PDA

View Full Version : Wat betekend dit?



Dionyios
27 januari 2002, 22:30
Nou kan ik toch wel redelijk engels, maar dit woord kan ik dus niet thuisbrengen: "Truss rod".

Ik heb het al een aantal keren gelezen op verschillende sites, en nu wil ik es weten wat het nou betekend...

Alvast bedankt...

Gr. Dennis

Yorrit
27 januari 2002, 22:40
dat is volgens mij de trekstang in de hals van de gitaar

Dionyios
27 januari 2002, 22:52
Ok, dat is dus ook nieuw voor mij...
Waarvoor dient zo'n stang dan?

Op die site waar ik dit vond stond er bij dat de truss rod verstelbaar (adjustable) was. Hoe moet ik mij dit dan voorstellen, en waarom kan je hem dan verstellen?

Gr. Dennis

Luca P
27 januari 2002, 22:55
Kijk bij de forum "Acoustische gitaren" bij "Waar is de inbusbout voor?".

ekkerman
28 januari 2002, 09:05
de hals van de gitaar kun je holler zetten of vlakker ...heeft allemaal te maken met o.a. de aktie van de gitaar ( de hoogte van de snaar t o v de toets en dus ook het speel comfort ) ook kun je kletteren een beetje ondervangen door de hals te stellen.
volgens mij is de schroef of inbus vast draaien de hals holler zetten maar je kunt dit beter laten doen door iemmand die er kijk op heeft.
persoonlijk kan ik je markus van engelen aanbevelen ( de brug in volendam )

SpatAder
28 januari 2002, 19:49
Ik denk eerder dat "vast"draaien de hals meer rechttrekt, kost immers meer kracht

Moonchild
10 februari 2002, 12:18
ik heb toevallig laatst de hals van mn squier bas vlakgetrokken, ik heb met de klok mee moeten draaien

ginne
12 februari 2002, 14:31
een truss-rod is inderdaad de metalen spanstang, die zich in de hals van de gitaar bevindt. Hij zit daar om tegenkracht te bieden aan de trekkracht die opgespannen snaren nu eenmaal uitoefenen. Omdat hout (ook de hals van de gitaar dus) werkt onder invloed van temperatuur/luchtvochtigheid kan ie bijgesteld worden. De optimale stand hangt trouwens van diverse factoren af.
Mijn advies: niet aan klooien, of je moet zeker van je zaak zijn.
Zie o.a. ook het boek "De Gitaar" van Ralph Denyer. Sterkte Dionyios met je filosofisch werk.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ginne op 2002-02-12 14:33 ]</font>

Neophyte
12 februari 2002, 17:00
truss-rod is idd die stang en neck-rod is precies hetzelfde. Haal van de bieb een 'dik' gitaarboek en kijk in het register.
Dan vind je waarschijnlijk n goede uitleg met duidelijke tekeningekes