PDA

View Full Version : RACK F.A.Q.



Raffel
19 augustus 2003, 10:01
Is het misschien een idee om hier eens met de pro's een rack faq samen te stellen?

Voor een aantal mensen zijn termen als midi, cc's, pc's, relay-switching en dat soort muk toch wel een raadsel. En ik snap er zelf ook niet altijd even veel van.

Vrijwilligers?

kokeleko
19 augustus 2003, 18:26
Ikke niet, dank je er zijn er veel betere, die het veel beter weten :-D

telecastermaster
20 augustus 2003, 17:05
Goed idee, maar volgens mij gaan veruit de meeste vragen over: welke voor/eindversterker/ fx unit moet ik kopen. Misschien dat je daar eens mee kunt beginnen. Een soort 'how to get started'. Ik herinner me bv. een artikel uit Gitarist van mei 1998 waarin 3 rack setups werden gesuggereerd, voor drie budgetklasses. Specifieke vragen over MIDI kun je dan wel hier kwijt.

Raffel
20 augustus 2003, 21:06
ik heb er zelf iets meer dan een drolletje verstand van, vandaar dat ik het aan de pro's over wou laten :) midi en parameters zijn denk ik toch wel het meest gecompliceerde waar de gitarist mee te maken heeft :)

Rectifier
21 augustus 2003, 11:56
Goed idee, maar volgens mij gaan veruit de meeste vragen over: welke voor/eindversterker/ fx unit moet ik kopen. Misschien dat je daar eens mee kunt beginnen. Een soort 'how to get started'. Ik herinner me bv. een artikel uit Gitarist van mei 1998 waarin 3 rack setups werden gesuggereerd, voor drie budgetklasses. Specifieke vragen over MIDI kun je dan wel hier kwijt.

"welke voor/eind versterker moet ik kopen" blijft zo moeilijk te adviseren. Het blijft vaak een kwestie van smaak gebasseerd op meningen die soms/vaak niet gegrond zijn.
Ik bedoel, er word best vaak een discussie gevoerd over apparaten en als je doorvraagd blijkt diegene dat bewuste apparaat nooit te hebben bespeeld maar kraakt em wel af of raad hem aan.

Dus een "how to get started" zal wel kunnen maar ik zou geen 3 setups adviseren als kant en klaar geheel.

Ik zou meer een FAQ. maken over de beginselen van rack's.
- Welke FX serieel/parallel
- Wel of geen line mixer
- Hoe bepaalde apparaten aan te sluiten (signaal/speaker/midi)
- Hoe bedrading (signaal/speaker/midi/220v.)in een rack gescheiden houden
- Welke midicontrollers kunnen CC en PC
- Wat is CC en PC
- Tips en Tricks (onderdeel A kost bij muziekzaak 30 eur, en bij de Gamma 5,95 Eur)
- Hoe een multikabel maken van rack naar floorboard

Dit zijn vragen/onderwerpen die voor menigeen meer waarde hebben dan "zal ik een TriAxis kopen of een CAE3+".

Obsidian
21 augustus 2003, 13:36
Dat zijn goede FAQ punten.
Ik ben bij veel benieuwd naar het antwoord :wink:

Raffel
22 augustus 2003, 09:26
Goed idee, maar volgens mij gaan veruit de meeste vragen over: welke voor/eindversterker/ fx unit moet ik kopen. Misschien dat je daar eens mee kunt beginnen. Een soort 'how to get started'. Ik herinner me bv. een artikel uit Gitarist van mei 1998 waarin 3 rack setups werden gesuggereerd, voor drie budgetklasses. Specifieke vragen over MIDI kun je dan wel hier kwijt.

"welke voor/eind versterker moet ik kopen" blijft zo moeilijk te adviseren. Het blijft vaak een kwestie van smaak gebasseerd op meningen die soms/vaak niet gegrond zijn.
Ik bedoel, er word best vaak een discussie gevoerd over apparaten en als je doorvraagd blijkt diegene dat bewuste apparaat nooit te hebben bespeeld maar kraakt em wel af of raad hem aan.

Dus een "how to get started" zal wel kunnen maar ik zou geen 3 setups adviseren als kant en klaar geheel.

Ik zou meer een FAQ. maken over de beginselen van rack's.
- Welke FX serieel/parallel
- Wel of geen line mixer
- Hoe bepaalde apparaten aan te sluiten (signaal/speaker/midi)
- Hoe bedrading (signaal/speaker/midi/220v.)in een rack gescheiden houden
- Welke midicontrollers kunnen CC en PC
- Wat is CC en PC
- Tips en Tricks (onderdeel A kost bij muziekzaak 30 eur, en bij de Gamma 5,95 Eur)
- Hoe een multikabel maken van rack naar floorboard

Dit zijn vragen/onderwerpen die voor menigeen meer waarde hebben dan "zal ik een TriAxis kopen of een CAE3+".

idd, dat is ongeveer wat ik ook in gedachten had! 8-)

Maiden Michiel
22 augustus 2003, 15:51
Nou, anfangen dan maar!

morris
22 augustus 2003, 17:42
Ok mannen!
Lijkt me een goed idee.

Ik stel voor dat mensen die willen bijdragen aan de FAQ mij even mailen op howley@planet.nl
Ik zal dan zorgen dat het een coherent geheel wordt en het als sticky op het forum komt.
Ik zal zelf mijn bijdrage ook leveren en proberen om het een goed leesbaar verhaal te maken.

Goed plan?

Later,
Morris

Raffel
25 augustus 2003, 16:16
al reacties?

Rectifier
25 augustus 2003, 18:24
Mijn kennis voegt niets toe aan die van Morris :wink:

ieme
27 augustus 2003, 00:24
nou kom maar op ik wil t wel weten!

Tubefreak
31 augustus 2003, 10:51
Op mijn site heb ik een artikel staan over Affective Rack Setups. Komt al een hoop in naar voren. Maar ik wil best meewerken aan een FAQ - in het engels- en deze op mijn site plaatsen.

gr. Maarten

wimmeltje
6 oktober 2003, 11:41
Iemand een idee hoe het staat met de FAQ voor gitaarnet?

Raffel
6 oktober 2003, 14:48
er verandert bar weinig heb ik het idee :)

Tubefreak
6 oktober 2003, 20:36
stel maar een lijst samen met vragen.

Akira
9 oktober 2003, 12:56
Ik heb 1 hele simpele vraag...
Wat is nou precies het principe van een "rack" en " 19" apparatuur"?
Is het zo dat je in principe hetzelfde hebt als bij een combo en een stack, maar dan alles in kleinere componenten bij elkaar gestopt, of is het iets heel anders.
En wat zijn nou de voordelen/nadelen tegenover een stack/combo?
is het duurder dan een stack/combo?
En dan nog iets, wat is dat hele pre-amp/eindtrap gebeuren?
Zit dat ook al in een top, maar dan bij elkaar, of is het wat anders?

hmmm...das iets meer dan 1 simpele vraag geloof ik.....

Akira
10 oktober 2003, 14:31
Ik heb 1 hele simpele vraag...
Wat is nou precies het principe van een "rack" en " 19" apparatuur"?
Is het zo dat je in principe hetzelfde hebt als bij een combo en een stack, maar dan alles in kleinere componenten bij elkaar gestopt, of is het iets heel anders.
En wat zijn nou de voordelen/nadelen tegenover een stack/combo?
is het duurder dan een stack/combo?
En dan nog iets, wat is dat hele pre-amp/eindtrap gebeuren?
Zit dat ook al in een top, maar dan bij elkaar, of is het wat anders?

hmmm...das iets meer dan 1 simpele vraag geloof ik.....

hmmmmmjaa?
anwers plz? :-D

skabouter
10 oktober 2003, 14:57
dude..........19" is niet alleen amps. ook FX`s, lampjes, tuners enzovoort

maar ff over de amps. normale versterkers hebben PRE en power amps. dat zit in 1 kast (combo/stack). maar in 19" koop je dat los. dat kan voordelen hebben, dat je bijv een mesa preamp over een marshall power amp kan doen. enzovoort. eindeloos combineren, en helemaal met FX`s erbij enzo. hoop mogelijkheden

het KAN beter zijn dan combo/stack, maar dat hangt ergewoon van af. er zijn mesa preamps die erg goed zijn (beter dan de stacks enzo) denk ik.
ik ga nu een ENGL kopen, maar die is lang niet zo goed als de tops, denk ik.........

het is vaak wel duurder. een goede poweramp vooral.....een marshall EL50/50 is bijv al 1700 euro nieuw !! en das dan alleen de poweramp, moet nog een preamp bij dus........