PDA

View Full Version : multi-effect, of toch maar een hoop losse?



m^rton
19 augustus 2003, 19:15
Ik ben aan't twijfelen.

Daarom vraag ik me af of een multi-effect goed is. Bijvoorbeeld een Digitech GNX 2.

Ik heb namelijk niet het geld om heel veel losse effecten te kopen.

Speeddemon
19 augustus 2003, 20:50
als je een GNX2 kan betalen, kan je ook een HOOP 2e handse goeie losse pedalen kopen.

Tja, pro van GNX2 is 'alles in één' en gemak.
Pro van los is 'zelf samenstellen' en waarschijnlijk ook sound.

Chorusje? Boss CE-2, 45-55 euro 2e hands.
Compressor? Boss CS-2 50-60 euro 2e hands.
Delay? pfft.. van ALLES... Boss DD-3, misschien zelfs wel een analoge...
goeie wah? Vox V848 Clyde McCoy (189 nieuw)

check www.marktplaats.nl
www.2ehands.nl
www.ebay.nl

Antal
19 augustus 2003, 21:04
Ik heb namelijk niet het geld om heel veel losse effecten te kopen.

Dat is juist het handige aan losse effecten: die hoef je niet in 1 keer te kopen, dus als je niet veel geld hebt koop je er gewoon eerst 1 of 2 ofzo. En op marktplaats kun je soms idd effecten krijgen voor redelijke prijzen.

m^rton
19 augustus 2003, 21:16
Tja, pro van GNX2 is 'alles in één' en gemak.
Pro van los is 'zelf samenstellen' en waarschijnlijk ook sound.

Heb je met een GNX2 geen goede sound dan?

Ik heb me denk ik al bedacht!
Als ik allemaal losse dingen doe en het liefst 2ehands, dan kan ik inderdaad rustig opbouwen! En das dus een stuk gemakkelijker,
en de whammy (waardoor ik eigenlijk voor digitech ga) kan nog wel ff wachten


En wat is een pitch shifter eigenlijk? wat voor geluid komt daar uit? Op de site van Boss kun je er geen geluidsfragmentje van downloaden.

Mithrandir
19 augustus 2003, 23:14
De digitech Whammy is o.a. een pitch shifter. Dus als je weet wat voor een geluid daar uitkomt, en dat weet je want je wil hem niet voor niks, weet je ook wat voor een geluid een pitch shifter maakt.

Verder is de digitech whammy los wel een reteduur ding voor wat je ermee doet, wel cool maar erg weinig toepasbaar.

Antal
19 augustus 2003, 23:14
En wat is een pitch shifter eigenlijk? wat voor geluid komt daar uit? Op de site van Boss kun je er geen geluidsfragmentje van downloaden.

Die voegt een andere toon toe aan je originele signaal. Dit kun je meestal instellen tov je originele signaal. Ok, dat klinkt erg vaag, maar stel je speelt een e (losse noot), dan zorgt die pitch shifter er voor dat je bijv ook een e een octaaf hoger hoort.

Speeddemon
19 augustus 2003, 23:26
Tja, pro van GNX2 is 'alles in één' en gemak.
Pro van los is 'zelf samenstellen' en waarschijnlijk ook sound.

Heb je met een GNX2 geen goede sound dan?

jawel, maar het blijft een compleet digitaal ding. En sommige effecten moet je wat mij betreft puur aan een analoog circuit overlaten.
Voor sommige dingen kan een digitale chorus wat mooier zijn (wat meer hi-fi ofzo), maar ik blijf voorlopig bij m'n karaktervolle Boss CE-2.

En als je maar een effect of 5 a 6 nodig hebt, kun je 5 of 6 hele goeie bakkies loskopen voor de prijs van de GNX2 (€549 als ik me niet vergis).

Als je inderdaad heel veel effecten nodig hebt, of in een coverband speelt met veel verschillende sounds per nummer is die GNX2 misschien wel de uitkomst.

Ik heb zelf een Genesis 3 voor direct recording, en hoewel dat ding vele malen beter (en echter) klinkt dan de POD 2.0 en V-amp 2, mis je toch iets in het hoog en mid. Het klinkt allemaal net iets te plastic, vergeleken bij een goeie set pedalen en echte versterker (zelfs SS). Genesis 3 heeft ongeveer hetzelfde in zich als de GNX2, alleen de GNX2 heeft ook nog de stomp-box modelling...

diengeman
20 augustus 2003, 12:31
ik heb nog een boss GT6 die ik wil verkopen voor 425 euro. hij is 1 jaar oud en zit geen krasje op. heel weinig gebruikt. als het iets voor je is, stuur je maar een mailtje.

m^rton
20 augustus 2003, 16:43
ik heb nog een boss GT6 die ik wil verkopen voor 425 euro. hij is 1 jaar oud en zit geen krasje op. heel weinig gebruikt. als het iets voor je is, stuur je maar een mailtje.

Dank je voor het aanbod maar ik denk dat ik losse pedalen ga kiezen, dan kun je namelijk rustig opbouwen en volgens mij vind 90 % hier op gitaarnet-forum dat ook beter als die digitale multi-effecten.



Verder is de digitech whammy los wel een reteduur ding voor wat je ermee doet, wel cool maar erg weinig toepasbaar.

Daar was ik ook al achtergekomen, daarom zat ik eigenlijk te denken aan een multi-effect omdat ik graag een whammy wil hebben (2e hands kan ik die nergens vinden) en ik heb verder nog helemaal niets behalve een ingebouwde distortion op mijn versterker.

Maar een pitch shifter is dus eigenlijk een soort whammy (eigenlijk: whammy is soort pitch shifter).
Kan ik de pitch shifter van Boss gebruiken om o.a het geluid van Rage Against The Machine na te bootsen?

Marshallover
20 augustus 2003, 16:50
Combinatie van beide kun je ook maken:

http://gniezink.instantlogic.com/images//Photos/{558F508F-D3DD-4B9A-BA52-8F95FB95EBD4}/{BC7C5940-CB74-40B1-BF34-E01C33D73C89}lg.jpg

Ik gebruik zoals je ziet 3 analoge pedalen en 1 multieffectpedaal, een loop-pedaal en een Equalizer... :wink:

Multi-effect pedaal is voor mij voor de krachtige solo-sounds en wat effecten die je niet zo vaak gebruikt, zoals Flanger/Phaser/Delay's.... :-D

Je moet maar gewoon kalm aan opbouwen, ik ben zelf ook begonnen met een digitaal ding, maar das echt niks vergeleken met analoge pedalen (ookal heeft de Korg van mij best een aantal mooie effecten erin zitten; vandaar dat ik beide gebruik !!!)
:lol:
Groeten,

Robbert
20 augustus 2003, 17:02
Beetje offtopic, maar dat moet kunnen :D

Speeddemon, heb je er wel eens over nagedacht om je CE-2 te laten modificeren door Keeley??

m^rton
20 augustus 2003, 17:11
Beetje offtopic, maar dat moet kunnen :D

Speeddemon, heb je er wel eens over nagedacht om je CE-2 te laten modificeren door Keeley??

Ik snap helemaal niet wat je bedoeld :???:
Sorry maar mijn zoektocht is net begonnen, ik heb nog nooit iets met effecten gedaan of over gezocht hoe het in elkaar zit enzo, dus ik heb er nog helemaal geen verstand van.

Maar ik zou het heel leuk vinden als je een toelichting gaf.

En aan <b>marshallover</b>: ik had je plaatje net bekeken op een andere topic, best slim opzich, maar ik moet echt rustig opbouwen!

Robbert
20 augustus 2003, 17:38
Nou.. soms heb je pedalen die je een beetje kunt opfokken.

En die Keeley, http://www.robertkeeley.com, doet dat dus met pedalen.
Onder andere de CE-2 chorus.

m^rton
20 augustus 2003, 17:40
Maar wat gebeurt er dan als een CE-2 Chorus opgefokt word?

Extra dingetjes erop ofwat?
Ik had eventjes een kijkje genomen op die site, maar ik snapte er vrij weinig van.

Speeddemon
20 augustus 2003, 19:24
Ja Robbert, waarom zou ik m'n CE-2 willen veranderen door Keeley?
Een CE-2 klinkt al vet in mijn ogen/oren, en die snellere rate gebruik ik nooit. Heb de Rate knop op "10:30u" staan, en de Depth op "13:30u".

Kan me wel voorstellen als je een BD-2 hebt, dat je die laat modden... minder schel, meer laag, dat soort dingen...

Robbert
20 augustus 2003, 20:08
Ja Robbert, waarom zou ik m'n CE-2 willen veranderen door Keeley?
Een CE-2 klinkt al vet in mijn ogen/oren, en die snellere rate gebruik ik nooit. Heb de Rate knop op "10:30u" staan, en de Depth op "13:30u".

Kan me wel voorstellen als je een BD-2 hebt, dat je die laat modden... minder schel, meer laag, dat soort dingen...

Nou... toen ik hem vergeleek met mijn standaard BD-2 (heb ik nu niet meer), schoot het woord hi-fi door mijn hoofd. Het pedaal was dusdanig verbeterd.. misschien dat hij dat ook kan met een CE-2. Ik weet het niet, ik zal eens proberen, hoop morgen of overmorgen ook een CE-2 te ontvangen.

Dan laat ik het je nog weten, en dan piep je wel anders :razz: :D ;)

Speeddemon
20 augustus 2003, 22:29
Eej, Robbert. Heb je die CS-2 uiteindelijk nog verkocht?
Zo ja, heb je er nog een? (Niet dat ik m wil kopen). Maar de combo CS-2+CE-2 + leuk delaytje van rond de 350-400ms=ultieme jaren 80-clean sound. Denk Big Log-Robert Plant... :D