PDA

View Full Version : welke toonladders



hli
18 augustus 2003, 19:32
Welke toonladders kan ik het beste gebruiken voor het spelen van
(simpele) solo's bij Blues, Country en rock 'n roll.
Al die theorie over Ionische ladders en een heleboel andere zegt mij jammer genoeg heel weinig. Per muziekstijl is er toch ook wel 1 bijbehorende toonladder waar je een heel eind mee komt .Of is dit te simpel gedacht ?. Kan iemand mij hier in tab vorm aanhelpen.

Thanks

Super Slinky
18 augustus 2003, 23:23
Bij blues spelen negen van de 10 gitaristen de pentatonische toonladder.
Die is in principe op elke muziekstijl van toepassing en simpel aan te leren. Het zijn namelijk maar 5 tonen van de toon ladder.
Bijvoorbeeld. Van Am.

Ga naat positie 5 op de lage E snaar.
Speel nu
____5___8___________________________________
_________ 5___7_______________________________
_______________ 5___7__________________________
______________________ 5____7____________________
_______________________________5___8_____________
_____________________________________5____8_______

Je kunt deze zelfde ladder ook bij C gebruiken. Het zijn maar 5 noten uit de C ladder. Speel ze heen en weer en in allerlei variaties. Zoek dezelfde noten op op andere posities van je hals en leer ze vlot spelen achter elkaar zonder nadenken. Speel een bluesschema'tje van bijv.

Am/ Am/ Am /Am
Dm / Dm /Am/Am
Em/ Dm/ Am /Em

elk akkoord is een maat van 4 tellen. Zo heb je een 12 maten blues.
Neem het op. Draai het terug en soleer nu met de pentatonische ladder van hierboven tot je het vlot kan. Gebruik ook eens bend-ups, hammer ons en pull offs en een slide af en toe. En je zult merken dat je ineens gave solo's speelt.

Deze ladder is natturlij ook bij andere toonsoorten te gebruien. Even de boel opschuiven dan zit je zo in Bm.
Succes.