PDA

View Full Version : electrische of basgitaar????



jos zonder pet
18 augustus 2003, 21:32
Hallow!!!
ik ben van plan zo rap mogelijk gitaar te gaan spelen maar ik twijfel of ik nu bas wil spelen of gewoon...
kan er iemand wat voor-en nadelen geven?
moeilijk/makkelijk, goedkoper,.....
gr hans

MuNKeY
18 augustus 2003, 21:34
basgitaar is geen vrouweninstrument zoals elec. gitaar :P

en het voordeel is dat je altijd kan zeggen "mijne is toch groter" (steinbergers uitgezonderd)

maar ffe serieus , je moet gewoon kiezen wat je zelf het leukst lijkt , gewoon naar je local guitar pusher gaan en ffe spelen op een gibson les paul , en dan op een musicman stingray

:)

jos zonder pet
18 augustus 2003, 21:37
maar ist ni da in vrij veel liekes genen bas aan te pas moet komen?
en weet gy iets van verschil in prijzen ?

MuNKeY
18 augustus 2003, 21:38
voordelen van basgitaar is wel dat je het sneller leert , omdat het beginnende basgitaarwerk makkelijker is
en een voordeel dat je eerder in een band kan spelen omdat elke band een bassist zoekt , en altijd wel 1 of 2 gitaristen heeft :)

voordelen van elec. gitaar is dat :
1. IEDEREEN elec. gitaar speelt , dus veel hulp/informatie
2. het goedkoper is , een startersgitaartje kost soms nog geen 100 euro
en daar heb je met geluk een basgitaar voor.....veel geluk

MuNKeY
18 augustus 2003, 21:40
maar ist ni da in vrij veel liekes genen bas aan te pas moet komen?
en weet gy iets van verschil in prijzen ?

abn aub :P

bij de meeste muziek zit wel bas bij ,vooral bij rock wel veel omdat het toch een soort van begeleidend instrument is meestal

jos zonder pet
18 augustus 2003, 21:41
bedankt! en trouwens goeien intro op de site van munkey :lol:

Clunk
18 augustus 2003, 21:49
basgitaar natuurlijk!

wat klinkt er beter in jouw oren?
waar vind jij je ound in?
luister je naar de bas of gitaar als je een plaat luistert?
wat lijkt je leuk. ofwel--> waar heb je zin in.

*geloof me, als je egt serieus gitaar wil spelen lukt dat net zo makkelijk als bas. want waar er een wil is er een weg :)

ik heb eerst gitaar geprobeert, dat was helemaal mijn ding niet.
toen een keer een bas in mn handen gehad en wist dat ik dat moest gaan doen. het zijn 2 verschillende instrumenten die wel met elkaar geassocieerd worden, alleen beide toch anders bespeeld worden en een heel ander karakter hebben :P

*ik lul teveel*
*heb geen zin om straks kritiek te krijgen*
*ga weer lekker bas spelen*
*je zoekt het maar uit*
*dat was niet onaardig bedoelt*
*doei :)*

Rhinus
18 augustus 2003, 21:57
:o
Nog een keer? Dan ga ik mezelf maar quoten :) .


Luister eens een nummer van een band die je leuk vind. Wat vind je mooi aan dit nummer? Gitaar? Of de bas? Ga daarna naar een winkel. Laat iemand een gitaar testen en iemand een bas. Kijk wat je mooier vind klinken. Ga daarna zelf op beide een tijdje spelen (dat klinkt dan natuurlijk echt slecht :)) en kijk wat qua geluid, sfeer etc 't leukst is.

Dat zou ik doen. Wacht, dat heb ik niet gedaan. Ik heb gewoon een bas gekocht omdat ik er toen goedkoop aan kon komen :razz: .

Semafoor
18 augustus 2003, 22:09
Een basgitaar is net zo onmisbaar als een gitaar, en het valt zelfs goed te beargumenteren dat een bas belangrijker is (in jazz bijvoorbeeld).
Heel erg simpel zou je kunnen zeggen dat de bas de schakel is tussen drums en gitaar.
Samen met de drums vormt de bas de ritmesectie en de bas ondersteunt de melodie (van de gitaar) of vult die aan.
Als je het niet weet... koop een basversterkertje van 15 watt (microbas van peavey) en een squier strat en een squier jazz bas en kijk het even aan ;). Kost je niet meer dan 400 euro en je kan het altijd nog verkopen.

Pöl
18 augustus 2003, 23:42
De echte redenen waarom bas het ultieme instrument is, kom je maar te weten als je al gebeten bent door het beest.

Voor mij is de bas de lijm tussen de gitaren en de drums.
Zonder basgitaar kan je geen lekkere groove neerzetten.

Veel hangt natuurlijk af van van welke muziek je houdt. Ga je de kant op van Bob Dylan, Beatles en zo, dan zoek je muziek waar de bas geen prominente (maar daarom geen minder belangrijke) rol in speelt en lijkt het mij beter om een gitaar ter hand te nemen.
Hou je eerder van funky dingen zoals Stevie Wonder, Jamiroquai, Reggae, Jazz, etc. dan zal je meer plezier beleven aan het leggen van die lekkere groove met een basgitaar.


Maar je kiest uiteraard nog steeds volledig op je eentje.

Groeten

Phyrexian
19 augustus 2003, 09:45
Bij mij ligt het op vlak van sound: bass-sound geeft me een echte kick, gitaarsounds veel minder (maar ik zal ze ook wel goed vinden).
Maar dat 'WOW' gevoel dat ik bij bass-sounds krijg is veel groter dan bij gitaarsounds (als ik zelf speel tenminste).

Bastijn
19 augustus 2003, 17:26
maar ist ni da in vrij veel liekes genen bas aan te pas moet komen?


groots groots misverstand. zoals Semafoor zij, de drums en de bas vormen de ritmesectie van de band, wat in de praktijk neer komt op de "motor" of de "backbone" van de band.
Ik heb om heel eerlijk te zijn tien keer vaker muziek gehoord zonder gitaar, dan muziek zonder enige vorm van bas.
je zou denken dat de gitaar belangrijker is, maar dat komt omdat de maatschappij (t ligt altijd aan de maatschappij) de gitaar geromantiseerd heeft, mede dankzij van die geile gitaarvirtuozen, die de sterren van de hemel rocken. kijk is of je een hendrix solo nog zo lekker vind klinken zonder een bas eronder.
ook denkt iedereen dat gitaarspelen moeilijker is, en veel mensen die niet gitaarspelen denken dat het onmogelijk is, en dat bas veel makkelijker is (minder snaren, frets verder uitelkaar, snaren verder uitelkaar) maar als je eenmaal professioneel bast of gitaarspeelt, dan zit er weinig verschil tussen de moeilijkheidsgraad volgens mij.

de keuze is aan jou, laat je niet beinvloeden, stap een muziekwinkel binnen en vraag of je elk instrument mag uitproberen wat je maar enigzins interessant lijkt. en laat je vooral niet afschrikken door het feit dat er niet meteen een mooi geluid uitkomt bij de eerste aanraking. dat had volgens mij jimi zelfs.

kokteejl
19 augustus 2003, 23:27
hey euh sorr ydat ek zo laat reageer, maarre

topicstarter---> puur belg hehehe

muney---> hoe maak je die south park figuurtjes?

Lize
20 augustus 2003, 13:00
Ehm, ik vind dit een beetje de omgekeerde wereld. Ik wil iets spelen maar wat dan vind ik een beetje een rare redenering. Bij mij is het altijd zo gegaan dat ik een instrument zag/hoorde en dacht: Ooooh, dat wil ik ook kunnen!
Ik vraag me af waar je je motivatie vandaan gaat halen om een instrument echt onder de knie te krijgen (want ja, dat is niet makkelijk en dat kost tijd en energie) als het je niet zozeer om het instrument gaat maar om het pure feit dat je 'iets' wilt spelen.

Of ben ik nu erg streng? ;)

kokteejl
20 augustus 2003, 13:10
ben je een vrouw en weet je hoe je die south park figuurtjes maakt?

Clunk
20 augustus 2003, 13:36
steek die figuren lekker in je reet! :D

ik geef lize mooi gelijk,.. zo was het ook bij mij :razz:

en ik wou rocken@! :metal: ghehehe

kokteejl
20 augustus 2003, 13:45
quit it basgitaristje!!!
figuurtjez!!!

edit: ok ze heeft wel gelijk :) bij mij is het ook zo gegaan
wou eerst bas spelen

Clunk
20 augustus 2003, 13:52
bedoel je die emoticons>?
als je een bericht typt, kijk dan eens naar links, en dan klik ke op *meer emoticons *

kokteejl
20 augustus 2003, 13:57
neen ik bedoel die south park dingen...
wel jah...
om gewoon effe verder te gaan (ontopic) heb ik dus uiteindelijk voor de gitaar gekozen, ik vind het gezelliger om mee te spelen, je kan er meer stijlen mee spelen
en nog...
waarom vraag je dat in hemelsnaam in een basgitaristenforum...
het antwoord was wat voorspelbaar hoor

off: munkey je moet eens ni antwoorde zulle :@

jos zonder pet
20 augustus 2003, 23:02
Ehm, ik vind dit een beetje de omgekeerde wereld. Ik wil iets spelen maar wat dan vind ik een beetje een rare redenering. Bij mij is het altijd zo gegaan dat ik een instrument zag/hoorde en dacht: Ooooh, dat wil ik ook kunnen!
Ik vraag me af waar je je motivatie vandaan gaat halen om een instrument echt onder de knie te krijgen (want ja, dat is niet makkelijk en dat kost tijd en energie) als het je niet zozeer om het instrument gaat maar om het pure feit dat je 'iets' wilt spelen.

Of ben ik nu erg streng? ;)

Ik was gewoon van plan electrische te gaan spelen maar nu had ik bij iemand thuis iemand bas zien spelen en nu hoorde ik pas echt welk geluid er uit die bas kwam :lol: !!!en nu ben ik beginnen twijfelen...

Lize
21 augustus 2003, 15:43
Ah kijk, dat klinkt beter :) Maar inderdaad, iedereen hier op het basforum zal zeggen dat bas gaver is, vind ik natuurlijk ook. Ach wat, dat ligt niet aan het forum, het IS gewoon zo :)

kokteejl
21 augustus 2003, 15:51
tjeez lowiezzz...zet eens je toon (van je gitaar!) zo laag mogelijk, trebble af, bas omhoog, en stand op brug humbucker, + een beetje distortion en dat klinkt gewoon zoooooooooo vet....

Ruud
22 augustus 2003, 21:21
Nog meer voordelen van de basgitaar en het bespelen van dit wel heel erg goddelijke instrument:

Je kunt veel meer sturen in de band.. ik kan de drummer en gitaristen makkelijker beinvloeden dan gitaristen.. qua snelheid, qua ritme enz..

De bassist is altijd dronken.. en als je dronken bent kun je gewoon heel veel partijen vereenvoudigen.. of moeilijker maken.. er is in ieder geval veel ruimte voor improvisatie..

Als bassist heb je nooit ruzie om wie de solo maakt (onze 2 gitaristen hadden dat geregeld).

Als bassist kun je samen met de drummer de gitaristen voor lul zetten (ritmehoek versus jankhoek bij ons in het oefenhok)

Als bassist kun je lekker dreunen.. want geluid moet je niet alleen horen, ook voelen.

Als bassist hoef je toch minder snel bang te zijn dat je snaren knappen tijdens een optreden..

Het bassistenforum is rustiger.. valt nog een beetje bij te houden

Als bassist denkt toch iedereen van het domme klapveepubliek dat je gewoon gitarist bent, en alles met een gitaar is stoer..

Basgitaarsolo's zijn veel woester dan gitaarsolo's, al dat gejank, daar is iedereen toch al helemaal mee doodgegooid.

Je kunt idd veel makkelijker een band vinden, en ook minder standaard.

Als je plectrums/(plecta?) op zijn kun je verder ala fingerstyle.. dat zie ik heel wat gitaristen niet doen, de meeste kunnen alleen maar met plectrum ragge

Je hebt minder pedalen nodig.. tenminste.. 1 basisgeluid is in feite voldoende.. als gitarist heb je al snel een clean, een chorus en een distortion nodig..

Je hebt je linkerarm over het algemeen verder van je lichaam af door de langere hals.. dus minder zweetplekken, en als deze je niet overhaalt.. ga dan maar gitaarspelen.

niels_r
22 augustus 2003, 21:29
heb ik dus uiteindelijk voor de gitaar gekozen, ik vind het gezelliger om mee te spelen, je kan er meer stijlen mee spelen


tjeez lowiezzz...zet eens je toon (van je gitaar!) zo laag mogelijk, trebble af, bas omhoog, en stand op brug humbucker, + een beetje distortion en dat klinkt gewoon zoooooooooo vet....

Waar slaat dat dan weer op :???:

bassopotmus
22 augustus 2003, 21:38
Nog meer voordelen van de basgitaar en het bespelen van dit wel heel erg goddelijke instrument:

Je kunt veel meer sturen in de band.. ik kan de drummer en gitaristen makkelijker beinvloeden dan gitaristen.. qua snelheid, qua ritme enz..

De bassist is altijd dronken.. en als je dronken bent kun je gewoon heel veel partijen vereenvoudigen.. of moeilijker maken.. er is in ieder geval veel ruimte voor improvisatie..

Als bassist heb je nooit ruzie om wie de solo maakt (onze 2 gitaristen hadden dat geregeld).

Als bassist kun je samen met de drummer de gitaristen voor lul zetten (ritmehoek versus jankhoek bij ons in het oefenhok)

Als bassist kun je lekker dreunen.. want geluid moet je niet alleen horen, ook voelen.

Als bassist hoef je toch minder snel bang te zijn dat je snaren knappen tijdens een optreden..

Het bassistenforum is rustiger.. valt nog een beetje bij te houden

Als bassist denkt toch iedereen van het domme klapveepubliek dat je gewoon gitarist bent, en alles met een gitaar is stoer..

Basgitaarsolo's zijn veel woester dan gitaarsolo's, al dat gejank, daar is iedereen toch al helemaal mee doodgegooid.

Je kunt idd veel makkelijker een band vinden, en ook minder standaard.

Als je plectrums/(plecta?) op zijn kun je verder ala fingerstyle.. dat zie ik heel wat gitaristen niet doen, de meeste kunnen alleen maar met plectrum ragge

Je hebt minder pedalen nodig.. tenminste.. 1 basisgeluid is in feite voldoende.. als gitarist heb je al snel een clean, een chorus en een distortion nodig..

Je hebt je linkerarm over het algemeen verder van je lichaam af door de langere hals.. dus minder zweetplekken, en als deze je niet overhaalt.. ga dan maar gitaarspelen.

amen!

basswasp
22 augustus 2003, 21:42
... en je stelt jezelf niet voortdurend de vraag: "waar is mijn plectrum?" ;)

kokteejl
22 augustus 2003, 21:51
heb ik dus uiteindelijk voor de gitaar gekozen, ik vind het gezelliger om mee te spelen, je kan er meer stijlen mee spelen


tjeez lowiezzz...zet eens je toon (van je gitaar!) zo laag mogelijk, trebble af, bas omhoog, en stand op brug humbucker, + een beetje distortion en dat klinkt gewoon zoooooooooo vet....

Waar slaat dat dan weer op :???:

dat je gewoon meer mogelijkheden hebt ;)

dvmutzy
22 augustus 2003, 22:16
ok, nu mijn verhaal:
ik geloof dat ik voornamelijk gitaar wou spelen, of ik wou die bepaalde lijntjes spelen, door de guano apes. toen ik een tijdje leuk gitaar speelde, bleken die geweldige lijntjes door de basgitaar gespeeld te worden (de gitarist van de GA speelt trouwens sowieso weinigs interessant).

Ondertussen, enkele jaren later, ben ik erg gehecht geraakt aan de gitaar. maar ik vind al die jank- en kijk-s-hoe-snel-ik-wel-niet-kan-spelen- solotjes nog altijd errug verschrikkelijk.
Ik heb nu dus net een bas gekocht. Je leert t inderdaad veel sneller dan gitaarspelen (en dat komt niet alleen doordat alle noten etc. al ken) maar voor mij als gitarist speelt t wel iets moeilijk. ik denk alleen dat jij dat probleem als beginner niet zal hebben.

oja, aangezien ik nu dus gehecht aan de gitaar ben, heb ik, na een bep stukje te hebben geoefend, wel steeds de behoefte om ff te raggen en dat kan helaas wat minder goed op de bas.


maar ffe serieus , je moet gewoon kiezen wat je zelf het leukst lijkt , gewoon naar je local guitar pusher gaan en ffe spelen op een gibson les paul , en dan op een musicman stingray
:)
vergeet een fender stratocaster niet. persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan les pauls.

maaruhh, volgens mij is de topicstarter een beetje weg?!

jos zonder pet
22 augustus 2003, 22:29
@ dvmutzy: neenee ik ben weer helemaal terug! en ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat bas helemaal men ding is :lol:

@ ruud: thnx voor je je overtuigende argumenten :lol:

jos zonder pet
22 augustus 2003, 23:07
maar wat genre muziek spelen jullie vooral op jullie bas?
ik hoor het liefste punk-rock ed. ( soms ook wat rustigere muziek) is de bas daarin vaak niet wat eentonig?
mss domme vraag maar kun je ook zo is goed raggen op een basgitaar, (om je zo is goed af te reageren na een kutdag)?

dvmutzy
22 augustus 2003, 23:14
met een plec kan je wel raggen (maar wel wat minder. op n gitaar kan je trouwens ook niet zo heel goed afreageren, iig niet als je t niet zo goedkan (no affence, was op zich ook geen opmerking aan jos) want als je boos ofzo bent kan je minder goed gitaarspelen omdat je minder concentratie ofzo hebt.)

ik speel dus op zich nog niet echt bas. maar op mn bas speel ik ongeveer alle genra (iig alle behandelde in mn leuke boekje, dus alle major). ik ben dus veel veelzijdiger op de bas dan op de gitaar.

jos zonder pet
22 augustus 2003, 23:59
in ieder liedje dat ik nu hoor probeer ik het basgeluid te vinden,
maar vaak vindt ik geen basgeluid :???:
is er geen? valt het gewoon niet op? of ben ik gewoon slecht ???(laat het niet dat laatste zijn :-? )
bijvoorbeeld in ik wil niks-heideroosjes, basketcase-greenday, you- bad religion,....
of mss ken ik het basgeluid nog niet echt goed genoeg...

Clunk
23 augustus 2003, 00:00
komt omdat bij dat soort punk de bas hetzelfde speelt als de gitaar en meestal onder de distrorsion verzopen is..

download wat tower of power/ rhcp

wedden dat je hem dan wel hoord? :D

jos zonder pet
23 augustus 2003, 00:15
maar dat is niet echt de muziek die ik wil spelen
maar bij de mzuiek die ik wil spelen hoor je de bas vrij weinig,
dus is het als ik zo'n muziek wil spelen beter gewoon giotaar te gaan spelen?

basswasp
23 augustus 2003, 00:25
Bij punk is de bas meestal zéér eentonig, maar over het algemeen is punk vrij eenvoudige muziek om te spelen. Gitaar spelen in plaats van bas zal je weinig helpen.

In het nummer You van Bad Religion zitten toch wel duidelijk hoorbare basloopjes, misschien heb je het gehoor er niet voor (is makkelijk te trainen) of luister je naar een mp3'tje door erg kleine speakers.

Nu je toch Green Day noemt, is Minority misschien iets om te beluisteren. De basloopjes zijn hier in de coupletten met veel attack gespeeld en duidelijk hoorbaar.

Voor zover is Rancid ken, is dit ook een band een met duidelijk hoorbare bassist.

dvmutzy
23 augustus 2003, 00:29
-je kan natuurlijk ook allebei gaan spelen.

-in When I come around van Greenday is ook een duidelijke bas te horen.

-zet anders je bass of low knop opje stereo helemaal open.

niels_r
23 augustus 2003, 00:34
heb ik dus uiteindelijk voor de gitaar gekozen, ik vind het gezelliger om mee te spelen, je kan er meer stijlen mee spelen


tjeez lowiezzz...zet eens je toon (van je gitaar!) zo laag mogelijk, trebble af, bas omhoog, en stand op brug humbucker, + een beetje distortion en dat klinkt gewoon zoooooooooo vet....

Waar slaat dat dan weer op :???:

dat je gewoon meer mogelijkheden hebt ;)

Het slaat nergens op om te zeggen dat je meer stijlen met een gitaar kan spelen dan met een bas.

En als je je versterker zo insteld als jij voorstelt krijg je een ongelofelijk kutgeluid. Je gaat toch niet je treble wegdraaien, bas voluit zetten en je toonknopje dichtdraaien? En dan zeker ook je gitaar nog stemmen op B en dan palmmuten :wink:

Ohja om on-topic te blijven: In punkrock achtige nummers hoor je de bas misschien niet altijd even goed (bij Green Day hoor je de bas toch vrij duidelijk?), maar er zijn ook uitzonderingen. Luister eens naar Bro Hymn van Pennywise en Maxwell Murder van Rancid.. je snapt dan vast wel wat ik bedoel (het is niet mijn muzieksmaak).

Groeten Niels

Rhinus
23 augustus 2003, 12:49
Green Day, daar hoor je egelijk altijd bas ja.
Bij Satanic Surfers ook. Maar die gast kan 't ook echt goed.
Anti Flag, daar hoor je ook duidelijk bas (hoewel die bas echt leeg klinkt).

Een bassist moet vind ik niet de poweakkoorden van een gitarist meespelen want dat is echt saai. Bij PunkRock is dat vaak 't geval. Maar soms ook niet. En dan krijg je erg gave PunkRock :).

Ruud
23 augustus 2003, 17:07
Probeer longview van greenday dan ook eens.. volgens mij moet je daar de bas wel ietsje heel goed kunnen horen.. in de coupletten.. en ja, das het voordeel van bas, je kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt/kunt..