PDA

View Full Version : electrische of basgitaar????



jos zonder pet
18 augustus 2003, 21:32
Hallow!!!
ik ben van plan zo rap mogelijk gitaar te gaan spelen maar ik twijfel of ik nu bas wil spelen of gewoon...
kan er iemand wat voor-en nadelen geven?
moeilijk/makkelijk, goedkoper,.....
gr hans

Rhinus
18 augustus 2003, 21:53
Luister eens een nummer van een band die je leuk vind. Wat vind je mooi aan dit nummer? Gitaar? Of de bas? Ga daarna naar een winkel. Laat iemand een gitaar testen en iemand een bas. Kijk wat je mooier vind klinken. Ga daarna zelf op beide een tijdje spelen (dat klinkt dan natuurlijk echt slecht :)) en kijk wat qua geluid, sfeer etc 't leukst is.

Dat zou ik doen. Wacht, dat heb ik niet gedaan. Ik heb gewoon een bas gekocht omdat ik er toen goedkoop aan kon komen :razz: .

Clunk
18 augustus 2003, 21:54
bas is duurder.

bas is makkelijker --> je hoeft je vinger niet allemaal in een hokje te proppen, als je begint speel je een noot, en een snaar tegelijk.

bas klinkt mooier.

latere bas oefening worden moeielijker.

uh. dat was het?

www.vanafvandaag.tk
19 augustus 2003, 08:07
Tja, ik ben een geconverteerde gitarist.. Kende nog een bandje die een bassist zocht.. Het leven bleek later veel leuker te zijn met vier snaren in plaats van zes. Bovendien, met mijn bijna twee meter staat een bas ook wel stoer 8-)

De Teng
19 augustus 2003, 09:11
Zo ben ik er ook terecht gekomen. Maar bas is niks duurder dan gitaar toch? Je kunt het zo duur en zo goedkoop maken als je wilt dus...

frenske
19 augustus 2003, 09:18
www.vanafvandaag.tk heeft daar een heel goed punt.
Ga naar de winkel en probeer een paar (bas)gitaren om en kijk welke je het beste staan. :razz:

Effe plastische beschouwen: een gitarist (en zeker solisten) staat vaak meer op de voorgrond, is egoistisch, kan geen maat houden en krijgt nooit de vrouwen. De bassist is het centrum van de band, een fundament waar je op kan bouwen, teamplayer en krijgt altijd de vrouwen.

basswasp
19 augustus 2003, 09:27
Beginnen met bas of gitaar is nu ongeveer even duur, daarbij is het begin bij bas iets makkelijker. Wanneer je in een eenvoudige band wilt spelen, kan je beter gaan bassen. Een basis leggen op bas heb je vrij snel onder de knie en er is vaak een tekort aan bassisten.

Wanneer je verder komt gaat er een wereld voor je open met de 'grote bassisten'. Pastorius, King, Wooten, Claypool en nog vele anderen... Dan kun je het net zo moeilijk gaan maken als je wilt en dat is niets makkelijker dan met gitaar.

Hempo
26 augustus 2003, 21:47
[quote="frenske"]

een gitarist (en zeker solisten) is egoistisch, kan geen maat houden en krijgt nooit de vrouwen. quote]

Jongen waar basseer jij je op.

basswasp
27 augustus 2003, 10:06
Hee Hempo, dat stukje optreden van afgelopen zaterdag met jou op bas ging toch niet bepaald strak...

Ploink, pluk, pats, bew, ploing, paf, bats, ram, plof


(het klonk meer als Flea in z'n topdagen dan als Lynyrd Skynyrd...)

;)

dvmutzy
29 augustus 2003, 21:04
Ik zou toch zweren dat ik hier op had gereageerd.. :o

basswasp
30 augustus 2003, 08:50
Dat deed je net toch ook ;)

Hempo
11 september 2003, 10:54
Hee Hempo, dat stukje optreden van afgelopen zaterdag met jou op bas ging toch niet bepaald strak...

Ploink, pluk, pats, bew, ploing, paf, bats, ram, plof


(het klonk meer als Flea in z'n topdagen dan als Lynyrd Skynyrd...)

;)


Ja ach, ik had bier op, misschien is dat het.
En ik ben het niet gewend om op dat frequentieniveau te spelen, dus ging ik automatisch agressiever/harder spelen, zodat mijn tere oren het konden volgen.
:lol:

Saf
12 september 2003, 20:01
Als je net als mij vrij amuzikaal bent en je vint punk spelen ga dan bassen. Zodra je een jaartje in een band hebt gespeeld ben je een heel stuk beter als je dan zorgt dat je af en toe met iemand anders meespeeld zodat je niet vastroest aan de manier van spelen van een ander komt alles goed. Tenminste bij mij

MxPx_Jos
12 september 2003, 20:10
Ik heb vanmiddag mijn versterker zo ingesteld zodat het net leek alsof het een elek. gitaar was. En dan met wat liedjes geprobeerd een beetje te solo-en. Dat was best leuk. Ik denk dat ik wel een keertje een gitaar ga kopen. Met de basgitaar doe ik ook bijna niets anders dan constante improvisatie en solo-en. Niet dat ik dat in een band doe ofzo, maar thuis.

Maar het allebei heel leuk zijn, ligt eraan waar je voorkeur ligt. De mijne zeker bij de basgitaar, maar gewone gitaar staat zeker op mijn lijstje in de toekomst...

Ik was trouwens wel verbaast dat mijn versterker dat geluid kon maken. Het klonk echt als een elek. gitaar met dikke distortion eroverheen... Ik hoop dat het niet schadelijk was..

dvmutzy
12 september 2003, 23:37
hoe heb je je versterker dan ingesteld?

MxPx_Jos
13 september 2003, 09:49
Nou, ik heb 4 eq knoppen. De bas helemaal omlaag. en dan Middle, treble en presence helemaal omhoog. Dan is het redelijk clean. Ik heb ook nog een knop voor "Valve Sound". Die geeft het geluid een heerlijk grommetje mee met de bas. Een soort distortion. Als je die er ook bij aanzet dan klinkt het net als een echte elek. gitaar..