PDA

View Full Version : waar begin ik?



schwantz
18 augustus 2003, 17:02
sjalom,

zo pas heb ik nieuw gekocht een marshall tsl 100 top met 4*12 cabinet en het boss gt-6 multi effect. nu zitten er zo veel freaking mogelijkheden op dat ding dat ik amper weet hoe ik moet beginnen met instellen, patchen en configureren. :???:

belangrijk vind ik dat het originele geluid van mijn marshall behouden blijft (dus ook de pre-amp), en ik wil optimaal gebruik kunnen maken van de scheurkanalen op mijn versterker. :o

nu heeft die gt-6 geen true by pass en isser dus een zekere invloed op mijn signaal. ik heb em in de effectloop van de versterker gezet omdat ik em dan uit kan zetten met de footswitch van de marshall. gevolg is wel dat de wah en distortion effecten niet echt bruikbaar meer zijn (na pre-amp). Plus dat ik alle preamp simulators op de boss moet uitschakelen (evenals de rest) :-?

Hier en daar ook wat gelezen over de 4-kabel methode, (pre-amp in de loop van de multieffect) maar nadeel daarvan vind ik dat je dus alle equalizers van de multi effect moet gaan afstellen om de invloed op het signaal te beperken (volume en ruis) en de marshall zo natuurlijkmogelijk te houden.
(kortom ik heb gewoon te veel knopjes....) :-D

wellicht dat iemand wat handige tips heeft, of aan kan geven hoe ik het beste mijn geluid kan opbouwen/behouden?
thanks alvast!

ReinoutV
18 augustus 2003, 19:43
Waar je de GT6 ook plaatst, je zal hem altijd zo moeten instellen dat hij het meest neutraal is: equalizer uit, zou ik zeggen. De 4-cable-method lijkt me toch het meest geschikt. Geen pre-amp modelers gebruiken (vanwege het goede versterkergeluid), maar alleen een fuzz of booster oid.

Ic3gl0vE
18 augustus 2003, 21:31
tweak till you drop! dat je een apparaat met vreselijk veel parameters hebt aangeschaft zou je van te voren moeten weten :)
Veel succes met je spullen, Gt's zijn leuke apparaten als je er eenmaal mee leert werken.

Dude
19 augustus 2003, 09:27
gebruik gewoon alleen die tsl man... veel lekkerder, niks geen digitale shit voor je buizen amp !

Ibanez44
19 augustus 2003, 17:32
Heb bij een psychiater gelopen voor dezelfde problematiek. Het vergt inderdaad een heleboel tijd en kennis wil je uiteindelijk een goed geluid krijgen. Zelf heb ik een Fender Hot Rod deVille (buizen). Ik werk ook met de 4 cable Methode. Hier ben ik tevreden over. Mijn ervaring is dat je er niet te veel effecten tegelijk tussen moet stoppen. Het gaat dan blazen enzo. De mening van hierboven deel ik wel. Als je een goede versterker heb breek je met zo'n apparaat al snel iets van het originele geluid af.
Maar zelf zit ik in een coverband en dat vraagt om verschillende settingen en om op mijn leeftijd bij ieder nummer door de knietjes te gaan om de losse pedaaltjes opnieuw in te stellen is ook niet alles.
Bereid je voor het zal een hele klus worden. Ik ben er verlopig ook nog niet maar op deze site ervaringen uitwisselen moeten we blijven doen.

schwantz
20 augustus 2003, 12:57
thanks!

blijkbaar is de 4 cable method toch het beste. ik zal er gewoon tijd in moeten steken om mijn geluid te vinden dus.

Ik ga mijn best doen!!

davinci dave
20 augustus 2003, 14:34
Om effe te geageren op de vraag: de gt-6 heeft mij ook al meermaals de haren van m'n kop doen rukken. Ik heb een oude marshall buizenversterker, en die heeft geen gain kanaal. Eerst werkte ik met losse stompboxes, wat inderdaad eenvoudig werkt en je hebt niet al te veel parameters, zeker niet in vergelijking met die van de gt-6. Ik schakel de gt6 voorversterkers niet in, en de equalizing zet ik in regel af. Nuheb ik een cleane sound gevonden die gelijkt op die van de amp. Dus de gt in bypass of er wel in, dat verschilt niets meer. Die sound kopieer ik naar 20 patches ofzo, en per patch kan ik dan een programma bouwen, dat ik in manual mode gebruik. Nu ga ik mijn oude pedals ook invoegen, in de fx loop van de gt. benieuwd wat dat geeft! Alles goed opschrijven is wel de boodschap, want inderdaad, ik houd het zo eenvoudig mogelijk om er geen punthoofd van te krijgen.

Ibanez44
21 augustus 2003, 17:34
Ik werk ook volgens het idee van Dave???. Eerst een overeenkomstige cleane sound zoeken en van daaruit bouwen. Vervolgens werk ik ook altijd met de manual functie. Alleen overkomt het me vaak dat wanneer ik onder een bepaalde patch een toewijzing verander, zeg maar tune in plaats van chorus, dat hij dat dan gelijk ongewild bij alle andere manual patches doet. Verder begrijp ik niet zo veel van de assign functie. Ik ben bang als ik ga zitten pielen dat dan al m'n andere eigengemaakte patches ook weer veranderen.
Ik ga al 25 jaar mee in de muziek maar ik voel me een stumpertje op dit gebied.

schwantz
22 augustus 2003, 16:25
ja dat is precies waar ik nu mee aan het rommelen ben. laat de gt6 eerst maar in de effectloop van mijn versterker staan en ga gewoon vanuit cleane/lege patches opbouwen. had me al voorgesteld dat de manual mode daarbij het beste te gebruiken is. die pedaal toewijzingen snap ik inderdaad nog geen kut van :-? , maar dat zal wel een kwestie van gewoon proberen worden en wat nachten wakker liggen.
ik vraag me nog af hoeveel sets van manual modes je kan maken?
Ik gebruik nu mijn ds-1 maar voor wat boost en mijn crybaby voor de wahs. Dan als ik het allemaal begrepen heb (volgend jaar?) maar hetzelfde doen met de 4-cable methode......
die tsl100 klinkt trouwens echt VET, strakke plasser kast :D