PDA

View Full Version : hmmmm whoops :(



dikkie dik
19 augustus 2003, 18:42
hmm kwas dus in de studio. wil ik een flesje spa rood los maken. spuit al die shit over mn bas. ik dacht zo van nix aan de hand, ff droog maken, mja toen ik een dag later me bas thuis weer aansloot klonk dat ding naar gare bagger, echt beroerd gewoon. geen helderheid meer, slappen klinkt voor geen meter, en t mooi komt nu: het waren nieuwe snaren. elixers. mja wat nu, hoe krijg ik die klank terug? nieuwe kopen?. uitkoken? uitkoken bereik je ook vrij weinig mee dacht ik. want die gare klank heb je zo weer terug dacht ik zo :(

tips?

Chris Wolstenholme
19 augustus 2003, 18:56
je wee cker dat t je snaren zijn en niet dat je elektronica kaduuk is ofzo?

dikkie dik
19 augustus 2003, 19:01
het is alleen over de snaren en fretboard gekomen, dus denk niet dat de electronica nu gaar is

Clunk
19 augustus 2003, 19:43
hmm kwas dus in de studio. wil ik een flesje spa rood los maken. spuit al die shit over mn bas. ik dacht zo van nix aan de hand, ff droog maken, mja toen ik een dag later me bas thuis weer aansloot klonk dat ding naar gare bagger, echt beroerd gewoon. geen helderheid meer, slappen klinkt voor geen meter, en t mooi komt nu: het waren nieuwe snaren. elixers. mja wat nu, hoe krijg ik die klank terug? nieuwe kopen?. uitkoken? uitkoken bereik je ook vrij weinig mee dacht ik. want die gare klank heb je zo weer terug dacht ik zo :(

tips?

KOKEN HELPT WEL!

van de week nog gedaan bij mijn boomers.
allen let op: *het recept*

je moet ze eerst in een pan water 15 minuten koken.
vervolgens met een handoek drogen, en ook ff fuil eraf wrijven.

dan wikkel je ze in folie *maak in de folie gaatjes voor circulatie*
en dan doe je ze 15 min in de oven op ongeveer 100 a 150 graden :)

ziezo, klaar.. ff afkoelen, anders brand je je fikken :)
en dan klinken ze weer helder, en eigenlijk blikkig, net alsof ze nieuw zijn :razz:

Lize
19 augustus 2003, 20:13
Toch kan ik me niet voorstellen dat snaren van de ene op de andere dag oud zijn doordat er wat water overheen gaat. 't Klinkt me gewoon uitermate onlogisch in de oren, zeker bij Elixers, die zijn toch gecoat? Wat kan water dan helemaal aanrichten (en wat kan water sowieso aanrichten op snaren?)

dikkie dik
19 augustus 2003, 21:17
geen idee, maar geen spa rood meer voor mij. aggressief spul :???:

mja, ik zal eens creatief gaan bakken en braden met snaren :)

thnx dude

Chris Wolstenholme
19 augustus 2003, 21:49
je zou dus je snaren ook never nooit met een natte doek schoon kunnen maken

basswasp
19 augustus 2003, 22:31
Snaren koken helpt niet veel. Ze zullen nog maximaal 3 dagen 'nieuw' klinken en dan is het ook weer over. De bespeelbaarheid gaat er wel flink op achteruit; de snaren worden stroef.

Clunk, kan je me uitleggen waarom je de snaren na het koken ook nog gaan bakken? Is dat om het vocht er volledig uit te krijgen? Is er ook een recept voor in de magnetron? : )

Dr. Gonzo
19 augustus 2003, 22:47
Moet je bij Elixirs niet uitkijken dat je de coating er niet tussenuit kookt? Zonder die coating klinken ze volgens mij vrij waardeloos.

Pöl
19 augustus 2003, 23:24
ELIXIRS MAG JE NIET KOKEN, that's the whole idea, de coating zorgt ervoor dat je niet hoeft te koken. Kook Elixirs en je snaren gaan eraan.

Trouwens, koken doe je in water, spa rood is ook water.
Laat je electronica nakijken, want daar schort het.

Venomer
20 augustus 2003, 09:57
Om kalkafzetting bij het koken te voorkomen kun je een beetje azijn toevoegen aan het water. Waarschijnlijk worden de snaren dan ook niet zo stroef.

iwan
20 augustus 2003, 10:36
Effe terugdenken aan de middelbare school, correct me if I am wrong....

Spa Rood is agressiever dan 'gewoon' water. Komt door de CO2 erin. In opgeloste vorm (dus voor je de fles opendraait en er nog geen belletjes CO2 in het water zitten) is het namelijk HCO3... en dat zijn zure ionen, en die werken erg corrosief op bijvoorbeeld staal.

Leidingwater bevat weliswaar wat kalk, maar als je je bas na poetsen met een vochtige doek afdroogt, blijft daar nauwelijks wat van achter. Leidingwater is bijna Ph-neutraal, en bijt je snaren dus niet weg.

Iwan

Clunk
20 augustus 2003, 13:57
Snaren koken helpt niet veel. Ze zullen nog maximaal 3 dagen 'nieuw' klinken en dan is het ook weer over. De bespeelbaarheid gaat er wel flink op achteruit; de snaren worden stroef.

Clunk, kan je me uitleggen waarom je de snaren na het koken ook nog gaan bakken? Is dat om het vocht er volledig uit te krijgen? Is er ook een recept voor in de magnetron? : )

ik weet niet, maar dat stond in een bassbook, en ik heb het zo gedaan.
bij mijn boomers werkt het, heb vorige week gedaan, alleen zijn ze sinds gister idd weer wat flauwer .. egt gewoon duidelijk.. flauwer gaan klinken.

ze zijn overigens neit egt stroever.
misschien komt dat door die oven???

naja, tis een tip book van gary willis.. --> 'stuff all the pros know about'
ik zeg geweldig :razz: zon pro boek is het ook weer niet :P
maar wel leuk om ff door te lezen.

als je btw zilverpapier in de magnetron doet heb je een probleem, dan gaat je magnetron tebarste, komt er eerst zon mooie flits..
* dan lijkt je magnetron even op een blacklight *
en daarnaa staat ie in de fik, en wil ie niet meer aan :D
dank u.

dikkie dik
20 augustus 2003, 15:20
het zijn dus zeker weten de snaren. electronica doorgemeten enzo. alles klopt. potjes zijn allemaal prima.

hmmm dan maar nieuwe snaren kopen :(

dikkie dik
20 augustus 2003, 16:43
vaag maar vet relaxed

je wikkeld een zakdoek om de snaren en je ragt er flink over heen.

ze klinken nu al een gigantisch stuk beter :)


edit: btw. lekkere zut glassex erop doen. glassex is een ontvetter. dus je snaren worden vet vrij, en pakken minder snel weer vet aan.

nu na een tijdje met die zooi erover heen klinken ze als bijna nieuw :)


creatief met glassex

Bastijn
20 augustus 2003, 16:49
dan zat het vocht zeker tussen de wikkels van de snaren?

Fluffy
20 augustus 2003, 17:07
goedzo dikkerd ben trots op je : :wink:

dikkie dik
20 augustus 2003, 17:10
dan zat het vocht zeker tussen de wikkels van de snaren?


dunno dude. maar er kwamen wel kilo's huidresten uit :P

Bastijn
21 augustus 2003, 16:03
dat ken ik.....elke keer na het slappen lijkt mijn witte slagplaat iets minder wit... :(