PDA

View Full Version : Online slap les



telecastermaster
15 augustus 2003, 10:37
Beste bassers,

Ik ben op zoek naar wat online lessen om eens te proberen de nobele kunst van het slappen onder de knie te krijgen. Hebben jullie wellicht een paar tips? Liefst met een videofilmpje. :)

Thanks

peter

De Teng
15 augustus 2003, 11:35
Duim haaks op de snaar zetten, met je pols een draaibeweging naar binnen maken. Probeer verschillende plekken op je hals uit, hangt nogal van de bas af waar ie het beste klinkt. Ik sla meestal niet precies recht er op, maar duw hem als het ware ietjes naar voren, zodanig dat ie niet echt naar voren wordt geduwd, maar iets soepeler klinkt.

Sla vooral niet te hard! Gewoon rustig op die snaren een tikje geven. Je onderarm redelijk met de snaren mee laten gaan qua richting en verder kan er weinig misgaan.

Zoiets?

Semafoor
15 augustus 2003, 17:57
[quote="De Teng"]Duim haaks op de snaar zetten[\quote]

Veel boeken en leraren vinden dat je je duim juist min of meer evenwijdig op de snaar moet zetten.
Allebei de posities kunnen, probeer ze zelf maar uit. Misschien staat er op de site van victor wooten wel wat.

telecastermaster
15 augustus 2003, 19:12
Thanks.

Ik zocht eigenlijk een videofilmpje, maar ik zal het eens proberen zoals jullie beschrijven.

Voor de liefhebbers vond ik dit nog:
http://www.fenderplayersclub.com/pdfs/lessons/slap_bass.pdf

Dr. Gonzo
15 augustus 2003, 21:16
Op de site van Warwick staan wat filmpjes over slappen:

http://www.warwickbass.com/basssurvival101/lesson_home.htm

Succes ermee!

basswasp
15 augustus 2003, 22:43
Op Basslobster staat ook nog wat:

www.aic.se/basslob

Clunk
15 augustus 2003, 23:22
[quote=De Teng]Duim haaks op de snaar zetten[\quote]

Veel boeken en leraren vinden dat je je duim juist min of meer evenwijdig op de snaar moet zetten.
Allebei de posities kunnen, probeer ze zelf maar uit. Misschien staat er op de site van victor wooten wel wat.

ik zet em eigenlijk schuin erop :P
beetje flea achtig, ik weet niet of dit als slordig word beschouwd.. maar het slapt prima.. :)

Semafoor
15 augustus 2003, 23:33
Kan ook, volgens mij kan alles er tussenin wel zo'n beetje zolang het goed voelt. Alleen slappen met je duim naar beneden wijzend lijkt me zwaar oneconomisch, maar goed, dat zie je dan ook nooit.
Maar ik heb zelf een hekel aan slappen dus ik laat het hierbij (al vind ik wel dat het een techniek is die een bassist moet beheersen, helaas kunnen weinigen het subtiel toepassen in hun spel) :D .

bassopotmus
16 augustus 2003, 20:29
volgens mij bestaat er echt geen universele waterproof methode voor.
Ik slap nu meer als marcus, beetje als in de boekjes staat, ik deed het akls flea, zo als een ongecontroleerde gek, maar dat werkt echt niet

Clunk
16 augustus 2003, 20:32
, ik deed het akls flea, zo als een ongecontroleerde gek,

dat denk jij ;) ongecontroleerde gek.. ghehe, wat denk je zelf :P

basswasp
17 augustus 2003, 11:00
Flea-slappen is inderdaad goed voor veel herrie met veel afwisslingen tussen slaps en pops, maar met je bas flink hoger hangen en 'volgens het boekje' slappen kom uiteindelijk toch verder, lijkt mij.

bassopotmus
17 augustus 2003, 11:16
jup

iwan
26 augustus 2003, 10:06
@semafoor:
flea slapt toch vaak naar beneden wijzend? Of ben ik nu abuis?

Anyhow,
als je op de warwickbass site de lessen volgt zie je dat het officieel evenwijdig aan de snaar moet, Marc King en velen anderen wijzen omhoog, maar omlaag wijzend gaat prima (zeker als je tegelijkertijd palm-mute of snel popt op meerdere snaren).....

Iwan

Bastijn
26 augustus 2003, 17:50
Sla vooral niet te hard!


dit is de informatie die een beginner juist niet kan gebruiken!!!
toen ik begon met slappen drukte mn leraar mij op mn hart dat je echt heel goed en hard je duim op je snaren moet laten stuiteren, zoniet, dan heb je grote kans dat je er alleen langsstrijkt en dat je gepop veel beter te horen is dan je geslap. en dan is het laag weg uit je basspel, en kan je beter gitaar gaan spelen.

basswasp
27 augustus 2003, 10:13
Er zijn natuurlijk twee uitersten, maar de meeste mensen hebben toch eerder de neiging vanaf 30 cm vanaf de nek met 50 km/u neer te komen op een snaar dan voorzichtig langs de snaar te aaien.

Geen van beide is natuurlijk goed. Zelf kom je er wel achter wat "de ideale slap-beweging" is. Onthoudt wel dat een goed geluid niets met hard slappen te maken heeft, maar alles te maken heeft met een goede manier van de snaar raken.

De Teng
27 augustus 2003, 11:59
Sla vooral niet te hard!


dit is de informatie die een beginner juist niet kan gebruiken!!!
toen ik begon met slappen drukte mn leraar mij op mn hart dat je echt heel goed en hard je duim op je snaren moet laten stuiteren, zoniet, dan heb je grote kans dat je er alleen langsstrijkt en dat je gepop veel beter te horen is dan je geslap. en dan is het laag weg uit je basspel, en kan je beter gitaar gaan spelen.

Wat een onzin, natuurlijk... de leraar zegt het en die heeft altijd gelijk. :o

Forget it. Ik ken genoeg bassisten die een potje op hun fretboard lopen te rammen en dat klinkt gewoon kut. Techniek hangt samen met beheersing. Wat je niet beheerst, bezit je ook niet. Misschien klinkt het hard volume gewijs, maar er komt echt meer bij kijken met dat geknal. Je moet het wel in balans houden, daar heeft ie gelijk in, maar je hoeft helemaal niet hard te slaan. Gewoon rustig en ook je pops ook rustig houden. Geloof me, daar kom je heel wat verder mee. Het laag gaat juist weg als je te hard slaat. De snaar sla je dan dood. De plek op je fretboard is ook belangrijk, ook daar hangt je toon vanaf.

Dat is juist waar het om gaat niet? ;)


Oh ja, ik heb ff gekeken, maar ik houd de duim niet helemaal haaks op de snaar. Schuin is een beter woord. Ff verkeerd gezegd in het begin. Excuus.

Clunk
27 augustus 2003, 16:50
Ik ken genoeg bassisten die een potje op hun fretboard lopen te rammen

Flea???
:D dat klinkt wel goed :P

ghehehe, maar beheerst en gecontroleerd spelen is eigenlijk wel nodig.

bassopotmus
27 augustus 2003, 19:22
ja maar das one of a kind, net als Jaco bv. Die zijn gewoon niet na te doen met hun stijl.

basswasp
28 augustus 2003, 08:48
Jaco misschien niet, maar Flea is nog best te immiteren met z'n slaps. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.

De Teng
28 augustus 2003, 10:46
Misschien naspelen wel, maar echt imiteren... 't Is wel een van de beste rockbassisten hoor, dat is ie niet voor niks. ;)