PDA

View Full Version : Van normaal naar dropped D.



Rhinus
15 augustus 2003, 19:56
Ik wil RATM gaan spelen. Maar die hebben dus alles anders in D staan. Kan ik nu gewoon 'm naar D draaien en na 30 minuten weer terug naar standaart zetten? Of is dat slecht voor de nek?

BassBoy
15 augustus 2003, 20:59
Als je 't voorzichtig doet kan er vrij weinig gebeuren. Met genoeg geld zorg je liefst voor 2 bassen: één laag en één normaal. Maar aangezien vrijwel iedereen 'em wel 'ns omlaag haalt (en wij allemaal meelopers zijn) moet je het maar gewoon doen. :-D

sniekie
15 augustus 2003, 23:02
of je koopt een 5-snaar :-D

Clunk
15 augustus 2003, 23:18
idd een 5 snaar is handig.

maar ehm, heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel ok...

Wouter J
16 augustus 2003, 00:19
Tim Commerford had een D tuner op zowel zijn Musicman als zijn Jazz bass zitten. Dat is een mechaniekje wat in een klik je E naar een D overstemt en weer terug ze worden door Hipshot gemaakt. Je kunt ze bij OA texas en Tweed bestellen en ze kosten zo'n honderd euro

https://www.hipshotproducts.com/Default1.htm

Maar in audioslave gaat Tim Commerford een stap verder, zijn custom shop Fender bassen zijn in BEAD gestemd en een van die bassen heeft zelfs een tremolo.

Rhinus
16 augustus 2003, 11:16
Ik hoop dat ik volgend jaar een OLP 5 snaar te kunnen kopen. Maar dat ligt eraan of ik veel geld over houd aan mijn stagegeld - kamergeld. :)

Maare bedankt voor de tips.

Anavrin
16 augustus 2003, 12:47
ik denk eerlijk gezegd dat het gebruik van een tremolo slechter is dan een half uur per dag je E naar D stemmen. Ik kan alles van Rage Against spelen, en ik gebruik drop D dus best vaak, en ik heb nog niet gemerkt dat dat slecht zou zijn voor de hals of zo....

BassBoy
16 augustus 2003, 14:00
Exactement...

De Teng
16 augustus 2003, 14:11
Ach... als je bas van goede kwaliteit is en je af en toe je snaar wat lager stemt, wat uiteindelijk de spanning op je hals alleen maar vermindert, is het niet zo'n ramp. Als je maar lekker kunt spelen ;)

bassopotmus
16 augustus 2003, 20:21
Veel voorkomend misverstand.

Het KAN inderdaad heel slecht zijn. Heeft een paar voorwaardes natuurlijk.

El cheapo bas

Neck ala jazz, dus ultiem dun

hoe vaak doe je dit?


Als je een brandhoutje hebt, met een dunne neck en iedere dag 3 keer verstemd ja dan kan je tegen de lamp lopen binnen een jaar ofzo.

Maar met een goede kwaliteit neck en als je het niet iedere dag doet mag het af en toe eens. Ikzelf ben er gewoon niet voor, ik heb er een raar gevoel bij steeds de spanning op me neck te veranderen, dat kan gewoon niet goed zijn. Ook maar zo'n custom BEAD basje maar maken>?

Laus
16 augustus 2003, 21:33
ik heb dat wel eens gedaan met mn fester. nieuwe kam gekocht en ingeveild. brug wat omlaag. BEAD drop. afstellen en spelen.

maar toch, het is er niet op gemaakt en je lage B (of Bes, ik speel standaard met alles halve noot lager) blijft altijd een beetje flubberen. echt strak wordt ie niet. Maar daarvoor heb je sowieso een HELE goede bas nodig.

Clunk
16 augustus 2003, 22:22
koop gewoon een 5 snaar, ben je van al het gezeik af ;)

Wouter J
17 augustus 2003, 10:43
Veel voorkomend misverstand.

Het KAN inderdaad heel slecht zijn. Heeft een paar voorwaardes natuurlijk.

El cheapo bas

Neck ala jazz, dus ultiem dun

hoe vaak doe je dit?


Als je een brandhoutje hebt, met een dunne neck en iedere dag 3 keer verstemd ja dan kan je tegen de lamp lopen binnen een jaar ofzo.

Maar met een goede kwaliteit neck en als je het niet iedere dag doet mag het af en toe eens. Ikzelf ben er gewoon niet voor, ik heb er een raar gevoel bij steeds de spanning op me neck te veranderen, dat kan gewoon niet goed zijn. Ook maar zo'n custom BEAD basje maar maken>?


Tim Commerford lost did op door vette P-bass halzen op zijn Jazzbassen te zetten. Op zijn musicman hoefde dat niet omdat die zowiezo een vette hals heeft.

basswasp
17 augustus 2003, 10:52
koop gewoon een 5 snaar, ben je van al het gezeik af ;)
Een 5-snaar helpt je ook niet van alle probelem af hoor. Stel dat je een lage d door wilt laten klinken, terwijl je in het 12ste-fret gebied zit te spelen.

Wouter J
17 augustus 2003, 10:59
Bovendien kan niet iedereen aan die brede hals wennen.

Ik heb twee Vijfsnarige bassen en een zessnarige bas gehad maar spelen op dat soort "Vliegdekschepen" was niet zo prettig voor mijn handen. Ik heb wel flinke kolenschoppen maar het maakte de pijn (vooral bij mijn duim op de achterkant van de hals er niet minder om.

bassopotmus
17 augustus 2003, 11:13
precies, ik heb zeker 2 maanden in zaken 5 snaren getest, van Fenders tot ibbi's, ik kan gewoon niet aan die extra snaar en extra hout op de hals wennen

Clunk
17 augustus 2003, 12:19
heb ik ff geluk dat ik er vroeg mee begonnen ben :)
alleen lijkt het mij in het begin dik wennen..
mn leraar heeft ook wel eens op de mijne gespeeld, en toen was ie helemaal gedesorienteerd :P

maar in het 12-e fret gebied spelen.. al speel je dan op een andere snaar dezelfde noot gewoon uit 3-e positie.. :P *tenzij je echt een hoog nootje pakt...

valt verders wel mee bij ratm.. spelen we zelf ook met de band, gaat prima van killing in the name of tot bombtrack :P

basswasp
17 augustus 2003, 13:26
... het gaat ook juist om die hoge nootjes :nervous:

Rhinus
17 augustus 2003, 19:00
Ehm ja, hoeveel is een 5 snaar eigelijk dikker qua nek als mijn P-bas? Weet iemand dat?

Semafoor
17 augustus 2003, 23:02
de nek van een 5 snaar is niet noodzakelijk dikker, maar vaak wel breder ;).
De ongeschreven wet is eigenlijk: hoe meer snaren, hoe dichter de snaren opelkaar staan.

bathmutz
17 augustus 2003, 23:17
bassisten met te kleine handen kunnen beter banjo gaan spelen! :razz:

basswasp
18 augustus 2003, 09:26
Mandoline :D

bassopotmus
18 augustus 2003, 10:16
plus dat heel veel 5 snaren veel minder buiging in de neck hebben, dus dat je 1/5 de frets wat oplopen. Degene die ik heb gespeeld zijn allemaal dan die kaarsrechte planken. Bv Sadowsky..Maar dat kan je hoop ik ook wel afstellen

De Teng
18 augustus 2003, 12:06
Hoe speelt dat nou basso, zo'n Sadowsky?? :o

Clunk
18 augustus 2003, 12:26
wat bedoel je hiermee basso? --> dus dat je 1/5 de frets wat oplopen

dat me fretten stuk gaan?

bas ragger
18 augustus 2003, 13:58
anders zet je de bas in drop-D en dan laat je hem toch lekker zo staan. Dan kan je alles spelen. Het is alleen ff wennen voor de andere nummer die je normaal in E speelde. En het is een veel goedkopere oplossing dan een nieuwe 5 snaar kopen.

Jeremy B.
18 augustus 2003, 14:34
of koop gewoon net als ik een Hipshot D-tuner :lol:

J.

Rhinus
18 augustus 2003, 19:27
anders zet je de bas in drop-D en dan laat je hem toch lekker zo staan. Dan kan je alles spelen. Het is alleen ff wennen voor de andere nummer die je normaal in E speelde. En het is een veel goedkopere oplossing dan een nieuwe 5 snaar kopen.

Ja. Maar ik heb een gare Squire P-Bas die ik voor 50 Oiro gekocht heb. Dus ik wil zoiezo een andere :).

Easy Rider
18 augustus 2003, 21:40
Voor je bas kan het niet echt heel veel kwaad. En zo'n D'tuner maakt het omstemmen gewoon heel snel en handig. Als je veel drop-D gebruikt is zo'n ding zeker aan te raden.
Wat veel heen-en-weer stemmen dus wel, echt, zonder twijfel doet is je E-snaar veel sneller verslijten. Maar als je in drop-D speelt maken de overtonen van de E-snaar je toch al niet zoveel uit... Een losse E-snaar hoeft daarentegen niet heel erg duur te zijn.
Wat dat betreft is de optie om drop-D je standaard stemming te maken het beste.
Ook kan het natuurlijk zijn dat je de blikkige sound van nieuwe snaren helemaal niet mooi vindt, in dat geval ben je er alleen maar sneller vanaf. :)
Tja.. gewoon doen joh.

EZ