PDA

View Full Version : Stemproblemen Ibanez RG350DX



Wacko2019
15 augustus 2003, 11:58
Hallo allemaal,

sinds enkele dagen ben ik de trotse eigenaar van een Ibanez RG350DX. Een hele overstap vanaf mijn imitatie fender. Helaas heb ik wat problemen om de gitaar fatsoenlijk gestemt te krijgen.

Zo probeer ik de gitaar in Dropped D te krijgen (voor zover ik weet moet dat dan in DADGBE zijn). Helaas krijg ik dit maar niet voor elkaar. Ik heb een chromatisch stemapparaat wat het allemaal eigenlijk een stuk makkelijker moet maken.

Hoe dan ook, ik zal even omschrijven hoe ik hem probeer te stemmen en hopelijk kan iemand me dan vertellen wat ik eigenlijk verkeerd doe.

Ik sla de eerste snaar aan en draai netzolang totdat ik hem in D heb (de wijzer in het midden van de tuner dus). Dan begin ik aan de volgende snaar. Deze zet ik in A wat ook nog lukt. Vervolgens begin ik aan de derde snaar welke weer in D moet. En dan komt het probleem. Wanneer ik de derde snaar in D heb en ik kijk opnieuw hoe de eerste snaar uitslaat, dan is deze niet meer zuiver?! Hoe verder ik ga met stemmen (GBE) hoe minder zuiver de rest van de snaren wordt. Kortom, ik kan slechts 2 snaren zuiver houden?! Heeft iemand een idee hoe dit komt en wat ik precies fout doe?!

Alvast bedankt voor alle reacties.

Groeten,

H.Rongen.

Josdevos
15 augustus 2003, 12:09
Dit komt door je floyd.
Stem op deze manier

dus Dl-A-Dh-G-B-e (Dl=lage D, Dh=hoge D)

1)Je stemt Dl, dan de hoge e.
Dan A en B
Dit blijf je herhalen tot deze 4 goed staan.

2)Als die goed staan, stem je Dh en G.
Tot die goed staan.

Dan doe je terug 1) en 2) tot ze gestemd is.
Dan doe je de locks vast.

Je brug gaat wel wat zakken waarschijnlijk, dus de veren losser aandraaien, maar als je er geen ervaring me hebt kan je je beter informeren op een site of het door iemand anders laten doen.


http://www.jemsite.com/tech/index.htm

Wacko2019
15 augustus 2003, 12:59
Hey bedankt Jos,

dit is info waar ik wat aan heb. Als ik het goed begrijp moet ik dus allereerst de eerste (Dl) en laatste (hoge e) snaren stemmen en dan zo naar het midden toe werken.

Ik snap alleen het volgende gedeelte niet helemaal:


Dan doe je terug 1) en 2) tot ze gestemd is.
Dan doe je de locks vast.

Moet ik dan stap 1 en 2 weer opnieuw uitvoeren en bedoel je met locks die "dingetjes" die aan de linker kant van de 1e fret op de snaren gedrukt zitten?

Josdevos
15 augustus 2003, 13:02
Je herhaalt Dl-E A-B terug tot die goed is en dan D-G ook.
Locks zijn idd die dingen. Erna vastzetten en finetunen op de brug.
Bekijk die jemsite even (link) staan genoeg handige tips.

Josdevos
15 augustus 2003, 13:17
http://www.ibanezrules.com/tech.htm

Kijk hier ook eens anders...

Wacko2019
15 augustus 2003, 13:29
Tnx, sites zijn zeker de moeite waard. Ik ga het vanmiddag als ik thuis ben gelijk allemaal proberen.

Ik had echt geen idee dat er bij het stemmen van een dergelijke gitaar iets meer bij komt kijken. Ik had zoiets van draaien totdat ze in tune zijn en dan raggen maar :D.

Maar ik heb wel het idee dat je daar toch op een gegeven moment handig in wordt en dat het dan steeds sneller zal gaan.

In ieder geval hartstikke bedankt.

Greetz,

H.Rongen.

iwan
15 augustus 2003, 13:47
"Nieuw" stemmen van een floyd gaat geloof ik nooit snel....al is het maar omdat je met inbussleutels moet prutsen. Maar troost je: ONTstemmen gaat nog veel langzamer..... :wink:

FORTRESS
15 augustus 2003, 21:50
Bij een nieuwe Ibanez gitaar kan je beter de snaren van de brug een beetje aanspannen of ontspannen naargelang je toon verhoogt of verlaagt
Ik heb al drie nieuwe Ibanez gitaren gehad en alle drie hadden ze hetzelfde probleem. Naargelang je de snaren stemt komt de brug steeds hoger te staan, daarvoor moet je de snaren achteraan een beetje aanspannen zeker bij het opleggen van nieuwe zwaardere snaren