
'k Speel verder nooit in C, maar ik neem aan dat die gitarist ook gewoon ff alles 2 vakjes had kunnen opschuiven. Ff vliegensvlug transponeren, hoort er ook bij...

haha,komt me ergens wel bekend voor.. sta ik in standaard stemming te spelen.. bassist in halve stap gedraaid... ff getransponeerd fretje opschuiven.. aan het eind van het optreden "gast we zouden toch standaard doen"

appyhaan
3 augustus 2007, 22:44
In een oude band van mij vaak met oefensessies... kan de zanger(en zangeres) er niet bij. Nou dan maar even een andere toonsoort(waar ik overigens niet van hou maar goed). Toetsenisten drukken ff op een knoppie, bassist moet ff nadenken, maar ja, die speelt vaak alleen maar lijntjes en heeft 2 snaren minder(in ons geval dan). Maar ja, als gitarist moet je dan toch even nadenken...

vox
3 augustus 2007, 22:46
In een oude band van mij vaak met oefensessies... kan de zanger(en zangeres) er niet bij. Nou dan maar even een andere toonsoort(waar ik overigens niet van hou maar goed). Toetsenisten drukken ff op een knoppie, bassist moet ff nadenken, maar ja, die speelt vaak alleen maar lijntjes en heeft 2 snaren minder(in ons geval dan). Maar ja, als gitarist moet je dan toch even nadenken...

vraag mij ook niet snel te transponeren halve stap gaat zo nog wel.. maar de rest ??? geen idee

Mitch
11 augustus 2007, 15:42
Laatst in Venlo, al lichtelijk moe (tweede optreden die dag) zet ik een buitengewoon simpel solo stukje in op synth, een piano intro. Terwijl ik inzet merk ik dat mijn delay niet goed staat, veel te weinig repeats, waardoor er teveel stiltes vallen.
Ik pieker op welk moment ik een draai ga geven aan de repeats knop en ben daardoor totaal de draad kwijt en speel verschrikkelijk valse noten. Maar even gestopt, excuses aangeboden, delay ingesteld en opnieuw begonnen.

Festivalletje Drenthe, bijna drie uur onderweg waarvan de helft van de reisafstand met vier man op de achterbank (dat niet past). Staat er bij aankomst echt iets van vijf man publiek, worden er gelukkig dertig...
Snel opgebouwd nadat de band voor ons tergend langzaam had afgebroken, zitten we daarna 20 minuten met een monitor probleem. Moest echt in orde komen, was de monitor voor de drummer en die moet synchroon kunnen spelen met een looper ! Krijgen we na 8 nummers te horen dat we er nog ééntje mogen doen want daarna is de eindtijd op de vergunning verstreken :nervous: Hoppa, weer terug de snelweg op.

Twee verschillende setlists het podium mee opnemen en dan een heel verbaasde bassiste die een intro inzet waarna vier man roept: "nee, verkeerde nummer" terwijl het toch echt zo op haar lijstje staat.

Pepe
11 augustus 2007, 16:11
picture this.
Musis Sacrum, Arnhem. Solo optreden, klassiek gitaar met werk uit de barok & renaissance. Bijna volle zaal. Klein verlicht plekje op het podium waar je dan in zit, doodstil.
Ik had een bourree van Bach op het programma gezet, nog nooit live gespeeld maar bekend in de zaal en op bij popkenners wegens Al Di Meola link. Ik speelde normaal dit uit hoofd maar een collega had geadviseerd toch maar de noten voor mijn neus te zetten, stond ook professioneler. Goed idee, je hoefde er toch niet naar te kijken.
Afijn.
De aftrap ging als een trein maar halverwege dacht ik, ik moet af en toe op dat papier kijken, beetje showeffect. Het papier nam het over maar met al die herhalingen in zo'n bourree.. in het verkeerde stukje gesprongen. Verwarring. Paniek. Ineens nam de profi rock'n roller het over met een bravour improvisatie.. hup, een bluenote ertussen.. een Vaughan triplet dat net past...ik kon er niks aan doen, het was sterker dan ik.
Improviseren in Bach.. als er iets is in de klassieke muziek not done is dan is het wel improviseren in het wereldrepetoire.
Maar goed. Ik pakte de draad ergens weer op, stoomde af op het eind... laatste noot...een enkele klapper maar voor de rest... doodstil. Ik speelde nog iets van Villa Lobos dat werkelijk waar fantastisch ging maar er kwam geen reactie meer uit die zaal. Toen ik het podium afliep.. .ijzig...

Geen humor, die klassieke kliek.

Piekhaar
11 augustus 2007, 16:47
Snaren breken reken ik even niet tot blunders (gebeurt me nu ook trouwens nauwelijks meer). Verder heb ik wel genoeg blunders die meestal mijn eigen schuld zijn.

In Vlissingen in het Arsenaal Theater ooit eens bijna mijn versterker omgetrokken omdat ik even was vergeten dat m'n kabel maar 5 meter was in plaats van 10.

Ook wel eens bijna gestruikeld over de kabel van de andere gitarist, waardoor zijn kabel uit z'n versterker ging.

Dus nu overgestapt op draadloos, kan ik tenminste lekker rond springen. Ook niet blunderproof. Tijdens een show in Best dacht ik dat het wel vet was om van het podium te springen bij het einde van een nummer. Ga ik zwaar door m'n enkel. Heb het zelf nog niet echt helemaal door en klim gewoon terug op het podium voor het laatste nummer. Waarbij ik bij het einde nog eens extra stoer van het drumpodium op het gewone podium spring en land op de voet waar ik net doorheen ben gegaan. Kon 3 weken niet normaal lopen :S.

En het ergste is, het is nog gefilmd ook! (http://www.youtube.com/watch?v=RwmaLIbbvIs)

vox
11 augustus 2007, 18:11
Snaren breken reken ik even niet tot blunders (gebeurt me nu ook trouwens nauwelijks meer). Verder heb ik wel genoeg blunders die meestal mijn eigen schuld zijn.

In Vlissingen in het Arsenaal Theater ooit eens bijna mijn versterker omgetrokken omdat ik even was vergeten dat m'n kabel maar 5 meter was in plaats van 10.

Ook wel eens bijna gestruikeld over de kabel van de andere gitarist, waardoor zijn kabel uit z'n versterker ging.

Dus nu overgestapt op draadloos, kan ik tenminste lekker rond springen. Ook niet blunderproof. Tijdens een show in Best dacht ik dat het wel vet was om van het podium te springen bij het einde van een nummer. Ga ik zwaar door m'n enkel. Heb het zelf nog niet echt helemaal door en klim gewoon terug op het podium voor het laatste nummer. Waarbij ik bij het einde nog eens extra stoer van het drumpodium op het gewone podium spring en land op de voet waar ik net doorheen ben gegaan. Kon 3 weken niet normaal lopen :S.

En het ergste is, het is nog gefilmd ook! (http://www.youtube.com/watch?v=RwmaLIbbvIs)

haha ach jah zo heeft iedereen wel wat.. ik zag eens wat filmpjes van kiss en blunders..gene simmons die blijft hangen in een hijs systeem, van suks dus..

Jayjay
11 augustus 2007, 19:51
Hmm of ik heb een gave voor lompe acties,of ik ben vervloekt:-)

Zo ben ik voor een optreden backstage op het parkeer terrein in mijn auto in slaap gevallen en kon de band mij niet vinden...

Ik ben al eens van het podium gevallen...omdat ik geen reet meer zag na dat een van de spotters met zijn lamp te goed zijn best deed....

Op een podium wat bestaat uit lossen panelen mijn amp op het gedeelte van de drummer gezet..bij iedere basskick begon mijn reverb te knallen,

Een heel gaaf optreden gedaan waarbij ik achteraf op foto's zag dat mijn pakje shagg uit mijn kontzak stak...

Ik speelde op een podium met 35 meter catwalk ervoor en was vergeten dat het net had geregend..en het glad was en dus ik bijna op mijn plaat ging..

Bij -10 graden in een trailler met de band een sinterklaas optreden doen..waarbij we hitte kanonnen plaatsten om warm te blijven..sportschoenen verschroeid...

Volgens de kaart kon ik met de pont mee maar die vaarde niet meer op dat tijdstip...dus ikke te laat..

Als puber kon ik het niet laten om in de buurt van live festivals te kijken of ik met mijn gitaar zender in kon breken op het live signaal:)
Wat mij eraan doet denken dat ik ooit eens ergens was met een Noord en zuid stage en dat ik op het verkeerde podium stond..

Wie wil er een bandje beginnen met mij?

vox
11 augustus 2007, 20:56
Hmm of ik heb een gave voor lompe acties,of ik ben vervloekt:-)

Zo ben ik voor een optreden backstage op het parkeer terrein in mijn auto in slaap gevallen en kon de band mij niet vinden...

Ik ben al eens van het podium gevallen...omdat ik geen reet meer zag na dat een van de spotters met zijn lamp te goed zijn best deed....

Op een podium wat bestaat uit lossen panelen mijn amp op het gedeelte van de drummer gezet..bij iedere basskick begon mijn reverb te knallen,

Een heel gaaf optreden gedaan waarbij ik achteraf op foto's zag dat mijn pakje shagg uit mijn kontzak stak...

Ik speelde op een podium met 35 meter catwalk ervoor en was vergeten dat het net had geregend..en het glad was en dus ik bijna op mijn plaat ging..

Bij -10 graden in een trailler met de band een sinterklaas optreden doen..waarbij we hitte kanonnen plaatsten om warm te blijven..sportschoenen verschroeid...

Volgens de kaart kon ik met de pont mee maar die vaarde niet meer op dat tijdstip...dus ikke te laat..

Als puber kon ik het niet laten om in de buurt van live festivals te kijken of ik met mijn gitaar zender in kon breken op het live signaal:)
Wat mij eraan doet denken dat ik ooit eens ergens was met een Noord en zuid stage en dat ik op het verkeerde podium stond..

Wie wil er een bandje beginnen met mij?

lijkt wel beetje op mij :p

Jayjay
11 augustus 2007, 21:18
lijkt wel beetje op mij :p

Hmm dan misschien maar goed dat wij niet in een band spelen:-) Of we zouden een hele leuke comische act zijn..zou ook kunen :-D


PS.Ik lees ook veel leuke dingen over zangeressen! Ik ken ze....

Hallow..Hallow? Wil onze zangeres zich weer melden op het podium? De pauze is al weer voorbij. ZANGERES: bla bla bla bla bla ow ik moet weer op nou eh ik zie je wel weer he? Doe je de groeten aan je man ? Hoe gaat het trouwens met je man? Ja ow fijn heel goed nou ik moet weer op nu he dus nou doe je de groeten ook aan Mies?,, Wat Mies in het ziekenhuis"? Ow nee he hoezo dan? Ow ik moet echt gaan ... HALLOW HALLOW HERHAALDE OPROEP...

Sorry ik kan dit niet zingen dit gaat over een vrouw...JA DUS...
,, Nou eeh..kan ik inplaats van he ook she zingen?",, en in plaats van Woman ook Man" ja hoor jij wel..altijd leuk bij pretty woman van G Moore..

Klik klikkerdeklik mep mep PLOF PLOF RONDZING RONDZING ,, doet mijn microfoon het? " roepen in de microfoon en dan schaapachtig naar de band kijken todat iemand zegt dat ie het doet...,

,, Ehhh ik sta op de A15, is ons optreden nou in Huizen of in Huissen? "

DeiDRagonas
12 augustus 2007, 01:13
Ik ging ooit tussen de 2e en 3e set ff naar de bandbus om te bellen. Maar die deur backstage had zo'n slot die gewoon weer dicht viel en dus niet meer te openen was. Daar sta je dan op zo'n binnenplaatsje achter die toko... En ik mn bandleden maar proberen te bellen daarbinnen... Na ongeveer een minuut of twintig vonden ze me pas!!!

Grt Roy!

Pepe
12 augustus 2007, 04:06
Ik ging ooit tussen de 2e en 3e set ff naar de bandbus om te bellen. Maar die deur backstage had zo'n slot die gewoon weer dicht viel en dus niet meer te openen was. Daar sta je dan op zo'n binnenplaatsje achter die toko... En ik mn bandleden maar proberen te bellen daarbinnen... Na ongeveer een minuut of twintig vonden ze me pas!!!

Grt Roy!

totally Spinal Tap..

kjansen
12 augustus 2007, 14:08
op een klein lokaal festival in lommel (lommel rockt) was een covergroep van guns 'n roses,die gitarist ging op de versterker staan en hij valt er ervan af recht op z'n gitaar,gitaar in 2
toen was het gedaan met de pret ;)

vox
12 augustus 2007, 18:47
op een klein lokaal festival in lommel (lommel rockt) was een covergroep van guns 'n roses,die gitarist ging op de versterker staan en hij valt er ervan af recht op z'n gitaar,gitaar in 2
toen was het gedaan met de pret ;)

haha had ie geen backup? hoe reageerde het publiek en hij zelf?

wrc_46
20 augustus 2007, 23:03
haha had ie geen backup? hoe reageerde het publiek en hij zelf?


Hij is vlak voor mijn ogen gevallen, ik stond juist achter het hek zo. Ik verschoot best wel hard, het was ook tijdens de laatste nummers denk ik, hij is gewoon niet meer terug gekomen, zijn mooie Gretsch idd naar de knoppen. De val opzich was voor hem denk ik ook wel pijnlijk, nu ja wat wil je als je een gitaar breekt en je jezelf serieus bezeert.

De meeste mensen hadden het zelfs nog niet direct door denk ik.

Henkie spenkie
24 augustus 2007, 19:29
Ik stond eens wat in te spelen backstage, vlak voordat we op moesten. We waren de enige band, en ik heb maar 1 bas, dus er was geen backup. Najah je raad het al; de band schoot los en de bas plat (maar dan ook echt PLAT) op de grond. kleine onderdelen schoten alle kanten op. Geen idee waarvan die onderdeeltjes vandaan kwamen:dontgeti:

maar wonder boven wonder deed hij het nog perfect! :D even stemmen ik kon gaan!

Voor de rest alleen de standaard dingen als: een mooie gitaar intro, waarna de rest van de band knallend komt invallen en ondertussen een super stoere enthausiate sprong maken en de verkeerde noot aanslaan..

vox
25 augustus 2007, 19:46
iedereen maakt weleens fouten...

mikeyaxeman
25 augustus 2007, 20:33
op een klein lokaal festival in lommel (lommel rockt) was een covergroep van guns 'n roses,die gitarist ging op de versterker staan en hij valt er ervan af recht op z'n gitaar,gitaar in 2
toen was het gedaan met de pret ;)

Was dat toevallig gunz n rozes?
Die hebben hier onlangs ook hier in Oeffelt gespeeld op Maespop toen had ie z'n Gretch ook bij.
Zonde man je Gretch in tweeën :nervous:

vox
25 augustus 2007, 21:11
Was dat toevallig gunz n rozes?
Die hebben hier onlangs ook hier in Oeffelt gespeeld op Maespop toen had ie z'n Gretch ook bij.
Zonde man je Gretch in tweeën :nervous:

tjah wat moet je dan ook met een Gretch :p.. nee ff zonder grappen.
echt zonde mooie gitaar en bassen.. komen bij mij erg rock n roll over..

Kakihara
4 september 2007, 08:41
Misschien niet echt een sukkeltje, want hij kon er zelf niet veel aan doen, maar ik heb ooit eens Jerry Cantrell met Alice In Chains een optreden zien geven op Pinkpop waar de vonken letterlijk vanaf vlogen : zijn microfoon bleek namelijk niet goed geaard en telkens hij zong, zag je de elektriciteit van de micro recht naar zijn lippen schieten. Dan zie je hem druk gebaren dat hij graag een andere microfoon zou willen hebben, waar hij nog een paar nummer op mocht wachten. Ik denk dat hij na die set ook even langs het ziekenhuis is gepasseerd en daar hebben ze geconstateerd dat het hele gebied rond zijn lippen gefrituurd was...

jasper159
5 september 2007, 14:13
Kan hij toch na t eerste nummer eens gaan achter vragen? :chicken:

Arvoitus
5 september 2007, 14:31
Allereerste seconde van je optreden beginnen met een HUGE dimesqueal, en om indruk te maken ook nog eens je gitaar erbij optillen.

*snaar zegt knap*

Was een floydrose gitaar, dus alles is ontstemd en ik had geen backup gitaar. Sta je daar dan.

Was gelukkig maar een repetitie met 5 vrienden die aant kijken waren.

pavanie
5 september 2007, 16:01
Kheb één keer gehad dak op een optreden na de solo van 'killing in the name of' mn whammy (multifx) was vergete af te zetten, en die stond dus nog op de helft ofzo...
En dat klonk VALS!!! Gelukkig duurde het niet al TE lang eer dak het door had :satisfie:

paulusdeBKB
5 september 2007, 16:37
Keertje meegespeeld met zo'n amusementsorkest in een grote feesttent. Bij veel liedjes lopen MIDI-partijen en een clicktrack mee. De lol was er voor mij een beetje af toen ik merkte dat de MIDI-gitaar in 'R U Kidding Me' harder stond in de zaal dan ikzelf.... auw. :???:

edit: typo

Luke-wannabe
5 september 2007, 17:27
Allereerste seconde van je optreden beginnen met een HUGE dimesqueal, en om indruk te maken ook nog eens je gitaar erbij optillen.

*snaar zegt knap*

Was een floydrose gitaar, dus alles is ontstemd en ik had geen backup gitaar. Sta je daar dan.

Was gelukkig maar een repetitie met 5 vrienden die aant kijken waren.
Hahaha lol! Voor die vrienden was t niet zo erg maar als dat in het echt zou gebeuren.. Man o man wat sta je dan voor lul :seriousf:

Wouter van Dijk
17 september 2007, 01:39
Tja, even bedenken wat het ergste was...

Ik speelde de tweede solo van All along the Watchtower,
en ik brak mijn hoge E-snaar op een van de eerste bends.
Heb de solo af moeten maken met wat rekenwerk over hoe ik die E
snaar kon compenseren, en het klonk nergens naar, ik
was de toonsoort al niet gewend (C#m ipv Cm, normaal speel
ik em in E# gestemd, net als Hendrix dus) en er was niks boeiend meer aan
:stop:

Ghostface
17 september 2007, 11:55
Ergste wat mij overkomen is was tijdens een optreden op school (Pop en Media). Ik moest het eerste nummer zingen, en net toen ik zou beginnen met het eerste couplet vergat ik de tekst... Ik heb dat stuk toen maar met de gitaar meegespeeld.
Verder tijdens hetzelfde optreden, bij een nummer waarbij ik bas moest spelen, de A-snaar gebroken. Daarna moesten we nog 2 nummers met bas doen. Hebben we gelukkig een bas kunnen lenen.
Maar opzig was het niet eens zo erg, we hebben gewoon lol gemaakt tijdens dat optreden, en dat was ook wel te zien. :p

Mr.Bluesbreaker
17 september 2007, 13:12
Tja, even bedenken wat het ergste was...

Ik speelde de tweede solo van All along the Watchtower,
en ik brak mijn hoge E-snaar op een van de eerste bends.
Heb de solo af moeten maken met wat rekenwerk over hoe ik die E
snaar kon compenseren, en het klonk nergens naar, ik
was de toonsoort al niet gewend (C#m ipv Cm, normaal speel
ik em in E# gestemd, net als Hendrix dus) en er was niks boeiend meer aan
:stop:


Hendrix (en o.a. SRV en anderen) stemden in Eb, halve toon lager. E# zou een halve toon hoger zijn.
Dat soort dingen kun je op zich vrij makkelijk oplossen. Leer de noten die je in je scales gebruikt op de hoge E uit je hoofd neer te leggen op de B snaar, en leer verschillende vingerzettingen van deze scales. Bijvoorbeeld grondtoon op de A snaar of de D, ladder vanuit je pink van je linkerhand beginnen ipv. je wijsvinger, dat soort trucs. Alles om dit soort pijnlijke momenten te voorkomen.


Kutmoment: de solo in "wat een vrouw niet kan" van De Dijk, met mijn band gespeeld op echt een topfeest afgelopen zaterdag. Wil ik een vette dubbele bend neerleggen op de B en de E snaar tergend omhoog, ben ik vergeten mijn scheuramp in te zetten op mijn A/B switch. "Ploiiiiiink pauw" lekker clean in een ragstuk, oepsie. En dan er 2 maten over doen om te bedenken wat er aan de hand is....duh.

Squier4ever
17 september 2007, 19:54
Was dat toevallig gunz n rozes?
Die hebben hier onlangs ook hier in Oeffelt gespeeld op Maespop toen had ie z'n Gretch ook bij.
Zonde man je Gretch in tweeën :nervous:

ik ken een van de gitaristen van gunz n roses (jasper), schijnt best een vette band te zijn maar nog nooit live gezien.

Valoosj
17 september 2007, 22:03
Misschien niet echt een sukkeltje, want hij kon er zelf niet veel aan doen, maar ik heb ooit eens Jerry Cantrell met Alice In Chains een optreden zien geven op Pinkpop waar de vonken letterlijk vanaf vlogen : zijn microfoon bleek namelijk niet goed geaard en telkens hij zong, zag je de elektriciteit van de micro recht naar zijn lippen schieten. Dan zie je hem druk gebaren dat hij graag een andere microfoon zou willen hebben, waar hij nog een paar nummer op mocht wachten. Ik denk dat hij na die set ook even langs het ziekenhuis is gepasseerd en daar hebben ze geconstateerd dat het hele gebied rond zijn lippen gefrituurd was...

deze al gezien?

http://youtube.com/watch?v=WVsIrE5aFfQ

GunMetalBlue
25 september 2007, 22:53
hoe ik een sukkeltje op het podium kan wezen:

laatste optreden, teksten door elkaar gegooid, verzonnen wegens black out en een hele solo (waar ik ooit een huwelijksaanzoek voor kreeg) gewoonweg vergeten te spelen


Sukkeltje genoeg?

cardinal
1 oktober 2007, 20:38
Ben twee keer op het podium op mijn snufferd gegaan. Waarvan één keer echt achterover zo over mijn versterker heen (jcm 800 en cab) die ook plat gingen. Lag spartelend met de voetjes in de lucht, maar bleef spelen want alles deed het nog.
Overige bandleden kwamen niet meer bij.

Een andere keer was ik ooit zo stoned dat ik bijna niet meer op mijn benen kon staan en wilde niet nogmaals het verhaal van hierboven. Leun ik even tegen een muurtje aan, gaat het fucking podium en zaallicht aan...hehehe...had niet eens door dat het door mij kwam.

Ook een keer mijn bassist een gat in zijn hoofd geslagen door iets te wild bewegen op het podium. De kop van mijn les paul verdween zomaar in zijn voorhoofd. Met toiletpapier om zijn hoofd heeft de bikkel het afgemaakt.

In de vrije vloer in utrecht ooit klem komen te zitten met mij zanger. Die had mega langhaar en stond te headbangen, kom ik in de buurt en zitten wij ineens vast aan elkaar. Hij zit vast mij zijn haar in de kop van mijn gitaar (wederom het beest; les paulus de boskabouter).
We kijken elkaar aan, hij knikt en een pijnlijk moment later ruk ik met een ferme beweging circa 1000 haren uit zijn hoofd.
Het publiek reageerde meteen met een bewonderend applause.

Als laatste stonden we ooit op lowlands in een tent te spelen samen met een hiphopact die behoorlijk bekend was.
Nodigen die gasten iedereen uit op het podium en iedereen doet dat ook nog.
Spullen worden gejat en als klap op de vuurpijl breekt het hele podium door de midden. Dat was genoeg vond de organisatie en trok de stekker eruit.
Die set hebben wij niet meer af kunnen maken.
Maar wel een meesterlijke gebeurtenis.

Oh ja, als allerlaatste dan;
We speelden op het highlife festival in ahoy en speelden daar een nummer van onze cd. Op deze cd speelde een gastzangeres mee die een prachtige stem heeft.
Alleen hadden wij deze cd in E ingespeeld en waren vergeten te melden dat wij in de tussentijd behoorlijk gedowntuned zijn gaan spelen.
Wij beginnen met het nummer, 11000 mensen zitten gespannen te kijken wat er gaat gebeuren en de zangeres zet in...op de kompleet verkeerde toonhoogte.
Wij hebben het niet eens doorgehad geloof ik (gratis stuff backstage...hahaha) maar zij zeker wel!

In de toekomst vast nog meer flaters van mijn kant. Zit namelijk weer met een paar gasten uit die tijd in een band dus kan het niet missen (de eerste hebben we al binnen, spelen we in de maxx in amsterdam, weten we niet dat wij zelf een lichtman moeten regelen. Hele show in dezelfde lampjes gestaan en we hadden een lichtman bij ons...die stond te filmen...)

Kim Wilson
1 oktober 2007, 20:47
Lekker profi, zo stoned zijn dat je niet meer op je poten kunt staan. En dan speel je nog wel in Ahoy en op Lowlands...

Ace 1.15.19
15 november 2007, 21:49
deze al gezien?

http://youtube.com/watch?v=WVsIrE5aFfQ

Die gitarist krijgt die schoen niet eens in zijn gezicht. Dit komt op z'n gitaar ofzo. Tenzij hij een veter in z'n oog gezwiept krijgt, haha...

vox
19 november 2007, 01:35
Die gitarist krijgt die schoen niet eens in zijn gezicht. Dit komt op z'n gitaar ofzo. Tenzij hij een veter in z'n oog gezwiept krijgt, haha...

komt volgens mij in zijn gezicht.

stond dit bandje niet met geluidsproblemen in voorprogramma van mr axl rose??

Ibanez666
23 november 2007, 15:12
Ik had ooit een veel te strakke spijkerbroek aan met een horizontale scheur aan de voorkant, maar die scheurde dus door tot aan de achterkant tijdens een optreden met als gevolg een lange pijp aan het ene been en een korte tot aan de knie aan de andere kant...

ik heb ook wel eens on een podium staan springen en dat podium bleek uit hele kleine vierkante elementen te zijn opgebouwd die niet aan elkaar bevestigd waren. Meer hoef ik niet te zeggen denk ik..

Hellsbellsnl
23 november 2007, 16:08
Met zijn allen (5 man sterk) het einde niet meer op de behoorlijke tel in kunnen zetten.
Nummer duurde 10 minuten langer. Ace Frehley eat your heart out: bij mij kwam er echt rook uit mijn gitaar en vingers.
Toen er maar een hoeketakke hoeketakke eind aangebreid.

ben vanhoof
23 november 2007, 16:23
Tijdens een optreden werkte mijn midi switcher niet goed meer. De plug van de voeding viel bij de minste aanraking uit, waardoor ik tijdens liedjes niet kon schakelen naar clean, distortion of solo. Erg ambetant, als het liedje bestaat uit clean- lead - clean - lead - solo - lead. Heb dan maar wat gespeeld met mn volumepod om er een clean geluidje uit te krijgen.

Tijdens het opzetten van mn gitaargear heb ik ook altijd problemen met kabels in de juiste plug steken. Dikwijls gehad dat de boel begon te fluiten als ik mn amp opzette... dan sta je nogal voor schut.

Wickerman
23 november 2007, 17:31
Tijdens een optreden werkte mijn midi switcher niet goed meer. De plug van de voeding viel bij de minste aanraking uit, waardoor ik tijdens liedjes niet kon schakelen naar clean, distortion of solo. Erg ambetant, als het liedje bestaat uit clean- lead - clean - lead - solo - lead. Heb dan maar wat gespeeld met mn volumepod om er een clean geluidje uit te krijgen.

Tijdens het opzetten van mn gitaargear heb ik ook altijd problemen met kabels in de juiste plug steken. Dikwijls gehad dat de boel begon te fluiten als ik mn amp opzette... dan sta je nogal voor schut.

Dat zal aan de gemeente liggen... Ik ben ook een ramp met amps en effecten aan elkaar schakelen en zorgen dat de kabels in de juiste inputs zitten.

barno
23 november 2007, 19:19
heb ooit es midden in gitaarsolo een brandende peuk snel weggegooid en zag ze zo belanden in de diepe handtas van een dametje dat vlak voor me stond te kijken, unintentional, but still: rock and roll :)

vox
24 november 2007, 17:44
heb ooit es midden in gitaarsolo een brandende peuk snel weggegooid en zag ze zo belanden in de diepe handtas van een dametje dat vlak voor me stond te kijken, unintentional, but still: rock and roll :)

vervolgens????

dePerik
24 november 2007, 23:21
Ooit samen met Vulvasonic een soort gitaarduel uitgevochten in de aula van onze school destijds. Moest allemaal erg sfeervol en misterieus zijn, dus weinig licht en veel rook enzo.
Gaat er een meid tegen de lichtknoppen van de tl-verlichting staan; de héle aula badend in het licht, en dat gebeurde niet één maar twee/drie keer. Het was toch al geen hoogtepunt maar we stonden er redelijk voor lul bij.

Verder ooit bij een gig (we speelden Foxy Lady) mijn gitaargeluid brommend, piepend en rocheldend ten onder horen aan omdat er regenin m'n effectapparatuur gekomen was. En dan hoor je achter je de band één voor één er ook maar mee ophouden. Niet ons finest hour zuwwe maar zeggen.

barno
24 november 2007, 23:30
vervolgens????

hoe vervolgens? doorgaan, spelen. ze had het niet eens zien gebeuren, ben het haar na optreden gaan zeggen, als bij wonder just minimal damage in de sacoche.
Anyway, iedereen weet toch: iemand die een handtas voor het podium zet, will be victimized by a burning cigaret ...

TimmU
25 november 2007, 00:42
Vroeger speelde er nog iemand mee : de 2de gitariste , in m'n band.
die is er nu uit , gelukkig. we hadden een gig, en bij een overschakeling naar clean ( ze had alleen een vox ad50vt met footswitch, nix geen pedalboard ofzo) trapt ze dus mijn pedalboard in . Wat ik net al eerder gedaan had, zodat m'n cleane geluid weer een distortion werd. zij stond nog steeds vrolijk met een distortion het cleane gedeelte te spelen. ik riep het in haar oor, ze knikte en trapte op de footswitch van de Vox, waarna er ook nog een chorus overheen vloog. toen heb ik verdomde snel eerst m'n distortion uitgetrapt, toen die footswitch uit de vox getrokken ,en toen met een bigsmile verder gespeeld. Wat een hel.

Heb ook een keer gehad dat ik op school speelde met m'n bandje. de school was er al niet zo blij mee,omdat we 'zoveel herrie' maakten. Hele zaal werd een grote pit, leraren probeerde het te stoppen, en die werden dus ook de pit ingesleurd. We speelden Opeth-Demon of the fall , en in de overgang naar een clean stuk gingen opeens de zaallichten aan en de P.A. uit, einde oefening.
hele publiek wild, die begonnen bijna in te beuken op de geluidsman. Dat was een fijne avond...

Mr.Fingers
25 november 2007, 11:16
Heb ook een keer gehad dat ik op school speelde met m'n bandje. de school was er al niet zo blij mee,omdat we 'zoveel herrie' maakten. Hele zaal werd een grote pit, leraren probeerde het te stoppen, en die werden dus ook de pit ingesleurd. We speelden Opeth-Demon of the fall , en in de overgang naar een clean stuk gingen opeens de zaallichten aan en de P.A. uit, einde oefening.
hele publiek wild, die begonnen bijna in te beuken op de geluidsman. Dat was een fijne avond...


Daar had ik bij willen zijn... Een moshpit met de directeur en die tang van wiskunde, zalig gewoon denk ik dan bij mezelf!

vox
26 november 2007, 10:01
Daar had ik bij willen zijn... Een moshpit met de directeur en die tang van wiskunde, zalig gewoon denk ik dan bij mezelf!

ja ik ook wel.. heerlijk.. klinkt erg saai die leraren..

Bouke
26 november 2007, 10:50
Picture this...

Je speelt op een festival met 25 bands in twee avonden, op de tweede avond om 01:30 als laatste band de zaak afsluiten. Turn around-tijd van ons podium (twee stages) van een half uur al gedeeltelijk opgesnoept door de vorige band. Mag je eindelijk opbouwen, blijkt de basversterker een krakende teringbende (snel de grote amp gejat van het mainstage :D), zang mic werkt wel/niet/wel/niet/wel/niet, drummer niet happy met krukje en klopper van aanwezig drumstel en onmiddelijk na het uit de bus halen van onze spullen condenseert de hele teringzooi meteen in de broeierige kroeg. Dikke druppels op mijn bejaarde ampje :o , alles nat! Prrrrrtttt.... krrrrrkkkkk... zegt je gitaar spul... Ondertussen flikkert iemand nog even je Strat om en ongeveer 5 minuten na de bedoelde starttijd, kun je aftikken (set van een half uurtje, stipt op tijd te eindigen...) zonder soundcheck uiteraard...

Twee nummers op weg kon ik inmiddels een beetje horen wat ik zong en was het gemopper van de balende drummer achter me ook niet echt meer te horen. In het derde nummer heb ik ineens geen gitaargeluid meer. Band speelt rustig door, ik focus op het zingen en ondertussen probeer ik te bedenken welk gedeelte van de signaal-chain niet werkt. Toetsenist neemt de solo over en ik prik mijn kabel rechtstreeks in mijn eigen amp (welke ik gelukkig tóch mocht gebruiken), pfieuwww, die doet 't nog, schroef het volume wat op, ik trap nog een keer mijn kabel uit mijn gitaar, raap 'm op, vertel het publiek dat dit toch echt míjn avond gaat worden en we maken gewoon het nummer af. Publiek pikt het gelukkig en met wat flair en overtuigende charme en (lelijke) gitaarspeelbekkies rammelt het setje verder... Mooi toch zoiets? 't is blues he, dan mag er veel... De geluidsmensen trof trouwens niet veel blaam (op de defecte mic/kabel na), want die bakten van alle voorbij komende bandjes een prima en zelfs zonder oordoppies lekker te beluisteren geluid. Hulde daar in de kleine zaal!

Toch maar weer even het pedaalboard erbij proberen. Verrek hij doet ut weer! Volgende nummer, drie maten verder... gitaar weer weg! Het GVD van mijn kant was voor iedereen luid en duidelijk te horen :D Dan maar weer rechtstreeks in de amp en heerlijk verder gespeeld. Tot de stage-manager komt.. Het bekende vingertje omhoog van 'laatste nummer' komt wel heel snel. Nu al? We zijn net lekker warm! Ja, het is twee uur enzo.... Logisch wel eigenlijk, vergunning enzo... Laatste nummer nog lekker neergezet, iedereen bedankt etc. en dan merk je dat een half uur spelen aan de ene kant veel te kort is en dat je aan de andere kant in diezelfde tijd heel veel kunt beleven :D

Gelukkig veel positieve reacties gehad na afloop, maar zo sta je toch wel raar te spelen. Blijven lachen, opgaan in je muziek, beetje lullen met het publiek en onverstoorbaar verder spelen werkt prima in zulke (stressy) situaties.

En dan wil je nog even je gage gaan opdrinken (6 consumpties de man - je moet wat over hebben voor je lokale popcluppie he) gaat de bar dicht!!!

Moet je dan na afloop klagen? Neen! is mijn duidelijke antwoord. Uiteraard had de organisatie wel moeten zorgen voor deugdelijk(er) materiaal, maar na twee marathonavonden en 25 bands kan zoiets gebeuren. Wel kun je hier veel van leren. Laat je spullen als het enigszins kan op tijd op temperatuur komen. Een bandbus die buiten in de waterige kou staat is daarvoor niet de ideale plek... Drummers, neemt uw eigen krukkie en basklopper mee (naast de al vereiste deksels en snare). En gitaristen, check elk kabeltje op je pedaalboard of ze toevallig niet nét op het randje in een connector zitten.... was achteraf dus geen condens maar 'user error'.

Ach ja, gelukkig is het volgende jubileumfestival pas over 25 jaar...

Nog even de welgemeende felicitaties aan het gehele crew van PopAs (http://www.popas.nl) trouwens. Deze mensen hebben keihard gewerkt om dit jubileumfeest (25 jaar) van de grond te krijgen en fantastisch neer te zetten!! Mega-productie en heel veel bezoekers, te gekke sfeer. Al deze vrijwilligers hebben er keihard aan gewerkt om er een succes van te maken en dat is zeer zeker gelukt! En da's de belangrijkste reden om na afloop niet te gaan lopen klagen!!

Groet,

Bouke

Dick Wolkendeck
26 november 2007, 11:01
Da's niet bepaald het verhaal van een sukkeltje. Hulde!

Bouke
26 november 2007, 11:09
hehe, dank je. Toch voelt het wel even zo als je staat te spelen en je gitaargeluid is ineens weg en er gaat vanalles achter elkaar mis. Truuk is om daar dan niet te veel van te laten merken :D

Mr.Bluesbreaker
26 november 2007, 11:41
Haha, mooi en herkenbaar Popasverhaal Bouke!

Dom verhaal van mijn kant:

eerste gig weer sinds 5 jaar met een modeler direct in de PA geprikt inplaats van de normale A/B amp setup, afgelopen vrijdag.

Solo komt eraan, dus trap je je voorgebakken dynamiekloze preset in voor dat moment. Dat gaat goed. Daar komt die lange opduwnoot die je lang laat doorzingen, ik draai me om naar mijn versterker om ff heerlijk te feedbacken.
Sta je in het gezicht van een drummer te kijken en je versterker te zoeken...

Ohja! Die heb je niet meer lamlul!:D
Duh. Niemand zag het verder, iedereen denkt dat je communiceert met de drummer, maar vanaf zijn kant zag dat er wel redelijk debiel uit.

Valoosj
27 november 2007, 19:41
komt volgens mij in zijn gezicht.

stond dit bandje niet met geluidsproblemen in voorprogramma van mr axl rose??

Bandje? Dit is wel een serieuze band. En de geluidsproblemen waren vooral hun in ear monitors. En Axl SUCKTE die avond.


en de schoen kwam inderdaad wel in zijn gezicht

vox
27 november 2007, 19:42
Haha, mooi en herkenbaar Popasverhaal Bouke!

Dom verhaal van mijn kant:

eerste gig weer sinds 5 jaar met een modeler direct in de PA geprikt inplaats van de normale A/B amp setup, afgelopen vrijdag.

Solo komt eraan, dus trap je je voorgebakken dynamiekloze preset in voor dat moment. Dat gaat goed. Daar komt die lange opduwnoot die je lang laat doorzingen, ik draai me om naar mijn versterker om ff heerlijk te feedbacken.
Sta je in het gezicht van een drummer te kijken en je versterker te zoeken...

Ohja! Die heb je niet meer lamlul!:D
Duh. Niemand zag het verder, iedereen denkt dat je communiceert met de drummer, maar vanaf zijn kant zag dat er wel redelijk debiel uit.

mooie anekedote.. er ging in ieder geval niks mis..

Dude
27 november 2007, 21:12
lowlands - ahoy...... ect

welke band hebben we het over ?? coole verhalen trouwens haha



Lekker profi, zo stoned zijn dat je niet meer op je poten kunt staan. En dan speel je nog wel in Ahoy en op Lowlands...

hans...... trutje !!

Luke-wannabe
27 november 2007, 21:33
Ja inderdaad, zo deden de echten het ook!

tabmaniac
28 november 2007, 09:13
Draadloos systeem dat in de intro uitviel :chicken:

en mn bril bijna van mn kop geheadbanged!!:seriousf: dat moet er wel heel dm uitgezien hebben!

Kaïn
28 november 2007, 12:14
Draadloos systeem dat in de intro uitviel :chicken:

en mn bril bijna van mn kop geheadbanged!!:seriousf: dat moet er wel heel dm uitgezien hebben!
Misschien zonder bril optreden :p?

pietjeekes
2 december 2007, 12:38
een klein optreden gegeven in een cafeetje

ik had toen nog neit een spr goede amp/combo

en ik kon mezelf gwoon niet horen ik zat met mijn hoofd tegen de box en ik hoorde niets

ik stond daar wel zeer lullig want ik zat er dus constant naast

Rocketman
2 december 2007, 15:43
Jaar of 7 geleden, ik zat gedurende een jaartje of zo in "de huisband" van een café in Roosendaal dat 2 wekelijks jamsessies hield. Wij speelden tussen de jamsessies door af en toe wat "echte nummers". Het waren flutjamsessies en wij waren een flutband maar wij hadden toch onze 2 wekelijkse "gig".

Anyway, we (vooral ik) werden steeds nonchalanter en mijn toenmalige vriendin reed dus ik liet me de gratis alcohol altijd goed smaken.

Enfin, de lage E brak, geen probleem, de band maakte het setje even af terwijl ik alvast mijn snaar ging wisselen. Zo'n kut-jammertje (eigenlijk een hele goede gitarist die prachtig SRV kon spelen) waar ik best wel een klein beetje een hekel aan had, zat op mijn lip terwijl ik de snaar wisselde. Om te beginnen zwiepte ik hem met mijn nieuwe lage E snaar bijna een oog uit toen ik de snaar uit de verpakking haalde. Dat was niet echt goed.

Vervolgens stemde ik de lage E met een stemapparaat en je weet hoe dat gaat als je in een rockcafé een snaar wisselt tijdens een optreden van een band; je hoort je gitaar niet, je vertrouwt op het stemapparaat. En mijn blik op het stemapparaat zal door de drank wat vertroebeld zijn geweest want toen onze volgende set begon bleek mijn E veel en veel en veel te laag. Dus terwijl de band doorspeelde stemde ik mijn E op gehoor goed. Ik dacht dat dat niet zo opviel maar toen ik later de video zag zag je dus een dronken malloot op het podium (gelukkig met zonnebril) 1.5 minuut lang zijn E opdraaien van extreem superlaag tot een soort E, terwijl de rest van de band een nummer speelde.

Ik heb de video maar gewist. :o

Sindsdien doe ik altijd 2 dingen, (1) ik treed alleen nog maar op met (zo goed als) nieuwe snaren (b) als ik stem met stemapparaat tijdens kabaal dan druk ik desnoods mijn oor tegen de body om te checken of de gitaar wel echt gestemd is en mijn ogen mij niet bedrogen hebben.

superken_nl
2 december 2007, 15:57
Jaar of 7 geleden, ik zat gedurende een jaartje of zo in "de huisband" van een café in Roosendaal dat 2 wekelijks jamsessies hield. Wij speelden tussen de jamsessies door af en toe wat "echte nummers". Het waren flutjamsessies en wij waren een flutband maar wij hadden toch onze 2 wekelijkse "gig".

Anyway, we (vooral ik) werden steeds nonchalanter en mijn toenmalige vriendin reed dus ik liet me de gratis alcohol altijd goed smaken.

Enfin, de lage E brak, geen probleem, de band maakte het setje even af terwijl ik alvast mijn snaar ging wisselen. Zo'n kut-jammertje (eigenlijk een hele goede gitarist die prachtig SRV kon spelen) waar ik best wel een klein beetje een hekel aan had, zat op mijn lip terwijl ik de snaar wisselde. Om te beginnen zwiepte ik hem met mijn nieuwe lage E snaar bijna een oog uit toen ik de snaar uit de verpakking haalde. Dat was niet echt goed.

Vervolgens stemde ik de lage E met een stemapparaat en je weet hoe dat gaat als je in een rockcafé een snaar wisselt tijdens een optreden van een band; je hoort je gitaar niet, je vertrouwt op het stemapparaat. En mijn blik op het stemapparaat zal door de drank wat vertroebeld zijn geweest want toen onze volgende set begon bleek mijn E veel en veel en veel te laag. Dus terwijl de band doorspeelde stemde ik mijn E op gehoor goed. Ik dacht dat dat niet zo opviel maar toen ik later de video zag zag je dus een dronken malloot op het podium (gelukkig met zonnebril) 1.5 minuut lang zijn E opdraaien van extreem superlaag tot een soort E, terwijl de rest van de band een nummer speelde.

Ik heb de video maar gewist. :o

Sindsdien doe ik altijd 2 dingen, (1) ik treed alleen nog maar op met (zo goed als) nieuwe snaren (b) als ik stem met stemapparaat tijdens kabaal dan druk ik desnoods mijn oor tegen de body om te checken of de gitaar wel echt gestemd is en mijn ogen mij niet bedrogen hebben.

Dat die E zo laag was komt niet doordat je bedrogen bent door je tuner, dat komt omdat de snaar nieuw is. Die zal altijd na het opzetten iets uitrekken en lager klinken. Kan verminderd worden door tijdens het opzetten de snaar zelf iets uit te rekken.

bovendien kan je op een podium met veel herrie blind vertrouwen op een boss of korg tuner (indien goed aangelsloten)

Pepe
2 december 2007, 16:29
Sindsdien doe ik altijd 2 dingen, ....

...op de een of andere manier had ik hier, na dit verhaal, verwacht te lezen iets met "geen alcohol" of daaromtrend

maar nee hoor

nieuwe snaren & dubbelcheck haha

Rocketman
2 december 2007, 17:37
Optreden zonder (gratis) alcohol? Dat nooit.

Luke-wannabe
2 december 2007, 23:07
...op de een of andere manier had ik hier, na dit verhaal, verwacht te lezen iets met "geen alcohol" of daaromtrend

maar nee hoor

nieuwe snaren & dubbelcheck haha
Whaha idd me 2

vox
4 december 2007, 02:43
Optreden zonder (gratis) alcohol? Dat nooit.

a true honest statement....

q-elvis-p
4 december 2007, 08:32
mijn lulligste moment was wel zeker toen tijdens een optreden de zangeres en andere gitarist een acoustisch nummer tussendoor deden. voor mij een mooie kans om even een biertje te pakken. sta dus aan de zijkant van het podium, open mijn biertje en katepulteer het dopje recht in het oog van de zangeres, die net bezig was met een zwoele uithaal, die dus subiet veranderde in het geluid van een squicky scharnier...

heb me maar even verscholen achter de basstack ... :oops:

haha dit is wel het mooiste verhaal van dit topic:)...

jw009
4 december 2007, 12:01
een klein optreden gegeven in een cafeetje

ik had toen nog neit een spr goede amp/combo

en ik kon mezelf gwoon niet horen ik zat met mijn hoofd tegen de box en ik hoorde niets

ik stond daar wel zeer lullig want ik zat er dus constant naast


Stond hij wel aan?

David1223
14 april 2008, 10:28
Ik vind dit toch wel een mooi topic dus bump ik hem maar even.
En met deze rede:
http://youtube.com/watch?v=Kg12M8EBkYY&feature=related
Ben ik niet hoor!

bluegate
14 april 2008, 10:46
Ik heb nog wel een aardige voor dit topic...

Lang geleden toen ik nog een volle kop met haar had en een nieuw draadloos
systeem wilde ik bij optredens nog wel eens op de tafels springen en over de
tafels door het publiek lopen.

Afijn wij spelen op een feest in een grote schuur en ik overmoedig als ik was
sprong op de eerste tafel.
Ik kon echter door het tafellaken niet zien wat voor tafel, het bleek een
el-cheapo tuin tafel te zijn van plastic.
Je voelt hem al aankomen, de tafel begint te schudden en te beven als een
gek ik probeer er nog quasi nonchalant vanaf te springen maar op het
moment dat ik afzet begeeft de tafel het en ik maak een mooie snoekduik
richting het beton.
Gelukkig voor mijn gitaar (Valley Arts Standard Pro) belande ik op mijn rug.
Maar je voelt je dan toch een beetje opgelaten...

Otje
15 april 2008, 19:12
Toen ik jong en dom was (nu ben ik oud en dom :D) heb ik 'n keer een strakke broek met tijgermotief gekocht. Ik met dat rotding het podium up, afgeknelde ballen en al, ik doe een David Lee Roth-approved sprong van de drum riser en scheur compleet uit die $%@&$ broek. Geen onderbroek eronder aan natuurlijk dus daar sta je dan, met alleen een gitaar voor je dinges.

YannickH
15 april 2008, 19:43
Toen ik jong en dom was (nu ben ik oud en dom :D) heb ik 'n keer een strakke broek met tijgermotief gekocht. Ik met dat rotding het podium up, afgeknelde ballen en al, ik doe een David Lee Roth-approved sprong van de drum riser en scheur compleet uit die $%@&$ broek. Geen onderbroek eronder aan natuurlijk dus daar sta je dan, met alleen een gitaar voor je dinges.

serieus of niet?

Nino1110
15 april 2008, 20:13
Toen ik jong en dom was (nu ben ik oud en dom :D) heb ik 'n keer een strakke broek met tijgermotief gekocht. Ik met dat rotding het podium up, afgeknelde ballen en al, ik doe een David Lee Roth-approved sprong van de drum riser en scheur compleet uit die $%@&$ broek. Geen onderbroek eronder aan natuurlijk dus daar sta je dan, met alleen een gitaar voor je dinges.

En dan doorspelen dat is pas RnR!

Mr.Fingers
15 april 2008, 21:41
Een keertje bijna de gitarist een gebroken neus gezwiept met m'n bass.

Ik had juist m'n nieuwe Fender Jazz Bass (34"), terwijl ik vantevoren altijd op een Fender Musicmaster Bass speelde (30"). Tijdens een nummer (wat weer stevig rockte) werd er wat met gitaren rondgeslingerd, maar ik was nog niet echt gewend aan het feit dat m'n basshals een 20cm langer werd. Ik dacht dat ik nog marge genoeg had om het hoofd van de gitarist niet te raken, maar ik voelde toch een lichte tegenstand & toonval op de G-snaar, toen m'n G-stemsleutel de neus van de gitarist een nieuw model gaf. De neus was niet gebroken, maar achteraf heb ik wel tehoren gekregen dat het aardig wat pijn deed.

the_arod
15 april 2008, 21:57
in de paar seconden die je in een gitaarloos stukje hebt juist die snaren stemmen die je de rest van het nummer niet meer gebruikt :sssh:

Otje
16 april 2008, 08:03
serieus of niet?Is echt gebeurd, jaar of 20 terug. Die broek scheurde over de naad die in je rug begint, doorloopt over je bilnaad en uitkomt onderaan je gulp. We stonden in een of andere kroeg, gewoon op de vloer, met de drums op een paar bierkratten met een plank multiplex erop. Zo'n soort setting. En dan wel van te voren omkleden en stoer doen met tijgerbroeken en zo. Tenenkrommend. Maar ja, hoogmoed komt voor de val en dat was ook dit keer zo :).

losjansen
16 april 2008, 11:13
Als toegift na de toegift na de toegift, als de Zaalbeheerder eigenlijk al naar huis wilde Proud Mary spelen, en dan vlak voor het snelle stuk...

Dat dan de zaalbeheerder boos werd en de TL verlichting aan doet en de stroom van het podium uit... Dan sta je goed te balen... :gitarist:

Riky
16 april 2008, 12:08
afgelopen vrijdag... 1e optreden... wou net beginnen aan solo van californication, draaid de geluidman (denk perongelijk:P:P) de mic voor mn bijna dicht... geen gitaar geluid meer dus..

Gelukkig gingen bassist en drummer door en heeft bijna niemand gemerkt dat er iets fout ging...

budje
16 april 2008, 19:54
tsja dan moet ik er ook aan geloven

inzetten in de verkeerde toonhoogte is ook mij niet vreemd (krijg je best boze blikken van)

Jimi hendrix imiteren met je gitaar in je nek en op de weg terug met je gitaarband je bril van je kop trekken (doe ik dus ook al jaren niet meer)

Solo inzetten en de hele elementenschakelaar van je washburn naar binnen drukken (t ringetje was eraf getrild) resultaat: 2 seconden gekraak en toen stilte

thuis opnames hebben waar (het hele optreden lang!!!) je 2e stem harder is als de leadzanger... nieuwe geluidsman gezocht :-)

iemand uit de zaal die zo hard danst (met vast veel bier op) dat ie horizontaal beide microfoonstandaards mee veegt (lang leve ducktape)

en erder ontelbare struikel en valpartijen... inclusief vallende versterkers

Sjel
16 april 2008, 21:53
Bij mij valt het eigenlijk nog mee.

Een keertje dat ik m'n solo wilde inzetten en m'n clean booster intrapte werd er niks geboost, ik had zelfs geen geluid meer. Blijkbaar per ongeluk de volumeknop van het ding op 0 gedraaid... Ik had het gelukkig snel door en heb de booster meteen weer uitgezet en doorgespeeld. Heb me erdoorgesmiled en ik denk niet dat er veel mensen waren die iets gemerkt hebben.

En vorige week nog. Normaal tikt onze drummer af bij het begin van een nummer, maar door een of andere hersenkronkel riep ie nu gewoon one, two, three, four... Was nogal een groot podium en een rumoerige zaal. De rest van de band had het gehoord en begon dus netjes samen te spelen en ik wist effe niet wat er gebeurde :)

hansli
18 april 2008, 17:15
jahaaa..... geluidsmensen......

het zal nu 20 jaar geleden geweest zijn.

Met een projectbandje speelden we nederlandstalige, beetje wave-achtige muziek op een plaatselijk openluchtfestival
De geluidsfirma van dienst, die zich met de prachtige naam brom en ruis sierden, waren echt berucht in onze regio (twente).
Op het podium was de monitoring volkomen bagger, we waren al een tijdje aan het soundchecken, het publiek werd ongeduldig (het zou ons debuut zijn), en brom en ruis kregen het maar niet voor elkaar.

Ik begon me er behoorlijk kwaad over te maken, ach ja, je bent jong, en toen ik een paar flinke sneren richting de "technici" maakte, steeg er uit het publiek wat gelach op.
Ik raakte echt in mijn element, en begon zaken te roepen als "als u ook graag uw bruiloft in de soep wilt laten lopen: neem brom en ruis, ze maken hun naam echt waar", "brom en ruis, voor al uw mislukte feestjes"
De drummer van mijn andere band stond in het publiek, en moest er ook vreselijk om lachen.
Het grootse deel van het bubliek dacht dat het bij de show hoorde, en lachte zich gek, we waren sowieso een melig projectbandje.
Helemaal in mijn element sneerde ik verder richting technici, die nu echt heel erg voor paal stonden.
De drummer hield het toen letterlijk niet meer droog, heeft in zijn broek staan piesen van het lachen, hij kende de heren brom en ruis wel, oh, wat waren dat een stel prutsers, zijn al lang failliet.......

dus helaas geen verhaal over mij die voor lul stond, die heb ik ook wel, maar dat soort verhalen hebben we hier al gelezen, zaken als: uit zenuwen voor je 2e optreden, heeeeeeel erg lang geleden eerst een half krat bier achteroverslaan, daardoor zo'n beetje alle baspartijen vergeten, bandleider dermate pissed dat ik er praktisch uit werd gezet, ik kreeg kort gezegd nog 1 kans.
Zoiets is me dan ook noooooit weer gebeurd, en zenuwen voor optredens heb ik al lang noet meer, alleen de lekkere spanning. :soul:

Mephistocles
18 april 2008, 18:12
Een goede geluidstechnicus heeft beide handen aan de knoppen als de gitaar begint te spelen, als de solo begint, en als hij gek staat te doen. Altijd eigenlijk dus. Ligt er ook aan hoe goed je je effecten hebt voorbereid natuurlijk... De toetsen zijn altijd het lievelingetje van geluidstechnici. Das inpluggen en spelen. No problemo. Maar gitaren, drums en mics...

Stomme geluidstechnici.

rock 'n roll
18 april 2008, 18:46
Gisteren in de tabel ven mendeljev op één, allemaal gitaristen die een paar leuke verhalen boven hebben gehaald.

1:
axl peleman, deed vroeger tijdens de show wel eens al zijn kleren uit. Er was afgesproken met iedereen (bandleden, roadies,...) dat ze één grap per tourneé mochten uithalen.
Dus op marktrock, axel gaat achter de schermen zichzelf uitkleden en nu had de roadie het iddee gekregen op de gitaarband te verkorten. Dus hij komt eraan gelopen neemt in de loop de gitaar mee stormt het podium op en kijkt naar beneden, waar hij merkt dat de gitaar ter hoogte van zijn oksel hangt :seriousf:


2:
Naam van de persoon vergeten. Al een beetje te laat, rent het podium op. Wil al rennend gitaar meepakken, maar neemt per ongeluk tennisracket. Staat daar voor een paar 10.000 mensen met een tennisracket. Ze konden er wel om lachen :seriousf: .

3:
Koen buyse van zornik. Nooit een broek gescheurd, maar op marktrock ooit 3jaar op rij een broek gescheurd.


Ik lag werkelijk strijk voor de tv gisteren :seriousf:

pannekoek
18 april 2008, 23:42
tja als dit bij je gebeurt:

http://www.youtube.com/watch?v=lkCSw-KDVjQ

ik zou egt gaan huilen!@

Squier4ever
18 april 2008, 23:56
eigen schuld dikke bult, had ie maar heavy metal moeten spelen, dat is te zwaar om om te kieperen.

Riky
19 april 2008, 00:21
dat filmpje zag ik afgelopen zaterdag in dat programma stom, stommer, stommst ofzo...

Eerst een flink kut gevoel en toen moest ik toch wel lache...

wat moet die kerel met zo'n gitaar eigenlijk??

Tubescreamer
19 april 2008, 11:45
tja als dit bij je gebeurt:

http://www.youtube.com/watch?v=lkCSw-KDVjQ

ik zou egt gaan huilen!@
:seriousf:

Tubescreamer
19 april 2008, 12:46
Okee in dezelfde trant ter ere van mn 300e post: Rock n' Roll accidents!
http://nl.youtube.com/watch?v=HVE9dO4Q2gA&feature=related
Sorrie beetje hoog Bob Saget gehalte maar dr zitten wel nare tussen....

Mephistocles
19 april 2008, 15:29
(...)wat moet die kerel met zo'n gitaar eigenlijk??
Wat moet die gitaar met zo'n kerel?

mawashi
19 april 2008, 20:26
Heb seffens een optreden met de muziekschool in de plaatselijke parochiezaal. Stelt natuurlijk niet veel voor, maar de zaal wel stampvol en 'k ben behoorlijk zenuwachtig. Eerst en vooral omdat we tijdens de les altijd zitten spelen en nu rechtstaand moeten en 'k heb nog nooit voor meer dan drie mensen iets gespeeld.

Dude
19 april 2008, 21:46
Origineel gepost door renier
mijn lulligste moment was wel zeker toen tijdens een optreden de zangeres en andere gitarist een acoustisch nummer tussendoor deden. voor mij een mooie kans om even een biertje te pakken. sta dus aan de zijkant van het podium, open mijn biertje en katepulteer het dopje recht in het oog van de zangeres, die net bezig was met een zwoele uithaal, die dus subiet veranderde in het geluid van een squicky scharnier...

heb me maar even verscholen achter de basstack ... ops:

prachtig.... echt, prachtig

vox
19 april 2008, 22:30
Origineel gepost door renier
mijn lulligste moment was wel zeker toen tijdens een optreden de zangeres en andere gitarist een acoustisch nummer tussendoor deden. voor mij een mooie kans om even een biertje te pakken. sta dus aan de zijkant van het podium, open mijn biertje en katepulteer het dopje recht in het oog van de zangeres, die net bezig was met een zwoele uithaal, die dus subiet veranderde in het geluid van een squicky scharnier...

heb me maar even verscholen achter de basstack ... ops:

prachtig.... echt, prachtig

en de zangeres aan het eind van het optreden, vragen welke kl**tzak het flikte om een dopje te katapulteren in haar oog.. en jij natuurlijk onschuldig fluitend :p

TimmU
20 april 2008, 14:03
Natuurlijk niet, je geeft de schuld aan de drummer. zo hoort dat.

Ibanez666
21 april 2008, 11:55
Had ooit een flinke scheur (stoer) aan de voorkant van een van mijn broekspijpen. Toen ik echter op mijn hurken ging tijdens dat optreden om m'n pedalen wat bij te stellen, scheurde de achterkant er ook af, met als gevolg dat de afgescheurde onderkant van mijn pijp op mn enkels hing en ik in een broek met een lange en een korte pijp (kniehoogte) stond.

Sartsj
23 april 2008, 02:48
Had ooit een flinke scheur (stoer) aan de voorkant van een van mijn broekspijpen. Toen ik echter op mijn hurken ging tijdens dat optreden om m'n pedalen wat bij te stellen, scheurde de achterkant er ook af, met als gevolg dat de afgescheurde onderkant van mijn pijp op mn enkels hing en ik in een broek met een lange en een korte pijp (kniehoogte) stond.

Dat is toch niet knullig? Rock 'n ROLL!!!1 :)

MazeMouse
23 april 2008, 11:46
2:
Naam van de persoon vergeten. Al een beetje te laat, rent het podium op. Wil al rennend gitaar meepakken, maar neemt per ongeluk tennisracket. Staat daar voor een paar 10.000 mensen met een tennisracket. Ze konden er wel om lachen :seriousf: .

OMFG, als ik bij zo'n optreden zou staan en ik zie een gitarist met een tennisracket het podium op rennen en dan heel verbaasd kijken zou ik mezelf helemaal klem lachen :D

Mattijs
8 mei 2008, 17:02
is er nog nooit iemand tijdens een bangelijke solo keihard op zijn zak gegaan?

GeofJackon
8 mei 2008, 18:01
Ik ga voor de eerste keer voor een publiek spelen op men proclamatie. Stukje uit the call of ktulu is niet zo moeilijk, maar k weet niet of t goed gaat aflopen

VanBiLL.com
8 mei 2008, 18:49
Nou ik ben vaste geluidsman van een rock coverbandje. We hebben een set gespeeld en ik had tussendoor een of andere CD opstaan via de PA. Braaf schuif ik de CD van de zaal af maar vergeet de CD te stoppen. Band begint het eerste nummer van de tweede set, alles klinkt prima totdat de zangers, die in-ears gebruikt wild naar mij staat te zwaaien...

Ik zit al vragend naar mij mengtafel te kijken, nee ik zie geen problemen...misschien batterij van de in-ears leeg...Ren met een nieuwe batterij naar het podium, waar intussen het eerste nummer afgelopen is...

Vraagt onze zangeres (over de PA): "lieve geluidsman, zoudt U aub die CD van Barry White van mijn in-ears af kunnen halen????"...

Goh, had ik toen ook wel een rooje kop...die CD stond lekker door te rammelen over de monitors... :chicken:

Probleem was: het optreden was tijdens mijn eigen middelbare school reuni

RoelTM
9 mei 2008, 11:18
geweldig forum dit :seriousf:

zelf gee blunders :cooler: (zit niet in een band nl.)

wel kunnen lachen om andere bandjes
ben met wat vrienden op koniginnedag naar een cafe achtig zaaltje geweest
leuke band, sfeer was gzellig enzo
laat de zanger midden in een nummer ineens een enorme boer :o
echt helemaal kapotgelachen daar bij t podium :seriousf:

moet nu weer lache nu ik eraan denk, top was dat

pim raaijmakers
3 september 2008, 17:04
ben de bek geweest van een metal coverbandje. brulbeer 1e klas, alleen ik kan geen tekst onthouden. het lichtalcoholische werkt dan ook in je nadeel. stonden wij eens de sterren van de hemel te blèren, wist ik het volgende complot niet..... heb ik gewoon staan te play backen en dan de geluidsman de schuld geven dat er een microfoon het niet doet....... na een paar keer went zo'n gast er wel aan....

Dude
3 september 2008, 17:50
blijft een leuk topic....

het ene weekend voor een bomvol studenten cafe speelt de andere gitarist het introotje van basket case terwijl zn gitaar in drop D staat en hij dat niet in de gaten had, klonk dus dramatisch, ik ondervang dat door het intro zelf in te zetten en ziek hem dr (uiteraard) vervolgens de hele week mee.

Week daarop kroegje in de regio, voor het nummer volgens mij nog even een knipoogje naar de andere gitarist maar dat weet ik niet helemaal zeker meer, ik open dat klassieke gitaar slagje om vervolgens volledig van de tikken van de drummer en de zang af te lopen en een halve zaal verschrikt te zien kijken naar 'wtf die gitarist staat te prutsen'....

werd uiteraard volledig uitgelachen door de gehele band.

tidalwave_sideburns
3 september 2008, 18:53
ben de bek geweest van een metal coverbandje. brulbeer 1e klas, alleen ik kan geen tekst onthouden. het lichtalcoholische werkt dan ook in je nadeel. stonden wij eens de sterren van de hemel te blèren, wist ik het volgende complot niet..... heb ik gewoon staan te play backen en dan de geluidsman de schuld geven dat er een microfoon het niet doet....... na een paar keer went zo'n gast er wel aan....

Pim, het publiek verstaat doorgaans toch geen ene reet van wat je zingt. Gewoon doorjanken met die hap.
Alles beter dan dat er wat ontbreekt, en je iemand anders de schuld kan geven. Het maakt ze meestal toch geen flikker uit.

Ik heb wel eens Roots van Sepultura zitten grunten, dat ik alle tekst vergeten was. Huppatee, gewoon doorbrullen. Boeit toch geen flikker.
Gouden regel: nooit maar dan ook nooit laten merken dat er iets niet goed gaat. Snoer uit je instrument trappen kan gebeuren, dan kan je niet camoufleren. Tekst vergeten wel.

pim raaijmakers
4 september 2008, 17:28
met een gruntnummer kan ik mij dat voorstellen. maar crazy train van ozzy weet het publiek echt wel wat je blert. je hebt gelijk dat een nummer van bv
black label niet echt tekstbelangrijk is.... maar niet alle nummers

FruscianteFan
4 september 2008, 18:13
met een gruntnummer kan ik mij dat voorstellen. maar crazy train van ozzy weet het publiek echt wel wat je blert. je hebt gelijk dat een nummer van bv
black label niet echt tekstbelangrijk is.... maar niet alle nummersDan nog. De beste artiesten improviseren als ze hun tekst kwijt zijn. Het gebeurt bij de Peppers regelmatig en vaak is dat jammer (zeker in nummers als Venice Queen (Slane 2003) of Don't Forget Me (Goffert 2007)), maar improviseren is dan volgens mij wel de beste oplossing.

M.COM
4 september 2008, 19:37
Dan nog. De beste artiesten improviseren als ze hun tekst kwijt zijn. Het gebeurt bij de Peppers regelmatig en vaak is dat jammer (zeker in nummers als Venice Queen (Slane 2003) of Don't Forget Me (Goffert 2007)), maar improviseren is dan volgens mij wel de beste oplossing.

Ja, Kiedis heeft dat wel veel. Bij Purple Stain heeft hij op Slane Castle zelfs een voledige strofe "Ba ba be de doe boe ba be do, that's the beat yo'!" gezongen. Vond het wel hilarisch maar ja, soms is het leuker om de echte tekst te horen :). Zeker bij Don't Forget Me (ook anders op Slane).

On topic: Ooit op de opendeurdag van onze school in het middelbaar moeten optreden met een gelegenheidsbandje. De drummer drumde al 5 jaar maar enig talent was helaas niet te bespeuren. Zeer lang moeten sleuren om er iets deftig van te maken. Dus zeer gemakkelijke nrs gekozen, o.a. Johnny B. Goode en Riding Your Ghost van A Brand. Wel na Riding ... wou ik dus het volgende nr al aankondingen. Ik doe een klein bindtekstje en begin met de intro van Johnny B. Goode tot ik ineens een zwaaiende 2e gitarist voor me krijg. Onze drummer was even in de coulissen verdwenen om 'uit te rusten'. Toen heb ik me zelf gewoon te pletter gelachen op het podium ...

Rockabilly
2 oktober 2008, 13:45
lulligste moment ooit........solo spelen met gitaar in m'n nek. Gitaar vervolgens "voorovergooien" voor de laatste uithaal en dan vervolgens met lege handen staan, gierende gitaar voor me voeten liggend. Sindsdien hebben alle gitaren strap-locks.

Enige manier om je daar uit te redden is door erop te gaan staan dansen....dat vind ik zonde ik was ook te verbouwereerd om te reageren.

Riky
2 oktober 2008, 13:49
enige manier om je daar uit te redden is om in een woeste rock stand te gaan staan. Flink schreeuwen met je tong uit bek en ook vele malen je hand heffen. Klein detail: Je middelvinger en ringvinger van de heffende hand moeten naar beneden gepositioneerd worden en de duim wijsvinger en ping wijzen richting de hemel.

Zo blijf je ook zonder gitaar nog in de stijl.

Mr.Bluesbreaker
2 oktober 2008, 14:48
Dacht dat ik op alle fronten nu wel alle blunders had gehad.
Kom er weer een:

Jazzclub, minipodium voor duo's. Komen we met een durmmer met een kleine kit, een contrabas, zangeres, et moi met een Hook halfstack, pedalenplank en 2 gitaren. Er was helaas geen ruimte meer om de 2e gitaar in een stand ergens neer te zetten. Afijn, er stond een piano dus legde ik mijn Les Paul daar plat bovenop.

Wisselen van akoetische gitaar naar LP, had de boel van tevoren gestemd.
Had er geen rekening mee gehouden dat bij modellen met een hoek in de headstock op hun tuners liggen als je ze plat neerlegt. als je dat haastig doet dan verdraait de boel lekker, afhankelijk van de stand van je mechaniek.

Vervolgens ik me een half nummer afvragen waarom mijn G snaar meer als een ietwat hoge F# klonk....D'oh!

iWishmaster
2 oktober 2008, 16:36
Pas ook een leuke meegemaakt (niet met eigen band).

Coverbandje van een paar vrienden speelt redelijk rustige rock, komt er een balled tussendoor. Zegt de zangeres: 'We gaan het even rustig aandoen', waarna de geluidsman vrolijk de band wegdraait, een CD aanzet en naar de bar loopt voor een biertje :satisfie:. Die dacht dat nog rustiger 'pauze' betekende ...

aaronstonebeat
2 oktober 2008, 21:54
Ik heb me eens een heel optreden afgevraagd waarom mijn gitaar zo vals leek. Steeds maar weer stemmen; maar het bleef niet te doen. Na afloop zag ik dat de callibratie van m'n stemapparaat op 448 stond, had kennelijk ergens tegenaan gelegen.
Dat is één ding waar ik sindsdien altijd op let.

Nocki
3 oktober 2008, 13:06
Dat dit topic nog steeds leeft :)

Ik had een paar weken terug een gig waarbij ik met 2 nummers afwisselde met de drummer. Ik drummen, hij gitaar. Hij had zn eigen gitaar mee maar waarschijnlijk niet helemaal de tijd om lekker te stemmen en er was nogal weinig ruimte om te draaien en keren... in ieder geval.

Na afloop komen 2 zangeressen hun excusses aanbieden. Ze haaden tegen elkaar gezegd. "Staat Nocki nu zo vals?" en toen een van de twee om keep stond ik er niet :)

was wel een compliment want vals staan enzo is niet iets waar ik snel op te betrappen be :)

wel grappig...

tabmaniac
3 oktober 2008, 13:59
Metalcore, flink headbangen dus, was ik in een keer bijna mijn bril kwijt, even omgedraait, weer op mijn neus gezet en weer verder gegaan:D sindsdien speel ik niet meer met bril.

Draadloos, eerste optreden met een draadloos systeem, na de intro geen signaal meer, geen reserve kabel, dus 3 min moeten wachten op een nieuwe kabel..

Rutger
3 oktober 2008, 14:06
Een paar vette accenten neerzetten na het refrein, terwijl we dat refreintje op dat moment nog een keer zou herhalen, wat de rest van de band dus wel deed alleen ik niet.

Iedereen kijkt naar mij, ik sta voor lul, ik lachen, publiek lachen en weer vrolijk verder spelen. :)

Bigfoot414
3 oktober 2008, 16:34
Metalcore, flink headbangen dus, was ik in een keer bijna mijn bril kwijt, even omgedraait, weer op mijn neus gezet en weer verder gegaan:D sindsdien speel ik niet meer met bril.

Draadloos, eerste optreden met een draadloos systeem, na de intro geen signaal meer, geen reserve kabel, dus 3 min moeten wachten op een nieuwe kabel..
Same here, al bij mn allereerste optreden was mn bril van mn neus gedonderd.
Nu speel ik ook bij repetities bril-loos, tenzij ik het handschrift van de drummer moet ontcijferen :P

dml
4 oktober 2008, 19:04
Heel stoer Enter Sandman spelen, begin clean met chorus, maar na overschakelen op het rifje enerzijds de distortion aantrappen en anderzijds per ongeluk het volume op mijn gitaar bijna dichtdraaien. En dan jezelf maar afvragen waarom je geen gain hebt en halverwege het refrein achter de oorzaak komen. Dat gebeurt je maar één keer.......

LaszloVersteeg
6 oktober 2008, 13:06
Iemand ooit in de Confusion gespeeld in den haag?
Daar hebben ze een leuk knipperlichtje die gaat knipperen bij 90 Db, nog harde bij 95 Db en bij 100 vald de stroom weg van het podium. Dit is een cafe dat zo groot is als een grote woonkamer. In het tweede nummer hadden we een gastzangeres die de druppel was. Alleen nog maar een drummer die aan het hameren was :razz:

goed dat we er al van hadden gehoord van een andere band want de Confusion had ons niets verteld.

damn, dan was de stroom al bij de eerste nooit weggevallen bij mijn band:|

rudolfb
6 oktober 2008, 14:22
Voor een optreden stond ik met gitaar om me nek, wil ik nog 1 keer stemmen dus buig me voorover, flikkert de gitaar van de gitaarband af. Gitaar op de grond, helemaal ontstemt. Bleef hele optredens vals, hoevaak ik ook stemde.

Gelukkig was er voor de rest niets ernstig met de gitaar.

kenx
6 oktober 2008, 17:29
Ik heb me eens een heel optreden afgevraagd waarom mijn gitaar zo vals leek. Steeds maar weer stemmen; maar het bleef niet te doen. Na afloop zag ik dat de callibratie van m'n stemapparaat op 448 stond, had kennelijk ergens tegenaan gelegen.
Dat is één ding waar ik sindsdien altijd op let.

Zelfde voor gehad bij een schooloptreden...

TimmU
7 oktober 2008, 09:46
is er nog nooit iemand tijdens een bangelijke solo keihard op zijn zak gegaan?
Jup ,en hard ook .Ook heb ik wel is gigantisch serieus in de verkeerde toonsoort heftig staan soleren.ook wel eens een gitarist gezien die tijdens het headbangen met z'n haar vast was komen te zitten aan z'n headstock