PDA

View Full Version : herfretten of andere oplossingen



crypticon
17 augustus 2003, 17:11
ik heb een vraagje betreffende herfretten
Ik heb in de vakantie een gitaar gekocht in Frankrijk bij een brocante (zooiwinkel) het is ondanks het feit dat ie uit zo'n winkel komt een behoorlijk nieuwe gitaar, geen lakkrassen of deuken en voor de rest in picobello staat (het is trouwens een rooie sunburst western gitaar)
alleen het enige probleem is dat de frets tegen de snaren aanlopen als ik een snaar opdruk (let op: dus niet als ik er gewoon op speel) dit soort ervoor dat mijn snaren droogslaan op het moment dat ik ga opdrukken op de frets. Hierbij zijn ook de fret nog redelijk vol deukjes en dergelijk en ik vrees dat dit veel snaren gaat kosten en het speelt ook nog eens niet zo lekker. Is het dan verstandig om deze gitaar (128 euro) te laten herfretten of kan ik ze ook gewoon zelf afvijlen of iets dergelijks.
overginds speelt ie voor de rest heerlijk zo lang ik maar gewoon akkoorden speel en niet ga opdrukken

angorawol
17 augustus 2003, 17:22
Niet beginnen zelf afvijlen als je geen ervaring hebt, maar je kan naar een bouwer gaan voor een offerte. Daar ben ik ook eens aan begonnen en dat is slecht afgelopen. Een andere vraag is, vindt je het een leuke gitaar waar je wel op gaat spelen? Heeft hij een solide bovenblad. is het een merknaam (Frans merken bestaan ook)

crypticon
17 augustus 2003, 17:29
k vind het echt een wereldgitaar hij heeft een goeie klank en een solide bouw dus het is er zeker eentje waarop ik veel ga spelen
de merknaam is het probleem want die heeft die dus niet niet op de headstock of ergens in de body voor zover ik kan zien ook nergens een serienummer of iets dergelijks

willem1940
17 augustus 2003, 21:41
Heeft dat type gitaar niet een span-bout? Of: een (omhoog) verstelbare kam?

crypticon
18 augustus 2003, 14:18
nope geen span-bout gewoon een vaste kam
maar wat zou dat voor effect hebbe in verband met mn frets? Over mijn snaren actie ben ik verder tevrede

angorawol
18 augustus 2003, 14:40
Als het een gitaar met een verstelbare kam zou zijn, kon het zijn dat die kam niet helemaal op zijn plaats zou staan, en dan krijg je dus 'buzz'. Maar goed die richting moeten we dus niet meer zoeken. Dan maar bijstellen zou ik zeggen door een vakman. (het kan ook dat je hals niet meer recht op je bovenblad staat)

crypticon
18 augustus 2003, 14:51
okeej mannen bedankt! :-D

telecastermaster
18 augustus 2003, 16:55
De fretten kunnen gevlakt worden. Dan ben je misschien beide problemen (aanlopen bij opdrukken en ruwe frets) in 1x kwijt. Zie ook:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=14789&highlight=vlakken