PDA

View Full Version : Loudspeaker-advies gevraagd



V!N
17 augustus 2003, 16:00
Ok, dit wordt een pittige ;)


Over paar weken ongeveer verwacht ik dat m'n versterker klaar is. Daar zit dan in:

Clean: het AB763-circuit (blackfaced Fender), met bright switch, reverb en een diode gelijkrichter.

Scheur: het 2203-circuit (één-kanaals Marshall JCM 800), met bass-boost, mid shift (voor betere scooping), mogelijkheid om tot 5 gain stadia te gaan en reverb.


Deze 50-Watter met vijf 12AX7's en twee EL34's zit mooi in een 1x12" 1/2-back 3/4-back combo. Het is de bedoeling dat hier op termijn een extra cab aan komt voor meer power, al dan niet met een MASS.
Maar als combo op zich blijft het een handig mee te nemen dingie met alle geluid dat ik me maar kan wensen.

Ik zit de laatste tijd weer flink in de metal, maar vintage (hard-)rock, blues en jazz blijf ik ook doen. Het geluid van het scheuren is voor mij belangrijker dan het clean geluid.

Origineel zat hier een Celestion G12M70 (T3577) in, die echt nergens op sloeg. Ingeplugd in een gesloten 1x12" met een G12B150 (S205) klonk het al beter, een monitor met een Vintage 30 klonk minder, maar diezelfde Vintage 30 in de open combo is de redelijkst klinkende oplossing tot nu toe, maar niet de beste (hoop ik). Ik mis veel hoog nu, krijg veel mids daarvoor in de plaats en het laag is er wel, maar niet erg strak.


Nu is me aangeraden de G12T75 hierin te stoppen:


My design is ultra low end heavy and I'm thinking a G12t75 would work substantially better, what it's voiced for anyway ..
.. Maar hier ben ikzelf niet erg zeker van. Ten opzichte van de Vintage 30 heeft deze een lichtere magneet, een kleiner frequentie-bereik (mis 10 Hz in het laag) en hij gaat 3 db minder hard.


Het liefst zou ik ergens heen gaan met deze versterker en m'n gitaar en alle loudspeakers erin passen en op alle stijlen en volumes uitproberen .. maar dat vinden winkeliers vast minder leuk.

Heeft iemand hier steekhoudende argumenten voor een bepaalde loudspeaker ? Bruut scheuren, subtiel overstuurd bluesen, superclean jazzen .. Hij moet net zo veelzijdig zijn als ik en de versterker, maar het scheuren staat in deze voorop.


Zo, ik geloof dat er zo wel duidelijk staat wat voor versterker en wat voor speelstijlen er op de speaker worden losgelaten.

Wie oh wie heeft de gouden tip ? Alvast enorm bedankt voor alle hulp bij dit ingewikkelde vraagstuk !

V!N


ps:

Marshall hoort eigenlijk te scheuren met Celestion (correct me if I'm wrong !) maar ik ken ook een knaap hier in de buurt die een Jensen en Shark uit Behringer cabs heeft te liggen en hier mogelijk ooit nog eens een cab van maakt. Hier kan ik vast ook wel een deal mee maken. Zou dat iets zijn ?

Al
17 augustus 2003, 19:06
Ha V!N

Wat bedoel je precies met een 1/2-back 3/4-back combo?

Al

V!N
17 augustus 2003, 20:27
Ha V!N

Wat bedoel je precies met een 1/2-back 3/4-back combo?

Ha die Al,

Ik had al stilletjes gehoopt dat jij ls Celestion-man hierop zou reageren :)

Zoals alle buizencombo's, moet ook de mijne zijn warmte kwijt. Daarom zitten aan de achterkant twee plaatjes hout waarvan de kleinste de buizen en trafo's beschermd tegen geweldadigheden en aan de onderkand een die de speaker en reverbpan moet beschermen en ervoor moet zorgen dat er wat meer druk wordt opgebouwd.

Dit is niet precies 1/2, ook niet precies 3/4 .. Hoeveel het precies is, doet er ook niet toe. Het is aan de achterkant deels open in ieder geval. :)

Al
18 augustus 2003, 00:44
Ha V!N

Clean: het AB763-circuit...
Scheur: het 2203-circuit...
Deze 50-Watter met vijf 12AX7's en twee EL34's zit mooi in een 1x12"...

Ik zit de laatste tijd weer flink in de metal, maar vintage (hard-)rock, blues en jazz blijf ik ook doen....

....Vintage 30 in de open combo is de redelijkst klinkende oplossing tot nu toe, maar niet de beste (hoop ik). Ik mis veel hoog nu, krijg veel mids daarvoor in de plaats en het laag is er wel, maar niet erg strak.

Nu is me aangeraden de G12T75 hierin te stoppen...

.. Hij moet net zo veelzijdig zijn als ik en de versterker, maar het scheuren staat in deze voorop...

[/quote]

Omdat je een allround speaker wil moet je iets hebben wat niet alleen maar in het mid. Je verwacht natuurlijk van het clean dat het levendig genoeg is, ademt en niet vlak klinkt. Het moet je het scheurgebeuren goed aankunnen. Het vermogen moet zo'n 80-100watt zijn.

Er zijn heel veel speakers die of het cleane of het scheurwerk goed aankunnen. Sommigen kunnen allebei goed. Een speaker die het eerste in me opkomt lijkt me de Classic Lead 80 van Celestion. De speaker die achterin mijn rijtje staat is de G12T-75

Nu wordt daar juist die speaker geadviseert maar ik heb het idee dat degene die dat schrijft eendimensionaal aan een bepaald scheurgeluid denkt en niet aan cleane of semicleane toon. Hoewel, als hij bouwer is van die versterker dan kan het goed dat die amp op die speaker gevoiced is. Dan kan het wel eens een ander verhaal worden. (ik kan dan het ultra low nog niet plaatsen maar toe maar)

Maar.... als ik er vanuit ga dat zoals je aangeeft het om een AB763 en 2203 gaat dan is dat vrij klassiek. Als het dan om metal gaat zal je dat met het juiste pedaal moeten doen.

Zonder de versterker te kennen verwacht ik dat mijn voorkeur naar de Lead 80 zou gaan.

Al

V!N
18 augustus 2003, 23:20
Sorry Al,

Maareh .. PEDAAL ?!?!?! Nu moet ik je echt van vloeken in de kerk beschuldigen ;) Vergeet niet dat er een extra scheurbuis bij zit en de low-boost en mid-shift.
Het geluid van het brute scheuren is te vergelijken met de versterkermerken Roccaforte en Voodoo en de band Goddsmack (spelde ik dat goed ?) en de recencies die hij op dit ontwerp krijgt zijn ook niet mis.

Met alle respect voor de standaard AB763 en 2203, daar zijn er zat van en deze versterker is ontworpen / wordt vooral gekocht voor het enorme scheuren. Dat ik dan weer toevallig zo veelzijdig ben dat ik ook meer met deze amp wil doen .. tsja.
Hij reconed tussen het bouwen van een enkele versterker door de hele dag speakers en weet wel wat er daar zoal in en om te verkrijgen is. Hij is volgens hem het beste op een 4x12" met G12T75's.
Maar dat is verre van de open 1x12" van mij. Vandaar dat ik wat verder wil kijken naar de juiste eenling voor in een open combo die naast fantastisch scheuren ook meer kan.

Ik heb hem de Classic Lead 80 in ieder geval voorgesteld en hij heeft beloofd het een en ander aan speakers daar te testen op de amp en een half-back cab wat daar staat.

Wederom bedankt Al, we komen er wel uit. Ik zal hier in ieder geval weer posten zodra ik weer antwoord heb van de bouwer.

groetz,

V!N

Zijn er overigens niet andere (ultiemere) speakers die hiervoor in aanmerking komen: Eminence, Jensen of Weber ? Ik heb als het op specifiek speakers uitzoeken aankomt net zoveel verstand als een bos uien :-?

Al
19 augustus 2003, 00:39
Sorry Al,

Maareh .. PEDAAL ?!?!?! Nu moet ik je echt van vloeken in de kerk beschuldigen ;) Vergeet niet dat er een extra scheurbuis bij zit en de low-boost en mid-shift....Ik zal hier in ieder geval weer posten zodra ik weer antwoord heb van de bouwer.

Ik zie wat je bedoelt. Je zei het inderdaad ook al --> 5 gainstages. Ja, dat gaat verder dan een 800. Een 800 is geen metalbak vandaar dat ik de opmerking maakte.

Yes, laat ons t.z.t. even weten hoe een en ander uitpakt. Over welke versterker gaat het?

Al

V!N
20 augustus 2003, 22:15
hmpf .. ik krijg een mail terug van de hotmail-postmaster dat het bericht niet is aangekomen, nog maar een nachtje slapen dan. :(

De versterker heeft eh .. eigenlijk geen naam of wat dan ook. Het is een split channel JCM 800 waar wat het binnenwerk betreft straks alleen het chasis, de trafo's en de buizenvoetjes nog origineel in zullen zijn. Een lading niewe pots - waaronder vijf of zes push pulls - gekoppeld aan een vers PTP-bord maakt dit tot dé ultieme amp (voor mij tenminste).

Maar we gaan in ieder geval zeker weten onze inkopen doen bij meneer Celestion ?

Dude
21 augustus 2003, 11:11
waar laat je hem maken dan vin ?? en zijn er plaatjes van of is dit de eerste ooit gebouwd ?

josh.vandenberg
27 augustus 2003, 21:03
Zo'n versterker heeft 2x 12 nodig ,De g12t75 heeft power en een cut in het mid.Hier moet je van houden .Power heeft het wel.Alles bij elkaar opgeteld zal die in 2x12 wel het beste werken denk ik.Voor clean en licht vervormd vind ik de classic lead 80 mooier .maar niet voor hard rock of metal.Als daar je prioriteit licht zou ik eerst g12 t 75 nemen.De 90 celestion black shadow is ook goed ,wel allround en keihard,een heel hoog rendement.

Chiel
2 september 2003, 20:36
Het was toch een EV Black Shadow?

srv-man
17 september 2003, 23:21
De naam Black shadow wordt door Mesa gebruikt. Je hebt ze als EV (200W) en Celestion (90W). Persoonlijk vind ik de 90W enigszins aan de donkere kant klinken.

De G12T75 zou ook niet mijn voorkeur hebben, hij heeft inderdaad een flinke dip in het mid en prikt daardoor naar mijn smaak niet goed door de mix. Bovendien vind ik het hoog snel schreeuwerig worden.

Als all-round Celestion zou je een G12-H100 proberen, die doet het in open-back combo´s heel goed (Marshall etc.) en klinkt clean ook mooi. Rivera gebruikt geloof ik G12T85, die zijn ook mooi.

Een EV in een goede kast klinkt ook mooi, maar maak dat een Marshall liefhebber maar eens wijs...... :razz: