PDA

View Full Version : Stemproblemen Ibanez RG350DX



Wacko2019
15 augustus 2003, 10:20
Hallo allemaal,

sinds enkele dagen ben ik de trotse eigenaar van een Ibanez RG350DX. Een hele overstap vanaf mijn imitatie fender. Helaas heb ik wat problemen om de gitaar fatsoenlijk gestemt te krijgen.

Zo probeer ik de gitaar in Dropped D te krijgen (voor zover ik weet moet dat dan in DADGBE zijn). Helaas krijg ik dit maar niet voor elkaar. Ik heb een chromatisch stemapparaat wat het allemaal eigenlijk een stuk makkelijker moet maken.

Hoe dan ook, ik zal even omschrijven hoe ik hem probeer te stemmen en hopelijk kan iemand me dan vertellen wat ik eigenlijk verkeerd doe.

Ik sla de eerste snaar aan en draai netzolang totdat ik hem in D heb (de wijzer in het midden van de tuner dus). Dan begin ik aan de volgende snaar. Deze zet ik in A wat ook nog lukt. Vervolgens begin ik aan de derde snaar welke weer in D moet. En dan komt het probleem. Wanneer ik de derde snaar in D heb en ik kijk opnieuw hoe de eerste snaar uitslaat, dan is deze niet meer zuiver?! Hoe verder ik ga met stemmen (GBE) hoe minder zuiver de rest van de snaren wordt. Kortom, ik kan slechts 2 snaren zuiver houden?! Heeft iemand een idee hoe dit komt en wat ik precies fout doe?!

Alvast bedankt voor alle reacties.

Groeten,

H.Rongen.

Soulflyhigh
15 augustus 2003, 11:50
Dit heeft iets met de spanning op de brug te maken ik weet er ook het fijne niet van. Probeer eens te zoeken op stemmen. Er zijn hier al genoeg topic's over of probeer het anders eens in de rubriek electrische gitaren waar je veel meer reply's krijgt. Wat je trouwens wel verkeerd doet is het aanslaan van de gitaar. Als je de snaar aanslaat en dan blijft draaien aan het stemmechaniek dan is dit veel minder nauwkeurig dan als je aanslaat kijkt hoever de toon afwijkt, een beetje bijdraaien (ondertussen snaren afdempen) en nog een keertje herhalen totdat de snaar goed gestemd staat. Begrijp je het nog een beetje? Anyway zo doe ik het en bij mij werkt het goed. Veel suc6 verder

willem1940
15 augustus 2003, 13:10
Ik heb toevallig ook een plankje met het merk Ibanez. Lijkt mij van spaanplaat te zijn en stemt niet best, ondankst dat ik reeds de vibrato-veren eruit heb gesloopt en de kam geblokkeerd. Dit deed ik met 2 dikke korte bouten met moeren half erop zodat ik wat stel-mogelijkheid heb. Ik ga die een keer er weer tussenuit halen en neem er een stukje hout voor in de plaats. Maar ik speel altijd op een klassiek gitaartype met nylon snaren, heb voor de grap dit dingetje erbij.

Denk er wel om dat AL je snaren redelijk op de juiste spanning moeten staan voordat je begint met fijn-regelen.

Nieuwe snaren rekken een tijdje kauwgom-achtig.

Stem nooit "terug" als je iets te hoog uitkwam, maar ga dan eerst een toontje lager en vervolgens weer omhoog. Laatste slag(je) moet SPANNEN zijn anders duurzaam kauwgom.

xlatinox
19 augustus 2003, 23:34
Ik heb zelf ook al een aantal jaren een Ibanez-gitaar. Ik denk dat je vooral wat geduld moet hebben om alles de eerste keer juist te zetten. Je begint bovenaan en stemt tot ze juist staat, vervolgens ga je naar beneden. Als je al de snaren gestemd hebt, begin je vervolgens terug bovenaan. Je zult merken dat je minstens een vijftal keer al de snaren opnieuw moet stemmen en dat elke keer ze sneller correct zullen staan. Op een gegeven moment komt alles goed te staan en dan kan je ze vastdraaien om daarna nog fijn te stemmen. Als je brug te hoog komt te staan zul je je gitaar langs de achterkant moeten openvijzen en de veringen van je brug wat harder aanspannen. Ik denk dat het dan wel zal lukken. Veel succes.