PDA

View Full Version : Wat moet een 2ehands Fender Twin Reverb uit 1969 krijgen?



Hempo
17 augustus 2003, 22:54
Ik sta op het punt een versterker van iemand over te nemen.
Nu vind ik het nogal riskant een versterker van +30 jaar over te nemen.
Wat zou de versterker moeten kosten, en welke risico's loop ik?

Alvast bedankt

basswasp
17 augustus 2003, 23:36
Wat is te verwachten kwa betrouwbaarheid?
Is het noodzakelijk dat de electronica nakeken is?
Wat liever: een 2e hands DeVille of een 2e hands Twin Reverb voor hetzelfde geld?

Alvast bedankt

philbee
18 augustus 2003, 00:22
grammaticaal vreemde kop van deze topic

philbee
18 augustus 2003, 00:27
maar dan serieus, als je er zelf niet genoeg verstand van hebt: afblijven, of iemand meenemen die er wel verstand van heeft, beschouw het als een 2e (of 5e) hands auto.

Er zullen na mij zeker enkele techneuten posten, PeeVee, Al, Steavis, Jay, die zo'n versterker best onderhanden zouden willen nemen, als ie klaar is ist een beest.

Al
18 augustus 2003, 11:42
Ik sta op het punt een versterker van iemand over te nemen.
Nu vind ik het nogal riskant een versterker van +30 jaar over te nemen.
Wat zou de versterker moeten kosten, en welke risico's loop ik?

Alvast bedankt

Het belangrijkst is wat je betaalt --> voor 100 euro stel je geen eisen. Voor 1000 moet alles in orde zijn.

Belangrijk is dat de goede trafo's er zijn en dat de versterker in een redelijk goede originele staat is. Omdat het een silverface is heb je daarin wat meer marge dan bij een oudere blackface --> het kan een pre zijn dat b.v. alle tooncondensatoren zijn vervangen omdat in die tijd vaak een slechte kwaliteit werd gebruikt (choc drops). Daar moet je bij een bf niet aan denken. Enige expertise om dat te constateren heb je wel nodig.

Houd er rekening mee dat je met een oude amp de kans loopt enkele zaken tegen te komen die de tand des tijds hebben gevoeld: buizen, elco's en soms ook afgeragde speakers. --> Gaat geld kosten om dat weer top te krijgen.

Meestal ben je een bedrag tussen de 100 en 200 Euro kwijt om een oude amp te laten servicen.

Als de amp helemaal fris en gezond is heb je iets wat echt goed in zijn genre is en waar je heel lang plezier van kan hebben. Kwalitatief zal de amp vrijwel niet te kloppen zijn door de hedendaagse produktie amps. Eigenlijk kunnen alleen de dure handgemaakte boutique amps van tegenwoordig in sommige gevallen die oude standaard nog halen, dit ter vergelijking prijs/kwaliteit.

Al

PeeVee
18 augustus 2003, 18:15
Reagerend op de "kop" van het bericht zou ik zeggen:

- Nieuwe filtercaps
- Nieuwe kathode bypass caps
- Nieuwe neg. bias Voltage supply elco('s)
- Evt. nieuwe weerstanden (b.v. plate load) indien meer dan 10% afwijkend van wat er op staat

Verder die afschuwelijks caps van eindbuizen naar aarde weghalen en nog wat "modjes"

Dan heeft die '69 Twin wel gekregen wat ie nodig heeft zou ik zeggen... Al is the man to see als je dit wilt laten doen. Zeer begenadigd en deskundig amp-tech met redelijke prijzen.

Hempo
19 augustus 2003, 01:10
he mensen, bedankt.
Hij vraagt er 700 voor. Maar alles was in orde volgens die vent. Kan ik niet gewoon samen met die gast naar een of andere techneut stappen en dan hem de eventuele onkosten laten dokken. Ik bedoel: hij beweert dat t allemaal oke is.

groeten, Hempo

PeeVee
19 augustus 2003, 10:47
Die verkoper bedoelt waarschijnlijk dat de versterker nog wel "in orde" klinkt c.q. het nog prima doet. Oude filtercaps zijn meestal ook nog wel "OK" maar moeten na 25 - 30 jaar echt vervangen worden, electrolyt is dan "uitgedroogd", ze hebben niet meer de capaciteit die ze zouden moeten hebben (amp klinkt daardoor wat softer, minder strak) en kunnen gaan "doorslaan" met alle nare gevolgen van dien (uiteindelijk kortsluiting >> power trafo doorgebrand). Ook het feit dat ie "het nog prima doet" zegt niets over de originaliteit van de trafo's. In ieder geval even speuren naar de serienummers van de trafo's die beginnen met "606" (vraag het die verkoper), staan aan onder- of zijkant van de trafo's. Serienummer van grote zwarte (power) trafo, grote output trafo, kleine choke en hele kleine reverb trafootje. Laat hier maar even weten...

Grote kans dat de trafo's gewoon netjes origineel zijn. Reken wel gewoon op een 100 - 200 Euro kosten voor recap en service beurt. De speakers uit die tijd zijn ook niet fantastisch, dus daar zou je misschien ook nog een budget voor moeten reserveren, maar dat kan ook altijd later nog.

Als die verkoper zegt dat recap en service beurt al is uitgevoerd, dan kan hij je zeker en vast een factuur laten zien met specificatie van werkzaamheden. Kan ie dat niet, dan kletst ie uit z'n nek.

De kosten voor recap en servicebeurt verhaal je overigens meestal niet op de verkoper (de amp is immers "in orde"), je moet gewoon voor jezelf een budget reserveren. Ik denk dat 700 een redelijke prijs is (vermits het geen 135W UL Twin is, vraag aan de verkoper even wat er bij de speaker uitgang staat, 100W of 135W).

philbee
20 augustus 2003, 00:43
voor 700 heb je nog een marge, voor een 69-er

iam
20 augustus 2003, 11:15
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2552455645&category=621


:roll:

(ok mss is het een UL maar mss toch een informeren?)

Thijssie
20 augustus 2003, 12:38
Hij vraagt er 700 voor. Maar alles was in orde volgens die vent. Kan ik niet gewoon samen met die gast naar een of andere techneut stappen en dan hem de eventuele onkosten laten dokken. Ik bedoel: hij beweert dat t allemaal oke is.

Als dat zo is en die prijs is redelijk, kun je misschien met hem afspreken dat je een week de tijd hebt om "terug te komen op de koop".

Je koopt hem dan en brengt hem gelijk weg naar een amptechneut die kan kijken of het in orde is.

Is het dan een gebed zonder end, dan breng je hem weer terug....

Hempo
21 augustus 2003, 13:24
`he bedankt voor de info kerels,
Ik heb m bekeken, en ik heb er opgespeeld en t heeft me niet overtuigd.
Dus ik doe t niet :)

PeeVee
21 augustus 2003, 16:16
Klonk "pinnig" zeker?!.. :wink:

basswasp
21 augustus 2003, 17:14
Hij klonk inderdaad pinnig, maar ik snap je knipoog-smilie daarbij niet echt :(

Al
21 augustus 2003, 18:05
Klonk "pinnig" zeker?!.. :wink:

haha. Ja dat moet het geweest zijn.

Al

Mr.Jay
22 augustus 2003, 11:09
Hij klonk inderdaad pinnig, maar ik snap je knipoog-smilie daarbij niet echt :(

een typisch kenmerk van een Silverface Fender.
en tevens DE reden dat veel mensen erop af knappen, terwijl dit goed te verhelpen is.
Daarom is een blackface Fender méér gevraagd, duurder, maar niet persé beter. Een Sf. is makkelijk flink te verbeteren zodat ie in de buurt van een Bf komt.

Laat je daardoor dus niet afschrikken bij een koop. Calculeer echter gewoon een service & blackface beurt erbij in, en je hebt voor de rest van je leven een prachtversterker.

Jay

PeeVee
22 augustus 2003, 13:43
Hij klonk inderdaad pinnig, maar ik snap je knipoog-smilie daarbij niet echt :(

Is grapje hier in het forum. Ik heb een soort haat-liefde verhouding met Twin Reverbs. Ik vind het een ongekend stoere amp, maar het is één van de moeilijkste amps om goed klinkend te krijgen. Ik heb mij ooit laten verleiden om er eentje aan te schaffen (bij Al gekocht), heb er veel tijd en werk ingestoken, maar ik kreeg 'm niet lekker klinkend (pinnig). Een groot deel van die pinnigheid zit toch ook vaak in 12" speakers en is ook wel onder controle te krijgen, het is mij niet gelukt. Ik heb mijn Twin toen geruild met Phil tegen een Pro, Phil vond mijn Twin dusdanig goed klinken dat ie er nog steeds op speelt (klopt Phil?) geloof ik.

Er is nu een soort Twin revival, aan de gang, ik probeer een beetje tegengas te geven door rond te strooien dat ze "pinnig" klinken en dat er niets op kan tegen een Super Reverb (of twee). Het vinden van goed klinkende / passende 12" speakers is moeilijk, dat komt wat kritieker dan met 10" speakers heb ik het idee, vandaar dat er nog al wat Twins stock beetje "pinnig" klinken: speakers en latere silverface circuit. Er is op zich een hele mooie amp van te maken, John schijnt een hele warme crunchy geblackface-te (zelfs frontpaneeltje) silverface Twin te hebben dus het kan wel, maar moet wel flink wat aan gedaan worden.

Vandaar dus het knipoogje... :-D

PeeVee
22 augustus 2003, 13:45
P.S. Jay heeft dus helemaal gelijk. Je kunt met een gerust hart een sf Twin kopen maar reken daar wel wat kosten bij voor recap en service beurt, laten blackfacen, eventueel nog wat andere modjes (reverb op beide kanalen, 25k mid pot, schakelbare NFB etc.). Houd ook in het achterhoofd dat de stock speakers vaak niet best zijn, laag rendement en pinnig. Reserveer dus ook nog een 200 - 300 Euro voor een setje redelijke speakers of 400 - 500 voor een setje goede speakers.

basswasp
22 augustus 2003, 20:33
Bedankt voor de uitleg.

De eigenaar wilde er overigens €650 voor hebben, daar komen dan dus nog de kosten voor nieuwe speakers en opknapbeurten bij. Voor dat geld heb ik het idee dat het beter is om een versterker 'kant en klaar' te kopen waarvan je precies weet hoe die klinkt.

iam
22 augustus 2003, 20:36
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2552455645&category=621

vind niemand dit dan de moeite?

er is duidelijk niemand geinteressseerd in belgie :D

basswasp
22 augustus 2003, 21:56
Vervoer heeft ook een prijs...

PeeVee
23 augustus 2003, 11:59
De eigenaar wilde er overigens €650 voor hebben, daar komen dan dus nog de kosten voor nieuwe speakers en opknapbeurten bij. Voor dat geld heb ik het idee dat het beter is om een versterker 'kant en klaar' te kopen waarvan je precies weet hoe die klinkt.

Dat ben ik niet met je eens. Een Twin is veel meer "collectable" dan een willekeurige versterker die je in de winkel koopt. Klank van een goede Twin met goede speakers is nauwelijks te evenaren. 650 is een zeer goede prijs, tel daar nog 100 - 200 Euro bij op voor een servicebeurt en laat de speakers eventjes zitten. De amp tech kan toonregeling "voicen" op de speakers, pas als je de Twin wat beter kent, ga je misschien op zoek naar andere speakers en misschien ook nog wat mods.

basswasp
24 augustus 2003, 12:40
Kwestie van smaak over het geluid... ook ging het over het budget van ongeveer €700 heen.

philbee
7 september 2003, 15:29
Laat het servicen en het modden van zo'n Twin 3-400 euro kosten, heb je wel een dijk van een amp, idd ik speel nog op die geblackfacede amp die ik van Peevee heb overgenomen, heb nog een gewone twin sf voor de repetitie.

Wat koop je voor dat geld in de winkel. En wat kost uitstraling op de buhne. Zo'n ouwe twin is natuurlijk behoorlijk vet.

Overigens die twin op ebay.be is er eentje van het latere soort met master, zal wel een 135 W zijn, enne mannen we weten wat daarvan komt nietwaar.....

nicoverduin
7 september 2003, 16:49
zal wel een 135 W zijn, enne mannen we weten wat daarvan komt nietwaar.....

Ik heb een Super Six uit 74. Het chassis is identiek aan de twin, heeft een master reverb maar is wel 100 watt.
Nico

philbee
7 september 2003, 20:23
je hebt sf twins met master die 100 w zijn en ook 135 w, de meeste die aangeboden worden zijn de latere de 135 w.

Mr.Jay
7 september 2003, 22:24
je hebt sf twins met master die 100 w zijn en ook 135 w, de meeste die aangeboden worden zijn de latere de 135 w.

klopt helaas wel ja.
Als je "made in USA" oin het logo ziet staan is ie sowieso 135W.

Jay

PeeVee
8 september 2003, 19:21
Als je "made in USA" oin het logo ziet staan is ie sowieso 135W
Ja... als het logo tenminste origineel is... Ik heb het idee dat het logo met staart geliefder is en daarom nog wel eens van een oudere amp afgeschroefd wordt en vervangen door een nieuwere. Zijn 2 of 3 schroeffies dus daar zou ik niet blind op varen. Speakeruitgang checken is wel zo veilig.

Mr.Jay
8 september 2003, 20:29
Als je "made in USA" oin het logo ziet staan is ie sowieso 135W
Ja... als het logo tenminste origineel is... Ik heb het idee dat het logo met staart geliefder is en daarom nog wel eens van een oudere amp afgeschroefd wordt en vervangen door een nieuwere. Zijn 2 of 3 schroeffies dus daar zou ik niet blind op varen. Speakeruitgang checken is wel zo veilig.

Ik bedoelde hiermee te zeggen :
als je uit moet gaan van een foto op NET, en je ziet al een USA-logo, is het een snelle manier om te zien dat het een 135W is. Ik ga er vanuit dat niemand op een 100W Twin het foute logo gaat monteren.

Jay

Speeddemon
9 september 2003, 02:34
Maar is die 135W versie minder goed ofzo? :???:

PeeVee
9 september 2003, 11:53
Maar is die 135W versie minder goed ofzo? :???:
Ja, die is nog pinniger dan een gewone 100W Twin! :wink:

Mr.Jay
9 september 2003, 13:34
Maar is die 135W versie minder goed ofzo? :???:

Heeft mindere parts, andere chassis- en boardconstructie, te hoge spanningen om nog te kunnen "blackfacen", is stugger , vleaner, pinniger o.a. door UL-OT en zo.
Een 100W Twin is véél mooier te maken qua sound.
Maar wil je persé hard, kil en clean, kun je wel kiezen voor zo'n UL-Twin hoor, geen punt.

Jay

Mimasu
11 september 2003, 00:33
Sjonge, sjonge sjonge

Pinnig, so what, pinnig

Ik heb me lang ingehouden, maar nu moet ik toch echt reageren.

Enige twijfel over de kwaliteiten van een SF twin, over de kwaliteiten van een 100 W SF twin zonder mastervolume?

Koop een goede tele, plug 'm in: da' s dus 'n SF twin, beter bestaat niet.

Over andere gitaren en twins wil ik nog wel een discussieren, maar een tele en een twin!
Een betere combinatie bestaat niet.

Mijn teles in combinatie met m'n 72' er SF TR klinken subliem. En dat lukt me minder met m'n 67 BF Pro Reberb en m'n 69 SF Super reverb en nog wat kleiner spul.

(Shit, ik vrees dat PeeVee nu weet wie Mimasu is)


P.S. wordt "pinnig" toegevoegd aan het amp jargon? Ik krijg nu al steeds ruzie met mensen die niets aan kunnen met termen als modderig, open, vet, nasaal, clean, jazzy, crunchy, enz.

Garoeten

Mr.Jay
11 september 2003, 10:53
[quote="Mimasu"]Sjonge, sjonge sjonge
Pinnig, so what, pinnig

Als PEEVEE jouw kent > zul je mooi kunnen discussiëren met em > hij vind de Twins maar niks en pinnig !

>Ik heb me lang ingehouden, maar nu moet ik toch echt reageren.

je hoeft maar een reden te hebben om eindelijk op dit forum te komen.

>Enige twijfel over de kwaliteiten van een SF twin, over de kwaliteiten van een 100 W SF twin zonder mastervolume?

ik niet ! Maar je hebt ook een goeie zie > 1972 !

>Koop een goede tele, plug 'm in: da' s dus 'n SF twin.
Een betere combinatie bestaat niet.

Buiten dat het altijd een smaakkwestie blijft , ben ik dit wel met je eens > een TWIN met STrat of Tele = gouden combi. Je hoort echt wel dat dit voor mekaar ontworpen is.
Neemt niet weg dat aan die Sf-Twin enkele zaken te verbetern zijn. is diezelfde combi NOG mooierderder.

>Mijn teles in combinatie met m'n 72' er SF TR klinken subliem. En dat lukt me minder met m'n 67 BF Pro Reberb en m'n 69 SF Super reverb en nog wat kleiner spul.

Misschien is de rest niet jofel in orde dan ? lijkt me toch sterk hoor dat ook hier geen magie te behalen is.


>P.S. wordt "pinnig" toegevoegd aan het amp jargon? Ik krijg nu al steeds ruzie met mensen die niets aan kunnen met termen als modderig, open, vet, nasaal, clean, jazzy, crunchy, enz.

Geef es een nieuwe lijst van soundomschrijvingen, lijkt me te gek.

Jay

PeeVee
11 september 2003, 11:40
Ik heb me lang ingehouden, maar nu moet ik toch echt reageren

Ik vein, da mot ok kunne als echte Moas en Woalers onder elkoar wah 8-)


Koop een goede tele, plug 'm in: da' s dus 'n SF twin, beter bestaat niet
Je, en voor country liefst nog een ultralineaire of niet?! :wink:
Dat kut pas lekker sroe de miks! :-D


Mijn teles in combinatie met m'n 72' er SF TR klinken subliem
Ik ben er van overtuigd dat jouw Twin goed klinkt, zal niet het eerste sf schema hebben maar tweede, daar zijn een aantal drastische maatregelen weer weggelaten, lijkt feitenlijk erg op blackface circuit maar fasedraaier met iets meer hoofdruimte wat voor country zowieso wel OK is. Ofgezien daarvan heb jij mooie (grijze toch?) alnico JBL's. Een deel van de pinnigheid zit 'm in combi speakers en amp. Overigens kan jou Twin best "goed" klinken, maar zoals je weet kan het altijd "beter".

Ik wil trouwens jouw bf Pro een keertje van binnen bekijken, leg later wel uit waarom, zullen we weer een keertje meeten?


Shit, ik vrees dat PeeVee nu weet wie Mimasu is
Ik weet jou huis te wonen jongen! Maar... ik zal je werkelijke identiteit hier in het forum niet onthullen, anders krijg je weer handtekeningenjagers achter je aan en ik weet wat een hekel je daar aan hebt hoewel sommige slimmerds het misschien met de hints wel zouden kunnen raden, maar weten ze wel dat je Nederlands bent / spreekt? Kan me voorstellen van niet :wink:

Anyway, welkom op het forum, schrijf lekker mee, hoe meer zielen hoe meer vreugd!


wordt "pinnig" toegevoegd aan het amp jargon?
Nee helaas mag dat niet, Fender schijnt daar al een patent op te hebben, de FENDER PIN REVERB :-D

Mimasu
11 september 2003, 23:26
[quote="Mr.Jay"]


Misschien is de rest niet jofel in orde dan ? lijkt me toch sterk hoor dat ook hier geen magie te behalen is.

Ha ha, zal Arie Jan blij me zijn!!


Natuurlijk is er magie te behalen, maar er blijft verschil tussen David Copperfield en Hans Kazan!


Naar aanleiding van de reactie van PeeVee:

Ik vind dat er te snel en te veel geblackfaced wordt. Mijn 69 SR en mijn 72 TR zijn, op aanraden van welbekende Arie Jan (die overigens weet dat ik country speel) niet geblackfaced. I only need clean, good warm clean, met alleen een gitaar, kabel, en amp (en soms een MXR dynacomp).

Dus: if you're into country, keep your early SF SF.

(P.S. en gebruik alleen je UL SF spul voor je steelgitaar)

garoeten

Mimasu

Al
12 september 2003, 02:09
Misschien is de rest niet jofel in orde dan ? lijkt me toch sterk hoor dat ook hier geen magie te behalen is.

Naast een goede Twin hebben een Pro reverb en een Super Reverb het erg lastig.



Ha ha, zal Arie Jan blij me zijn!!

Ik begijp dat hij de Pro en de Super onder handen heeft gehad.



Naar aanleiding van de reactie van PeeVee: Ik vind dat er te snel en te veel geblackfaced wordt.

Mee eens. Er zijn dingen die je beter kan laten zitten. Ook is balance bias natuurlijk niet echt een probleem. Ik ken heeeeele goede sfTwins.

Al

Mr.Jay
12 september 2003, 11:03
>Naar aanleiding van de reactie van PeeVee:
>Ik vind dat er te snel en te veel geblackfaced wordt. Mijn 69 SR en mijn 72 TR zijn, op aanraden van welbekende Arie Jan (die overigens weet dat ik country speel) niet geblackfaced. I only need clean, good warm clean, met alleen een gitaar, kabel, en amp (en soms een MXR dynacomp).
Dus: if you're into country, keep your early SF SF.

Ben ik wel met je eens hoor.
Heb div. Silverfaces gehoord die NA blackfacing toch "iets" kwijt waren. Belangrijk is van tevoren te WETEN wat iemand zoekt voor een sound.
Alleen wat je noemt > het warme > DAT vind ik nou bijna altijd verbeterbaar bij de SF's.

Jay

Al
12 september 2003, 21:12
>Naar aanleiding van de reactie van PeeVee:
>Ik vind dat er te snel en te veel geblackfaced wordt. Mijn 69 SR en mijn 72 TR zijn, op aanraden van welbekende Arie Jan (die overigens weet dat ik country speel) niet geblackfaced. I only need clean, good warm clean, met alleen een gitaar, kabel, en amp (en soms een MXR dynacomp).
Dus: if you're into country, keep your early SF SF.

Ben ik wel met je eens hoor.
Heb div. Silverfaces gehoord die NA blackfacing toch "iets" kwijt waren. Belangrijk is van tevoren te WETEN wat iemand zoekt voor een sound.
Alleen wat je noemt > het warme > DAT vind ik nou bijna altijd verbeterbaar bij de SF's.

Jay

Had vandaag een 68Pro reverb onder handen met:

-Balance bias (sf)
-cathode bias (sf)
-47k (sf) PI plaatweerstanden i.c.m. de (bf) 2*1M
-Blue moldeds (bf) !!!!!
-5U4 (B+ 445V) (sf)

Hoezo overgangsamp.

--> Moldeds in 68. Had alleen nog een 68 SR gezien die er enkele had, rest was choc drops

Al