PDA

View Full Version : snaren liggen op de hals... hoe kan ik dat repareren?



amon
16 augustus 2003, 13:10
uhm, tja, nieuwe 2dehands gitaartje dus, maar zonder snaren. dus ik zet er een paar snaren op, maar dat lukt niet helemaal. de snaren liggen op de hals, ze ratelen dus niet een beetje, maar ze liggen er gewoon op, behalve bij de kam, daar is niks mis mee, die is hoog genoeg, maar ik dacht dat het of iets met de brug te maken heeft of iets met de hals zelf.
ligt mijn hals te hoog? of moet ik wat aan die haslpen draaien? of moet de brug/tremelo hoger?
en dan nog iets, ik heb een mustang copy en daarop zitten wat extra stangetjes, op de kop van de gitaar, als de snaren over de kam zijn gegaan zit er tussen de stemmechanieken en de brug een ijzeren stangetje. ook vooraan tussen mn tremelo en brugelement zit ook een stangetje. mijn vraag dus: moeten die snaren onderdoor of bovenlangs?

:???: :???: :???: :???:

nou, het zijn wat vragen, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen, zodat ik ook op mijn 'nieuwe' gitaar kan spelen...

Negative K3 fan
16 augustus 2003, 13:11
hoe lang heb je dee snaren er al opzitten? Het kan eraan liggen dat het hout nog even moet wennen aan ded spanning enzo.

Anavrin
16 augustus 2003, 13:17
als je een fotootje kan plaatsen zou dat wel handig zijn...
dat stangetje op de kop is waarschijnlijk de snaargeleider, en daar moeten de snaren onderdoor.

amon
16 augustus 2003, 13:21
als je een fotootje kan plaatsen zou dat wel handig zijn...
dat stangetje op de kop is waarschijnlijk de snaargeleider, en daar moeten de snaren onderdoor.

ja, daar zat ik ook al aan te denken, maar ik krijg die foto's nooit gepost

als je me kan helpen, kan ik ze wel even snel maken en mailen

wietse
16 augustus 2003, 14:10
is vast een japanse kopie zeker die gebruikten heel veel die stangetjes, het zijn snaargeleiders zowel op de hals als bij de brug moeten de snaren er onder door.
zou de brug wat hoger draaien als ik jou was.
is de hals krom?
als ie wel mooi recht is dan hoef je niet aan de trusrod te draaien .anders kan je altijd nog wat afstellen.

amon
16 augustus 2003, 15:34
de hals is voor zover ik kan zien niet krom, maar ik weet niet of ik moet kijken naar een echte duidelijk zichtbare verkromming, of naar een klein nauwelijks opvallende verkromming moet kijken (want die zou er evt. wel in kunnen zitten).
toch denk ik niet dat het aan de hals ligt (hele verhaal voor niets geschreven) want de snaren liggen al op mn 24ste fret tot de 5de ofzo en dan gaan de snaren langzaam omhoog, naar de kam.

om de halsput (?) dieper uit te bijtelen was ook 1 van mijn opties, maar die heb ik laten vallen, omdat de gitaar toch ooit bespeelbaar was en de hals van mijn andere gitaren op dezelfde hoogte liggen...

brug hoger draaien, daar dacht ik ook al aan, maar hoe ga ik dat doen? het is gewoon en tremelootje dat met 5 schroeven van bovenaf in de body geschroefd is, dus ik kan hem niet hoger of lager zetten. of ik zou een houte plankte eronder moeten doen, maar het oog wil ook wat, dus als het nog anders kan; graag!

wietse
16 augustus 2003, 15:47
mail me effe een foto toe van het object kan hem niet plaatsen maar mischien zie ik de oplossing verzamel die dingen en heb al heel wat gitaren weer bespeelbaar gekregen.
want een mustang tenminste die kopie van mij heeft een jazzmaster/ tele stijl tremelo waarvoor de brug zit en die kan je door kleine schroefjes of wieltjes ,net als bij les pauls e.d omhoog draaien.

amon
16 augustus 2003, 16:04
ik heb net 5 foto's opgestuurd naar iemand die ze hier voor mij kan posten, dus even wachten nog

MarshallSG
16 augustus 2003, 16:14
Bij deze.

http://www.xs4all.nl/~mvanmin/Gitaren/brug%20achter.jpg
http://www.xs4all.nl/~mvanmin/Gitaren/brug%20voor.jpg
http://www.xs4all.nl/~mvanmin/Gitaren/hals.jpg
http://www.xs4all.nl/~mvanmin/Gitaren/kam.jpg
http://www.xs4all.nl/~mvanmin/Gitaren/snaaropfret.jpg

Lijkt me toch je hals wat bijstellen.

amon
16 augustus 2003, 16:21
ok, en hoe gaan we dat doen? ik heb met die halspen zitten draaien, maar ik merk vrij weinig verschil en het gaat heeeeeeeel stroef, ik brak zojuist de priem van mn zakmes...

wietse
16 augustus 2003, 16:31
het moet stroef draaien en nooit meer dan een kwart slag per keer ,dan laten rusten en eventueel later nog verder afstellen.
als je veel draait in een keer heb je kans dat je je halspen breekt.
maar ik zie de brug helemaal niet op je foto's wel de tremelo en de geleide beugels.
de brug moet ongeveer halverwege op de body zitten.
de hals staat wat bol dus moet al wat afgesteld worden, daar zijn al heel wat topics over geweest dat afstellen.
inderdaad een oude jap die waren gek op dat type tremelo en het lijkt ook nog leuk.

wietse
16 augustus 2003, 16:33
bij die tremelo moet er nog een dikke veer tussen daar waar je nu die bout een eind uitgedraaid hebt.
anders krijg je het nooit goed.

MarshallSG
16 augustus 2003, 16:34
Dat gaat ook meestal beter met een imbus sleutel ipv met een priem.

wietse
16 augustus 2003, 16:37
nee die oude jappen moet je de pen onderaan verdraaien er steekt gewoon een stuk bus uit met gaten er in ,imbus heb je niks aan.

MarshallSG
16 augustus 2003, 16:39
ok :D

amon
16 augustus 2003, 16:42
idd, dr steekt een stuk uit aan de kan van mn body.
nog 1 vraagje, hoe lang moet ik dan ongeveer wachten totdat ik weer kan draaien, zonder dat de halspen breekt?

wietse
16 augustus 2003, 16:57
ik zou er pas weer aan gaan draaien als het brugprobleem opgelost is .
en je dus alle snaren er onder een redelijke spanning er weer op hebt anders zie je het resultaat slecht.
anders kwartslag draaien uurtje laten rusten.
je moet net de andere kant uitdraaien dan bij de standaard halspen ,dus met de klok mee(vast) is boller tegen de klok in (los) is holler.
denk dat deze brug een stalen balkje is met groeven er in voor de snaren en 2 schroefwieltjes eronder.
zal wel niet te intoneren zijn is gewoon bij veel oude jappen.

amon
16 augustus 2003, 18:02
hmmm, ik kan geen brug vinden... misschien ligt hier het probleem, want volgens mij heb ik helemaal geen brug

en als ik de haslpen tegen de klok in draai, dan gaat ie dus losser en op den duus is ie helemaal los en liggen de snaren nog op de hals. dit losdraaien gaat niet stroef en kan in 1 keer...

wietse
16 augustus 2003, 19:08
vast draaien gaat wel stroef hoop ik anders is de halspen stuk.

Swan
16 augustus 2003, 23:31
haha geen brug? misschien moeten de snaren over dat stalen poortje heen ofzo? denk dat dat het grootste probleem is, dat als je wel n brug hebt dat dan de snaren niet meer op de nek liggen

MarshallSG
16 augustus 2003, 23:54
haha geen brug? misschien moeten de snaren over dat stalen poortje heen ofzo? denk dat dat het grootste probleem is, dat als je wel n brug hebt dat dan de snaren niet meer op de nek liggen

Misschien best wel een goede suggestie. Al lijkt het mij ad van de fotos dat dat niet past. Mail eens een foto van de hele body. ala dit


http://www.willcuttguitars.com/images/73240-1.jpg

ijff
17 augustus 2003, 01:43
En als je er nu eens een maandje wat vettere snaren (bijv. setje beginnend met 0.13) op zet?

MarshallSG
17 augustus 2003, 14:18
http://www.xs4all.nl/~mvanmin/Gitaren/body.jpg
http://www.xs4all.nl/~mvanmin/Gitaren/body2.jpg

Vreemde constructie idd. Je tremelo is gewoon je brug.
Je zou inderdaad kunnen proberen om een dun stukje hout onder de brug te zetten om hem zo iets omhoog te zetten. En je hals recht zetten . Als het een geschroefde hals is zou je ook nog kunnen proberen je hals er opnieuw in te zetten zodat ie wat rechter komt te staan. Of probeer handmatig je hals recht te trekken.

Hij ziet er wel gaaf uit btw.

wietse
17 augustus 2003, 14:46
nee de tremelo is niet de brug heb zelf meerdere oude jappen met een dusdanige tremelo en die hebben allemaal gewoon een brug.
denk dat waar nu dat draadje zit ooit de brug heeft gezeten ,de uitsparing er voor zit in de slagplaat en dat stukje ijzerdraad dat daar zit is nogal smaller dan de breedte van de snaren denk dat ze ermee een paar gaatjes hebben opgevuld.
weet het wel zeker ongeveer op die plaats en onderlinge afstand zitten bij een van mijn jappen de schroefjes voor de brug.
en waar die bout zit in de tremelo daar hoort de arm aan en er hoort nog een dikke schroefveer tussen het beweeglijke deel van de tremelo en de body te zitten.
mail je wel effe een paar foto's ter voorbeeld toe als je het goedvindt marshallsg.
kan je die mischien ook plaatsen.
hij lijkt trouwens niet op een mustang hele andere body vorm is wel oud begin jaren 60 echt een eigen japanse body vorm gebaseerd op de strat.

MarshallSG
17 augustus 2003, 15:10
http://www.xs4all.nl/~mvanmin/Gitaren/brug%20en%20tremelo%20veer%20jap.JPG
http://www.xs4all.nl/~mvanmin/Gitaren/brug%20jap.JPG

Zo zou het er dus uit moeten zien. Je mist gewoon een brug dus.
Hoe kom je aan zo'n brug?

amon
17 augustus 2003, 15:14
wietse/marshallsg: als je wat foto's kunt plaatsen van hoe het hoort zou dat heel fijn zijn.

dat verhaal over die schroefveer en tremelo arm weet ik ja, die moet ik nog ergens vandaan zien te halen.
ik vond het inderdaad ook al erg vreemd dat dat ijzertje daar zit, omdat de snaren die uit de tremelo komen en onder het ijzertje doorgaan boven tegen het stangetje drukken, waardoor ze dus afgedempt worden. en ook de inkeping in mn slagplaat was ook nogal groot naar mijn idee voor dat ijzertje.

ik heb de kast niet in deze kleur gekocht. hij was eerst rood met zwarte rand erom, maar die lak was overal erg beschadigd en er zaten ook scheuren in de lak. ik heb hem helemaal afgeschuurd en opnieuw laten spuiten bij een kennis die een autogarage heeft (dus ook kan spuiten).
de knoppen etc zijn ook nieuw, die originele waren geel (hoorden wit te zijn).
op de kop van de gitaar heb ik mn eigen creativiteit los gelaten en daar een wit stripje in gezet met daartussen mijn afkortingen 'JSR' (wat tot mijn verbazing nog goed lukte)

amon
17 augustus 2003, 15:18
aha, ja, dat ziet er ook al veel logischer uit.
bedankt voor de foto's

maarja, marshallsg vroeg het al; hoe kom ik aan zo'n brug?

wietse
17 augustus 2003, 15:44
je kan zien of de gitaar boer iets heeft anders rommelmarkten afstruinen , de originele mustangs en jazzmasters hadden ook dat soort bruggen mischien is er wat voor te krijgen.
rommelmarkten zit er helaas meestal een gitaar aan vast.
je kan natuurlijk ook naar de vintage beurs in veenendaal gaan ,zal je ook wel onderdelen kunnen krijgen voor oude gitaren.

amon
18 augustus 2003, 00:44
hmm, zodra ik weer naar school ga en dus in de grote stad kom (waar de instrumentenzaken zitten) zal ik eens gaan kijken. er zitten daar in de buurt iets van 5 winkels, dus hopelijk moet het lukken.
ik ben pas 15 en ik woon nou niet echt in de buurt van veenendaal, dus dat zal er niet in zitten.

kun je mij een richtprijs vertellen?
de hele gitaar heb ik voor 70 euro gekocht en opgeknapt voor 70 euro, dus ik heb de gitaar zoals ie nu is voor 140 euro. als het even kan zou ik ook voor de brug niet veel willen betalen (tenzij het niet anders kan), dus rommelmarkten is ook een goede optie, maar helaas zijn die er niet elke dag/week/maand...

wietse
18 augustus 2003, 07:51
heb je er dik voor betaald , die jappen die ik heb kosten me maximaal 50 euro per stuk en waren kompleet.
zulke goedkope jappen zijn in goede staat en kompleet rond de 120 euro waard , daar zit je nu al een eind boven en echt lekker klinken doen ze ook niet zijn wel geschikt voor punk e.d.
maar als ie klaar is heb je tenminste wel wat aparts.
weet wel dat een tunomatic brug zoals van gibson rond de 20 euro kosten en die zijn al wat ingewikkelder dan de brug die jij nodig hebt.
bij rommelmarkten is het altijd treffen, meestal vind je niet veel gitaren of onderdelen daar.
ik kom binnenkort wel weer in boyl bij een man die een gitaar museum heeft gehad als hij zo'n brug heeft liggen kan ik die voor niks meenemen als dat lukt stuur ik hem je wel op.
maar kan niks beloven.

amon
18 augustus 2003, 13:03
dat zou heel fijn zijn. ik hoop dat het je lukt.