PDA

View Full Version : Fender Telecaster '52 Reissue



telecastermaster
19 augustus 2003, 10:50
Oke guys,

Ik heb besloten dat mijn volgende gitaar maar een Fender '52 reissue Telecaster - de gitaar der gitaren - moet worden.
Wie hier heeft er eentje?

http://www.samedaymusic.com/media/0100202_xl-a6484a06c9989a497105e8177e90ef0e.jpg

treblemaster
19 augustus 2003, 11:03
Ik heb een Japanse reissue. Niet echt vergelijkbaar met de Amerikaanse denk ik...

telecastermaster
19 augustus 2003, 11:16
'52?


Dit is trouwens een aardige review (op gitaarnet):

http://www.gitaarnet.nl/magazine/gitaartests/telecaster52/telecaster52.php3

telecastermaster
19 augustus 2003, 11:19
Ik heb een Japanse reissue. Niet echt vergelijkbaar met de Amerikaanse denk ik...

Hoe is de hals trouwens van die gitaar? Is dat zo'n dikke?

X-Pensive Wino
19 augustus 2003, 13:49
ik heb een '52er RI
en het is gewoon een killer gitaar niet alleen de looks maar ook de sound
geen woorden voor :o
mijn hals is niet zo dik U shaped maar gewoon normaal niet zo dik als sommige nocasters
laats was ik bij feedback daar stond een nocaster met een dikkere hals
en verspuy heeft een 52er met ook een dikkere hals ,het scheelt gewoon per productie jaar.probeer er gewoon zoveel mogelijk uit zou ik zeggen.
check de link hier onder daar staan een paar pics

sash
19 augustus 2003, 13:58
De hals is dikker dan gewone Tele's. Niet zo als de Nocasters zoals Wino al zei, maar gewoon lekker chunky.

In keulen kosten ze zo'n 1500 Euro. Bel wel van tevoren want ze zijn vaak niet op voorraad.
Toen ik er een wilde kopen hadden ze em ook niet en kwam ik terug met een Strat. :)

ieme
19 augustus 2003, 14:17
fender 52 ri is ubergeil!
zag laatst een 2e hands voor 1100 euro tsja...

treblemaster
19 augustus 2003, 14:25
Volgens mij heb ik een 50's reissue, maar zeker weten doe ik het niet. Heeft in iig 3 van die zadels (of hoe heet dat in het nederlands) en een dikke V-hals. Speelt en klinkt echt super!

Neals
19 augustus 2003, 14:50
Tis dat ik niet zo van een blanke body hou bij een tele, maar anders had ik em allang gehad, vooral als je em met orginele bedradig kan krijgen issie ubervet, heb je een tele met een baselement :D

sash
20 augustus 2003, 00:53
Tis dat ik niet zo van een blanke body hou bij een tele, maar anders had ik em allang gehad, vooral als je em met orginele bedradig kan krijgen issie ubervet, heb je een tele met een baselement :D

Blanke body? Dat is Butterscotch Blonde finish.

henk
21 augustus 2003, 00:40
ik heb em en blij da'k ermee ben! mooiste gitaar die er is en een werelds geluid. hij speelt wel vrij zwaar, zeker met de 11punts die ik erop heb zitten. maar die zitten ook op m'n lespaulkopie en die speelt stukken lichter. ik denk dat de frets vrij hoog/groot zijn. anyway, dat hoort er een beetje bij. een diep scheurgeluid heeft ie natuurlijk niet, daar moet je humbuckers voor hebben. neemt niet weg dat er flink mee te scheuren valt. vooraf hoorde ik weleens dat telecasters niet kunnen scheuren, nou wie dat bedacht heeft... man wat gaat dat ding tekeer.

het halselement kan zijdezacht klinken, maar z'n specialiteit is een fel, snijdend geluid op brug of brug+hals. zeker met nieuwe snaren, dat scheelt nog 2x zoveel als bij andere gitaren. hij is niet te scherp of schel, zoals veel goedkopere telekopies.

vooral clean klinkt ie als de oergitaar; een 'gitaarachtiger' en 'telecasterachtiger' geluid vindt je niet snel, zeer uitgesproken en superoorspronkelijk. soms denk ik wel eens over andere elementen (of 1), want hij is wel erg uitgesproken en soms wil ik een wat zachter, smoother geluid, zeg maar een tikje meer richting strat. maar dat duurt nooit lang :D want die vintage elementen klinken gewoon geweldig.

alle telecasters (die ik ken dan) hebben een grote mond, zachtjes praten kunnen ze niet. ze schreeuwen altijd. nou, dat heeft de ri '52 dubbel zo hard (beetje overdreven, want het halselement kan best wat rustiger, maar toch). ik heb trouwens wel altijd de tone vol open, dat kan er ook mee te maken hebben :D
en verder hoor je alles, elke foutje is duidelijk hoorbaar, een heel precieze gitaar.

nadeel van die (bloedmooie) metalen telecasterstrip met de knoppen is dat je de tijdens het spelen niet makkelijk van hals naar hals+brug schakelt, je raakt de volumeknop snel. maar ik heb em nog maar een paar maanden, dus wieweet komt dat nog.

oja had ik al gezegd dat het de mooiste gitaar ter wereld is?

nouja, dat vind ik ervan, ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Neals
22 augustus 2003, 11:31
Tis dat ik niet zo van een blanke body hou bij een tele, maar anders had ik em allang gehad, vooral als je em met orginele bedradig kan krijgen issie ubervet, heb je een tele met een baselement :D

Blanke body? Dat is Butterscotch Blonde finish.

Owh, als het beestje een naampje heeft... nee, ik ben meer een voorstander van 3-tone sunburst met zwarte slagplaat, of die olympic white, dies ook gaaf.