PDA

View Full Version : Draadloos (licentie nodig?)



Marshallover
17 augustus 2003, 16:17
Iets staat mij bij dat als je draadloos speelt, je een licentie moet hebben voor de gebruikte frequenties...
Je krijgt die er bij de aankoop bij...

Weet ik niet meer of het waar is; ik kan de bron niet meer vinden.

Is het waar dat een licentie erbij verplicht is en dat je een boete kunt krijgen als je er geen hebt?

GRoeten,

Wilson
17 augustus 2003, 17:07
lijkt me vreemd, voor een babyfoon of walkie talkie, of draadloze koptelefoon heb je toch ook geen licentie nodig???

Marshallover
17 augustus 2003, 17:38
lijkt me vreemd, voor een babyfoon of walkie talkie, of draadloze koptelefoon heb je toch ook geen licentie nodig???

Klopt; maar das net iets anders en niet iets kleiner allemaal...

Fabrikanten moesten volgens mij een licentie hebben om bepaalde frequenties te mogen gebruiken. En omdat de klant er gebruik van maakt, krijgt de klant bij aankoop zo'n licentie erbij; een soort Keurmerk van apparaten die gebruik maken van frequenties.

Een apparaat uit China mag bijvoorbeeld hier niet gebruikt worden, omdat er alleen de licentie van China bij zit (als die aanwezig is)

Ik dacht dat ik dit ergens gelezen had, maar vindt het zelf ook een beetje vreemd...

Ben nog naar de juiste bron aan het zoeken.....

GRoeten,

ReinoutV
17 augustus 2003, 22:22
Ik heb al een boel mensen met wireless setjes rond zien lopen en nog niemand iets over licenties horen zeggen. Wanneer de fabrikant (Sennheiser, Shure) producten verkoopt, hebben ze zelf de licentie voor die frequenties al betaald. Op die frequenties zit dus ook niets anders dan allemaal draadloze gitaren, microfoons en wat dan nog meer. Aangezien het bereik van zo'n ding niet meer dan 100 meter (of zoiets) is, heb je alleen last van de mensen waarmee je op het podium staat, dus moet je met hen je frequenties even afstellen. Maar wanneer je in de winkel een draadloze set koopt, hoef je verder niets te doen. Je mag alle frequenties gebruiken die het apparaat aankan (en dat zijn er bij bijv. de Sennheiser EW172: 1280!!! (dacht ik, ongeveer)).

LordRiffenstein
18 augustus 2003, 07:42
Ik heb al een boel mensen met wireless setjes rond zien lopen en nog niemand iets over licenties horen zeggen. Wanneer de fabrikant (Sennheiser, Shure) producten verkoopt, hebben ze zelf de licentie voor die frequenties al betaald. Op die frequenties zit dus ook niets anders dan allemaal draadloze gitaren, microfoons en wat dan nog meer. Aangezien het bereik van zo'n ding niet meer dan 100 meter (of zoiets) is, heb je alleen last van de mensen waarmee je op het podium staat, dus moet je met hen je frequenties even afstellen. Maar wanneer je in de winkel een draadloze set koopt, hoef je verder niets te doen. Je mag alle frequenties gebruiken die het apparaat aankan (en dat zijn er bij bijv. de Sennheiser EW172: 1280!!! (dacht ik, ongeveer)).

Reinout,

je uitleg klopt tot het laatste. Je mag niet ALLE frequenties gebruiken. Toen ik mijn EW172 kocht kreeg ik een mooi papiertje waarop stond welke frequenties ik in Belgie mag gebruiken, het zijn er een 12-tal dacht ik maar zeker niet meer dan 20.

Harry
18 augustus 2003, 10:19
ik heb een Nady van voor de zenderwisseling van een aantal jaren geleden. In de bladen kwam een advertentie te staan dat die dingen niet meer gebruikt mochten worden vanaf dat moment, omdat de frequentie ergens anders voor gebruikt ging worden. Ik gebruik 'm trouwens nog steeds.
Je zou ervan uit moeten kunnen gaan dat als je nu een nieuwe set koopt, dat alle vergunningen e.d. geregeld zijn, maar ik zou het wel even navragen.