PDA

View Full Version : Fender Twin of Bassman



ReinoutV
17 augustus 2003, 23:36
Dag heren (haha, post 200!!)

Afgelopen weekend weer in Giethoorn geweest, het jaarlijkse Drijf-In bluesfestival (http://www.muziekingiethoorn.nl/blues). Wederom prachtige muziek. En heel erg veel Twins. Toch vooral silverfaces. En ik dacht dat iedereen vond dat juist de blackfaces de goede waren. Hoe komt het dat je die bijna nergens ziet? En ook de Bassman mis ik, als echte bluesversterker zijnde. En ik had ook het idee dat er veel gitaristen waren die toch een redelijke crunch in hun geluid hadden, zonder een pedaaltje aan te zetten, terwijl een Twin toch redelijk clean behoort te zijn. Is er iemand met tekst en uitleg?

SteavisSmokin
18 augustus 2003, 01:04
Hoi Reinout, ik heb zelf ook in giethoorn gespeeld, na mijn optreden nog even rond gekeken maar heb nauwelijks Twins gezien, alleen bij Enrico maar die had een gehuurde reissue Twin. Bij wie ben je dan allemal geweest waar je twins hebt zien staan?

Waarom je weinig blackface amps ziet is omdat er daar veel minder van zijn EN omdat ze een heel stuk duurder zijn.

Steven

Mr.Jay
18 augustus 2003, 12:16
>Afgelopen weekend weer in Giethoorn geweest, het jaarlijkse Drijf-In bluesfestival (http://www.muziekingiethoorn.nl/blues). Wederom prachtige muziek. En heel erg veel Twins. Toch vooral silverfaces. En ik dacht dat iedereen vond dat juist de blackfaces de goede waren. Hoe komt het dat je die bijna nergens ziet?

Zie post Steven > zeldzamer/duurder. Sf's zijn ook echte "verhuurbakken".

>En ook de Bassman mis ik, als echte bluesversterker zijnde.
R.I.'s zie ik altijd genoeg op bluesgebeurens, maar een echte ouwe is een zeldzaamheid !

>En ik had ook het idee dat er veel gitaristen waren die toch een redelijke crunch in hun geluid hadden, zonder een pedaaltje aan te zetten, terwijl een Twin toch redelijk clean behoort te zijn.

Zie eerdere topics over een "crunchy-twin".
Maar je weet natuurlijk ook nooit wat er IN een versterker wellicht aangepast is, ga er nooit vanuit dat wat je ziet op een podium ook daadwerkelijk een stock-amp is.
Ik ken div. mensen die in een bestaande amp een compleet andere versterker hebben zitten ( o.a. ikzelf :lol: ).
Verder kun je ook nooit met zekerheid zeggen of er geen pedaaltje ACHTER zo'n versterker ligt....vaker gezien zelf.

Jay

ReinoutV
18 augustus 2003, 12:46
Hoi Reinout, ik heb zelf ook in giethoorn gespeeld, na mijn optreden nog even rond gekeken maar heb nauwelijks Twins gezien, alleen bij Enrico maar die had een gehuurde reissue Twin. Bij wie ben je dan allemal geweest waar je twins hebt zien staan?

Bij welke band heb jij dan meegespeeld? Ik heb een SF zien staan bij Wheatbread Johnson, Enrico dus ook (had Guitar Ray er ook niet een staan, kon het niet zo goed zien) bij Ruben Hoeke (zondagmiddag bij de Sloothaak), maar die laatste kon ook een Vibrolux zijn.

Hoe zit het eigenlijk met de deluxe reverb (1x12"). Dat schijnt toch ook een echte blues-amp te zijn?

Mr.Jay
18 augustus 2003, 13:00
>Hoe zit het eigenlijk met de deluxe reverb (1x12"). Dat schijnt toch ook een echte blues-amp te zijn?[/quote]

te krap in vermogen voor een pittige bluesband.
Zul je geen headroom meer hebben als je die wenst.
Plus 1x12 is altijd wat dunnetjes.

Prachtige amp verder.

Jay

SteavisSmokin
18 augustus 2003, 15:48
Reinout, ik speelde met jimmy ellis. De rest van de bands waar je bent wezen kijken op enrico na heb ik niet gezien. Enrico had een Twin doorgelust aan een Deluxe Reverb. Enrico lust zijn 'grote' amp altijd door aan een kleine, de kleine hoor je dan helemaal niet (stond ook niet over de PA) maar hij doet dat voor het gevoel -> iets meer diepte. Guitar Ray had een Super Reverb en een Kendrick amp.

Zoals john al zei -> deluxe reverb heeft te weinig vermogen om het in zijn eentje te redden op een podium. Wel een erg leuke oefenversterker die harder gaat dan veel mensen denken maar de druk en headroom mist op een podium.

The Thumb
18 augustus 2003, 15:55
Deluxe reverb is met name geschikt voor studio ivm laag wattage. Optreden kan wel, moet je er alleen een microfoon voorhangen. Ik heb zelf een aantal jaar op een Victoria Tweed deluxe gespeeld, is ook 1x12” en ong. 18 watt. Ging best ok, en het voordeel is dat je de versterker echt lekker ver kunt opendraaien.

Mr.Jay
18 augustus 2003, 19:23
Deluxe reverb is met name geschikt voor studio ivm laag wattage. Optreden kan wel, moet je er alleen een microfoon voorhangen. Ik heb zelf een aantal jaar op een Victoria Tweed deluxe gespeeld, is ook 1x12” en ong. 18 watt. Ging best ok, en het voordeel is dat je de versterker echt lekker ver kunt opendraaien.


Laatste klopt wel uiteraard, maar je mist toch ballen en druk. Heeft niks te maken met microfoon ervoor hangen.

Jay

Al
19 augustus 2003, 00:48
Deluxe reverb is met name geschikt voor studio ivm laag wattage. Optreden kan wel, moet je er alleen een microfoon voorhangen. Ik heb zelf een aantal jaar op een Victoria Tweed deluxe gespeeld, is ook 1x12” en ong. 18 watt. Ging best ok, en het voordeel is dat je de versterker echt lekker ver kunt opendraaien.


Laatste klopt wel uiteraard, maar je mist toch ballen en druk. Heeft niks te maken met microfoon ervoor hangen.

Jay

Ik heb een tijdje twee deluxes gebruikt. Dat ging uitstekend qua volume.

Al

Mr.Jay
19 augustus 2003, 10:23
>Ik heb een tijdje twee deluxes gebruikt. Dat ging uitstekend qua volume.

Al[/quote]

Dat is natuurlijk de beste oplossing ! 2 stuks 12" is prima bezetting en ook nog een veel gespreidere sound d.m.v. 2 losse kastjes. Ik vind sowieso dat 2 amps altijd al stukken lekkerder, vetter en dragender klinken dan eentje. Maar niet velen hebben natuurlijk 2 dlx.'s ( laat staan één ).

Jay

PeeVee
19 augustus 2003, 10:50
Ik was ooit van plan met een 2 x 2 (two by two) "stack" (4 totaal dus) van Princeton Reverbs te gaan spelen maar dat was toch niet zo'n succes :-(

Theoretisch gezien zou je met een stuk of 8 - 10 champjes aardig uit de voeten moeten kunnen, dat zou cool zijn!! 8-)

Al
19 augustus 2003, 12:19
Ik was ooit van plan met een 2 x 2 "stack" (4 totaal dus) van Princeton Reverbs te gaan spelen maar dat was toch niet zo'n succes


Had je ook gecheckt of alles in fase stond?

Al

Mr.Jay
19 augustus 2003, 12:35
[quote="Al"][quote="PeeVee"]Ik was ooit van plan met een 2 x 2 "stack" (4 totaal dus) van Princeton Reverbs te gaan spelen maar dat was toch

ken geen 2" speakers.

Jay

sash
19 augustus 2003, 14:18
Ken je ze niet?

Ik heb ze in m'n silverface Walkman Reverb

:D

PeeVee
19 augustus 2003, 14:38
Had je ook gecheckt of alles in fase stond?

Yes... alle spiekertjes gingen vrolijk naar achteren als ik m'n lage E een dreun gaf. Probleem was gewoon stootkracht en hoofdruimte... Die prinsjes klinken prachtig, maar zelfs met z'n vieren (3 x PR, 1 x PRII) en later nog met 1 x MM erbij mist het de punch van een 4 x 10" SR.

Ik denk trouwens nu met de Stockes mod en Paul C mod en wat betere speakers toch een aardig eind zou komen.

PeeVee
19 augustus 2003, 14:41
ken geen 2" speakers

:-D

Zit nog wel een duidelijke spatie tussen hoor Jay :wink:

@Sash: :lol:
@Jay: hoe'st met dat domme blondje?

Mr.Jay
19 augustus 2003, 19:32
ken geen 2" speakers
Zit nog wel een duidelijke spatie tussen hoor Jay :wink:

grapje...


@Jay: hoe'st met dat domme blondje?

ik heb gewoon niet zo'n "showroom" als jij.

Jay

PeeVee
20 augustus 2003, 15:13
ik heb gewoon niet zo'n "showroom" als jij
Ik snap 'm effe niet?!...

Zou het wel leuk vinden als je wat info en foto's op een paginaatje pleurt bij wijze van virtuele showroom...

Mr.Jay
20 augustus 2003, 20:39
ik heb gewoon niet zo'n "showroom" als jij
Ik snap 'm effe niet?!...

Zou het wel leuk vinden als je wat info en foto's op een paginaatje pleurt bij wijze van virtuele showroom...

met alle respect, maar hoeft voor mij niet.

Jay

PeeVee
21 augustus 2003, 16:17
Hoeft voor mij niet, maar vind het leuk om ervaringen te delen met anderen, zodoende.