PDA

View Full Version : kleine akkoestische gitaar ?



Br@mbo
16 augustus 2003, 19:15
ik zag vandaag een kleine akkoestische gitaar liggen voor 10 €. kheb ze meegenomen want tis zo'n verschrikkelijk mooi dingetje. er hingen wel maar 3 snaren aan maar dat fix ik morgen wel even.

het is iets heel raars , ik zou het een bonzai-western noemen :p het is precies een miniatuur en er komt flink wat sound uit. hij heeft stalen snaren en een rare brug zonder brugpinnen maar met hetzelfde principe als een tremolo bridge

kan iemand me er iets meer over vertellen ? hij is zoieso mooi als decoratie :)

willem1940
16 augustus 2003, 20:03
Zit er helemaal nergens een merk/type-aanduiding op of in, kijk eens goed? Als je iets vindt, tik het dan in je zoekmachine voor Internet, meestal komt er wel wat info uit.

Br@mbo
16 augustus 2003, 20:34
er zat een sticker maar ik leg de nadruk op zat ...

maar welk soort gitaar is het ?????? dat moet toch een naam hebben ?

tis echt een western met slagplaat en al en stalen snaren , alleen veels kleiner

volgende week kan ek pas fotos maken :(

Luca P
16 augustus 2003, 20:36
Och niet bijzonders.
Het is als het ff meezit Elvis' beginners gitaartje.
....doe je hem weg?? :D

Br@mbo
16 augustus 2003, 22:52
hehe heel grappig , kan niemand me serieuse info geven please ? :s

misundaztood
17 augustus 2003, 02:22
kan het een ukulele geweest zijn?

willem1940
17 augustus 2003, 04:44
Die vraag is net zo raar als wanneer je hoopt dat iemand weet welke kleine auto je hebt buitgemaakt: "Ja, vier wielen van buiten, ook bumpers en ruitenwissers en de motor zit voorin, maar allemaal wat kleiner".

Br@mbo
17 augustus 2003, 11:11
jah, tis gewoon zo :p

Br@mbo
17 augustus 2003, 11:13
http://www.ifccsa.org/photos/ukulele.gif

tis zoiets maar met een gitaar brug en gewoon met 6 snaren zoals bij een gitaar

Br@mbo
17 augustus 2003, 11:29
oja , hij heeft stalen snaren en een slagplaat

is het nu al iets duidelijker ?

zou ik dat ding kunnen doorverkopen met winst ?
hij is in perfecte staat dusja

bert
17 augustus 2003, 12:27
. . . .heb ze meegenomen want tis zo'n verschrikkelijk mooi dingetje. . . . hij is zoieso mooi als decoratie :)

Als dat zo is dan zou ik hem niet snel weg doen. Als iets verschrikkelijk :dance: mooi is hang hem op dan kijk je er iedere dag met plezier naar tot . . . . er iemand veel geld voor geeft, wat ik niet verwacht.
Ook aan dit antwoord heb je niets, maar weg is weg.

Bert.

Michelle
17 augustus 2003, 12:44
kan het een ukulele geweest zijn?
Volgens mij zou dat ook wel kunnen jah

Br@mbo
17 augustus 2003, 13:28
maar heeft een ukulele geen 4 snaren ?

angorawol
17 augustus 2003, 13:33
Er bestaan ukulele's met zes snaren, maar de meeste ukuleles hebben geen slagplaat en trekken helemaal niet op een western (dixit dreadnought). De meeste ukulele's hebben nylon snaren.

bert
17 augustus 2003, 14:56
. . . . en trekken helemaal niet op een western.
Wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen . . . . :razz:
Bert.

bert k
17 augustus 2003, 15:57
Dat is Vlaams. Betekent dat hij niet lijkt op een western.
Hoe klein is dat ding precies? In centimeters? En bij welke fret zit gaat de hals in de body? Is het zoiets:

http://www.bertk.tomaatnet.nl/oktaaf.jpg

De linkergitaar uiteraart. Schaallengte (tussen brug en topkam) 36 cm, achtste fret aan de body.
Ik ken dit ding als een kwintgitaar, omdat hij een kwint hoger staat dan een gewone gitaar.

Michelle
17 augustus 2003, 17:40
wat een schattig ding!!

bert k
17 augustus 2003, 17:42
Ja, leuk hè? Klinkt een beetje naar die Chileense Inca bandjes die je wel eens ziet.
Als je nagaat dat ik bijna twee meter lang ben, dan staat het wel erg schattig :-D

willem1940
17 augustus 2003, 17:51
Zo te zien is de hals vlak. Dat kan erop duiden dat er oorspronkelijk nylon snaren op zouden horen. Oppassen dat in zulk geval de constructie/hals niet krom trekt door de extra kilogrammen druk, vooral indien aan de muur gehangen. Heb je al door het gat binnenin gekeken of daar niet ook een labeltje zit? Desnoods een zaklantaarn erbij.

angorawol
17 augustus 2003, 18:15
. . . . en trekken helemaal niet op een western.
Wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen . . . . :razz:
Bert.
Ja, zoals BertK al zei, dat is gewoon Vlaams voor ergens op lijken en daar moet je je helemaal niets bij voorstellen. (you dirty mind) :wink:
Sorry hoor dat ik het groene boekje niet even geraadpleegd heb.
:razz:

bert
17 augustus 2003, 20:50
Hallo Angorawol,
Sorry WEER WAT GELEERD . . . . Bedankt. :amp:

Bert.

Br@mbo
17 augustus 2003, 20:53
ja het is zoeen!!!! maar de stemmechanieken zijn echt voor stalen snaren !!
wat is de stemming ? en welke snaren moeten erop ?

angorawol
17 augustus 2003, 21:31
Hier vindt je een massa 'tunings'
http://www.palmguitars.nl/archive/archive-index.html
ga naar tunings

Br@mbo
18 augustus 2003, 13:34
maar dat ding is dus niet meer dan 10 € waard ?

willem1940
18 augustus 2003, 20:48
Als-ie technisch GOED is zou ik hem nooit voor tien Euro's wegdoen.

Sellars
19 augustus 2003, 14:06
Wat een gaaf ding! voor 10E zou ik t ook zekers niet hebben laten liggen!

angorawol
19 augustus 2003, 18:30
In een boek van Colin Cosimini (een gypsy-jazz gitarist), staan soortgelijke foto's van zigeunerkinderen met hun gitaartjes. Deze gitaartjes lijken op datgene wat jij beschrijft. Het zijn hun eerste gitaartjes waarop ze vanaf hun 3 à 4 jaar mee beginnen te spelen.

willem1940
19 augustus 2003, 20:52
Die kleine gitaartjes bestaan voornamelijk in 2 maten, net een klein stukje verschillend: "Kwart" en "Kwint". Vergelijk zo'n ding naast je gewone gitaar, lengte tussen brug en kam en dan weet je meteen van welke toon (fret) van de langste gitaar je moet starten met stemmen.