PDA

View Full Version : Materiaal Topkam en saddle



Sellars
19 augustus 2003, 10:39
Hallo!

Ik heb onlangs een nieuwe gitaar gekocht. Het is een Samick SL-100, een parlor body, en een brede hals. nu zitten er redelijk crappy plastic topkam en zadels op. Ik zag bij voxhumana dat de daar nogal wat zadel spul etc. hadden. nu is mijn vraag, wat is de tonale kwaliteit van de verschillende materialen:

1. TUSQ (met verschillende getallen erachter, 5000 6000)
2. Bone
3. Vintage bone
4. Brass

Roel

angorawol
19 augustus 2003, 22:00
Bone is been en geeft een zachtere klank
Brass is koper geeft een schellere klank
Vintage Bone, ken ik niet maar ik vermoed dat het oude stukken been zijn die al enkele jaren te rusten ligt.
TUSQ is een imitatie van ivoor of been die gewoonlijk gebruikt wordt voor brugpennen.
http://namm.harmony-central.com/SNAMM01/Content/Graph_Tech/PR/TUSQ-Bridge-Pins.html

Een aantal bouwers preferen been of bone vanwege zijn zachtere klank, en omdat het goedkoop is. Afgewerkt met een paar TUSQ - pennen zal je een zachtere klank krijgen.

Sellars
20 augustus 2003, 09:50
Ik neem aan dat je met een zachtere klank de klankkleur bedoelt, en niet het volume?

angorawol
20 augustus 2003, 10:12
Ik bedoel inderdaad de klankkleur. Je gitaar klinkt normaal gezien beter.

gertdm
20 augustus 2003, 10:57
bone geeft een helderdere klank dan kunststof.

brass is inderdaad schel en wordt gebruikt voor jazzgitaren / elektriese gitaren en sommige semi-akoestiese gitaren.

vintage bone heeft natuurlijk niets met rijping te maken , maar met de kleur. Ste dat je een oudere gitaar hebt en je moet de kam vervangen, dan staat dat niet mooi als daar zo'n helder witte kam op zit. Vandaar dat vintage bone die een wat gelige kleur heeft dan gebruikt wordt.

Gert

Sellars
20 augustus 2003, 11:18
En wat is dan het verschil in klank tussen bone en Tusq (nep-ivoor)?

gertdm
20 augustus 2003, 11:50
Tusq is harder dan bone waardoor de toon helderder (en wellicht harder) kan zijn.

Gert

Sellars
20 augustus 2003, 11:56
Ah! bedankt! Zo'n vermoeden had ik inderdaad al. Experimenteer je zelf wel eens met verschillende materialen?

Ik ben zelf opzoek naar een schel geluid waarin vooral de hoge tonen goed uitkomen, dus ik denk dat ik het beste een keer Tusq kan gebruiken.

Roel

gertdm
20 augustus 2003, 13:01
je met tusq zit je goed en nog beter: laat een gitaarbouwer de gleufjes voor de snaren heel licht insijden dan wordt de toon nog feller. :)