PDA

View Full Version : 'Plectrumgeluiden' bij aanslaan.



BlackSun
18 augustus 2003, 21:16
Hey all,

ik speel nog niet zo lang gitaar, dus mischien is dit een hele domme vraag, maar ikn vraag me dus af of het normaal is dat ik het aanslaan van de snaar door mn plectrum zo duidelijk hoor bij het electrisch spelen, vooral op de neck humbucker. Ik hoor dus bij elke noot mn plectrum tegen de snaar slaan, wat ik erg irritant en niet mooi vind. Komt dit wellicht door me (niet al te goede) gitaar, of setup, of speeltechniek? Of ligt het gewoon aan mij? heb ff snel een sampeltje opgenomen waarin het een beetje te horen is(niet zo erg als ik had gehoopt maar als je erop let begrijp je wat ik bedoel). let niet op de kwaliteit, kspeel pas 8-9 maandjes, en heb dit stukkie ook niet echt geoefend:P(de bends zijn verschrikkelijk! :razz: )

http://home.quicknet.nl/qn/prive/gj.vd.horst/sample1.mp3

Trocar
18 augustus 2003, 22:02
\m/ Maiden \m/ Hehe...

Uhm, of het normaal is, ik hoor het wel vaker en vind het bij jou ook niet vreemd of extra opvallend klinken eerlijk gezegd. Misschien dat een ander iets weet om het te verminderen?

[edit: ik vind het stiekum wel 'echt' klinken, organisch enzo...]

[edit 2: en bij Iron Maiden hoor je het ook hoor]

Negative K3 fan
18 augustus 2003, 22:43
jouw sampleklintk vrij 'normaal' bij losse noten hoor je vaak duidelijk de aanslag, om dit te voorkomen kun je met legato's gaan werken (niet aanslaan maar hammer ons en pull offs) maar of dat nou zo mooi is?

Polytheme Pam
18 augustus 2003, 23:54
zo te horen is je sound behoorlijk "processed"...probeer het eens zonder effecten (of alleen een kale overdrive/distortion)...


het lijkt een beetje op het dichtslaande deur effect van een slecht ingestelde noise-gate...maar dit is speculatief hè.. :wink:

BlackSun
19 augustus 2003, 10:21
Mja, het is een dikke chorus met vol opengedraaide reverb. Klopt het dat er op de Cube-30, waar dit op is gespeeld, een ingebouwde noisegate zit? Dit heb ik nl wel eens ergens gelezen. Zou dit mee kunnen spelen.

Misshcien komt het ook gewoon omdat ik als ik een stuk oefen ik natuurlijk super veel op het geluid let en het mij daarom meer opvalt dan de 'gemiddelde' luisteraar.

_Gràve_£ord
3 september 2003, 00:37
het zit em vooral in de aanslag, hoe harder je de noot aanslaat, hoe meer plectrumgeluid, je zou kunnen proberen de snaren zo zacht aan te raken dat je het niet hoort maar, dat is nogal moeilijk (ik heb het eens geprobeerd)
Je hoort het trouwens vrij vaak in solo's en zo hoor, denk niet dat het praktisch haalbaar is het volledig weg te werken.

G.

Phoenix Rising
3 september 2003, 12:20
Ik vind het juist wel gaaf als je een duidelijke pick attack terug hoort

De Teng
3 september 2003, 12:23
Me too, zonder attack vind het vaak maar wat slapjes klinken. :D

BlackSun
4 september 2003, 15:05
Ok, naja, zal et wel gewoon aan mij liggen:P

vulvasonic
17 september 2008, 01:40
Alsof we 5 jaar lang verder niets zinnigs meer te melden hebben gehad over de invloed van het plectrum op het totaalgeluid van de gitaar. En juist over DIT specifieke onderwerp valt nog zo veel te vertellen!
:D












Sorry jongens, maar toen ik zojuist zag dat een niet ingelogde persoon, uiterekend DIT topic aan het lezen was en ik uit nieuwsgierigheid even ging kijken, kon ik het eenvoudigweg niet laten om dit topicje na 5 jaar even subtiel te BUMPEN...
:seriousf:

Tho
17 september 2008, 10:52
nou eh... goed bezig Vulv! :D

-=JEROEN=-
17 september 2008, 12:01
Ik dacht al, wat een hoop onbekende namen allemaal.

Jeroensnake
17 september 2008, 14:14
http://video.google.nl/videosearch?q=guitar+pick

denis.hermans
17 september 2008, 16:25
Hallo,

Ik ben zelf een beginner, maar mijn gitaarleraar heeft wel verteld dat eventueel een dikker plectrum bijgeluiden kan verminderen. Eventueel kan je je plectrum ook wat afronden (afknippen) of met de afgeronde zijkant van je plectrum spelen ipv met de punt ( leraar doet dit)


Mvg,

Denis

Edit edit : zie nu pas dat dit een oud topic is :chicken: :chicken: :chicken:
Als het goed is speelt de topicstarter nu al vijf jaar en zal zijn "probleem" wel opgelost zijn zeker...

Guitarmania
19 september 2008, 23:08
Tsja, dit is een kwestie van smaak. Ik kan je zeggen dat ik niet van dunne (zachte) plectra houd omdat die altijd zo'n "flapflap-geluid" maken. Dikke, stevige plectra hebben dat niet.

Ik denk dat het ook een kwestie is van hoe je je plectrum vasthoudt. Als je hem veel laat uitsteken schaaft het uitstekende deel langs de snaren. Dat geeft ook een "flaf-geluid".

Je kunt ook hele vette (dikke) plectra gebruiken. Die klinken erg warm. Zelfs nog warmer dan een nagel.

Ik zou als ik jou was bij de muziekwinkel van elke plectrum uit het bakje er een kiezen en eens proberen. Er zit er vast een bij die aan je verwachtingen voldoet.