PDA

View Full Version : Marshall...Plug and Pray??



Polytheme Pam
18 augustus 2003, 14:52
Het valt me de laatste tijd op dat er nogal wat posts zijn over Marshalls en vooral de mankementen. Ook op de 2e hands-sites word je doodgegooid met het merk (vaak ook met mankementen)...kan je blind gaan voor een Marshall of is de kwaliteit gewoon matig?

josh.vandenberg
18 augustus 2003, 15:13
De oudere Marshalls zijn van een geweldige kwaliteit.Ik speel er al 23 jaar mee en het enige wat bij mij vervangen moest worden was een voedingselco.De nieuwere buizenversterkers zijn ook heelerg goed,maar de valvestatejes laat dat maar liggen.Dun plaatmateriaal en verbrande trafo's en ga maar door.Een vriend van me heeft een oefenruimte en gebruikt tansistor peaveys voor gitaar en bas

riesj
18 augustus 2003, 15:48
josh.vandenberg schreef

De nieuwere buizenversterkers zijn ook heelerg goed,...

Dat valt toch best wel mee? Tenminste de dsl serie is toch ook niet helemaal betrouwbaar. Met name het soldeerwerk is toch niet super?!?

Groetjes,

Dude
18 augustus 2003, 16:19
denk dat er ook gewoon een hoop gezeikt wordt op marshall vanwege de gigantische naam die ze hebben opgebouwd, peavey en mesa ed moeten daar nog maar eens bij in de buurt komen... marshall is gewoon de naam als het om rock gaat, en natuurlijk is de markt breder aan het worden en zullen er kwalitatief net zulke goede of zelfs betere merken zijn maar dat weerhoudt niet dat marshall al 35 of 40 jaar weet ik hoeveel meedraait en gewoon een topsound heeft

Ic3gl0vE
18 augustus 2003, 18:03
Een vriend van me heeft een oefenruimte en gebruikt tansistor peaveys voor gitaar en bas

Maar transistor peavey's voor gitaar klinken wel extreem kut

josh.vandenberg
18 augustus 2003, 18:05
Ik weet echt geen ander merk wat versterkers maakt die na 35 jaar en 10 a 15 jaar op zolder gestaan te hebben zo spelen.Die oude mesa's zijn ook niet echt super betrouwbaar.fender met zijn trafo's uit de jaren 70 ,nooit van mijn leven.Wanneer een merk een soldeerbad gebruikt, i p v gewoon solderen,kun je flink pech hebben.Als je een oude marshall hebt ,hoef je van z'n lange leven geen andere te kopen,slijt noooit.Met dsl heb ik geen ervaring,zal ik ook nooit krijgen want ik vind het geluid zwaar kut.ik vind de high gain dual reverb veel en veel beter.Gebruik ik zelf ook nog ,super.Die tsl is ook kut.De jmp serie of de jcm 800 is heel goed en de plexi is super.De jcm 800 50 watt en de jmp 50 watt mastervolume vind ik de beste marshalls.

galguitarist
18 augustus 2003, 22:29
Ik vraag me wel af of de mensen die de TSL altijd maar afkraken hem ook wel eens echt gehoord hebben... Snap dat smaken verschillen en dat het volgens de uberpuristen geen "all-tube" versterker is vanwege het "diode-clipping". Maar toch. Ik heb veel versterkers geprobeerd voor ik tot de aankoop van mijn TSL overging en ik moet zeggen dat ik hem echt WEL heel goed vind. Veel mooier clean dan de JCM 900, lekker veel mogelijkheden om het geluid te beinvloeden en dus naar je smaak te vormen. En de drie kanalen bieden ook veel mogelijkheden. Ben er alleen wel achter gekomen dat het een versterker is waar je veel aan moet draaien voor je HET geluid gevonden hebt...

Beetje off-topic he? Maar ja, zat er denk ik al een tijdje mee...

josh.vandenberg
18 augustus 2003, 22:59
Maar transistor peavey's voor gitaar klinken wel extreem kut[/quote]

Als je een oefenruimte exploiteerd ga je toch geen topversterkers neerzetten,maar je zet wat betrouwbaars neer en dat zijn de oude bandits zeker wel.En ze klinken ook veel beter als die valvestates.Als je een serieujze amp neemt ,neem je geen valvestates en geen transistor peavey.Ook al heb ik een keer een collegagitarist met een bandit van het podium gevaagd en hij speelde met een mesa combo.Maar misschien lag dat wel aan die dude.

Ik vind die tsl 's echt niet goed ,zet er maar eens een jcm 800 naast.Dan doe je 'm gelijk vann de hand

Dirk_Hendrik
19 augustus 2003, 12:04
denk dat er ook gewoon een hoop gezeikt wordt op marshall vanwege de gigantische naam die ze hebben opgebouwd, peavey en mesa ed moeten daar nog maar eens bij in de buurt komen... marshall is gewoon de naam als het om rock gaat, en natuurlijk is de markt breder aan het worden en zullen er kwalitatief net zulke goede of zelfs betere merken zijn maar dat weerhoudt niet dat marshall al 35 of 40 jaar weet ik hoeveel meedraait en gewoon een topsound heeft

Ik denk dat je hier een beetje mis zit. Zowel Peavey als Mesa zitten op hetzelfde niveau als Marshall alleen in een ander marktsegment. Peavey zit daar onder en maakt (in het algemeen) betaalbare versterkers voor de wat meer beginnende gitarist. Marshall probeert (met succes) aan dat segment te snoepen met valvestates. Mesa zit in het segment boven Marshall. Aanzienlijk duurder en daarom voor veel mensen, die voor een Marshall al moesten sparen en kreunen, niet te betalen. Bedenk ook eens dat Marshalls ook zo goed verkopen omdat ze in relatie tot andere versterkerbouwers goedkoop zijn. En dan heb je het nog niet gehad over andere (grote) spelers als 7ender...

Marshall is de naam als het om rock gaat vind ik persoonlijk een beetje kort door de bocht trouwens. Daarmee doe je jongens als Mesa (Metallica, Neil Young ??) en Rivera (Steve Lukather??) geen eer aan. Marshall is het imago, OK.

taylor
19 augustus 2003, 12:18
hmm ja maar metallica en steve Steve Lukather enzo hebben ook en tijd op marshall gespeelt(zullen ze vast ook nog wel hebben).

dat ze door en of andere deal en sponsering krijgen ja ach.

ik vind toch wel dat veel versterker merken achter marshall,vox,7ender enzo aanloopt.(de pioniers)

marc_o
19 augustus 2003, 12:34
Marshall is de naam als het om rock gaat vind ik persoonlijk een beetje kort door de bocht trouwens. Daarmee doe je jongens als Mesa (Metallica, Neil Young ??) en Rivera (Steve Lukather??) geen eer aan. Marshall is het imago, OK.[/quote]

Metallica heeft wel heeeeel lang op Marshall gespeeld en Neil Young nooit op een Mesa, maar op een kleine fender tweed-combo.
Lukather is weg bij Rivera

Dirk_Hendrik
19 augustus 2003, 14:16
Metallica heeft wel heeeeel lang op Marshall gespeeld en Neil Young nooit op een Mesa, maar op een kleine fender tweed-combo.
Lukather is weg bij Rivera

Zucht, ja ja, en lukather is ook weg bij Soldano etc etc.

Betreffende die tweed combo. Dat is correct. Laat het ding nou net verbouwd zijn door...... Randall Smith. Samengevat een Mesa dus.

Dude
19 augustus 2003, 16:42
idd, mettalica speelt pas 2 jaar met mesa, daarvoor altijd marshall torens...

ik heb verder weinig nuttigs te melden, marshall is gewoon een grote naam met top spul en ik ben er gek op...

EmgMaster
19 augustus 2003, 17:16
Euh, denk et dus niet
Metallical speelt vvanaf masters al op mesa spul (preamps) en soms nog wel
met marshall poweramps maar ze spelen zowieso al veel langer op mesa spul

Soulman
19 augustus 2003, 19:38
Marshall maakt prima spul. Veel (prof)bands toeren met het spul en dat zou echt niet kunnen als ze niet roadworthy zouden zijn.
De oudere modellen zijn eenvoudiger van opzet en dus kan er ook minder snel iets stuk gaan. Verder zijn de gebruikte materialen van nu van iets mindere kwaliteit, maar anders zou het bijna onbetaalbaar worden.
En o ja de TSL's zijn voor wat betreft hun signaal wel degelijk geheel buizen itt de channel switching 800 en 900's.

Dude
19 augustus 2003, 20:02
En o ja de TSL's zijn voor wat betreft hun signaal wel degelijk geheel buizen itt de channel switching 800 en 900's.


is dat zo ??

josh.vandenberg
19 augustus 2003, 23:22
Lekker belangrijk zeg,waar metalica op speelt.Alsof dat de norm is.Het is gewoon een groepje jongens, inmiddels ouwe hufters ,die zich druk maken om auteursrechten,gelden die zij in ieder geval nooit meer nodig hebben.En de rest van de week op de diva liggen bij een psychiater voor jeugdtrauma's m b t geloofsfrustraties.

Luister allemaal lekker zelf wat je goed en betrouwbaar vind zeg.Marshall is gewoon een van de betrouwbaarste.Mesa nu ook best wel,maar die oude niet zo,trafo's e d .k heb peavey's,nou die buisvoeten zijn minder ,maar voor de rest werkt het altijd

taylor
20 augustus 2003, 01:27
dat is ook niet belangrijk ik zei het alleen eerder was het wel marshall (net als zoveel van die bands).

mesa het zou wel goed spul zijn maar ik moet het niet hebben vind het niet eens zo goed klinken eigenlijk.(voor die prijs klasse)

maarja ieder zijn smaak

doe mij maar (old) marshall

josh.vandenberg
20 augustus 2003, 13:38
over Mesa ben ik het met je eens.Cleanwel goed ,distortion iets te vlak

stringer
21 augustus 2003, 17:08
Ik ben zelf een verstokte Marshall-speler. Ik moet toegeven dat de kwaliteit de laatste jaren iets minder wordt. Desondanks denk ik niet dat Marshalls sneller kapot gaan of meer manko's hebben als andere merken. Het is echter wel zo dat relatief meer gitaristen een Marshall gebruiken en deze dus intensief gebruiken en overal mee naat toe slepen. Dan heb je dus ook kans op een mankementje. Overigens zijn buizenamps natuurlijk ook wat gevoeliger.

Dan nog even het gekanker op de JCM2000 serie. Er is niets mis met deze versterkers. Ze klinken prima (je moet inderdaad goed luisteren en draaien) en zijn niet minder stabiel als welk ander type dan ook. ( die puristen met hun 800-serie vergeten er altijd bij te zeggen dat juist deze serie wel een aantal manko's heeft die telkens een hoop geld kosten)
Een goede evrsterker is als een goede gitaar; erg persoonlijk. Ieder heeft zijn merk en type. De "beste" bestaat niet !

Soulman
21 augustus 2003, 18:17
Dan nog even het gekanker op de JCM2000 serie. Er is niets mis met deze versterkers. Ze klinken prima (je moet inderdaad goed luisteren en draaien) en zijn niet minder stabiel als welk ander type dan ook. ( die puristen met hun 800-serie vergeten er altijd bij te zeggen dat juist deze serie wel een aantal manko's heeft die telkens een hoop geld kosten)
Een goede evrsterker is als een goede gitaar; erg persoonlijk. Ieder heeft zijn merk en type. De "beste" bestaat niet !

Toen de 800 serie uitkwam werd er ook veel op afgegeven..zo zie je maar.
Vind zelf van de 2000 serie alleen de 50 watt DSL wel goed klinken, but who cares ? :razz:

josh.vandenberg
21 augustus 2003, 19:26
Ik heb wel 20 jaar met jcm 800's gespeeld en het enige defect is een voedingselco gweest.Ik speel nu meer met peavey's,maar Marshall is echt superbetrouwbaar.

gerrekat
21 augustus 2003, 22:08
marshall is prime zeker de nieuwste DSL en TSL's dat zijn de beste amps die marshall in een lange tijd gemaakt heeft!

Erg veelzijdig ook, want ze beschikken over veel gain en een goede clean, iets dat de oudere marshalls niet echt hebben, zowel de gain als de clean nietm, zit er een beetje tussenin, meer een lichte overdrive tot AC/DC achtige crunch kun je eruit halen, maar het echt high gain werk krijg je nooit iit een plexi, JCM 800, 900 (OK OK de SLX isschien) of een JMP.

Ik denk overigens dat Peavey Marshall en mesa in hetzelfde segment zitten, alleen kost mesa belachelijk veel, maar ik prefereer een TSL of DSL zeker boven een Dual of Triple Recto vanweeg het veel openere geluid en de strakkere low end, een Marshall heeft gewoon meer growl!

Peavey maakt hele goede amps vopor ongelofeljike prijzen de 5150 en de XX zijn echtere bepaald niet goedkoper dan een marshall, in NL kost een XXX zo'n 1450, en een 5150 misschien iets goedkoper maar onder de 1100 heb je ze echt niet nieuw, een II kost snel 1300 volgens mij!

Oude MESA's Mk IIc+ en Mk IV zijn ook errug lekker, maar van de recto's ben ik duiidelijk minder gecharmeerd, veel te dur hier.
Bovendien kan ik er niet over uit dat ze hier et dubbele kosten van wat ze in de US kosten en volgens mij ook waard zijn!

Voor de 2800 die je voor een triple betaald kun je VEEL beter krijgen kijk dan naar een ENGL, Diezel of VHT!

Dat is het eiereneten, ik denk dat je met een Marshall noit iets slechts in huis haalt, zelfs de vavlestates zijnj goed voor het geld!

Er zijn genoeg profbands die valvestates gebruiken, ik hem een V100 gehad van de eerste serie die heb ik 6 jaar gebruikt zonder dat ie ooit kapot is geggaan en nu heft iemand anders er nmog jaren plezier van, veel extreme death bands gebruikkte ze ook oa DEATH en OBITUARY vertel me dan niet dat ze zuigen!

Ik zou graag nog eens een mooie JCM 800 aan de collectie toevoegen of een MESA mk Iv ofzo, maar ja de financien he!

Neals
22 augustus 2003, 11:08
Het enigste wat me aan marshall bevalt is die lekkere scheur, de minpunten vind ik de matige kwaliteit en het belabberde clean

the joshua tree
22 augustus 2003, 11:11
wat mij verbaasd is dat niemand de MG series noemt...
ik ben er zeer tevreden over (Mg 100 DFX heb ik) (heb m al zeker een hele week :roll: )
vooral clean blijft hij als je hem zeg maar voluit draait nog zeer mooi overeind. Distortion kanaal vind ik persoonlijk ook mooi, en wat ik helemaal handig vindt is dat je in een handomdraai een mooie flanger/chorus/reverb aan je geluid toe kan voegen. In samenwerking met mijn Zoom 707 vind ik hem ook erg mooi... maar ja komt ook misschien omdat ik een Valvestate 15 gewend was, das niet echt alles.
volgens mij zijn ze relatief ook niet zo heel duur... voor 500 euro was hij van mij... en op de een of andere manier koop ik toch liever bij een winkel dan 2dehands... ik heb nu wel 2 jaar garantie en dat is toch een stuk lekkerder gevoel dan dat je hem van iemand koopt en dat je dan 2 weken later met een kaduke versterker zit opgescheept...

gerrekat
22 augustus 2003, 11:27
Ehhmmmm....ik zou liever een valvestate hebben dan een MG die echt alleen transistors heeft!

De valvestate heeft tenminste nog een ECC83 in de voorversterker en heeft daardoor nog een heel acceptabele scheur!

Oh d's waar ook de valvestate 15 heeft geen pre amp buis geloof ik pas vanaf de 40 watter geloof ik of niet?

taylor
22 augustus 2003, 12:21
en vriend van me heeft oa zo'n dsl amp.

klinkt wel aardig.maar echt marshall is het ook weer niet,maar wel ok.

over die prijzen bv die oudere jcm 800(2203 ect) gaan nu al voor tegen de 700 euro weg.(2ehands)

ik weet niet meer wat de nieuw prijs toen was maar denk niet veel meer dan 1500 gulden ofzo.

tis en beetje raar 2 jaar terug koop je zo'n ding voor nou 300 a 400 euro dan wordt het en beetje en hype die prijze weer sky high.

jmp's 2203 heb ik al zien staan voor +-900 euro!

the joshua tree
22 augustus 2003, 17:24
Ehhmmmm....ik zou liever een valvestate hebben dan een MG die echt alleen transistors heeft!

De valvestate heeft tenminste nog een ECC83 in de voorversterker en heeft daardoor nog een heel acceptabele scheur!

Oh d's waar ook de valvestate 15 heeft geen pre amp buis geloof ik pas vanaf de 40 watter geloof ik of niet?

maar is die scheur ook echt zo verschillend dat je er gelijk een paar honder euro meer voor wil betalen?

GIMAJA
22 augustus 2003, 20:22
En wat vinden jullie van de 30th anniversary van Marshall ???

gerrekat
22 augustus 2003, 20:22
Ehhmmm ik heb een aantal vrij dure versterker die misschien wel duizend of misschien zlefs wel meer kosten dan een MG of Valvestate, en tja zijn ze het waard, ik vind van wel!

Het is altijd zo dat voopr een geringe toename in kwaliteit er veel gel moet worden betaald, want is een Fender Strat 10 keer beter dan de eerste de beste Korea kloon, nee dacht het niet misschien 2 keer beter, maar kost 10 keer zoveel!

Zo is het nu eenmaal, maar goed als wat dat betreft was ik beter af toen ik nog een zeer gelimiteerd budget had HAHAHAHA, toen kon ik het toch niet betalen dus bleef het bij kwijlen, nu zit ik elke maand mety een lege rekening HAHAHAHAHA!

Dirk_Hendrik
22 augustus 2003, 20:44
De valvestate heeft tenminste nog een ECC83 in de voorversterker en heeft daardoor nog een heel acceptabele scheur!

Oh d's waar ook de valvestate 15 heeft geen pre amp buis geloof ik pas vanaf de 40 watter geloof ik of niet?

Precies! m.a.w je wordt gebullshit waar je bij staat. Er zou gewoon geen VALVE- state op mogen staan!

Soulman
22 augustus 2003, 23:03
Ik vind zowiezo dat hele voorversterkerbuisje onzin. Het zijn de eindbuizen die juist lekker klinken. Marshall gebruikte in de tijd van de VS serie chinese buisjes. Die klonken echt als een wesp in een jampot..bzzzzz bzzzzz. Dan klinkt een beetje fatsoenlijk transistorpedaaltje beter.
Trouwens dit geld zelfs voor sommige "betere" buizenversterkers met slechte voorbuizen en vanuit de fabriek koud afgestelde eindbuizen.
People use your ears, don't listen to the hype :P

josh.vandenberg
22 augustus 2003, 23:08
zeker ja,de eindbuizen zijn heel belangrijk.Maar het woord buizen verkoopt en eindversterkers met buizen hebben eindtrafo's nodig en laten die nu net flink duur zijn.

gerrekat
23 augustus 2003, 10:29
Ik ben het eens met de stelling dat op de goedkopetre valvestate geen valvestate zou mogen steen daar er geen buis inzit, maar de duurdere met een buis klinken wel degelijk best lekker, ja natuurlijk niet als een echte buizenamp, maar tegenwoordig wordt de meeste scheur toch echt uit de preamp gehaald!

De poweramp vervorming treedt pas op al de poweramp echt gecrankt wordt en thuis heb je daar geen reet aan, alle versterkers die op laag volume goed klinken hebben een hoop pre amp gain!

Kijk maar naar de mesa recto, ENGL powerball, Diezels whatever!