PDA

View Full Version : Effect in gitaar.



TuuP
18 augustus 2003, 15:41
Ik gebruik de toonpot van mijn gitaar nooit....dus zat ik te denken, dan halen we die eruit en dan duwen we een effect of iets anders leuks in de gitaar. Geen sustainer want dat is te duur.

Ik heel enthousiast gaan googlen maar het valt toch tegen. Het enige wat ik heb gevonden is een zgn. stratoblaster, een booster dus, bij generalguitargadgets.com.

Er moet toch iets spannenders te maken zijn?!?!

Harry
18 augustus 2003, 15:55
ik heb in mijn strat ooit een 'Sonic Ranger' in laten bouwen. Een soort voorversterkertje waarmee je verschillende gitaarelementen kunt nabootsen. Best een leuk ding......

hoofd
18 augustus 2003, 17:43
Als je technisch genoeg bent kan je van alles in je gitaar bouwen, tot aan een versterker toe. Maar voor effecten in je gitaar, zoek 's naar de gitaar van Matthew Bellamy van muse, de helft van zijn gitaar bestaat uit elektronica.

Negative K3 fan
18 augustus 2003, 18:11
mja, maar dat is gewoon een kwestie van printplaatjes over zetten in een holle gitaar...

DOLBY
18 augustus 2003, 18:48
een fuzz bestaat vaak uit maar enkele componenten en die past dus op een klein printje. Die zou je dus ook kunnen inbouwen.
bijvoorbeeld de Fuzz Face of de Easy Face

Lucky
18 augustus 2003, 20:29
of een wah!

push pull om hem aante zetten en de pot om hem in een stand te zetten.

een soort on board stuck wah

ijff
18 augustus 2003, 20:45
Je kan ook ff kijken bij EMG. Die hebben onder andere een Fat control (laat je single coils klinken als een humbucker). www.emgpickups.com

ijff
18 augustus 2003, 20:47
Oh, en als je een humbucker in je gitaar hebt die te splitten is, dan kan je de toonpot gebruiken om de humbucker te splitten, zo heb ik de pickups in m'n SG aangesloten.

TuuP
18 augustus 2003, 21:53
Ik zou graag een Wah willen bouwen maar de schema's die ik tot nu heb gezien zijn te groot, die passen nooit in mij gitaar. Ik ga maar eens een Fuzz proberen dan.

TuuP
19 augustus 2003, 15:39
Zeg mensen, zo'n push-pull, welke moet ik hebben. Ik zit nu een beetje te kijken bij de postorderbedrijven maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een Ibanez, moet ik dan een Fender type gebruiken? En hoe zit het met 100k, 250k en 500k?!

kokteejl
20 augustus 2003, 13:13
een fuzz bestaat vaak uit maar enkele componenten en die past dus op een klein printje. Die zou je dus ook kunnen inbouwen.
bijvoorbeeld de Fuzz Face of de Easy Face

interessant inderdaad....hoeveel kost zoiets?

Dirk_Hendrik
20 augustus 2003, 13:55
Zeg mensen, zo'n push-pull, welke moet ik hebben. Ik zit nu een beetje te kijken bij de postorderbedrijven maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een Ibanez, moet ik dan een Fender type gebruiken? En hoe zit het met 100k, 250k en 500k?!

Als je van plan bent om elektronica te gaan knutselen zijn dit vragen waardoor ik je zou afraden verder te gaan met dit idee. Je wilt gaan knutselen terwijl de basics je vreemd zijn. Dat vraagt om ellende.

TuuP
20 augustus 2003, 14:03
Nou ik ga zelf niet knutselen maar mijn broer doet dat. De schema's die op internet te vinden zijn kan hij stuk voor stuk bouwen/ solderen alleen hij heeft geen specifieke gitaarelectronicakennis vandaar....

Dirk_Hendrik
20 augustus 2003, 14:08
Dan zou die vraag van die 100k, 250k etc geen probleem moeten zijn. Gitaarelektronika bestaat namelijk niet. Je hebt elektronica (produkten) voor gitaar.

kokteejl
20 augustus 2003, 14:13
Nou ik ga zelf niet knutselen maar mijn broer doet dat. De schema's die op internet te vinden zijn kan hij stuk voor stuk bouwen/ solderen alleen hij heeft geen specifieke gitaarelectronicakennis vandaar....

http://www.schakelingenonline.nl/nl/schakelingen/audio/5.htm

zo'n sites? Wil ek wel kunnen, wil echt wel een fuzz gewoon

edit: maar dan wel een vraagje voor de mensen die er iets van kunnen: zou ik ( ik ken er niks van ) zoiets na lange tijd ineen kunnen knutselen, maar dus in een doosje en niet in men gitaar, en er zo nog geluid uit krijgen? Wil er best aan beginnen...

TuuP
20 augustus 2003, 14:37
@kokteejl: dat kunnen jij en ik ook nog wel solderen hoor, met een beetje oefenen.


@Dirk_Hendrik: de 100k, 250k was ook geen probleem achteraf, ik was iets te snel :)

Dirk_Hendrik
20 augustus 2003, 15:18
Wouw, wat geweldig. Zo'n mooie site en het eerste wat je ziet is een fout schema!
http://www.schakelingenonline.nl/images/fuzz_wit.gif

Kan iemand uitleggen wat R1, R2 en C1 in dit schema doen, anders dan je batterij leeg trekken?

antwoord:

Pin 2 van het IC moet ten eerste pin 3 zijn en pin 3 pin 2. Daarna moet pin 3 liggen aan het knooppunt van R1, R2 en C1 en niet aan pin 4!

m.a.w. Zou je dit kunnen?
Ja natuurlijk maar daarbij ga je ervan uit dat je basis correct is. In dit geval gaat het dus al meteen mis!

kokteejl
20 augustus 2003, 17:11
wist ek niet hoor...

m^rton
20 augustus 2003, 17:22
Kan iemand uitleggen wat R1, R2 en C1 in dit schema doen, anders dan je batterij leeg trekken?

Oke Dirk, als volgt:
Pin 2 van het IC moet ten eerste pin 3 zijn en pin 3 pin 2. Daarna moet pin 3 liggen aan het knooppunt van R1, R2 en C1 en niet aan pin 4!

Is dat duidelijk genoeg?

EdJ
20 augustus 2003, 20:14
Ik wil me nergens mee bemoeien maar met dit schema kun je je geld beter in je zak houden behalve als een ruisende slecht klinkende scheur wilt bouwen.In dat geval veel plezier ermee :D

Dirk_Hendrik
21 augustus 2003, 09:22
Is dat duidelijk genoeg?

Als je schema kunt lezen wel ja :roll: