PDA

View Full Version : Welke versterker in godsnaam!!!!???



peewee
19 augustus 2003, 09:12
Beste mede-gitaarfanaten,

Ik speel nu een paar jaar gitaar en heb een beginnersversterker die van de week is opgeblazen. Ik speel aardig en de dag is dan ook aangebroken dat ik een goede versterker wil kopen. Ik geef de voorkeur aan een Marshall.

Geen probleem opzich, Marshall amps zat...Maar welke moet ik nemen! Ik word in iedere muziekwinkel anders geadviseerd en wil graag advies van een onpartijdig persoon.

Mijn eisen:
*hij moet lekker kunnen scheuren
*kunnen bleus'en en clean spelen is ook een pre
*ik heb een Boss GT-6 effectenbak - hier moet het lekker mee samengaan
*tweedehands geen probleem.

Ik ben zelf vooralsnog op de Marshall JCM2000-TSL601 uitgekomen, maar commentaar en suggesties zijn meer dan welkom. Ik reken op jullie,

Greetz,
Jeroen.

pimmetje
19 augustus 2003, 10:01
Misschien niet op 't advies van de muziekwinkels af gaan, maar zelf echt dagenlang testen. Je gaat tenslotte een flink bedrag neerleggen en verkopers lullen in veel winkels toch maar een eind in de ruimte.

Alle versterkers (ook andere merken dan marshall) die qua budget een beetje overeenkomen ff beetpakken. 't Zullen er waarschijnlijk nog niet eens enorm veel zijn. Die bakken die je echt aartslelijk vindt, ga je niet testen... die paar andere wel.

Ik weet niet hoe je op die Marshall voorkeur bent gekomen. Er is zeker niets mis mee, maar 't is zonde om 3 maanden na aankoop erachter te komen dat een ander merk toch meer 't geluid had dat je wilde. De kans daarop kan je alleen verkleinen door gewoon alles serieus te gaan testen.

Ook nooit aan 2eHands gedacht?
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/10516.htm

Raffel
19 augustus 2003, 10:26
http://www.vanthuijl.demon.nl/powerball.gif

Negative K3 fan
19 augustus 2003, 11:34
het zou z onde zijn om jezelf te beperken tot marshall versterkers. Wil je trouwens een stack of combo (ik zag dat je de TSL602 wel wat vond en dat is een combo).

Kasper
19 augustus 2003, 12:04
Misschien ook eens denken aan Randall? Degelijke verstekers en helemaal niet zo duur!

marc_o
19 augustus 2003, 12:22
als je een marshall wilt is die tsl een prima keus, heeft voldoende mogenlijkheden.

peewee
19 augustus 2003, 15:32
Hey,

bedankt voor je reactie. Ik had die van Marshall ook al op Marktplaats zien staan ja. Laat ik het anders formuleren. Stel je hebt 500€ te spenderen aan een leuke versterker (2e hands no problem). Welke zou je dan nemen?

Jeroen.

Negative K3 fan
19 augustus 2003, 16:02
ik deenk dat ik dee dsl 401 (van marshall) dan eens uit zou proberen om te kijken of ik hem wat zou vinden.

pimmetje
19 augustus 2003, 16:06
2eHands zie je binnen dat budget verschillende buizenamps langs komen: Laney LC15, Laney LC50, Engl Screamer50, Kitty Hawk, vele Fenders nieuw en decennia oud, Crate Vintage Club, Marshall JCM800, paar Peaveys...

... en vergeet de merken waar je nog nooit van hebt gehoord niet. Vooral als je wat verder terug de geschiedenis in gaat, zijn er hele leuke bakkies met een heel gaaf (en echt eigen/apart) geluid. Alleen dan zonder bekende naam.

Vooral als je een aantal versterkers hebt geprobeerd, kan je misschien wat beter onder woorden brengen wat je precies in een amp zoekt (geluid en waar te gebruiken)... en er ook voorbeelden bij geven van versterkers die dat ene dingetje hadden (maar iets anders weer net niet).

Het is nu heel moeilijk zeggen wat goed is om te kopen, terwijl nog onbekend is wat je precies wilt. Voor 'tzelfde geld zitten ik en anderen je nu een buizenbak aan te praten terwijl jij iemand zou zijn voor een line6-ding...

Ik bedoel met dat laatse dat "lekker kunnen scheuren" nogal vaag is en HEEL subjectief. Clean kunnen op zich alle bakken behalve een peavey 5150... maar wat voor clean ?

Speeddemon
19 augustus 2003, 21:27
http://www.vanthuijl.demon.nl/powerball.gif
Hee Raffel, check je PM's eens! :wink:

El Drecko
19 augustus 2003, 21:34
http://www.vanthuijl.demon.nl/powerball.gif


Lol Raffel....ik mag je plaatje wel jatten om elders te gebruiken he? Ik ben ten slotte ook trotse Powerball-gebruiker. :D

peewee
20 augustus 2003, 10:17
Pimmetje,

Bedankt dat je me advies geeft. Je hebt gelijk: ik weet nog helemaal niet wat ik wil. Ik heb me tot nu toe eigenlijk alleen maar tot Marshall gericht, omdat mijn gitaarleraar en vrienden er ook een hebben. Ik heb dus nog niets van de andere 'vruchten' geproeft.

Ik hoor ook van anderen op het forum dat ik eens een dag in een gitaarwinkel moet gaan rondhangen om mijn amp te vinden. Ik ben (nog) niet te veeleisend en zie mezelf als een gevorderde amateur.

Ik ben op de site van Feedback de Hughes & Ketter - Tour Reverb tegengekomen. Lijkt me wel een aardige versterker, wat jij? Ook die Fenders lijken me ok. Een muziekwinkel heeft me de Marshall MG50RCD aangeboden voor 425€. Is dit wat???

Jeroen.

riesj
20 augustus 2003, 11:55
Hoi,

De MG serie van Marshall is echt drie keer niks.

Voor een lekker blues geluid met het randje (eindbuisoversturing) kun je het beste een buizenversterker nemen. Hiervoor moet de versterker al redelijk open. Om je buren te sparen, heb je dan een "low wattage" buizenamp nodig. Of een attenuator natuurlijk :D

2dehands zou je kunnen kijken naar een Fender Champ 6 Watt ofzo. Moet toch wel haalbaar zijn voor +/_ 200,-- euro.

Wil je nieuw, dan zit je met een Laney LC15R (370,-- Euro) en een attenuator (Weber MiniMass +/_ 100,--) ook nog onder de 500,-- euro.
Al moet ik er wel bijzeggen, dat door het ontwerp van de LC15 (de buissockets zitten direct op de printplaat en chassis hangt op zijn kop) deze amp een zeker betrouwbaarheidsrisico in zich heeft door warmteopbouw.

Zoals je hier al uit kunt afleiden, vind ik een 15 Watt buizenamp al hard gaan voor thuis. Dus met een TSL heb je zeker voor thuis iets van een attenuator nodig.

Wil je met je amp kunnen optreden, zou ik idd. eens kijken naar een 2dehands JCM800, etc. en er een attenuator voor thuis bijnemen. Zit je alleen wel boven de 500,-- totaal.

Edit: Ow, ik lees net dat je ook een GT6 hebt, dus neem ik aan, dat je met je amp wil optreden en de GT6 voor thuis gebruikt. Dan zou ik zeker naar een JCM800 gaan kijken.

Groetjes,

peewee
20 augustus 2003, 16:07
Thanks,

Kijk, zo komen we ergens. Ik streep er gewoon telkens een paar af op mijn lijstje. Ik heb voor thuis reeds een Fender versterkertje van 15Watt. Voldoet prima voor thuis. Ik ben ook al aan het zoeken geweest naar een 2e hand JCM800. Heeft iemand hier nog een tip waar ik deze het beste kan kopen? Kilometers maken me niets uit.

Jeroen.

sash
20 augustus 2003, 16:37
Als ik jou was zou ik de GT6 wegdoen. Digitaal met buizenbak werkt gewoon NIET lekker. Alleen maar zonde van zo'n mooie mooie buizenbak.

peewee
20 augustus 2003, 16:47
Die GT-6 doe ik echt niet weg. Ik ben zeer over het apparaat te spreken. Je hebt gelijk als je zegt dat zo'n effectenbak niet echt samengaat met een buizenversterker. Ik ben dan ook op zoek naar een combo.

Ik ben er een paar 2e hands tegengekomen die me wel aanspraken:

*Marshall VS 80v
*Marshall VS265R3 (2 x 12")
*Marshall JCM900
*Kitty Hawk Supreme 100w buizen (?)

Wie heeft er kennis/ervaring met deze versterkers? Ze zijn niet te gek geprijst. Zelf ben ik over de JCM900 er te spreken na het lezen van een aantal recensies. Ik hoor het graag...

Jeroen.

Josdevos
20 augustus 2003, 22:50
Is er dan een verschil tss een combo en een buizenbak? :-D

Tja, GT6 been there done that, iedereen komt wel ooit eens tot die conlusie... maar als je hem echt wil houden...

... denk ik dat een DSL 40w combo de ideale keuze is, duiken regelmatig op 2de hands, zelfs onder de €500. Of een andere lekker klinkende buizenbak met meerdere kanalen en fx loop. Zodat je de 4-draads methode kan gebruiken. (Want tussen ons gezegd, de distortions en preamp sims van de GT6 trekken op niks...) Klinkt ff goed, maar ben je direkt beu omdat het plat is en geen dynamiek heeft.

JCM900 valt ook wel mee, als je van zo'n scooped mid sound houd. Maar is op te lossen met equaliser in de fx loop.
Kitty hawk ken ik niet, maar kan heel goed meevallen denk ik.
Valvestate zou ik eerlijk gezegd van weg blijven, dan koop je beter een flextone.

the joshua tree
21 augustus 2003, 10:07
Hey,

bedankt voor je reactie. Ik had die van Marshall ook al op Marktplaats zien staan ja. Laat ik het anders formuleren. Stel je hebt 500€ te spenderen aan een leuke versterker (2e hands no problem). Welke zou je dan nemen?

Jeroen.

ik heb vorige week donderdag precies hetzelfde gedaan...

ik heb er een Marshall MG 100 DFX voor gekocht... ik ben er heel erg tevreden mee... mooi warm geluid, en er zitten een paar ingebouwde effecten bij, in een hand omdraai heb je zo een flanger er over heen, en hij werkt excellent in samenwerking met mijn Zoom 707... dus als ik jou was.... zou k t gewoon proberen en kijken wat je zelf mooi vindt

diengeman
22 augustus 2003, 15:40
ik heb nog een Laney VC30 klasse A versterker te koop staan op gitaar markt en zeelandnet.nl
mischien is het iets voor je?
375 euro