PDA

View Full Version : bas of gewoon electrische gitaar?



jos zonder pet
18 augustus 2003, 21:46
Halow!
ik ben dus van plan gitaar te gaan spelen en liefst zo snel mogelijk!
Maar ik twijfel dus nog tss bas of gewoon...
kan iemand mij wat raad geven of wa voor-en nadelen opsommen van beide?
gr hans

Ic3gl0vE
18 augustus 2003, 21:51
een heel groot voordeel van de bas is dat je makkelijk in een band komt. Bassisten zijn moeilijk te vinden namelijk. Maar bas en gitaar hebben dezelfde basis, alleen als je iets verder komt zijn het compleet verschillende instrumenten. Je zult echt zelf moeten kiezen

renier
18 augustus 2003, 21:58
ligt aan het type persoon dat je bent..

voordelen bas:
- je zult eerder een band vinden; bassers zijn gewoon schaars,
- je kunt eerder in een band gaan spelen, de Basics van bassen zijn sneller te leren dan de basics van gitaar spelen (NB: alleen de basics dan he, de rest is net zo, mischien nog wel moeilijk dan gitaar)
- je hoeft geen bakken met geld uit te geven aan effectapperatuur..

voordelen gitaar:
- je staat meer in de spotlight dan de meeste bassisten,
- versterkers voor gitaristen zijn goedkoper,
- je hebt in een band vaak een tweede persoon die hetzelfde indtrument bespeeld, altijd handig.

MarshallSG
18 augustus 2003, 22:10
Het ligt er natuurlijk aan wat voor een soort muziek je wil spelen.
Maar op gitaar kan je makkelijker liedjes spelen. bv bij het kampvuur op een akoestische gitaar.

Polytheme Pam
18 augustus 2003, 22:15
Het ligt er natuurlijk aan wat voor een soort muziek je wil spelen.
Maar op gitaar kan je makkelijker liedjes spelen. bv bij het kampvuur op een akoestische gitaar.

idd...ik heb ooit ook voor de keuze gestaan en wat ik o.a. belangrijk vond is dat je er ook alleen op kan spelen...sindsdien ben ik de ster op menig verjaardagsfeest.. 8-)

The Mule
19 augustus 2003, 07:46
Gewoon allebei doen, ik kon ook nooit kiezen...

niels_r
19 augustus 2003, 12:32
Anders plaats je even niet 3(!) dezelfde topics :evil:

Neals
19 augustus 2003, 14:52
Beide, vergroot je basiskennis, en je leert dingen doen op allebei de instrumenten waar je anders nooit op zou komen

t0n3h^
19 augustus 2003, 16:38
heej ik heb ook voor die keuze gestaan. Mijn ouders vonden me meer een typ voor basgitaar alleen die gewone gitaar vond ik ook wel stoer, met al die apparaten. Toen ben ik naar de plaatselijke gitaarleraar geweest om info te vragen en hij zei het volgende: Ik zou persoonlijk met gitaar beginnen omdat je als je gewone gitaar speelt de overstap naar eventueel basgitaar kleiner is dan als je basgitaar speelt en dan gewone gitaar wil gaan spelen... dus ben iik gewwone gitaar gaan spelen. Ik wil zeker nog wel eens basgitaar gaan leren.

Ikisnick
19 augustus 2003, 17:12
je moet gewoon gitaar gaan spelen want met een gitaar kun je veel meer.
met een bass speel je in bijna elk liedje maar een beetje mee maar met een gitaar kun je meer solo werk doen enzo en dat vind ik persoonlijk veel vetter. Maar wat jij wilt.

niels_r
19 augustus 2003, 21:09
je moet gewoon gitaar gaan spelen want met een gitaar kun je veel meer.
met een bass speel je in bijna elk liedje maar een beetje mee.

Hmm.. dat is jouw mening.

Ik ben zelf begonnen met een acoustisch gitaartje en heb na een half jaar een electrische basgitaar erbij gekocht. Bas spelen is absoluut veel meer dan 'een beetje meespelen' zoals jij dat noemt, je zet samen met de drums de groove van een liedje neer en dat is toch echt wel belangrijk (belangrijker dan een vette solo :wink: ). Het moet je gewoon een beetje liggen en ik speel echt niet alleen bas, ook (zowel electrische als acoustische) gitaar. Maar bas is toch wel mijn favoriet.

Groeten Niels